Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4704
Hei!

Har nettopp flyttet inn i en ny leilighet som allerede har fiber installert. Problemet er at det utleieren mente var fiber boksen, er noe jeg aldri har sett før. I tidligere leiligheter har det alltid vært opptil flere ethernet tilganger som man lett kan sette i ruteren.

Men her så klarer jeg ikke å finne noen ethernet inngang, og de 2 inngangene som er på boksen er ikke noe jeg kjenner til. Har forsøkt å åpne fremsiden av boksen, men ble ikke noe særlig klokere.
Har tatt noen bilder av boksen + innsiden i håp om at noen av dere kanskje gjenkjenner en slik boks og vet hvilken kabel og eventuelt hvilken ruter som må til for å få koblet meg på fiberen.

Slik ser den ut:

Fremside:


Høyre side (beklager dårlig kvalitet):


Nedre del av fremsiden:


Underside:


Venstre side:


Innsiden:



Setter pris på all hjelp jeg kan få!
Aha, så utleieren tok muligens feil? Da bør det jo være en annen boks ett eller annet sted med ethernet tilgang ettersom fiber skal være installert.
hvis det er fiber helt inn så er det ikke sikkert boksen du leter etter er som ethernet kabel
Okay, er bare litt forvirret ettersom alle rutere jeg har sett har hatt ethernet innganger, så om det må brukes en annen kabel fra den boksen på bildene, så trenger man vel en spesiell type ruter?
Sikker på at det er fiber til leiligheten? Jeg har internett over coax og kobler ruteren til denne type boks. Ruteren er levert av Telia(tidligere Get).

https://www.telia.no/kundeservice/in...sagemcom-3890/
Sist endret av Lilleoslo; 18. september 2021 kl. 19:09.
Det sto i annonsen i tillegg til at utleier bekreftet dette flere ganger, den tidligere leietakeren hadde visst satt opp sin egen ruter. Men da er det sikkert samme opplegg som deg, slik at jeg forhåpentligvis bare trenger en slik kabel og en kompatibel ruter.
Du må finne ut hvem som leverer internett hos deg. Hvis det er i et borettslag så er det antagelig en felles avtale og du må få modem fra denne leverandøren.
Dette kalles hybrid fiber. Du trenger en ruter fra leverandøren, og en coax kabel, så er du igang.
Det høres absolutt overkommelig ut, tusen takk for hjelpen folkens!
Sist endret av OnionPower; 18. september 2021 kl. 19:44.
Mest sannsynlig har tidligere leietaker tatt med seg modem. Det skal stå igjen og tilhører "leiligheten", ikke abonnenten - ring leverandør
Sitat av OnionPower Vis innlegg
Okay, er bare litt forvirret ettersom alle rutere jeg har sett har hatt ethernet innganger, så om det må brukes en annen kabel fra den boksen på bildene, så trenger man vel en spesiell type ruter?
Vis hele sitatet...
Det som kommer fra veggen er ikke nødvendigvis ethernet. Man må ha et modem, og det er modemet som isåfall gir deg ethernet-utgangen som du da kobler til routeren.

I ditt tilfelle er det et modem med COAX-inngang du trenger. Se på bildet jeg legger under for å forstå hva jeg mener.

(Coax er skru-kontakten helt til venstre, ethernet helt til høyre. Aner ikke hva den hvite i midten er. Den andre som er svart er strøm.)

Det som brukes til fiber heter fiberkonverter, og gjør omtrent det samme som et modem gjør.

(Helt til venstre er fiberkabel inn, ethernet til høyre, strømkontakten vises nok ikke på bildet.)

