Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 17202
Vel?

Gjorde litt research litt tid tilbake, men fant ikke noen kilder som var særlig pålitelige. Fant også ut, av de kildene jeg fant, at det ikke var noe konsensus. Hvor farlig er det med tanke på kreft, tannskader, og andre diverse problemer med helsa?

Og da snakker jeg om skandinavisk snus, og ikke amerikansk, som er noe dritt.

I USA er det nemlig påvist skadelig. Folk som mister tenner, får digre sår i kjeften, relativt høy kreftfare etc.
Den Amerikanske røykfrie tobaksversjonen reguleres nemlig ikke, og tilsette mye dritt.

Noen som finner noen vitenskapelige kilder/metastudier?
Jeg har ikke kilder, men vi har diskutert det her flere ganger der egne erfaringer har dukket opp. Som oftest er det nevnt gule tenner, tannkjøtt som etser bort, dårligere kondisjon pga nikotin som trekker blodårene sammen og dermed dårligere blodsirkulasjon og mindre oksygen som blir fraktet rundt omkring i kroppen, større problem med å opprettholde en ereksjon, også på grunn av mindre blodsirkulasjon + garantert noe jeg har glemt. Sånn ellers så husker jeg at en lege ga en kommentar til den økende snusbruken blant Norske menn og kvinner og nevnte at det var vitenskapelig bevist at det forårsaket kreft. Jeg har personlig ikke lest noen slike studier der de bastant påstår at det er økt kreftfare ved bruk, og leger har jo tatt feil tidligere, men det beste er jo selvfølgelig å ikke snuse

Post 1.800
Sist endret av Elemental; 3. november 2011 kl. 06:48.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Jeg har ikke kilder, men vi har diskutert det her flere ganger der egne erfaringer har dukket opp. Som oftest er det nevnt gule tenner, tannkjøtt som etser bort, dårligere kondisjon pga nikotin som trekker blodårene sammen og dermed dårligere blodsirkulasjon og mindre oksygen som blir fraktet rundt omkring i kroppen, større problem med å opprettholde en ereksjon, også på grunn av mindre blodsirkulasjon + garantert noe jeg har glemt. Sånn ellers så husker jeg at en lege ga en kommentar til den økende snusbruken blant Norske menn og kvinner og nevnte at det var vitenskapelig bevist at det forårsaket kreft. Jeg har personlig ikke lest noen slike studier der de bastant påstår at det er økt kreftfare ved bruk, og leger har jo tatt feil tidligere, men det beste er jo selvfølgelig å ikke snuse

Post 1.800
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare nevne at for å forebygge gule tenner så hjelper det veldig mye å ta ut snusen før den renner veldig, og pusse tennene regelmessig. Og tannkjøttet etser ikke bort, det trekker seg tilbake grunnet irritasjon.

Det er ikke noe å legge sjul på at snus er skadelig, uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvor skadelig, og hvilken andre farer det bringer med seg har jeg ikke gått noe særlig inn på.. Men for å legge det litt på spissen, hva er det som _ikke_ er skadelig nå til dags?
Kos deg heller med måte.
Snusen har nå værtfall en positiv ting "Nikotin har vist seg å forbedre hukommelse og evnen til å utføre kompliserte oppgaver både i normalsituasjon og under stress. Et forskerteam ved King's College i London mener nikotin kan hjelpe hukommelsen og konsentrasjonen hos mennesker, samt forsinke demens og Alzheimers sykdom"
Jeg har akkurat slutta etter ca 8 år, hvis jeg tar en snus nå så blir det så mye nikotin at jeg blir svimmel og uvel.
Det får meg til å tenke litt, tenk at jeg har gått rundt med denne mengden nikotin i blodet hvert våkne minutt i 8 år! Om det er skadelig vet man ikke enda, men ser ikke for meg at det er direkte sunt.
Jeg slutta pga brune tenner og dårlig økonomi men nå i ettertid har jeg innsett at det bare var et skapt behov som man klarer seg helt fint uten.
Ta en titt på denne dokumentaren fra 60-minutes.

Etter jeg har sett en del slike dokumentarer så ser jeg egentlig på det eneste negativet som pengebruk og dårlige tenner.
Her er min mening. (jeg snuser btw)

Vi lever bare en gang, og etter alt som er vist i media i dag er vell nærmest alt farlig får oss!
Snus er vell en av de mindre farlige tingene vi møter i løpet av den tiden vi lever!
Såklart er det noen som reagerer annerledes og som ikke tåler snus, det finnes også folk som får fortere sår en annen folk, og det finnes folk som nevnt som mister tennene pga snus, SYND FOR DEM, når du gjør ting som ikke er naturlig for et menneske så er det som regel bivirkninger alt ettersom hvem du er.

MITT budskap er; Er det noe du vill gjør det. Mye bedre det enn å angre på noe du kunne ha gjort.

Vi dør engang uansett !
Sitat av Kriss243 Vis innlegg
Snusen har nå værtfall en positiv ting "Nikotin har vist seg å forbedre hukommelse og evnen til å utføre kompliserte oppgaver både i normalsituasjon og under stress. Et forskerteam ved King's College i London mener nikotin kan hjelpe hukommelsen og konsentrasjonen hos mennesker, samt forsinke demens og Alzheimers sykdom"
Vis hele sitatet...

