Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 23543
Hei

Jeg vurderer sterkt å begynne som drosjesjåfør, da jeg er meget lei av mitt nåværende yrke. Derfor lurte jeg på om noen her inne har erfaringer som taxisjåfører ? Gjerne erfaringer innen Grenlandsområdet!

Lurer litt på arbeidstider, lønn..? Hva er normalt å kjøre inn i gjennomsnitt?

Vil kjøre noen år, for lurer på å ta trafikklærer-studium, og da er det jo kjekt med realkompetanse! Har noen erfaringer med dette studiet ?

Takk for respons er virkelig ivrig på å bytte yrke nå!

Ingen ?
Jeg har kjørt taxi i Oslo i 10 år og ser på det som en drittjobb dessverre.
Jobben er i utgangspunktet veldig fri og fin, den eneste jobben man kan ha hvor man slipper å be om fri, du forteller sjefen at du ikke skal jobbe. Jeg har hatt sommere hvor jeg har fulgt værmeldinga, jobber hvis det regner, skinner sola tar jeg fri.
Men de siste årene har inntoget av utlendinger med sviktende moral ødelagt dette som jobb. Nytt med dette er stort omfang av turstjeling, altså en kunde som har bestilt deg blir plukket opp av en annen bil og du får ikke betalt for din venting, omfattende kjøring på si av NAV-ytelser senket også lønningene til uanstendige nivåer.

Til dere som nå skal rope opp om rasime så må jeg si at vi har alltid hatt folk som har kjørt på si av sykemelding etc, men når dette gjøres av miljøer som utgjør flere 10 talls prosent av styrken blir dette fullstendig ødelagt.
Markedet regulerte tidligere lønningene våre, lite å gjøre=få biler ute, når folk er ute for å få litt på si av full lønn fra NAV kan de nøye seg med lite, hvis du er ute etter et levebrød må du stå i ventekø bak disse og klare deg på deres nivå. Et eksempel er ekstremt trege dager som 1påskedag, da er det ingenting å gjøre og Oslo pleide å dekkes av ca 100 biler og det var veldig lite å gjøre, de siste årene jeg kjørte stilte oslo taxi alene med over 500 biler, da tjener ingen penger.

Det siste året jeg kjørte var jeg svært alvorlig syk og hadde med det selvfølgelig sterkt reduserte ytelser, men jeg jobbet fra jeg stod opp til jeg la meg 6-7 dager i uken hele året bortsett ifra ca 3mnd hvor jeg delte bilen med en annen og gav meg kl 1600 og tok fri i helgen, jeg tok ikke ferie og tjente totalt 266000. dette var i 2005. Jeg hadde aldri kunne legge så mange timer på jobb i noe annet yrke uten å bli stoppet, men hvis jeg hadde kjørt sporeveisbuss så mye jeg kunne ville jeg tjent over 600 000,-

En av mine aller flinkeste kollegaer som tjente mest av oss alle var bekymret for hvordan det skulle gå med sin tenåringsdatter han mente var svært dum, mislyktes med skole og alt og han grudde for å måtte fø på henne resten av livet. Hun fikk seg jobb på rimi og tjente plutselig bedre enn sin far. (da sluttet han).

Lang venting og dårlig lønn gjorde meg alergisk mot dette yrket, men jeg savner allikevel mye. Alle de interresante menneskene jeg traff. Det du leser om i avisene var jeg vitne til og møtte menneskene bak, alt av politikere og kjendiser har jeg kjørt, jeg var der når fornebu stengte og gardemoen åpnet, alt av store branner og ulykker fikk jeg se, stort ran og dødsulykker var jeg vitne til, biljakter så jeg, jeg hadde også en del dramatikk rundt hardt skadde mennesker som måtte reddes livet på med rask transport til legevakt, historier jeg aldri glemmer. Jeg har diskutert midtøsten med et medlem av en israelsk forhandlingsdelegasjon og byutvikling med ordføreren osv osv.
Taxi er også det beste stedet du kan posisjonere deg hvis du liker flyktige møter med det motsatte kjønn og behersker sporten:-)

Alt i alt en veldig god men dårlig betalt ekstrajobb, ikke et heltidsyrke.
Som ekstrajobb er det perfekt ved at det foregår 24/7 at det alltid vil være mulig å¨få kjørt de timene du selv vil og det er unikt, som regel må man forholde seg til arbeidsgivers behov, det må du ikke her.
Nå er jeg litt usiker på kortandelen for tiden men for meg var det alltid raske penger, jeg trengte bare litt vekslepenger så hadde jeg de første kontantene før timen var gått. Veldig praktisk.

Mitt råd til deg er prøv det ut, ta lappen og kjør noen skift. Hvis du er lei av ditt nåværende yrke vil drosjelappen være fin uansett, den vil gi deg ryggdekning så du kan prøve andre yrker enn det du nå har. hvis du ikke lykkes kjører du bare drosje til du finner noe nytt. Hvis du skal starte for deg selv er det også praktisk og kunne flette inn litt drosje.
På si av studier er det også veldig praktisk ved at du kan lese i ventetiden.

Jeg har ikke jobbet på 6 år nå, men jeg har fått kontroll på sykdomen og begynner å komme i form nå og vil gjerne begynne å jobbe igjen, men jeg har noen plager som ville fungert fint med drosje.
Så jeg spurte min nabo/kollega/kompis og drosjeeier om hvordan det stod til i drosja og fortalte at jeg hadde til vurdering å begynne å kjøre igjen. Da ble han opriktig bekymret for at jeg skulle ha blitt syk igjen og begynte å spørre meg ut for å finne ut hvordan jeg var psykisk, da han skjønte at det var helsemessige hensyn som gjorde at jeg vurderte det og at det stod bra til psykisk ble vi stående og le av at jeg i det hele tatt hadde tenkt tanken.

