Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8289
Har bredden i en tank noe å si på trykket nederst i tanken fyllt med væske?
Har hørt at det kun er dybden, densiteten til væsken og gravitasjonshastigheten som benyttes når vi skal finne ut trykket på f.eks. bunnen av en tank.

Men jeg har også kommet over en formel som sier at trykket = kraft/areal
Hvordan går disse to sammen? Jeg har hørt at bredden ikke påvirker trykket.

Noen som kunne hjulpet meg med å forstå sammenhengen mellom disse formlene?
Sist endret av trikker95; 12. februar 2014 kl. 22:55.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Har bredden i en tank noe å si på trykket nederst i tanken fyllt med væske?
Har hørt at det kun er dybden, densiteten til væsken og gravitasjonshastigheten som benyttes når vi skal finne ut trykket på f.eks. bunnen av en tank.
Vis hele sitatet...
Ja dette stemmer, det er kun høyden/dybden av medium, tetthet av medium og tyngdens akselerasjon/gravitasjonskraften på stedet du er, som spiller rolle på trykk.

Men jeg har også kommet over en formel som sier at trykket = kraft/areal
Hvordan går disse to sammen? Jeg har hørt at bredden ikke påvirker trykket.
Vis hele sitatet...
Benevnelsen på trykk er i pascal, som kan deles opp i N(ewton)/m2 eller kp/cm2 der 100 000 Pa = 1 kp/cm2 og 1 kp er det samme som 1 kg. For benevelsen vekt (kg) peker inn mot gravitasjonepunktet (senter på jorden her), mens kp er samme kraft i hvilken som helst retning.

Så hvis det f.eks. er en tønne du skal ha dette trykket inni, så blir de TOTALE kreftene på tønna AREAL*TRYKK. Noe som kan bli helt enorme krefter. Slik som du kan løfte en bil med lufttrykket fra en støvsuger. Og en ser dette innen hydraulikk og pneumatikk.
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. februar 2014 kl. 23:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bredden har ikke noe å si siden trykket som du sier er kraft delt på areal. Har man en tank som er 10 ganger større i areal, så er også kraften 10 ganger større.Kun høyden som har noe å si. Trykket i væske er gitt av dybde*densitet*gravitasjon.
Sitat av stonehard Vis innlegg
densiteten vil jeg ikke tro har noen effekt på trykket. heller ikke arealbredde.. er nok bare vannhøyden som bestemmer trykket. 1 meter vannsøyle= 0.1bar 10 meter vannsøyle=1bar.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du da utrykket mmHg (millimeter kvikksølv), høyden og tettheten bestemmer trykket.
Formen har heller ingen ting å si. En kjegle med en høyde på 1 meter og en kvadratisk tank med høyde på 1 meter har samme trykk på bunn. Densiteten vil ha innvirkning på trykket. Høyere densitet->større trykk.
Sist endret av aperfectcircle1; 12. februar 2014 kl. 23:14.
Sitat av Hvalross Vis innlegg
Hvordan forklarer du da utrykket mmHg (millimeter kvikksølv), høyden og tettheten bestemmer trykket.
Vis hele sitatet...
760 mmHg = 1 kp/cm2. Dette er også ca. det vanlige atmosfæriske trykket, selv om det varierer litt. Og dette trykket klarer å løfte Hg (kvikksølv) 76 cm, mens vann kan det løfte litt over 10 m. Av akkurat den samme grunn, er trykket nede på 1 m dypt vann ved 4 grader C 1/9,80665 kp/cm2. Noe som tilsier ca. 1 kp/cm2 ved 10 m dybde i vann.
Sist endret av aluminiumfluorid; 12. februar 2014 kl. 23:17.
Densitet (SG) x TVD (m) x 0.0981 (gravitasjonskonstant) = trykk i bar(g)
Dieseltank der alle sider er 100 cm er trykket i bunn
0,81 SG x 1m x 0.981 = 0,079 bar(g)

Da har en 0.079 bar(g) som tilsvarer 7900 N/m2
Da har du 805,57 kg som trykker mot flata i bunn.

Håper det var litt til hjelp.
Slik jeg forstår det, spør du etter hydrostatisk trykk. Og det har følgende formel : P = 0.0981 x D x M
P = hydrostatisk trykk (du vil få svaret i bar).
0.0981 = konstant.
D = væskens densitet.
M = vertikalt dyp i meter.

Med denne formelen vil du finne ut hva det hydrostatiske trykket er, på et gitt dyp med en gitt væske.

Edit: FpsDog kom meg i forkjøpet :-)
Sist endret av per-ulv; 12. februar 2014 kl. 23:34.
Den første formelen er grei:
Dybden * densiteten til væsken * gravitasjonshastigheten = trykket på bunnen av en tank (hvis man benyter hele væskens dybde i formelen)?

Den andre formelen er jeg derimot ikke helt sikker på om jeg forstod.
For det første, hva vil "kraft" si? Hvilken måleenhet?
Er kraft/areal det totale trykket som befinner seg i tanken mens den første formelen kun gjelder trykket på et bestemt sted?
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Den første formelen er grei:
Dybden * densiteten til væsken * gravitasjonshastigheten = trykket på bunnen av en tank (hvis man benyter hele væskens dybde i formelen)?

Den andre formelen er jeg derimot ikke helt sikker på om jeg forstod.
For det første, hva vil "kraft" si? Hvilken måleenhet?
Er kraft/areal det totale trykket som befinner seg i tanken mens den første formelen kun gjelder trykket på et bestemt sted?
Vis hele sitatet...

Kraft måles i Newton (N).

Trykk måles i Pascal (Pa).

1 Pa = 1N/m2, altså er det kraft delt på areal.

Bredden har dermed ikke noe å si på trykket siden man deler på arealet, men kraften (N) vil være proporsjonal med arealet (m2). Slik du formulerer spørsmålet ser det ut til at du ikke helt har forstått forskjellen. Når du bruker "den første formelen" vil du få ut et svar med enhet "Pascal" eller Pa som er uavhengig av areal. Kort forklart er "trykk" det samme som vekten av alt som "trykker" på et gitt areal. Alt som har masse (også luft) "trykker" ting (og oss) mot sentrum av jorden, eller blir dratt nedover av tyngdekraften, alt etter hvordan du ser det.

"Den andre formelen" er jeg ikke helt sikker på hvilken du referer til, men siden du nevner kraft regner jeg med den ganger svaret fra "den første formelen" med et areal. Hvis du ser på formelen over ser du at du vil få et svar i Newton (N) som er "kraft".

Dette utnytter man f.eks i hydraulikk ved å ha to sylindere med forskjellig overflate koblet sammen. Hvis arealet av den minste er f.eks 1/10 av den store, må man presse den minste overflaten ned 10 cm for at den store skal heve seg med 1 cm. Man kan dermed løfte ufattelig tunge ting hvis det er stor nok forskjell på arealet...

"Fun fact":

På 10 meters dybde (i vann) vil trykket være omtrent det dobbelte av det som er på overflaten. Det må igjen bety at vekten av luften over deg når du står på land tilsvarer 10 meter med vann. For en flate på 1m2 blir dette 10 tonn.
Sist endret av Antagonist; 13. februar 2014 kl. 01:30.