Det du sier om økt hukommelse og konsentrasjon er vel ikke helt sant.

Blandt nikotinbrukere konsentrerer de seg mye bedre med nikotin, og på samme måte >>fungerer<< hukommelsen bedre, men du skal nok se at om de samme personene hadde gått uten nikotin en periode før dette, hadde de scoret bedre.

Et annet faktum er det at nikotinet trekker sammen blodåren, også i hjernen, og det fører til minsket oksygentilførsel til hjernen som er lik en mindre effektiv hjerne.

For dere som lurer dere selv med at dere føler dere mer avslappet, stresser mindre i hverdagen, mer konsentrert, er desverre fakta det motsatte. Nikotinbrukere har jevnt over et mye høyere x av det de selv tror snusen/røyken hjelper for. Se dokumentaren "We love cigarettes"
Takk for svar!

Når det gjelder trening, blodtilførsel og nikotin, hvor lang tid tar det etter en snus før nikotinen er ute av kroppen nok til og ikke gå ut over trening på en negativ måte? Har også hørt at nikotin kan skape problemer med blodtilførsel nedentil. Hvor lang tid før nikotinen er ute av kroppen/er så lav at den har så og si ingen invirkning?
Spør heller om hva det er som er BRA med snus. Jeg kan ikke se en eneste fornuftig grunn til å putte denne dritten inn i munnen. Det er noen som tjener uhorvelig masse penger på å narre folk til å tro at dette er noe menneskene trenger, har godt av, blir vakker av eller noe annet tøv. Vel bekomme den som handler på Rema 1000 og sender penger til Ladebaronen og hans familie. Vel bekomme til de som sender penger til snusprodusentene. Vel bekomme til alle de som legger ifra seg surt opptjente penger inn i statskassen som avgift. Dere er pensjonen min :-)
Sitat av Ella Vis innlegg
Spør heller om hva det er som er BRA med snus. Jeg kan ikke se en eneste fornuftig grunn til å putte denne dritten inn i munnen. Det er noen som tjener uhorvelig masse penger på å narre folk til å tro at dette er noe menneskene trenger, har godt av, blir vakker av eller noe annet tøv. Vel bekomme den som handler på Rema 1000 og sender penger til Ladebaronen og hans familie. Vel bekomme til de som sender penger til snusprodusentene. Vel bekomme til alle de som legger ifra seg surt opptjente penger inn i statskassen som avgift. Dere er pensjonen min :-)
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg laget ikke denne tråden for at folk skal lufte moralpreken, men heller objektiv informasjon når det gjelder risikoene. Skal du lage kvalm kan du gå til en annen tråd, evt. lage din egen "åååååå snus suger ass" tråd.

Det er absolutt ingen som tror at "menneskene trenger, har godt av, blir vakker av eller noe annet tøv" når det kommer til snus. Jeg tror du forvekslet snusen med en generisk shampoo-reklame. Det er heller ikke lov i Norge å reklamere for tobakk (enn så lenge), så sytingen din holder ikke for fem flate øre!

Forøvrig får jeg kjøpt SKANDINAVISK snus i USA til den nette sum av 20-25 kroner boksen.
Har brukt snus i 15 år.Noen sier at man får færre hull i tennene av snus, men det er bare tull.Jeg har hatt mange hull.Tannlegen min anbefaler IKKE snus, fordi det ødelegger tennene.Tannkjøttet trekker seg også oppover.Vet også om folk som har fått kreft i munnen av snus.Det er også veldig vanskelig å slutte når man først har begynt, det er veldig avhengighetsskapende.
Anbefaler derfor ingen å begynne.
Snuser og bryr meg egentlig ikke. Jeg lever bare en gang, og da vil jeg kose meg med mine ting. Dersom jeg skulle dø av denne livsstilen før jeg blir 100 år gammel, er det bare en positiv ting.

Pusser dog tennene 3 ganger om dagen, for at de ikke skal bli gulere enn nødvendig.
Sitat av merulz Vis innlegg
Snuser og bryr meg egentlig ikke. Jeg lever bare en gang, og da vil jeg kose meg med mine ting. Dersom jeg skulle dø av denne livsstilen før jeg blir 100 år gammel, er det bare en positiv ting.

Pusser dog tennene 3 ganger om dagen, for at de ikke skal bli gulere enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Altids deilig å leve med kreft i en alder av 40 og ha denne instillingen. Alle lever 1 gang? Ja. Tenk litt mer når du får familie, vil du ikke se ungene dine vokse opp? Kanskje bli bestefar / bestemor?
Sitat av merulz Vis innlegg
Snuser og bryr meg egentlig ikke. Dersom jeg skulle dø av denne livsstilen før jeg blir 100 år gammel, er det bare en positiv ting.
Vis hele sitatet...
Fy faen, det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Hvor gammel er du?
Nå leste jeg kjapt igjennom noen abstracts til noen artikler her, og som du sier, det er vanskelig å dra noen klare konklusjoner, spesielt siden forskningen er rettet mot spesifike krefttyper.