Jeg bør fortelle en historie til. Jeg stod som første bil i køen på en holdeplass (ca 4-5 biler) når jeg ser en kunde på vei, jeg går ut av bilen for å åpne døren å ta i mot kunden når en somalier kommer kjørende og snapper kunden rett foran trynet på meg inne på holdeplassen. I det han dro gav jeg han diskret fingeren så kunden ikke skulle se dette, da klikker det for somalieren som stoppet og åpnet vinduet og skrek drapstrusler til meg med en forskrekket kunde i baksetet. Noen timer etter stod jeg i køen på oslo-s, da har somalierne etterlyst meg seg imellom og oppdaget meg der. Dette ble jeg klar over når bilen min var omringet av 6 rasende somaliere som truet med å drepe meg. Etter mange års sykdom var jeg svært lite mentalt frisk og hoppet ut av bilen mens jeg skrikende bød opp til dans, da forsvant alle 6 :-) men jeg fikk tak i den opprinnelige bråkmakeren i det han løp baklengs inn i en bil med gal nordmann etter seg:-). Jeg tok skrikende for meg han med pekefingeren opp i trynet på han mens han prøvde å klatre med ryggen oppetter en stasjonsvogn. Det må ha vært vannvittig å være vitne til, men samtidig veldig trist, at så primitive u-landskulturer har fått fotfeste i dette yrket. Man må nesten ha gjengtilknytning eller være fullstendig gæærn som jeg var på slutten:-(

Jeg er blitt superoverlommekjent i Oslo og det er alltid kult.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Flott innlegg fra @Oslo, lurer på om det kanskje er annerledes i andre byer, særlig Tromsø siden jeg bor her. Må jo være grei helgejobb når man er student, hørt det er penger å hente i helgene.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Supert innlegg Bajjaz!
Meget interessant innspill

Her jeg bor, tror jeg aldri jeg har sett en mørkhuda taxisjåfør! De holder seg som
oftest til sin religion (NAV !!)
Snakka også med en drosjeeier som sa at de som kjørte for han, tjente inn ca 1 million i året, og da hadde de 430.000 for dette! Det hørtes veldig bra ut! Men deg gjelder nok ikke alle ..

Alt er nok uansett bedre enn å jobbe som TRYKKER.. Lage trykk på konvolutter, ark osv. hele dagen, er utrolig lite givende i lengda ... Også så elendig betalt!!

Tror jeg vil prøve å få jobb som taxisjåfør, skaffe meg den realkompetansen og søke meg inn på trafikklærerskolen i Stjørdal!
Sist endret av Life Goes On; 5. januar 2012 kl. 17:07.
Det finnes ingen norske taxisjåfører i Drammen. Ok, kanskje 1.

edit: Jeg lurer på hvorfor :S
Sist endret av ali88; 5. januar 2012 kl. 17:33.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Supert innlegg Bajjaz!
Meget interessant innspill

Her jeg bor, tror jeg aldri jeg har sett en mørkhuda taxisjåfør! De holder seg som
oftest til sin religion (NAV !!)
Snakka også med en drosjeeier som sa at de som kjørte for han, tjente inn ca 1 million i året, og da hadde de 430.000 for dette! Det hørtes veldig bra ut! Men deg gjelder nok ikke alle ..

Alt er nok uansett bedre enn å jobbe som TRYKKER.. Lage trykk på konvolutter, ark osv. hele dagen, er utrolig lite givende i lengda ... Også så elendig betalt!!

Tror jeg vil prøve å få jobb som taxisjåfør, skaffe meg den realkompetansen og søke meg inn på trafikklærerskolen i Stjørdal!
Vis hele sitatet...
I Oslo delte vi døgnet i 2, altså to sjåfører har bilen i 12 timer hver. Så det blir mange timer for å få seg den lønna. Sjekk gjerne ligninga, ikke alle tjener det de sier de tjener.
Hvis det ikke er mye utlendinger i Grenlandsområdet så kan det fortsatt være levelig.
Ullevål sykehus brukes av folk fra Grenland, jeg har selv hatt turer til skien og porsgrunn fra ullevål. Disse turene mistet vi til fordel for et samkjøringskontor som skulle sørge for at sykehusturer utenbys skulle tas av utenbys biler som allerede var i Oslo, dette fører til retur på disse turene som blir lukurativt.
I Oslo så tjener også de som kjører skolekjøring fast også gode penger. Det forutsetter at du har dette som fast jobb og kan binde opp hverdagen, stor bil er også mere penger, altså maxi eller 7-seter.

Du som spurte om helgekjøring. Jeg har kjørt massevis av helger. Mine første skift gikk i julebordsrushet og etter det har jeg nesten ikke drukket selv, fy faen for noen duster folk blir i fylla, og ja! jeg også jeg kjente meg igjen for å si det slik. Etter jeg begynte med taxi sluttet jeg å gå ut på byen hvis ikke kompisene overtalte meg til å bli med på noe spesielt kult, jeg sluttet helt å drikke meg mer enn brisen og trives egentlig best på puben midt i uka enn helgefyll hvis jeg skal ut selv.
De siste årene var jeg så lei av fyll at jeg sluttet å kjøre etter midnatt når det er mest å gjøre, det var fortsatt hyggelig å kjøre brisne glade mennesker til byen, men kranglete, usammenhengende, stinkende passasjerer på vei hjem blir du vannvittig lei, men det tar noen år så på si av studier er dette det perfekte yrket. Du blir lommekjent i byen også med folket. Du lærer mye av samtaler og situasjoner med kundene. Pengene er også veldig raske, ved kontant betaling lønner kunden deg direkte, du lønner taxieieren i ettertid. Så litt avhengig av kortbruk har du pengen omtrent umiddelbart.
Du kan også jobbe når det passer deg, og som student har du fri når det er mest og gjøre.
Du blir flue på veggen til de utroligste samtaler og vitne til ting du ikke trodde foregikk, så politistundenter burde ihvertfall kjøre drosje.
Det er vel kun i Oslo flesteparten av taxisjåførene er mørkhudet?

