Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6367
Hei!

Er det noen som vet hva man "tjener" på å være i millitæret?
typ dagpenger osv
Rundt omkring 150 kr som menig, 20 kroner ekstra eller noe sånt som visekorp og som befalselev rundt om kring 230 kroner. Alt gjelder 7 dager i uka
Tror jeg har hørt sånn 3-4 tusen i mnd.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må huske at du får dimmepenger på slutten av tjenesten også, dette er en litt stor sum vil nå jeg si.
hmm, fant en gammel tråd her på freak (http://freak.no/forum/archive/index.php/t-171450.html)
hvor det står noe (slik jeg forstår det) at du også får utbetalt en plass mellom 70-80% av lønnen du hadde i året før?

noen som kan avkrefte/bekrefte(utdype) denne påstanden ?
Dimmegodtgjørelse for en menig mener jeg er rundt 20 k. Vi som befalselever får disse pengene fordelt på hver dag i året
Har en kamerat som er i førstegangstjeneste nå, han ha iallefall rundt 4600 i måneden. Så får man ca 28.000 når man dimmer og
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Stemmer det, Life Goes On

Menig tjener 154,- om dagen, og visekorporal tjener 19kr i tillegg.
Så er det rundt 28-29tusen i dimmepenger.

Så du kan regne med ca. 80 tusen i inntekt i løpet av ett år fullført førstegangstjeneste.
Sitat av Maronning Vis innlegg
hmm, fant en gammel tråd her på freak (http://freak.no/forum/archive/index.php/t-171450.html)
hvor det står noe (slik jeg forstår det) at du også får utbetalt en plass mellom 70-80% av lønnen du hadde i året før?

noen som kan avkrefte/bekrefte(utdype) denne påstanden ?
Vis hele sitatet...
LEs det som står i tråden du linker til. Dette har ingenting med hva du får i militæret å gjøre, men hva du får i dagpenger fra NAV etter at du er ferdig.
Det avhenger litt av hvor du tjenestegjør, når jeg var på gsv hadde vi en del tillegg ca 40 kr dagen, har også endel kompiser som har tjenestegjort på båt og tjent en god del mer enn standard lønna.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
155kr om dagen i førstegangstjenesten, er ca 5.5k utbetalt i mnd. Du får 32k etter godkjent førstegangstjeneste.
4700kr i måneden..
5500 om du er korporal/vise konstabel)
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
155kr om dagen i førstegangstjenesten, er ca 5.5k utbetalt i mnd. Du får 32k etter godkjent førstegangstjeneste.
Vis hele sitatet...
Sier ikke det ikke er riktig i ditt tilfelle, men jeg vet at kameraten min ikke har 5500 kr utbetalt i måneden.
Jeg fikk 4500 i mnd når jeg var i forsvaret. Jeg fikk også ca. 30 000 kr i dimmepenger. Men jeg fikk vite at de som kom etter oss ville få 6000 kr i mnd, så det er nok 6000 du får.
Hvordan kan man brødfø en familie på en slik lønn?
Hvis du har en familie vil du eller de få ekstra penger og andre bistandsmidler.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Hvordan kan man brødfø en familie på en slik lønn?
Vis hele sitatet...
Ikke mange 18/19 år gammle som har en Familie å brødfø vell ?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Hvordan kan man brødfø en familie på en slik lønn?
Vis hele sitatet...
Leilighet og strøm blir betalt av Forsvaret. Du får tillegg pr barn, og i tillegg er det normalt at kvinnfolk også jobber. Ellers fortjener de ikke leve et luksusliv
Sitat av Proxer Vis innlegg
Ikke mange 18/19 år gammle som har en Familie å brødfø vell ?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg tenker i forhold til de som jobber fast i militæret, og kanskje har gjort det i 10-15 år
Sitat av McLovin Vis innlegg
Nei, men jeg tenker i forhold til de som jobber fast i militæret, og kanskje har gjort det i 10-15 år
Vis hele sitatet...
De får jo faktisk LØNN, da! Det er jo en jobb. Førstegangstjeneste er ikke en ordentlig jobb
Mye synsing her. Dimmiterte for en uke siden. 154kr dagen, ca 4700 i måneden for menig, 19kr ekstra for korporaler. Enkelte plasser får man tillegg, som f.eks grensejegere som får grensetillegg. Dimmegodtgjørelsen min var på rundt 29 000 som menig.
Sist endret av Hatred; 13. januar 2012 kl. 18:58.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Sier ikke det ikke er riktig i ditt tilfelle, men jeg vet at kameraten min ikke har 5500 kr utbetalt i måneden.
Vis hele sitatet...
Det sier seg vel litt selv all tid han sier det er 154 kroner dagen... Du skal temmelig langt nord før det er 35 dager i måneden, så korrekt sum kan du jo regne ut selv - men det skulle bli temmelig nært 4'700.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Enkelte plasser får man tillegg, som f.eks grensejegere som får grensetillegg.
Vis hele sitatet...
Noen som har peiling på hvor mye ekstra en tjener som grensejeger? Skal nemlig inn dit i Juli, og det hadde vært kjekt å vite hvor mye en kan regne med å få pr. dag.