Men man kan si at:
- Snus gir i motsetning til røyk sansynligvis ikke dødelige magesykdommer - http://www.springerlink.com/content/vr7j2444l465w84t/
- Snus øker faren for bukspyttkjertelkreft (det er vel den mest kjente alvorlige skadevirkningen av snus) http://www.nature.com/labinvest/jour...t2009145a.html
-Både snus og tobakk kan føre til kreft i tarmsystemet (hei motsigende i forhold til den første), men i færre arter enn røyk http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...ijc.25305/full

Ellers så er det flere som konkluderer med at tobakkbruk generelt fører til vektøkning, dette inkluderer snus.
Det er også flere som sår tvil om helseeffektene ved å gå over fra røyk til snus. Jeg finner ikke så veldig mye mer om skadevirkningene til snus, det ser ut til av hovedvekten på forskning på snus handler om hvordan folk starter å bruke det og generelt rundt prevantive tiltak rundt tobakksbruk.

Vi kan kanskje driste oss til å konkludere at snus er mindre farlig enn røyk, men snus er ikke ufarlig.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Altids deilig å leve med kreft i en alder av 40 og ha denne instillingen. Alle lever 1 gang? Ja. Tenk litt mer når du får familie, vil du ikke se ungene dine vokse opp? Kanskje bli bestefar / bestemor?
Vis hele sitatet...
Kast ut mikrobølgeovnen, telefon, pcen din, ja alt elektronisk omtrent, flytt langt uti skogen flere mil vekk fra flyruter. JA får alt det der er kreftfremkallende.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Altids deilig å leve med kreft i en alder av 40 og ha denne instillingen. Alle lever 1 gang? Ja. Tenk litt mer når du får familie, vil du ikke se ungene dine vokse opp? Kanskje bli bestefar / bestemor?
Vis hele sitatet...
Har absolutt ingen planer om å slå meg ned med dame og familie. Har generelt også lite lyst til å leve til jeg blir 40. Jeg lever nå, og vil kose meg nå. Mulig kroppen min går til helvete innen jeg blir 30, men ingen skal fortelle meg eventyr om gull og grønne skoger - hvis jeg lever deres A4 liv.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Fy faen, det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Gammel nok til å ta ansvar for min egne handlinger. Hvis du mener det er dumt sagt av meg kunne du rapportert innlegget i stedet for å komme med tulleting som "hvor gammel er du". Regner med at du forstår at alder har ingenting overhodet å si på "mental alder". (Hvor jeg btw ble 42år på en random internettquiz )

-- Så legger vi den diskusjonen ned, her snakker vi om hvor skadelig snus er. --
Sitat av merulz Vis innlegg


Gammel nok til å ta ansvar for min egne handlinger. Hvis du mener det er dumt sagt av meg kunne du rapportert innlegget i stedet for å komme med tulleting som "hvor gammel er du". Regner med at du forstår at alder har ingenting overhodet å si på "mental alder". (Hvor jeg btw ble 42år på en random internettquiz )

-- Så legger vi den diskusjonen ned, her snakker vi om hvor skadelig snus er. --
Vis hele sitatet...
For noe tøv. Hvis du er 14 år og nettopp begynt å snuse kunne det vært en forklaring på en så idiotisk holdning. Er du derimot 25 og har snust i 10 år velger jeg og tro at man har et litt mer nyansert perspektiv på ting her i livet.

Personlig har jeg snust i nærmere 10 år, og en av de tingene jeg angrer mest på her i livet er at jeg begynte med dritn. Det å utsette seg selv for potensielt dødelige sykdommer, elendig hygiene og en enorm økonomisk belastning uten at man får noe nevneverdig igjen for det er i min bok komplett idiotisk. Jeg hater det faktum at snusen har kontroll over meg og ikke omvendt.
Snuser en god del både pakker og bruker bleier. Kreftrisikoen økes jo Munnhulen, bukspyttkjertelen og alt mulig. Men ALT her i verden er jo farlig til en viss grad.. Man har ikke godt av for mye av noenting. Ellers har jo denne diskusjonen blant forskere pågått i årevis, folk reagerer jo forskjellig på alt så variasjon av skader av snusforbruk kommer jo an på hvilke personer det er. Noen mister tenner etter bare noen års snusing mens andre snuser uten problemer.
snuser en boks om dagen. var hos legen min for et år tilbake. snuser du? ja sa jeg. bra,så klemte han inne en feit snus. han hadde vært på en konferanse i sverige om snus,og etter den bestemte han seg for å snuse til han dør. im in doc!
Sitat av TDSzevz Vis innlegg

Vi kan kanskje driste oss til å konkludere at snus er mindre farlig enn røyk, men snus er ikke ufarlig.
Vis hele sitatet...
Ja, det var mitt generelle intrykk også. Men jeg fant en studie gjort i Sverige der de sammenligner kreft hos menn, med kreft hos menn i andre land, og det fant ingen korrelasjon mellom snusbruk og kreft. Skal se om jeg finner den igjen...
Metastudier hadde dog vært optimalt. Jeg tror ihevrtfall det hadde vært det beste? Sammenligne resultat fra så mange studier som mulig?
Absolutt, men er det nok data der ute til at man kan gjøre det?