Kjenner til flere i Tr.heim som hever en ok lønn som Taxisjåfør. Har også en Onkel som har løyve, han er nå i gang med å bygge seg hus. Situasjonen stiller seg selvfølgelig litt annerledes for en person med løyve.
Sitat av stagg Vis innlegg
Det er vel kun i Oslo flesteparten av taxisjåførene er mørkhudet?

Kjenner til flere i Tr.heim som hever en ok lønn som Taxisjåfør. Har også en Onkel som har løyve, han er nå i gang med å bygge seg hus. Situasjonen stiller seg selvfølgelig litt annerledes for en person med løyve.
Vis hele sitatet...
Eier er noe helt annet enn sjåfør, men også de har fått hverdagen forandret.
Med de lave lønningene som har blitt i Oslo er det ingen gode arbeidstagere å ansette de finner seg andre yrker når det blir for dårlig. Som trykker f.eks. men jeg vet om de som har blitt avisbud også og det sier vel en del.

Dette gjør at de jeg kjenner som enda er eiere kjører alt selv, og en jeg kjenner føler seg som en fange i drosja si, i slutten av femtiårene er ikke arbeidsmarkedet vidåpent med alternativer for ham.
En annen jeg kjenner deler bilen sin i ny og ne med en kompis med flere titalls år med erfaring, det koster ikke så mye ekstra i forsikring.
En Mercedes E-klasse gående som drosje i Oslo hadde en forsikringsgrunnpremie på over 120 000 i 2005. Da med innleide sjåfører. Kjører du selv betaler du 25000-45000.
Min siste drosjeeier var kjent som Oslos flinkeste, han hadde et sjeldent godt belegg på sine 6-10 biler. Han var en svært god forhandler og hadde bedre avtaler enn noen annen. Han har i dag lagt helt opp og startet på nytt i en annen bransje. Han hadde i flere år millioninntekt på sine biler men opplevde at alt falt i sammen, ansatte forsvant til andre bransjer og nye var umulig å få tak i så til slutt satt han alene gjen i sin ene bil. Da sluttet han, han var en dyktig forretningsmann og når allt var bedre enn taxi er det bare å bytte til hva som helst, alt vil være bedre.
I dag driver han et lukurativt selskap i en helt annen bransje og er tilbake med milioninntekt.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Virker ikke veldig lukrativt å kjøre i Oslo nei...heldigvis er ikke det planen da
Er fast bestemt på å bli kjøreskolelærer, men må kjøre noen år først ...men det er sikkert greit i noen år! Kunne aldri tenke meg å gjøre det i 40...
Hvorfor ikke bli bussjåfør? Jeg vurderte å bli taxisjåfør en gang i tiden, men droppa det etter fullført kurs. Mangler altså kun kjentmannsprøven. Jeg ble istedet bussjåfør, og det har jeg aldri angret på. Jeg kjørte buss fast i tre år i Trondheim, og der var det en konstant strøm av folk fra taxinæringen over til busskjøring.

Det jeg hørte fra mine kolleger med flere tiår bak seg i en drosjebil, var at lønna var grei den, bare du ikke begynte å regne ut timelønna di... Du må altså bruke 12-16 timer på å tjene hva andre tjener på 7,5, dersom du ikke nesten bare kjører helg.

Som bussjåfør får du en trygg fast jobb, med fast lønn, overtid, tillegg for ubekvem arbeidstid o.l. Og du treffer en masse hyggelige folk!

Selv er jeg ikke bussjåfør lengre, men slakter! Det er en spennende og interessant jobb, som i tillegg er ganske greit betalt!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Blir vanskelig med tanke på alder. Er snart 20 år, og for buss må man vel være 21? I tillegg er lappen svindyr.... Billappen har jeg jo hatt i straks 2 år, så det er jeg i det minste trygg på :-)
Lønna er heller ikke veldig viktig for meg.. Dette blir på en måte bare som et ledd for meg, i forhold til at jeg ønsker å bli kjøreskolelærer
Sitat av gotejds Vis innlegg
Det finnes ingen norske taxisjåfører i Drammen. Ok, kanskje 1.

edit: Jeg lurer på hvorfor :S
Vis hele sitatet...
Litt bullshit å si at ikke finnes norske taxisjåfører i Drammen. Finnes mange norske taxi sjåfører i Drammen, ja flertallet ligger nok hos innvandrere og minoriteter men fortsatt så har du ingen grunnlag for å si at det ikke er norske sjåførerer.

Og helt ærlig, jeg skjønner ikke hva folk klager over. Hvis innvandrere ikke jobber så er de plutselig NAV snyltere, hvis de faktisk jobber så klager man over at de tar jobber fra nordmenn.

Herregud, grunnen til at det er så mange innvandrere og minoriteter blant taxi næringen er at det er en jobb uten krav til særlig utdanning, det er en service yrke med OK lønning for en relativ behagelig og sosial jobb.

Jeg skjønner frustrasjonen til bajjaz, men han vet ihvertfall hva han snakker om. Dette er et kapitalistisk samfunn, og hvis noen kan utføre samme arbeid for mindre penger så er det nesten det riktige å gjøre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ekspert på påstander
Bumper her. Tenker å bli taxisjåfør i Oslo, men jeg lurer på en ting. Jeg ønsker å jobbe hos Oslotaxi, men jeg kan evt jobbe hos andre taxiselskaper i Oslo eller Bærum. Hva mener Oslotaxi med minst 1 år sertifikat? La oss si: Jeg blir 20 år i mars og har hatt lappen siden juni i fjor. Kan jeg starte med kurs hos oslotaxi i mars eller må jeg vente helt til juni?