I ditt tilfelle er det altså et modem med COAX du trenger, hvis det er slik at du faktisk skal koble til det du har vist oss bilder av. Jeg er litt usikker på det også forresten, jeg er litt utdatert på så gammel teknologi, men da jeg den gangen hadde COAX-basert nett, så var det også en tredje kontakt i veggen. En sånn skru-kontakt, sånn som dette:

Jeg er altså usikker på om det er meningen at du skal bruke en av de to kontaktene dine til nett, men det er nok noen andre her som kan svare på dette. Jeg ønsker bare med dette innlegget å gjøre deg klokere på hvordan det å få nett inn i leiligheten fungerer.

Og så har vi selvfølgelig det som kalles for multimodem. Altså en boks som både fungerer som modem og router i ett.

Som du ser, har denne boksen både coax og ethernet kontakter. Multimodem!

Før i tiden var det vanlig å bruke telefonlinjen til å få nett, det kalles ADSL. Veldig gammel teknologi, men da var det telefon-kontakt som ble brukt.

Husk på at det jeg har skrevet her ikke er en fasit på dine spørsmål. Du bør forholde deg til internettleverandøren din og bruke modemet du får levert av dem. Hvis ikke det er et multimodem, men bare et modem, trenger du en router også. Routere som selges på markedet for hjemmebrukere pleier å være trådløse i tillegg til kabelbasert, og det er nok noe du kjenner til fra før.

EDIT: Jeg er enig med han over, at det trolig er forrige leieboer som har tatt med seg modemet som skulle ha vært leilighetens eiendom.

Lykke til!
Sist endret av Tysteren; 18. september 2021 kl. 19:59.
Takk for informativt innlegg! Så om jeg har forstått det riktig så trenger jeg et modem som støtter coax kabel (som vel skal inn i inngangen til boksen fra bildene) og ethernet inngang, en coax kabel for å koble til modemet i boksen, også til slutt en ethernet kabel fra coax modemet til ruteren min.
Kan dette være et eksempel på et slik modem?
shorturl.at/fgrzT

Håper det ga mening
«Modem som støtter coax kabel» synes jeg høres feil ut.
Bedre å kalle det «et coax-basert modem», men ja, samme greia. Det er det du trenger. Det vil selvfølgelig være ethernet på den, ellers er jo poenget borte med den

Coax-kabelen leveres sannsynligvis sammen med modemet, men ja, det er det du trenger også.

Og så nettverkskabel og router ja

Lenken du har oppgitt er et korrekt eksempel på hva du trenger, men jeg er usikker på om det bare er å kjøpe en egen og bruke den, da jeg mener å huske at det er slik at kun internettleverandørens modem vil fungere, men er usikker på hva årsaken isåfall er.

Du bør kontakte leverandøren først og fortelle dem at du mangler et modem. De vil da kunne sende deg et. Eller kanskje de oppklarer en eventuell misforståelse i forhold til hvor og hvordan du kobler deg til nett. Kan jo hende husverten din tar feil…Ellers er det bare å prøve å kjøpe
Sist endret av Tysteren; 18. september 2021 kl. 20:15.
Ahha okay, det gir mer mening Høres lurt ut å forsikre meg med leverandøren først. Så får jeg høre med utleier hvem jeg skal kontakte.
Men da vet jeg nøyaktig hva jeg skal gjøre og trenger for å få rutern oppe å gå, tusen takk for oppklaringen!
Sist endret av OnionPower; 18. september 2021 kl. 20:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OnionPower Vis innlegg
Takk for informativt innlegg! Så om jeg har forstått det riktig så trenger jeg et modem som støtter coax kabel (som vel skal inn i inngangen til boksen fra bildene) og ethernet inngang, en coax kabel for å koble til modemet i boksen, også til slutt en ethernet kabel fra coax modemet til ruteren min.
Kan dette være et eksempel på et slik modem?
shorturl.at/fgrzT

Håper det ga mening
Vis hele sitatet...
Kontakt dei som leverer kabel-TV. Så vidt meg bekjent deler samtlige ISPer som distribuerer via DOCSIS og ut nødvendig utstyr.
Når vi først har fiberekspertene i tråden. Har fibernett, tidligere eier fikk montør til å dra fiberkabelen gjennom hele leiligheten. Jeg ønsker å (forsiktig!) flytte fiberkabelen for å få den inn i et nytt sikringsskap med svakstrømdel ved inngangsdøra der fiberen kommer inn. Da slipper jeg 10m synlig kabel.