Hadde forøvrig vært interresant å sett den kreftstudien du snakker om. Det første som slår meg er jo at du har mange feilkilder der, f.eks. Sverige er et land med gode arbeidsforhold, og ferre som jobber i farlig industri sammelignet med england, spania, øst-europa, sånn sett så kan det nulle ut resultatene hvis dette ikke er tatt høyde for.

Nå kan det nevnes at jeg er en snuser selv, så jeg hadde blitt happy hvis de hadde bevist at det var helt ufarlig, men tror nok ikke det er sånn. Røyk var jo også ufarlig og anbefalt av leger en gang i tiden.
Hei !

At snus skal være helt ufarlig er det naivt å tro, men at snus er betydelig mindre skadelig enn røyking har man god dokumentasjon på. På Dagens Medisin (Dagsmagasin for leger og helsearbeidere) hadde de akkurat en debatt omkring dette:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...er-snus-faren/

Det å anbefale overgang til snus for røykavhengige kommer nok sannsynligvis til å bli mer akseptert i fremtiden. Idag har man fremdeles en førevar-holdning og det er nok mange som ser på det som å bytte ut pest med kolera, men sannheten ligger nok nærmere at man bytter ut pest med en luftveisinfeksjon, om man først skal bruke en flåsete sammenlikning.

Problemet med snus er at det er en meget begrenset del av verdens befolkning som bruker dette. Vår snus brukes nesten utelukkende i Skandinavia. I USA og andre land er det utbredt bruk av skråtobakk, men disse produktene kan sannsynligvis ikke sammenliknes helt. Skråtobakk produserer blant annet store mengder tobakksspytt som innholder potensielt farlige stoffer, og for skråtobakk har jeg sett dokumentasjon på at dette kan gi økning i munnhule/spiserørs-kreft.

Det eksisterer noe dokumentasjon på at snus øker risikoen for bukspyttkjertlekreft, men risikoen er temmelig liten - i Sverige, som har størst forbruk av snus, er det snakk om noen ekstra tilfeller i året.

Men som sagt er det vanskelig å forske på dette - siden bruken er så begrenset. Man trenger lange og store oppfølgingsstudier for å finne ut om det har en sammenheng. Det tar 30 til 40 år å utvikle lungekreft etter at man har begynt å røyke, så da tar det naturligvis veldig lang tid før man begynner å se effekten av sykdom når slike "nye" stoffer introduseres i befolkningen.

Oppsummert:
Snus er betydelig mindre skadelig enn røyk. Det er naivt å tro at snus ikke har noen negative langtidseffekter på helsen vår, men hvilke dette er har vi ikke god oversikt i dag.
Den mest omfattende skaden ligger nok i tannkjøtet og tenner.
Sitat av Herz Vis innlegg
Hei !

Problemet med snus er at det er en meget begrenset del av verdens befolkning som bruker dette. Vår snus brukes nesten utelukkende i Skandinavia. I USA og andre land er det utbredt bruk av skråtobakk, men disse produktene kan sannsynligvis ikke sammenliknes helt. Skråtobakk produserer blant annet store mengder tobakksspytt som innholder potensielt farlige stoffer, og for skråtobakk har jeg sett dokumentasjon på at dette kan gi økning i munnhule/spiserørs-kreft.
Vis hele sitatet...
Hei!

skråtobakk tygges, tror ikke det er dette du mener, det er ikke utbredt i USA lenger i det hele tatt. Det du refererer til er helt sikkert "Chew/dip", ligner på løssnus. Dette brukes i store områder i USA, mest i "Midwest" og sør i landet. Denne fermenteres isteden for å pasteuriseres slik som snus, og i tillegg er regulasjonen av dette produktet lik ikke eksisterende. Snus begynner smått her også, det importeres fra Sverige som en mer "safe" alterbativ til chew, noe som det er. Chew inneholder betydelig mer skadelig stoffer, bl.a. "nitrosamine".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har brukt snus siden sommerferien, i juli/juni. Og jeg røyker og, har ikke problemer med det. Kan jo hende jeg mister et par tenner med årene, men gjør meg ingenting. Jeg har ikke tenkt å si hvor gammel jeg er, da kommer bare en eller annen random idiot som ikke kjenner meg og begynner sånn som dette: " Er du bare ** år? Og har brukt snus i så kort tid, og skal komme å argumentere for snus.. osv osv.
Jeg er i min beste alder, og har ingen problemer med snus. Det kan hende jeg får kreft i munnen, og dreper meg selv pga det. Eller i bukspytt kjertelen, og dør av kreft. Jeg er ikke myndig enda, å har lenge igjen av livet. Nesten litt for lenge. For alt jeg vet blir jeg 100 år, og er drittlei av livet nå. Kjennes ut som om jeg har levd siden steinalderen. Så jeg mener at vi trenger noe å dø av. Å fremkalle døden sin med 10 år gjør meg ingenting, jeg lever livet. Og angrer ingenting. Snus er uten tvil farlig, men er ikke akkurat like farlig som narkotiske stoffer f.eks. ALT vi lever med nå til dags er farlig. Akkurat nå sitter jeg og kommenterer på et forum med dataen i fanget. Plutselig blir jeg steril, så skrumper pungen inn. Det som ikke er farlig nå til dags, er jævlig kjedlig. Alt du gjør av morro tærer noen sekunder og minutter på live ditt. Så å komme å slenge dritt om snus har dere ingen grunn til. Dere sitter sikkert med mobilen i lomma akkurat nå å leser posten min. Det er ikke så ufarlig det heller. Så skal du komme å slenge dritt om snus/tobakk sier jeg bare; get a life.
Sitat av phideph Vis innlegg
Jeg vil bare nevne at for å forebygge gule tenner så hjelper det veldig mye å ta ut snusen før den renner veldig, og pusse tennene regelmessig. Og tannkjøttet etser ikke bort, det trekker seg tilbake grunnet irritasjon.