Hvis det er sånn at jeg må vente til juni så kan jeg begynne hos andre taxiselskaper i stedet for Oslo taxi
Jeg tok drosjelappen på midten av nittitallet, da måtte jeg ha hatt førerkort i minimum 2 år.
Uten at jeg vet det sikkert, tror jeg at det var politiets krav for å gi meg kjøreseddel.
Du må ha politiets tillatelse for å frakte passasjerer mot betaling. For å få denne må du ha god helse (legeerklæring) og god vandel.

Jeg regner med at du da må vente til juni uansett vilket selskap du skal kjøre for, ta kontakt med oslo taxi så får du godt svar.
Du må uansett ta kjentmannsprøve og taxikurs og dette tar litt tid, så ta kontakt og begynn pugging.
Jeg vet ikke hvordan kjentmannsprøven er i dag, men når jeg tok den var den knallhard, så du kan sikkert regne med at det går noen måneder før du får kjørt uansett.
Det er ingen krav til å begynne med disse kursene.
Her jeg bor, tror jeg aldri jeg har sett en mørkhuda taxisjåfør!"

Begynner å bli noen i Skien Taxi. Skien er jo et like stort høl som Oslo.
Ville heller gått for en av dem to andre.
De siste gangene 10-15 har det aldri vært en norsk taxisjøfår jeg har sitti på med hjem fra byen. Men har vært et par som faktisk var underholdende.
Spesielt de forskjellige historiene de forteller meg når jeg spør " hva er det verste du har opplevd"
han ene hadde en kunde med diare problemer så kunden dreit på seg i baksetet og alt rant ut.. Ny sete måtte til for han klarte å være i bilen igjen ! LOL!

Oslo
Du må beise sjarken!
har mye familie som kjører taxi å en far som eier en taxi, den bilen er i drift kaskje 20 timer i døgnet og han tjener 450k etter skatt.

Hvis du får tak i løyve til å eie er det bedre enn om du er leiesjåfør fordi du kan diktere din egen arbeidstid og litt sånn.
Det er jo en grei jobb men du måter på mye rart
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nytt med dette er stort omfang av turstjeling, altså en kunde som har bestilt deg blir plukket opp av en annen bil og du får ikke betalt for din venting
Vis hele sitatet...
Hva? Plukker dine egne kolleger i samme taxiselskap da opp lokasjonen på radioen og kjører dit før deg? Eller hvordan fungerer det?
Du må beise sjarken!
Veldig få taxier har radio, men noen turer kringkastes på anlegget so andubsturer, så selv om du ikke får den kan du se hvor den er. Da er det bare å kjøre å hente
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Update!
Fikk svar fra daglig leder i Grenland Taxi ( porsgrunn) for noen dager siden, og ha sa følgende:

Jeg må ha kjentmannsprøve så klart, og denne har jeg 3 forsøk på. Klarer jeg den ikke etter 3 forsøk, må jeg vente over et år før jeg kan prøve igjen.
Kurset skal de ha 1800 kr for, om jeg husker riktig. 3 kveld à 4 timer (eller omvendt? haha).

Fikk beskjed om at kjentmannsprøven var ganske krevende, og at man må kunne alle gatene i Porsgrunn og bamble, samt veiene opptil kjørbekk og menstadbrua. Ganske omfattende område, for de som kjenner til stedene. Er MYE hvis man skal "kunne alle gatene".

Elles sa han at det ikke er bare bare å få noen til å ansette deg når du ikke er så gammel. Jeg er snart 20 år, så håper det går. Er gjerne villig til å si ifra meg en 2-4% av lønna mi om jeg får jobb...

Var visst ingen lovfestet alderskrav men vandelen må være PLETTFRI!
Denne kjentmannsprøva har jeg også hørt er vanskelig. Hvordan i all verden skal noen kunne -alle- gatene i en hel by? Det er umulig.
Sist endret av Taurean; 25. januar 2012 kl. 20:02.
Du må beise sjarken!
Det er lovfestet alderskrav i den form av at d må ha hatt lappen i minst 2 år
Kjentmannsprøven må du ikke kunne alt, men du må vite hvordan du kommer deg hitå dit. Gater må du kunne men ikke alle, er vanligis ganskenslapp på dette.
Snakket med brodern i stad om dette han har kjørt taxi i over 5 år
Nå bruker man vel bare GPS?
Du må beise sjarken!
Neei, er ikke så mye av det. Det er ofte gps i bilene å på systemet men etter d har kjørt. Et år eller to så vet d hvor de mest er
Ekspert på påstander
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå bruker man vel bare GPS?
Vis hele sitatet...
Er ikke bare å stole blindt på gps. Må kunne vite hvor er veiarbeid, stengt gate og sånne ting og det kan ikke gps hjelpe med. Foretrekker sjåfører som kan veien istedet for stole blindt på gps. Men gps er et godt hjelpemiddel hvertfall.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det er lovfestet alderskrav i den form av at d må ha hatt lappen i minst 2 år
Kjentmannsprøven må du ikke kunne alt, men du må vite hvordan du kommer deg hitå dit. Gater må du kunne men ikke alle, er vanligis ganskenslapp på dette.
Snakket med brodern i stad om dette han har kjørt taxi i over 5 år
Vis hele sitatet...
Jøss, det var det jeg og trodde, men han karen fra Grenland taxi sa man ikke trengte være 20/hatt lappen 2 år.
Heldig for meg at jeg fikk lappen mandagen etter bursdagen min da, så det skiller bare 2 dager
Men jeg får nesten bare ringe Politiet å høre
Sist endret av Life Goes On; 25. januar 2012 kl. 21:52.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jøss, det var det jeg og trodde, men han karen fra Grenland taxi sa man ikke trengte være 20/hatt lappen 2 år.
Heldig for meg at jeg fikk lappen mandagen etter bursdagen min da, så det skiller bare 2 dager
Men jeg får nesten bare ringe Politiet å høre
Vis hele sitatet...
trenger ikke og ha hatt lappen i to år, men må være 20.
kilde
Sist endret av jaijai; 26. januar 2012 kl. 02:36.
Du må beise sjarken!
Du kan ikke ta lappen som 20 åring å begynne å kjøre taxi, såvidt meg bekjent er det et krsv st man ha hatt lappen i 2 år før man kan frakte mennesker kommersielt