Jeg vet at maskinene som skjøter fiber fort koster 100K, men siden jeg skal korte ned. Er det bare å klippe fiber som en vanlig kabel og stikke den inn i fiberconverteren, eller må man ha montør med spesialverktøy? Jeg skal selvfølgelig prøve å unngå å stikke meg selv på fiberkabelen underveis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Jeg vet at maskinene som skjøter fiber fort koster 100K, men siden jeg skal korte ned. Er det bare å klippe fiber som en vanlig kabel og stikke den inn i fiberconverteren, eller må man ha montør med spesialverktøy? Jeg skal selvfølgelig prøve å unngå å stikke meg selv på fiberkabelen underveis.
Vis hele sitatet...
Måten ein terminerer singelmodusfiber på er å skøyte den med ein ferdiglaga pigtail, som er plugg med ein halvmeter fiber på. Så ja, du må skøyte den, sjølv om du skal kappe den. Det er forholdsvis fort gjort; typisk godt under ein time, så det koster ikkje all verden. Tusenlapp eller to...
Hvis det er plass kan du jo kveile den opp i sikringsskapet slik at du slipper å korte den ned.
Finn ut hvem levrandør som leverer nett på den adressen. Bestiller du nett får du også alt utstyr du trenger for å få nett til PC, PAD og mobil. Dem vet hva dem trenger selv, fra kontakten til WiFi ruteren.

Det er ikke noe form for fiber i den kontakten, kun COAX. Ikke hybrid heller som jeg så noen nevnte. Og det skal kobles på venstre side ifg. bildet av innmaten som viser at det er på den kontakten kabelen er terminert.

Fekillix: Nei, det kan du ikke gjøre. Da knuser du fiber-rørene i kabelen. Det må skjøtes mot ny Pigtail som nevnt over, med nødvendig utstyr.

Som for the record er; spesial avmantlingstang, kevlarsaks(i noen tilfeller), et fiberglass kutteverktøy for å lage et fint kutt i fiber-røret og skjøtemaskin med krympehylster for å forsegle skjøten i beskyttet plast.

Om du kan leve med å ha en liten kveil bak i svakstrømskapet, og det er mulig å kveile den opp uten å ødelegge den. Så er det er billig løsning.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Det er ikke noe form for fiber i den kontakten, kun COAX. Ikke hybrid heller som jeg så noen nevnte. Og det skal kobles på venstre side ifg. bildet av innmaten som viser at det er på den kontakten kabelen er terminert.
Vis hele sitatet...
Hybrid i denne sammenhengen kommer fra HFC, Hybrid Fiber Coax. som da er transportmåten fram til sluttkunde.

fra Sentral/Supernode til Fibernode til coax distribusjon siste bit inn til kunde (som i realiteten kan være flerfoldige KM med gammel coax)


Desverre har markedsavdelingene hos operatørene sett sitt snitt å å misbruke HFC navnet. hvor de tar ut Fiber. og juger folk midt opp i trynet å sier de selger fiber...
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Hybrid i denne sammenhengen kommer fra HFC, Hybrid Fiber Coax. som da er transportmåten fram til sluttkunde.

fra Sentral/Supernode til Fibernode til coax distribusjon siste bit inn til kunde (som i realiteten kan være flerfoldige KM med gammel coax)


Desverre har markedsavdelingene hos operatørene sett sitt snitt å å misbruke HFC navnet. hvor de tar ut Fiber. og juger folk midt opp i trynet å sier de selger fiber...
Vis hele sitatet...
Ja, dette vet jeg

Henviste meg direkte til kabelen som var avbildet bare.