Det er ikke noe å legge sjul på at snus er skadelig, uansett hvordan du vrir og vender på det. Hvor skadelig, og hvilken andre farer det bringer med seg har jeg ikke gått noe særlig inn på.. Men for å legge det litt på spissen, hva er det som _ikke_ er skadelig nå til dags?
Kos deg heller med måte.
Vis hele sitatet...
sant det du sier. Leste en artikkel hvor de hadde funnet en sammenheng mellom å spise gullerøtter og få kreft i tillegg.. Men noe er mer farlig enn annet. Snuser man for mye kan det bli farlig, med måte skal man klare seg fint.
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Jeg for min del snuser ikke, og kommer heller aldri til å gjøre det. Men det er underholdende å se på folk forsvare valgene sine, selv om de åpenbart ikke er gode. Vi elsker å rasjonalisere.
Sitat av Sandoon Vis innlegg
Jeg for min del snuser ikke, og kommer heller aldri til å gjøre det. Men det er underholdende å se på folk forsvare valgene sine, selv om de åpenbart ikke er gode. Vi elsker å rasjonalisere.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt ikke helsemessig forsvarlig og snuse, og ingen her forsvarer det på noen som helst måte. Det vi prøver og gjøre, er og komme til bunns i hvor skadelig det faktisk er, uavhengig om det brukes av personen som kommer med argumentene eller ikke.
Sitat av PotHead Vis innlegg
Jeg er i min beste alder, og har ingen problemer med snus. Det kan hende jeg får kreft i munnen, og dreper meg selv pga det. Eller i bukspytt kjertelen, og dør av kreft
Vis hele sitatet...
Kreft av svensk snus er ikke bekreftet. Kreft av snus i bukspyttkjertelen er avkreftet.

Kilder:
http://www.dagbladet.no/2011/01/29/n...snus/15243801/
http://www.buysnus.com/goingsmokeless.aspx
Sist endret av Mangooz; 20. desember 2011 kl. 09:54.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den eneste alvorlige skadevirkningen av snus hvorom det hersker utvetydig medisinsk concensus, er at den absolutte risikoen for pancreascancer dobles. Relativ risiko er likevel forsvinnende liten.
Hyperkeratinisering og retraksjon av gingiva er vanlig, men ingen studier har med tyngde påvist økt fare for malign transformasjon.
Ikke for å kapre tråden altså, men er det noe forskjell på løs og portion når det gjelder skader på tenner og sånn av snus?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av tforsythia Vis innlegg
Den eneste alvorlige skadevirkningen av snus hvorom det hersker utvetydig medisinsk concensus, er at den absolutte risikoen for pancreascancer dobles. Relativ risiko er likevel forsvinnende liten.
Hyperkeratinisering og retraksjon av gingiva er vanlig, men ingen studier har med tyngde påvist økt fare for malign transformasjon.
Vis hele sitatet...
Bare en liten detalj, sånn rundt hvordan du bruker begrepene absolutt risiko og relativ risiko. Dette er nemlig begreper innen statistikk. Dersom absolutt risiko dobles, er relativ risiko 200% eller 2. Det er altså ikke en forsvinnende liten forskjell. Det du mener er at økningen i risiko, selv om den representerer en dobling fra tidligere risiko, er liten, da utgangsrisikoen var veldig lav.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Ikke for å kapre tråden altså, men er det noe forskjell på løs og portion når det gjelder skader på tenner og sånn av snus?
Vis hele sitatet...
Det er det! Løs er mer skadelig for tenna enn portion! Dette fordi jo grovere snus, jo mer sår blir du i leppa og jo mer drit kan trenge inn i slimhinnen.
Jeg har snart snuset i 8 år. Det er helt sikkert litt skadelig, men jeg har ikke merket noe til det, enda. Hehe.

Jeg snuser utelukket fordi det er fantastisk godt. Har en snus i leppa stort sett hele tiden, bortsett fra når jeg sover.
True phreak.
Jeg driver og slutter nå, og det er faen ikke lett, hvertfall. Men jeg merket veldig fort at hvilepulsen min datt fra 75bpm til ~60bpm, og det er ganske betydelig.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noe ny forskning som er lagt ut angående snusen fra pålitelige kilder?