Edit så den kilden din nå å da må noe ha endret se eller så har selskapene i tromsøe en engen regel
Sist endret av BMWe39; 26. januar 2012 kl. 07:10.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Update!
Fikk svar fra daglig leder i Grenland Taxi ( porsgrunn) for noen dager siden, og ha sa følgende:

Jeg må ha kjentmannsprøve så klart, og denne har jeg 3 forsøk på. Klarer jeg den ikke etter 3 forsøk, må jeg vente over et år før jeg kan prøve igjen.
Kurset skal de ha 1800 kr for, om jeg husker riktig. 3 kveld à 4 timer (eller omvendt? haha).

Fikk beskjed om at kjentmannsprøven var ganske krevende, og at man må kunne alle gatene i Porsgrunn og bamble, samt veiene opptil kjørbekk og menstadbrua. Ganske omfattende område, for de som kjenner til stedene. Er MYE hvis man skal "kunne alle gatene".

Elles sa han at det ikke er bare bare å få noen til å ansette deg når du ikke er så gammel. Jeg er snart 20 år, så håper det går. Er gjerne villig til å si ifra meg en 2-4% av lønna mi om jeg får jobb...

Var visst ingen lovfestet alderskrav men vandelen må være PLETTFRI!
Vis hele sitatet...
Har selv vurdert hos Bamble Taxi jeg da, men om man må kunne såååå mange gater.. Dæven!
Jeg kan ca. halvparten av gatene i Bamble, men har ikke sjans til å kunne porsgrunn->menstad... :P

Si ifra hvordan det går om du gjør dette da, er nyskjerrig!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Har selv vurdert hos Bamble Taxi jeg da, men om man må kunne såååå mange gater.. Dæven!
Jeg kan ca. halvparten av gatene i Bamble, men har ikke sjans til å kunne porsgrunn->menstad... :P

Si ifra hvordan det går om du gjør dette da, er nyskjerrig!
Vis hele sitatet...
Haha, kjører forbi Bamble taxi flere ganger om dagen, siden jeg bor rett borti gata, og jeg må si det at det virker som de har mer TV-tid enn kjøretid! Sikkert deilig og sånn, men blir ikke spesielt mye penger av det
Usikker på om man må ha kjentmannsprøve i bamble (syns jeg leste om det?).
Tenk å kunne alle veiene uti vest-Bamblehelvete
Når jeg tok kjentmannsprøven i Oslo på nittitallet måtte jeg kunne drøyt 400 av Oslos ca10000 gater samt kirker, gamlehjem, sykehus og fergeanløp.
På prøven så fikk jeg 10-20 kjøreruter, en jeg husker var stovner-fornebu. Da måtte alle gatene jeg ville ha kjørt skrives på rams. Jeg husker også at en av rutene startet med et gamlehjem.

Gps fikk jeg aldri bruk for, når den kom var jeg så godt kjent i byen at den ville blitt merarbeid.

At dere er så unge som 20 er en ulempe, i Oslo så var i perioder taxi den eneste jobben folk over 50 var direkte ettertraktet til. Når du blir så gammel er du ferdig med grisekjøring og slossing, det er ikke dere på 20. Men hvis du oppfører deg bra er høflig å ren i tøyet så får du nok jobb.

Når jeg var i slutten av 20 årene sluttet jeg på dagen etter en krangel med min daværende eier. Det var sommer, jeg hadde godt med penger og været var bra så jeg så for meg et par uker ferie. Dagen etter ringte det 2 eiere som ville ha meg i arbeid, det endte med at den ene eieren parkerte bilen sin hos meg gav meg nøkkelen og dro på ferie med beskjeden "skulle du få lyst til å kjøre så har du jo bilen". Det var en fyr jeg aldri før hadde møtt. Så arbeidsmarkedet var på min side i Oslo. Det gjorde at jeg kunne velge en god eier med fin bil.

Jeg må også nevne at det finnes mange useriøse eiere, også etnisk norske. Så sjekk de gjerne. Og dere som vurderer å bytte nåværende jobb til taxi bør prøve både yrke og eier på si av jobben dere har i dag før dere bytter helt.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Utrolig godt og informativt innlegg av deg, bajjaz
Med tanke på slossing; er det ikke her vandelsattesten kommer inn i bildet? Kan vise til god vandel, iallefall. Jeg er støttekontakt for en gutt, og for å bli det måtte jeg levere plettfri vandelsattest.
Når de har unge sjåfører må de vel og betale en høyere forsikringspremie, så derfor kan jeg være villig til å si ifra meg 2-4% av lønna mi. Dette utgjør en del i det lange løp vil selvfølgelig avtale at jeg trapper opp, for eksempel 1% i året.

Ser på dette mer som en utdanning enn som en varig jobb. Har et brennende ønske om å bli kjøreskolelærer, men var dessverre for drittlei skole når jeg gikk studiespesialisering. Vil prøve å få realkompetanse og komme inn på det men vil ta opp generell studiekompetanse når jeg er 23-24 år også
Det var ikke meningen å skremme deg med din unge alder, mer å fortelle hva jeg har lært om holdninger hos eiere.
Men som jeg skrev at hvis du er ren og pen i tøyet og opptrer med høflighet så får du sikkert jobb, det ville du helt klart fått i Oslo.
At du er støttekontakt er en fordel for deg både når du søker jobb og er på jobb. Veldig mange av våre kunder er nettopp hjelpetrengende i en eller annen form og som du vet så krever det en litt utvidet tålmodighet og forståelse.

