Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6999
Hei!

Jeg har eksamen i matte S1 imorra, og har tenkt å stryke med vilje fordi jeg ikke tror jeg kan få no bedre enn 2. Jeg tenkte at dersom jeg stryker med vilje så må jeg ta eksamen på nytt i høst, hvor jeg kan forbedre meg mye mer enn hva jeg ellers ville gjort i sommerferien.

Men jeg snakket med søstra mi om det, og hun sa jeg da fikk sekundær vitnemål. Stemmer dette? er det ikke slik at man bare får sekundær vitnemål dersom man tar opp fag etter vidregående?
Hun tar feil . Du søker fortsatt på førstegangskvoten selv om du stryker og må ta opp eksamen for å bestå faget. Du får også ta eksamen gratis.
Sist endret av mo3; 30. mai 2011 kl. 12:18.
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Hvorfor ikke bare lese som et helvete i stedet for å sitte på et forum? Ingenting er umulig om du faktisk prøver hardt nok. Helt seriøst, skjerp deg
Tror søsteren din har rett. Det er som regel en stor fordel å komme inn under førstegangsvitnemål om du skal søke deg videre til universitet. Du kan lese mer om førstegangsvitnemål her.

Du kan lese mer om førstegangsvitnemål her.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Da vil jeg heller anbefale deg å være "syk", og dra til legen og satse på at du klarer å ljuge slik at du får legeerklæring på at du ikke hadde mulighet til å ta eksamen. Da blir du faktisk trukket opp på nytt til høsten, og da kan det faktisk være at du er heldig å bli trukket opp i et annet fag enn matte

Så lenge du går 2. året på videregående, så vil alle karakterer du får (selv om du tar opp andre fag som privatist) legges inn i førstegangsvitnemålet, så lenge du får lagt de inn før du går ut av VGS
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Hvorfor ikke bare lese som et helvete i stedet for å sitte på et forum? Ingenting er umulig om du faktisk prøver hardt nok. Helt seriøst, skjerp deg
Vis hele sitatet...
Hvordan i helvete skal han komme seg igjennom hele s1 pensumet før eksamen, som er i morgen? Helt seriøst, skjerp deg!
har ikke noe å si om du stryker eller ikke. Du får det uansett på førstegangsvitnemålet om du tar det om igjen mens du går på vg3.
Zarni's Avatar
Trådstarter
Men om jeg stryker imorra, da må jeg vel automatisk ta eksamen igjen på høsten? da er det vel ikke noe vits å være syk med legeærklæring slik som thoryllo anbefaler. blir jo det samma eller?

takk for svar btw
Fullfør eksamen så godt du klarer. Er du ikke fornøyd med karakteren er det bare å melde seg opp så mange ganger man ønsker fremover. Hvorfor drite fullstendig i den? Skjønner ikke det.

På privatistweb (Anntar du tar privatist eksamen?) så vil 1'ern din stå sammen med neste evnt karakter. Jeg strøk i fjor og fikk 3'er i år. Begge karakterene står på siden min.

EDIT: Ser du kanskje går på vanlig vidergående allikevel.. Da vet jeg ikke.
Sist endret av Source; 30. mai 2011 kl. 17:21.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Hvordan i helvete skal han komme seg igjennom hele s1 pensumet før eksamen, som er i morgen? Helt seriøst, skjerp deg!
Vis hele sitatet...
Jeg antar han har noe i hodet fra før. Dette avhenger ganske mye av innsats, og uansett hva er det bedre å prøve og feile enn ikke å prøve i det hele tatt.
Sitat av Source Vis innlegg
Fullfør eksamen så godt du klarer. Er du ikke fornøyd med karakteren er det bare å melde seg opp så mange ganger man ønsker fremover. Hvorfor drite fullstendig i den? Skjønner ikke det.

På privatistweb (Anntar du tar privatist eksamen?) så vil 1'ern din stå sammen med neste evnt karakter. Jeg strøk i fjor og fikk 3'er i år. Begge karakterene står på siden min.

EDIT: Ser du kanskje går på vanlig vidergående allikevel.. Da vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Privatisteksamen erstatter både standpunktkarakter og evt eksamenskarakter.
Så hvis jeg får 4 i standpunkt i år og 5 på eksamen så kan jeg ta opp eksamen til høsten og så få 1 samla karakter (5 forhåpentligvis :P) ????
Sitat av Sebbai Vis innlegg
Så hvis jeg får 4 i standpunkt i år og 5 på eksamen så kan jeg ta opp eksamen til høsten og så få 1 samla karakter (5 forhåpentligvis :P) ????
Vis hele sitatet...
Ja, men det koster ca. 700 eller noe å ta opp eksamen når du har karakter fra før, og hvis du tar privatisteksamen uten å ha karakter koster det ca. 300-400. men hvis du har under 4 i snitt burde du holde deg til en 4''er og en 5'er.