Grunnen til at jeg spør er heftige diskusjoner på jobb etter dette ble klart : http://www.an.no/nyheter/article6908723.ece
Sitat av merulz Vis innlegg
Snuser og bryr meg egentlig ikke. Jeg lever bare en gang, og da vil jeg kose meg med mine ting. Dersom jeg skulle dø av denne livsstilen før jeg blir 100 år gammel, er det bare en positiv ting.

Pusser dog tennene 3 ganger om dagen, for at de ikke skal bli gulere enn nødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mange kreftpasienter du har sett, men jeg tror det ikke er så mange. Jeg kan love deg en ting, kreft er noe av det siste du vil dø av! Jeg har selv vert borti kreft innen og utenom nær familie. Og jeg kan si, at en med lungekreft, jeg snakket med, ca. 1-2 mnd før han døde, hørtes nesten ut som det boblet i brystkassen når han snakket og pustet dypt. Og puste dypt var problemer, sammen med kortpustethet. Boblelyden kan nesten sammenlignes med å blåse luft i brus med sugerør, men boblene kom med høyere frekvens. Jeg hadde også en bestefar, som dødde av bukspyttkjertelkreft, og han snuset. Tilfeldig? Jeg tror ikke det.
Du kan jo få et innblikk fra BBC serien "The human body" episoden "End of life". Legg merke til hva han vifter med i hånden i ny og ned, tilfeldig? Og det at han ser relativt smertefri ut, er at han er nærmest full av morfin hele tiden.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kast ut mikrobølgeovnen, telefon, pcen din, ja alt elektronisk omtrent, flytt langt uti skogen flere mil vekk fra flyruter. JA får alt det der er kreftfremkallende.
Vis hele sitatet...
Lær deg Einsteins lov om fotoelektriske effekt, og spektret for elektromagnetisk stråling. Dette og andre fysikkstudier viser det er KUNN UV-lys, røntgenstråler og gammastråler innen det elektromagetiske spekteret, som har nok energi til å slå løs elektroner fra atomer. Det er derfor dette kalles IONISERENDE STRÅLING. Når DNA blir ionisert, kan et av to alternativer skje.
1) Cellen dør
2) Det blir en forandring i DNA, som gir en (arvbar) mutasjon, som igjen kan gi kreft.

Den strålingen du nevner, har alt for lite energi/foton for å gjøre noe som helst! Men hvis effekten av mikrobølger ved 2,445 GHz er stor nok, blir du varm eller kokt, og den klare vesken inne i øyet kan koagulere, med blindhet til følge.

Dette er et typisk eksempel på "VG og Dagbladet vitenskap". ÆSJ!

Den fotoelektriske loven er heller ikke verre, en at en kan skjønne den med ungdomskolematte. I dette tilfellet er det phi(gresk bokstav φ), men det tilsvarer energien fotonet har, så jeg setter inn E istedet. h = Plancs konstant og f = frekvens (hvor mange svingninger fotonet har pr. sekund)
E=h*f
E=6,62606957×10−34*2 445 000 000=1,620074009865*10-24 J pr. foton.

Sitat av merulz Vis innlegg
Har absolutt ingen planer om å slå meg ned med dame og familie. Har generelt også lite lyst til å leve til jeg blir 40. Jeg lever nå, og vil kose meg nå. Mulig kroppen min går til helvete innen jeg blir 30, men ingen skal fortelle meg eventyr om gull og grønne skoger - hvis jeg lever deres A4 liv.
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at du skal leve et A4 liv? Selv om du ikke har noe "A4" liv, kan du ha et meget bra liv! Men livet blir stort sett hva man gjør det til selv! Jeg synes iallefall, det ikke virker som du har "funnet den rette stien".


Sitat av merulz Vis innlegg
Gammel nok til å ta ansvar for min egne handlinger. Hvis du mener det er dumt sagt av meg kunne du rapportert innlegget i stedet for å komme med tulleting som "hvor gammel er du". Regner med at du forstår at alder har ingenting overhodet å si på "mental alder". (Hvor jeg btw ble 42år på en random internettquiz )

-- Så legger vi den diskusjonen ned, her snakker vi om hvor skadelig snus er. --
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tro, at du er veldig umoden, ellers tror jeg det er noe annet som mangler.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Snuser en god del både pakker og bruker bleier. Kreftrisikoen økes jo Munnhulen, bukspyttkjertelen og alt mulig. Men ALT her i verden er jo farlig til en viss grad.. Man har ikke godt av for mye av noenting. Ellers har jo denne diskusjonen blant forskere pågått i årevis, folk reagerer jo forskjellig på alt så variasjon av skader av snusforbruk kommer jo an på hvilke personer det er. Noen mister tenner etter bare noen års snusing mens andre snuser uten problemer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke hoppe fra fly uten fallskjerm, det er faktisk noen som har overlevd et slikt fall også.

[quote=Herz;2333162]Hei !