Forsikring er og blir et helvete i den bransjen. Vanlig egenandel i Oslo er 50000,- så du må nesten smadre bilen for at den skal brukes. Eieren har også 16 dagers sykepengeansvar for sine ansatte, han må betale lønna di i 16 dager ved sykemelding. Dette gjør at en dårlig sjåfør kan smadre butikken på ganske kort tid. Det kan også være vanskelig å få det du har krav på av sykepenger og feriepenger hos useriøse eiere.

Privatiststudier er perfekt for den jobben, du får masse venting så det å kunne lese noe nyttig vil kunne motivere deg for å gå på jobb når det er stille, da får du studert mer.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det var ikke meningen å skremme deg med din unge alder, mer å fortelle hva jeg har lært om holdninger hos eiere.
Men som jeg skrev at hvis du er ren og pen i tøyet og opptrer med høflighet så får du sikkert jobb, det ville du helt klart fått i Oslo.
At du er støttekontakt er en fordel for deg både når du søker jobb og er på jobb. Veldig mange av våre kunder er nettopp hjelpetrengende i en eller annen form og som du vet så krever det en litt utvidet tålmodighet og forståelse.

Forsikring er og blir et helvete i den bransjen. Vanlig egenandel i Oslo er 50000,- så du må nesten smadre bilen for at den skal brukes. Eieren har også 16 dagers sykepengeansvar for sine ansatte, han må betale lønna di i 16 dager ved sykemelding. Dette gjør at en dårlig sjåfør kan smadre butikken på ganske kort tid. Det kan også være vanskelig å få det du har krav på av sykepenger og feriepenger hos useriøse eiere.

Privatiststudier er perfekt for den jobben, du får masse venting så det å kunne lese noe nyttig vil kunne motivere deg for å gå på jobb når det er stille, da får du studert mer.
Vis hele sitatet...

Du skremmer meg ikke - tvert imot; du er en motivator jeg er utrolig glad for at kompetente mennesker gidder ta seg bryet med å svare!
Er veldig lite syk, så tror ikke det blir noe problem med sykepenger osv. Får prøve meg på kjentmannsprøva snart, da. Mener du veier rundt sykehus, sykehjem og lignende er smart å øve på?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Du skremmer meg ikke - tvert imot; du er en motivator jeg er utrolig glad for at kompetente mennesker gidder ta seg bryet med å svare!
Er veldig lite syk, så tror ikke det blir noe problem med sykepenger osv. Får prøve meg på kjentmannsprøva snart, da. Mener du veier rundt sykehus, sykehjem og lignende er smart å øve på?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk et pensumhefte av oslo taxis kursavdeling, der stod alt jeg behøvde å pugge. Så jeg pugget hele heftet og fikk min daværende til å høre meg, jeg ramset mens hun fulgte med på kartet.
Jeg hadde kjørt budbil en del år, så jeg hadde en del i sekken fra før, men jeg hadde veldig respekt for hva jeg skulle igjennom, nesten som en liten frykt.
Jeg motiverte bort frykten med å se på alle toskene som hadde greid den før meg.

Du kan i korte trekk si at det du må kunne av veier er alle transportettappene. Altså hvis en kunde kommer til deg på holdeplass og ber deg kjøre ham til en gate du ikke hvet hvor er, så skal du kunne slå opp i boka, finne gatens beliggenhet og kun det. Hvor bydelen er og raskeste veien dit må du kunne uten bruk av boka. Såpass kjent blir du av kjentmannsprøvestudiene.
Jeg behøvde ikke kunne gater i boligområder etc, bare vite beliggenheten på området.
Etter noen år så var jeg så godt kjent at hvis kunden skulle til en vei jeg ikke visste hvor var, så trengte jeg bare vite hvilken bydel det var så kunne jeg resonere meg fram til resten underveis.

Min største usikkerhet som fersk var å ta den korteste veien, det er alltid en 3-4 allternative muligheter, det er sjåførens ansvar og frakte kunden den raskeste og billigste veien. Det gjorde at jeg syns helgene var veldig greie, folket hadde som regel en klar oppfatning om hva som hva som var den billigste veien hjem fra byen.
Jeg pleide også å spørre kunden om det var greit for dem om jeg tok den og den veien for å slippe klaging i ettertid.

Alle har hørt den om de sleipe sjåførene som kjører lange omveier. Derfor var jeg veldig selvkritisk og ville gjerne ha aksept for mine valg før turen startet for å slippe krangel i ettertid, dette er en taktikk som fungerte for meg, på 10 år fikk jeg 2-3 negative reaksjoner på dette. Ved den minste tvil stoppet jeg takstameteret umiddelbart, ved et tilfelle hadde kunden helt klart en bedre vurdering en meg, jeg hadde valgt en omvei i god tro. Da foreslo jeg en fast pris jeg mente var god for kunden og stoppet meteren på avtalt beløp i god tid før vi kom fram og fikk tips av en fornøyd kunde.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Det er godt å høre at noen tar jobben sin seriøst Virkelig alt for mange idioter som kjører drosje.
Jeg ønsker heller ikke å lure kundene. Jeg var telefonselger i 9 måneder, og satt meg en innstilling om at jeg IKKE skulle villede kundene mine - de skulle få den hele og fulle sannhet. Dette førte til at jeg ble toppselger og vant alt som var av konkurranser Det sier bare at man ikke nødvendigvis må være uærlig for å tjene penger.