Og beskjed fra rådgiver fra skolen: alle fag man tar opp mens man går vg1-vg3 går på førstegangsvitnemål.

Off Topic: selv vurderer jeg å ta privatisteksamen i 1p neste år (vg2), for å håpe på å forbedre snittet mitt. Fikk 5 i 1t, og 1p blir sett på som mye lettere.
Sist endret av tkd; 30. mai 2011 kl. 20:30. Grunn: la til noe
Zarni's Avatar
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Fullfør eksamen så godt du klarer. Er du ikke fornøyd med karakteren er det bare å melde seg opp så mange ganger man ønsker fremover. Hvorfor drite fullstendig i den? Skjønner ikke det.

På privatistweb (Anntar du tar privatist eksamen?) så vil 1'ern din stå sammen med neste evnt karakter. Jeg strøk i fjor og fikk 3'er i år. Begge karakterene står på siden min.

EDIT: Ser du kanskje går på vanlig vidergående allikevel.. Da vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
saken har seg slik at om jeg tar opp faget som privatist må jeg avlegge både skriftlig og muntlig eksamen, det koster i tillegg. Men om jeg stryker, og tar eksamen på nytt så er eksamen gratis, og eksamenskarakteren vil itillegg erstatte standpunktkarakteren såvidt jeg har forstått.
Må man ha skriftlig OG muntlig?!? Må man det hvis man tar opp 1T også da :P
Hadde bare skriftlig eksamen når jeg tok privatist eksamen i 3mx (tilsvarer 2T).
Zarni's Avatar
Trådstarter
da har regler tydligvis blitt endret siden den gang, det var iallefall det rådgiveren min fortalte meg. Sebbai, ja du må det dersom 1T både er et skriftlig og muntlig fag, meg bekjent er det et muntlig fag, så du må nok bare ha en muntlig eksamen etter det jeg vet da, correct me if im wrong.
Sitat av Sebbai Vis innlegg
Må man ha skriftlig OG muntlig?!? Må man det hvis man tar opp 1T også da :P
Vis hele sitatet...
japp *titegn*
Er det bedre å stryke? En å få for eksempel 3?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Hun tar feil . Du søker fortsatt på førstegangskvoten selv om du stryker og må ta opp eksamen for å bestå faget. Du får også ta eksamen gratis.
Vis hele sitatet...
Rart, for da jeg tok avgangseksamen i norsk, så strøk jeg grunnet en kraftig hjernerystelse jeg hadde pådratt meg noen dager før. Fikk lov til å ta opp eksamen til starten av høsten, men fikk da ikke førstegangsvitnemål som de andre.
Sitat av M72 Vis innlegg
Rart, for da jeg tok avgangseksamen i norsk, så strøk jeg grunnet en kraftig hjernerystelse jeg hadde pådratt meg noen dager før. Fikk lov til å ta opp eksamen til starten av høsten, men fikk da ikke førstegangsvitnemål som de andre.
Vis hele sitatet...
Er det lenge siden? For jeg har nemlig eksamenstider nå som alle andre. Under vår briefe ang eksamen gikk vi igjennom dette med stryk på eksamen. Vi ble fortalt at stryker man i et fag på eksamen kan man ta den opp igjen og man fortsatt vil få søke på førstegangskvoten
Sist endret av mo3; 31. mai 2011 kl. 07:58.
hvordan gikk det?
Sitat av mo3 Vis innlegg
Er det lenge siden? For jeg har nemlig eksamenstider nå som alle andre. Under vår briefe ang eksamen gikk vi igjennom dette med stryk på eksamen. Vi ble fortalt at stryker man i et fag på eksamen kan man ta den opp igjen og man fortsatt vil få søke på førstegangskvoten
Vis hele sitatet...
Forbedrer man en karakter på vitnemålet har man ikke et førstegangsvitnemål. Tar man opp et fag man har strøket i forbedrer man jo karakteren.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Forbedrer man en karakter på vitnemålet har man ikke et førstegangsvitnemål. Tar man opp et fag man har strøket i forbedrer man jo karakteren.
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke hvis man gjør det før man er ferdig i vg3, så før det er det bare å ta opp fag og fremdeles få førstegangsvitnemål
Æ fikk stryk, og fikk ta den opp igjen, men da strøyk jeg med vilje
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Kain Vis innlegg
Æ fikk stryk, og fikk ta den opp igjen, men da strøyk jeg med vilje
Vis hele sitatet...
Du hadde jo fått tatt den opp igjen uansett, hadde du ikke?
Kapp av deg alle fingrene.

Tviler på at læreren tvinger deg til å gjøre matte med tunga.
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
Kapp av deg alle fingrene.

Tviler på at læreren tvinger deg til å gjøre matte med tunga.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er jo at han vil ta den senere, så det tipset er ganske waste