At snus skal være helt ufarlig er det naivt å tro, men at snus er betydelig mindre skadelig enn røyking har man god dokumentasjon på. På Dagens Medisin (Dagsmagasin for leger og helsearbeidere) hadde de akkurat en debatt omkring dette:


Sitat av PotHead Vis innlegg
Jeg har brukt snus siden sommerferien, i juli/juni. Og jeg røyker og, har ikke problemer med det. Kan jo hende jeg mister et par tenner med årene, men gjør meg ingenting. Jeg har ikke tenkt å si hvor gammel jeg er, da kommer bare en eller annen random idiot som ikke kjenner meg og begynner sånn som dette: " Er du bare ** år? Og har brukt snus i så kort tid, og skal komme å argumentere for snus.. osv osv.
Jeg er i min beste alder, og har ingen problemer med snus. Det kan hende jeg får kreft i munnen, og dreper meg selv pga det. Eller i bukspytt kjertelen, og dør av kreft. Jeg er ikke myndig enda, å har lenge igjen av livet. Nesten litt for lenge. For alt jeg vet blir jeg 100 år, og er drittlei av livet nå. Kjennes ut som om jeg har levd siden steinalderen. Så jeg mener at vi trenger noe å dø av. Å fremkalle døden sin med 10 år gjør meg ingenting, jeg lever livet. Og angrer ingenting. Snus er uten tvil farlig, men er ikke akkurat like farlig som narkotiske stoffer f.eks. ALT vi lever med nå til dags er farlig. Akkurat nå sitter jeg og kommenterer på et forum med dataen i fanget. Plutselig blir jeg steril, så skrumper pungen inn. Det som ikke er farlig nå til dags, er jævlig kjedlig. Alt du gjør av morro tærer noen sekunder og minutter på live ditt. Så å komme å slenge dritt om snus har dere ingen grunn til. Dere sitter sikkert med mobilen i lomma akkurat nå å leser posten min. Det er ikke så ufarlig det heller. Så skal du komme å slenge dritt om snus/tobakk sier jeg bare; get a life.
Vis hele sitatet...
Angående mobilen, les svaret jeg skrev til ParadiseCity.
Ellers så er antageligvis snus farligere enn noen få narkotiske stoffer, ja! Bl.a. khat. Hvis du er drittlei livet alt, hva med å oppsøke en psykiatrisk sykepleier eller en psykolog?

Sitat av Mangooz Vis innlegg
Kreft av svensk snus er ikke bekreftet. Kreft av snus i bukspyttkjertelen er avkreftet.

Kilder:
http://www.dagbladet.no/2011/01/29/n...snus/15243801/
http://www.buysnus.com/goingsmokeless.aspx
Vis hele sitatet...
Å tenk å bruke Dagbladet og/eller VG som kilde til vitenskap, noen ganger er en barnehage bedre! I følge Dagbladet, er det jo nesten vepseår, manetår og flåttår nesten hvert år. Og pass deg for huggormen! For den er kjempefarlig!
Og har du lest den vitenskapelige artikkelen, dem lenker til? Den er lagd i New Zealand, hvor stort er snuseproblemet der? Å bruke en studie derifra som kilde, blir nesten som å bruke en studie gjort i Sudan om polaris.

Ellers, kanskje www.buysnus.com har en skjult agenda?? er de mest ivrige etter å selge snus, eller å informere deg at snus er kanskje farlig?

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg har snart snuset i 8 år. Det er helt sikkert litt skadelig, men jeg har ikke merket noe til det, enda. Hehe.

Jeg snuser utelukket fordi det er fantastisk godt. Har en snus i leppa stort sett hele tiden, bortsett fra når jeg sover.
Vis hele sitatet...
Kreft pleier ikke å bli merkbart før etter 10-15 år etter eksponering. En kreftsvulst har eksponensiell vekst, så de første årene er de bare "noen få" celler. Og ved tobakk så trenger man ofte gjentatte eksponeringer for å få mutagen effekt.

Det blir nesten litt som å spille russisk rulett. "Det har bare klikket så langt, så det er sikkert ikke farlig!"

Sitat av svaart Vis innlegg
Noe ny forskning som er lagt ut angående snusen fra pålitelige kilder?

Grunnen til at jeg spør er heftige diskusjoner på jobb etter dette ble klart : http://www.an.no/nyheter/article6908723.ece
Vis hele sitatet...
Her er det noen lenker, og Pancreas er bukspyttkjertel, for de som ikke vet det:

http://www.medscape.com/viewarticle/556437
Denne krever innlogging, men hos Google står det som "teaser"
"14 May 2007 ... The use of Swedish moist snuff (snus) is associated with an increased risk for pancreatic cancer but, at the same time, may be useful as a ..." Så saken er vel grei! Og Medscape er at anerkjent medisinsk tidsskrift.

http://www.webmd.com/smoking-cessati...o-health-risks

http://www.sciencedaily.com/releases...0510095314.htm

http://news.cancerconnect.com/snus-i...reatic-cancer/

http://www.cancerresearchuk.org/canc...creatic-cancer
Men mengden nitrosaminer er jo betydelig redusert i snusen. Er jo dette dem mener er kreftfremkallende.
Sitat av svaart Vis innlegg
Men mengden nitrosaminer er jo betydelig redusert i snusen. Er jo dette dem mener er kreftfremkallende.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare en stoffgruppe som er farlig i tobakk(srøyk), det er mange!
Bare tenk selv, å dytte gjærede halvråtne deler av giftplanter oppunder leppa, er umulig bra. Samme med å inhalere røyk fra giftplanter. En behøver ikke å være geni, for å skjønne dette er ille.
Bare når en sitter ved et bål, og får røyken mitt i fleisen, så kjenner man hvor bra røyk er for kroppen. Samme med en del branner.