Hvordan er det egentlig med tips? Er det noe særlig å få i løpet av en dag?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg

Var visst ingen lovfestet alderskrav men vandelen må være PLETTFRI!
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Man kan fint få utsendt kjøreseddel selv om man har noe på rullebladet. Det heter seg at man må ha en slik vandel at politiet finner deg edruelig. Selv om jeg har saker som omhandler bruk av narkotika på rullebladet, fikk jeg utsendt kjøreseddel.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-045-008.html
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Dette stemmer ikke. Man kan fint få utsendt kjøreseddel selv om man har noe på rullebladet. Det heter seg at man må ha en slik vandel at politiet finner deg edruelig. Selv om jeg har saker som omhandler bruk av narkotika på rullebladet, fikk jeg utsendt kjøreseddel.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-045-008.html
Vis hele sitatet...
Ja, okei! Men dette blir uansett ikke noe problem for meg
For meg er det et grunnleggende prinsipp å ikke være kjeltring på jobb uansett. Jeg har gått på jobben nettopp fordi jeg har aktivt valgt å tjene pengene mine ærlig. Jeg har hatt nok av muligheter til å gjøre det stort på kriminalitet, så å snyte folk for småpenger blir for tarvelig, fatter ikke at folk gidder.
Jeg har også sett det motsatte hos andre kulturer, de mener det bare er tosker som ikke stjeler når de har mulighet og at bare idioter lar seg stjele fra, de har liksom fortjent det. Det er vel de samme som mener det er greit å voldta en jente som går lettkledd.

Vi er nok ganske like på bunnen vi to, for meg er det helt utenkelig å selge noe kunden ikke trenger eller ta ågerbetalt. Det er jævlig deilig med fornøyde kunder.
Jeg kan fortelle om en kunde jeg hadde som brukte meg som psykiater. Han fikk et mye større utbytte av en time med meg enn med psykiateren. Noen ganger var han helt vill i blikket når han kom stresset og pratet høyt, etter en times tid med meg forlot han bilen med et smil om munnen.

Tips er litt varierende, på dagtid kjører du mest folk som er på jobb. De har fått beskjed om at tips ikke godtas på reiseregninger så fra de blir det lite. Syke mennesker til og fra behandling tipser også lite. Folk på reise tipser og betaler for bæring av bagasje.
De tipskronene jeg dro mest av var festmennesker som syns de hadde møtt verdens kuleste sjåfør eller de som hadde blitt reddet på en eller annen måte, som lommekjent grisekjører fikk jeg folk fra umulig å rekke det de skulle til å ha ventetid. Kunnskap om byen er også lukurativt, folk liker å bli fortalt historien til bydelen de bor i. Jeg er også en fyr som alltid har vært nysgjerrig og lært meg mye, så mange har blitt overasket over at jeg har kunne løse problemer for dem.
Jeg telte bare tipsen en kort periode og hadde mye mere tips en andre jeg sammenlignet meg med uten at jeg vil gå in på beløpene her. Men i ettertid forstår jeg at jeg var ganske populær, jeg avslo hele tiden tilbud om faste oppdrag og de jeg kjørte fast for nektet å kjøre med andre, de ventet heller på meg, noen ganger 2 timer.
En gjeng med nattarbeidere ringte å sjekket om jeg jobbet natta, hvis ikke jeg jobbet tok de sin private bil. Dette er en konsekvens av at ærlighet er en sjeldenhet i dagens taxibransje.

Den stadig synkende tilliten til taxiene er selvmord for bransjen, folk velger andre allternativer for å slippe å være redd i en drosje. Mange kunder har det som en del av jobben å være taxipssasjer, de reiser til og fra ting i drosje flere ganger om dagen og kan fortelle de utroligste historier.

Jeg skjønner om folk blir litt sure over at jeg nevner innvandrere som negativt for bransjen. Jeg kan gjøre det litt mer nyansert med å si at 1. generasjon pakistanere har vært helt supre, mange av de har kjørt i 30 år og mer og kan alt om byen og befolkningen. Norsk kultur kan de mere om enn nordmenn flest og ærligheten til de fleste av disse er ubestridelig. De har også bygget en familiebedrift hvor sønner og nevøer jobber i dag, de har nok hatt en ganske annen holdning enn de som har kommet senere og fra andre områder.

Det som myndighetene burde gjøre for å rette opp i dette er å kreve norsk botid i minst 10 år. Når du søker om lappen må du kvalifisere vandelen din 10 år tilbake, dette burde også kreves av innvandrere. Jeg tror en barnesoldat eller en som har vokst opp i en flyktningeleir ikke har noe i en taxi og gjøre før det har gått 10 år.

I julebordsessongen kjørte jeg stadig folk som hadde lest i avisen at jeg var en kriminell voldtektsforbryter og i fullt alvor konfronterte meg med hvor fæl jeg var 10 sek etter turstart. Jeg lo bare av det og mobbet vedkommende uten at han helt forstod det selv. Men det er nok ganske mye verre for en å bli konfrontert med all terrorismen han driver med og hvorfor han i helvete ikke peller seg hjem. Hvertfall for de som har vold som naturlig reaksjonsmåte.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Jøsses, må si jeg blir helt imponert over tankegangen og væremåten din! Du er en sjeldenhet i dagens materielle samfunn, og sånne som deg vil arbeidsgivere kaste seg etter
Det står respekt av det du forteller nå! Det er helt klart.

Håper jeg klarer bli taxisjåfør eneste jeg bekymrer meg over er den kjentmannsprøven

Veldig takknemlig for at du åpner deg såpass mye skummelt å gå inn i et nytt yrke - spesielt et så servicebasert yrke!
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jøsses, må si jeg blir helt imponert over tankegangen og væremåten din! Du er en sjeldenhet i dagens materielle samfunn, og sånne som deg vil arbeidsgivere kaste seg etter
Det står respekt av det du forteller nå! Det er helt klart.

Håper jeg klarer bli taxisjåfør eneste jeg bekymrer meg over er den kjentmannsprøven

Veldig takknemlig for at du åpner deg såpass mye skummelt å gå inn i et nytt yrke - spesielt et så servicebasert yrke!
Vis hele sitatet...
Jeg var så syk på slutten at jeg har også min kvote med negativitet, bare så det er sagt. Men uærlighet holdt jeg meg for god til.
Det er i første rekke kundene som nyter godt av en ærlig og hyggelig sjåfør og storbrukerne kommer til og kaste seg over deg hvis du er en bra fyr.