Så må jeg også få legge til at jeg ikke vil i militæret for pengenes skyld, siden en da kunne tjent bedre på et friår uansett. Jeg vil bare oppleve livet som grensejeger igrunn.
http://forsvaret.no/verneplikt/under...r/okonomi.aspx

Økonomiske tillegg​ ​(skattefritt)
​Tenestetilegg 154,– kroner per dag. ​Det inkluderer helg, permisjonsdagar, høgtid osv.
​Visekorporal/tilsvarande ​19,50 kroner per dag i tillegg til tenestetillegget.
​Dimmepengar ​29 638,– kroner. Dimisjonsgodtgjeringa blir utbetalt til soldatar som dimitterer ved den formelle dimisjonsdatoen. Dei som avbryt førstegongstenesta før fullført 12 månaders teneste, får utbetalt i samsvar med talet på tenestegjerande dagar. Det blir rekna ut slik: 29 368 kroner : 365 dagar x [talet på dagar du tenestegjorde].
​Utdanningsbonus ​57,50 kroner per dag. For deg som tek ei utdanning i Forsvaret. Bonusen kjem i staden for dimisjonsgodtgjeringa.
​Ektefelle/sambuar* ​138,– kroner per dag. Eit tillegg du får om du har ektefelle, sambuar med felles barn eller sambuar med registrert partnarskap.
​Barn* ​156,90 kroner per dag for det første barnet og 64,60 kroner per dag for kvart barn elles. Barnetillegget blir utbetalt til den som har omsorga for barnet.

Hørt om google folkens?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Nei, men jeg tenker i forhold til de som jobber fast i militæret, og kanskje har gjort det i 10-15 år
Vis hele sitatet...
De får lønn.

Jeg jobbet som matros i forsvaret for mange herrans år siden (1991-1994) og tjente ca. 25.000 mnd. netto med tillegg. Da var mat og bolig betalt av Sjøforsvaret.
Du kan tjene relativt bra i Forsvaret, selv i Førstegangstjenesten. Skipsdykkere får blant annet et risikotillegg på rundt 150,- per dykk, og de dykker ofte to dykk om dagen. De ender normalt opp med en lønn på 9 - 12.000 i måneden, som er ganske bra om man tar i betraktning at mat, strøm, nett og tak over hodet er inkludert.

Yrkessoldater kan tjene ganske bra, ettersom de også vil få en del risikotillegg. Spesialsoldater kan fort ende opp med en lønn på godt over millionen, selv om det i mine øyne er lite ift. hva de gjør og utsettes for.
Sist endret av petterdass; 13. januar 2012 kl. 21:03.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Noen som har peiling på hvor mye ekstra en tjener som grensejeger? Skal nemlig inn dit i Juli, og det hadde vært kjekt å vite hvor mye en kan regne med å få pr. dag.

Så må jeg også få legge til at jeg ikke vil i militæret for pengenes skyld, siden en da kunne tjent bedre på et friår uansett. Jeg vil bare oppleve livet som grensejeger igrunn.
Vis hele sitatet...
Rundt 2000 meir i måneden de 6 månedene man er på grensa, såvidt jeg vet.
Sist endret av Hatred; 13. januar 2012 kl. 22:52.