Dette ender vel opp som et mysterium en del århundrer frem i tiden, at vi hadde det som en "sosial-codex" å inhalere brennende fuktig plantemateriale o.l.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er ikke bare en stoffgruppe som er farlig i tobakk(srøyk), det er mange!
Bare tenk selv, å dytte gjærede halvråtne deler av giftplanter oppunder leppa, er umulig bra. Samme med å inhalere røyk fra giftplanter. En behøver ikke å være geni, for å skjønne dette er ille.
Bare når en sitter ved et bål, og får røyken mitt i fleisen, så kjenner man hvor bra røyk er for kroppen. Samme med en del branner.
Vis hele sitatet...

Selv om noe er i røykform eller består av gammelt organisk meterialer betyr ikke nødvendigvis at det er farlig. Muggost er jo ikke annet enn stivnet gammel melkemasse med mugg på. Dette putter vi ikke bare i munnen som snus, vi kjører det liksegodt gjennom hele tarmsystemet også.
Det finnes også mange typer røkelse som skal være sunt for kroppen om det inhaleres i passelige mengder.

Ikke for å kverulere mot at snus ikke er helseskadelig, men syntes poengene dine ble litt vel svake.
Helt greit det Bombasa!
Men du nevnte det med muggost. Det er noen få arter, som blir brukt på ost. Nemmelig Penicillium camemberti, Penicillium candidum, Penicillium roqueforti og Penicillium glaucum, som du kan spise. De aller fleste andre muggartene har mykotoksiner, som du garantert ikke vil ha i kroppen.
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. oktober 2013 kl. 16:47. Grunn: Retting og kursiv
Noe av problemet med å vurdere hvor skadelig snus er, er at det ikke finnes nok grunnlag for å si så mye sikkert på lang sikt. Erfaringen fra forskning på sigarettrøyk er at det lenge ble ansett som relativt ufarlig, men så ble man gjennom over 20 år gradvis klar over at det var langt farligere enn noen hadde trodd. Farligere for hvert år omtrent, helt til det ble så ille at røyking ble bare flaut.

Det føres statistikk over dødsfall og sykdom, og når noen dør av kreft i bukspyttkjertelen, hjerteinfarkt eller brystkreft blir det registrert om vedkommende var en røyker eller ikke, noe som over lang tid har vist at røyking har skyld i langt mer enn bare lungekreft som man først trodde.

Når det gjelder snus har det ikke vært så veldig ubredt før de aller siste årene. Nå står det på pakka at snus kan være skadelig og er avhengighetsskapende. Man vet rett og slett ikke sikkert, selv om man anser det som sannsynlig at det er farlig. Men med tiden, når dataene kommer inn og det er mange som har snust i 30-40-50-60 år, vet vi mer.

Vil man være på den sikre siden er det nok best å la være.
Snuser egentlig på en måte hvor jeg tenker at det er like skadelig som røyk.
That said, jeg spiste ekstremt mye godteri mellom måltider før, nå tar jeg en snus, så det har nok spart en overvektig person der.
Jeg har selv snust i rundt 12 år. Sluttet for et år tilbake, uten problemer, men la merke til at jeg bare erstattet snusen med godteri, og tenkte som så at snus antakeligvis er mindre skadelig for helsen en store mengder impulskjøpt sukker (har alltid hatt problemer med å kontrollere impulser når det gjelder godteri. Jeg er dog ikke overvektig).

Jeg har dog, i motsetning til mange andre her, ingen illusjoner om at det er ufarlig. Det er klart det er en viss risiko forbundet med bruk av snus, selv om jeg mistenker at denne risikoen er relativt lav (mangelen på konklusiv forskning etter såpass lang tid forteller meg såpass). Snus er godt, rett og slett, og som med alt annet man hiver i seg, så må man dessverre betale en pris for det om man overdriver inntaket. Det som er positivt med snus, dog, er at det kun går utover en selv, man kan gjøre det hvor en ønsker, og det kan brukes på en diskret måte.
Jentene liker det ikke!
http://www.dagbladet.no/2013/10/14/t...ohol/29767676/

Total idioti.

Dem øke skattepålegget på ett produkt som hjelper folk å slutte å røyke.
Et produkt som ikke er ferdig forsket eller påvist nøyaktig hvilken spesifikke skader det kan påføre.

En ting er iallefall sikkert. Røyking er mer skadelig enn snusing..så hvorfor?
Sitat av svaart Vis innlegg
En ting er iallefall sikkert. Røyking er mer skadelig enn snusing..så hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi det er penger inn i statskassa og fordi det fortsatt er negativt å være avhengig av nikotin, selv om snus er mindre skadelig enn røyk. Vi får se om de blåblå kommer til å senke avgiftene igjen da, det har de muligheten til om de vil.
Sist endret av Mith; 14. oktober 2013 kl. 14:43.