Det arbeidsgiveren setter mest pris på er at han tjener penger, ikke får ødelagt sin bil eller får problemer med deg. Et eksempel jeg husker på kjappen er feks en sjåfør som ringte og vekte eieren kl 2.00 om natten angående en gul lampe på dashbordet lyste. Slikt er selvfølgelig ikke populært.

Kjentmannsprøven skal du ha respekt for, men hvis du tar puggingen på alvor forsvinner frykten i takt med at du blir mer kjent. Du kjenner liksom etterhvert at dette fikser du.
T.o.m jenta mi fikk sansen for å høre meg, hun ble godt kjent i byen selv. Jeg fikk også masse aha-opplevelser når jeg fikk brettet ut hele kartet og fikk oslo i fugleperspektiv.

Service delen er bare kul, jeg syns det er kult og yte god service og hjelpe folk med det som trengs. Det er virkelig ikke noe å grue seg til.

Det du kan være skeptisk til er fravær av rettigheter, dårlige arbeidsgivere og vanskelige kunder.
På et års kanallhard nattkjøring kunne jeg ha 5-10 skremmende opplevelser, av de var ca. halvparten min skyld ved at jeg overreagerte for sikkerhets skyld. Med i det regnskapet hører at jeg pleide å plukke opp alle, uansett hvor i byen det var eller hvordan vedkommende så ut. Jeg vil helst ikke nevne detaljer om det her, men kan antyde at jeg hadde effektive metoder som sørget for at jeg aldri ble skadelidende, selv om kanskje andre ble det.
Hvis jeg skal blande inn etnisitet i det regnskapet så kommer nordmenn verst ut, ikkevestlige kan ha økonomiske triks for å slippe å betale. Men nordmenn stod for de farlige situasjonene. I min tid var det også over 90% nordmenn blant kundemassen.
Men jeg vil anbefale deg og holde gul beredskap som et utgangspunkt, så kan du heller slappe av etterhvert, så og si alle er hyggelige.

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe, men det rådet jeg virkelig håper du tar til deg er å prøve det på si av ditt nåværende yrke, altså i helger og ferier for å se hva det er og finne deg en god eier.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Må bare få lov til å si takk igjen
Tar til meg hvert ord du sier - og kommer til å ta det med meg videre! Tror heldigvis forholdene her nede er bedre enn de er i Oslo. En taxieier jeg kjenner sa at sjåførene hans kjørte inn ca. 1.000.000 kr i året; derfor hadde de en årslønn på ca. 430.000 kr. De kjører 7,5 timers skift. Dette høres meget bra ut for min del.

Øve skal jeg gjøre mye. Skjønner hvor viktig det er nå Skal kjøre en del i byen og jeg skal kjøpe meg et fornyet kart over Porsgrunn by. Det jeg har nå er fra år 2000
Sist endret av Life Goes On; 26. januar 2012 kl. 19:48.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Må bare få lov til å si takk igjen
Tar til meg hvert ord du sier - og kommer til å ta det med meg videre! Tror heldigvis forholdene her nede er bedre enn de er i Oslo. En taxieier jeg kjenner sa at sjåførene hans kjørte inn ca. 1.000.000 kr i året; derfor hadde de en årslønn på ca. 430.000 kr. De kjører 7,5 timers skift. Dette høres meget bra ut for min del.

Øve skal jeg gjøre mye. Skjønner hvor viktig det er nå Skal kjøre en del i byen og jeg skal kjøpe meg et fornyet kart over Porsgrunn by. Det jeg har nå er fra år 2000
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du og hvor er du fra?
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
19, fra Skien men bor i Bamble. Ikke så lenge til jeg blir 20
Åja, hvordan skole går eller gikk du?
Sist endret av Fkleppe; 26. januar 2012 kl. 20:04.
Hvis jeg hadde tjent 430 000 på et årsverk i Oslo så hadde jeg begynt igjen med en gang. Jeg vet om eiere som gjør mer enn det, men ikke på så få timer.

Men det økonomiske må du ikke samligne med Oslo, det vil ikke være sammenlignbart uansett. Jeg har snakket med sjåfører fra andre steder og de snakker om helt andre snittpriser. Mens jeg har kjørt 50 lapper i Oslo har de kjørt 200 lapper på bygdene, selvsagt i et annet tempo. Min erfaring er også gammel, men de jeg har snakket med har fersk erfaring som tilsvarer.

Skaff deg pensumhefte, det finnes helt sikkert i grenland.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Åja, hvordan skole går eller gikk du?
Vis hele sitatet...
Går ikke skole nå, jeg jobber som trykker. Nei, ikke gaffeltrøkk, men lager visittkort, konvolutter osv.! Er jeg som har fått trykk på konvoluttene til Norges taxiforbund

Er litt lei yrket. Liker å være sosial, ikke inneklemt i et produksjonslokale med den samme maskinen dag ut og dag inn..

Edit: gikk studiespesialisering på Skien VGs
Sist endret av Life Goes On; 26. januar 2012 kl. 20:07.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
19, fra Skien men bor i Bamble. Ikke så lenge til jeg blir 20
Vis hele sitatet...
Har du noe mer spesifikt hvor i Bamble?
Er i samme aldersgruppe, og fra Bamble.

Derfor ganske nyskjerrig :P
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Har du noe mer spesifikt hvor i Bamble?
Er i samme aldersgruppe, og fra Bamble.

Derfor ganske nyskjerrig :P
Vis hele sitatet...
Ja, du vet meny over "brottis"? Ovenfor meny er det en blomsterbutikk, og ved siden av den blomsterbutikken går det en vei med "gjennomkjøring forbudt" - inn den veien
Sist endret av Life Goes On; 31. januar 2012 kl. 15:19.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan gikk det? Tenker å kansje begynne selv på deltid.