Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2233
Ja, nå har jeg undret på dette i noen måneder. Hva er det egentlig som skjer med vannet jeg fryser til is? Altså, er det buttseckfest til jeg åpner skapdøren, men alt fryser i det jeg ser inn? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor vannet fryser oppover. Noen ganger har det nådd 5 cm.

Jeg er sikker på at noen her kan avklare dette. Moyner har vel en teori, tenker jeg.

Du har vel ikke en vifte i selve fryseren, som blåser inn og lager "topper"? Ellers får du vel krype inn en natt og studere fenomenet mens det skjer...
vibrasjonerrrrr!

samme konsept som dette vil jeg tro: http://youtube.com/watch?v=NKxKVpHZe5Q
Det drypper fra lokket?
Kan dette ha noe med at når vann fryser så utvider det seg og at vannet alltid fryser øverst?

Altså, toppen fryser, vannet under utvider seg og kommer under trykk, etterhvert gir det øverste laget av is etter og siden det er trykk på vannet under så presses vannet opp i en søyle. Så fryser det omtrent med en gang det kommer ut av sitt "basseng" ?

Usannsanlig, men bare en tanke
Sist endret av Elemental; 6. november 2007 kl. 23:57.
ser nok heller ut som det drypper fra lokket ja.
litt trøtt nå....
Drypper fra taket?

EDIT: Diablo kom meg i forkjøpet
Sist endret av Petter Pan; 7. november 2007 kl. 00:00.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Vibrasjoner ville vel ikke gitt såpass høye søyler? Det samme gjelder vel også en vifte. Og dette gjelder bare når jeg har isbiter, ikke når det ikke er noe der. Så drypping fra taket tror jeg heller ikke det er. Av og til kan det være 3-4 søyler på samme isbrett.
Nå er ikke jeg noen ekspert her, bortsett i fra å ha fulgt me i naturfagtimen..

Men regner med at det har noe med følgende fakta å gjøre..

1: At IS tar større plass ein vann..

2: at IS dannes utenifra og inn.. (dvs. at det fryses utters, for så lengre og lengre inn..)

Å me grunnlag i disse to faktaopplysingene, så kan jeg se for me følgende sjenarium:

Vann lommen (som hver isbit blir, i en slik form), fryser i fra utsiden og inn, slik at den i starten er en isbit, med flytende vann i mitten..

Etterhvert som vann lommen i mitten blir mindre, og mindre, da isen fryser lengre og lengre inn mot mitten, så stiger trykket, pga. at is tar som sagt større plass en vann...

Til slutt, eller i dette tilfellet, så sprekker det et hull oversiden, å vannet presser seg sakt opp, etter hvert som kjernen fryser mere og mere til is.. noe som gir den søylen der, pga at vannen fryser til is, før det får tiden til å rinne ned..

Dette er iallefall min teori, med hold i noen fakta opplysinger, og noe jeg selv mener ikke er langt i fra sannheten.. :P

(Noen som har en bedre en? )
prøv å sette et ekstra tak over isbitene. Så ser du om det drypper
støtter cyberman sin orddelte teori her..
Den mest naturlige veien for vannet i en sånn form er jo oppover, og siden det er litt press, så blir søyla såpass høy..
Vannet fryser fort siden det ikke kommer så mye om gangen, og siden det er jævlig kaldt inni der
Sitat av brunost
prøv å sette et ekstra tak over isbitene. Så ser du om det drypper
Vis hele sitatet...
Eneste senariet hvor "drypping" kan lage en slik søyle, er hvis det dryppes nedøver i fra isbitten, noe som ikke er tilfellet her..

Videre så vill ikke en fryser vanlig dryppe, da det skall mye til for at lokket skall være så lenge oppe, eller en eventuelt lekasje er så stor, at isen i fryseren smelter..

(liksom, hvis dette er tilfellet, hvordan skall fryseren da samtidlig klare å fryse isbitene til is, når is som allerede er frysset smelter i den samme fryseren?)
Kanskje, når isen frøs sammen, dannet den en "vulkan" som etter hvert presset vannet oppover i "vulkanen" som deretter dannet søyla?

bare et forslag.
Cyberman, jeg er sikker på at du tar feil. Kan mekke et bilde i paint i morra om jeg orker.

Grunn nummer 1 er at jeg tror noen andre ville ha hatt samme fenomenet dersom din teori stemmer. Mekker isbiter i sånn form hele tida sjæl, og det der har aldri hent.

Grunn nummer 2 er at vannet ville blokkert for seg selv og derfor ikke kunnet danne en søyle.


Til de av dere som tviler på min teori om at vannet kommer fra taket i fryseren (jeg er ikke sikker på dette)

Er det noen av dere tvilere som vet hvordan en fryser av-iser seg selv. Den varmer veggene veldig fort, og smelter isen som er festet der. Ingen av varene i fryseren tar skade av dette fordi vannet tiner mye fortere enn varene. Dersom maskinen gjør dette ofte nok vil det kun ligge et ørlite lag is på taket.
Vannet som tiner i taket drypper ned ranom steder i fryseren og lander på matvarene. Dersom taket har en liten bulk ut på et sted, eller noe lignene vil vannet dryppe fra samme sted hver gang. Om da overflaten av isbiten har fryst lander dråpen oppå og fryser. Flere dråper lander oppå hverandre og vi får en søyle.

Feel free to KP me
Sist endret av brunost; 7. november 2007 kl. 00:39.
Cool!

Det samme har faktisk skjedd meg også, flere ganger. Og jeg har også lurt på det samme.

Men det imidlertid en stund siden nå.. og jeg fryser stadig vekk isbiter. Dog er det altfor lenge siden jeg har avrimet fryseren nå, så den full av is overalt.. En stund siden = et år, minst, og derfor sikkert endel mer enn et år siden jeg av rimet fryseren... kun en vanlig liten fryser over kjøleskapet. Det eneste jeg i min latskap har nøyd meg med, er å hakke vekk det verste

En ting jeg lurer på, er om du har noe over isbit-brettet? En rist f.eks, som du kan ha andre ting over isbitene? Jeg har fundert litt på om det kan være noe elektrostatisk tiltrekking, som skjer når man skyver brettet under (tribo/glidnings-elektrisitet).

I og med at det ikke har skjedd i det siste, lurer jeg på om luften i fryseren er for fuktig(?), i den grad luft i en fryser kan være fuktig, siden det er lenge siden jeg har avrimet den.. og at det derfor ikke dannes en sånn stalagmitt eller stalagtitt.

Etter en kontroll-titt i fryseren fant jeg ut at avstanden mellom isbit-brettet og risten over er minst mulig, pga is i bånn.. det er såvidt plass. Så kanskje det er mer elektrisk kontakt da den er nær hele tiden.. til tross for at det er en plast-isbit-ting da.. er jo is på rista over også, som sikkert kan være nær noe av vannet i isbit-formen...

Mens jeg skriver dette, så fant jeg ut at jeg antagelig kan se bort fra fuktig/mettet luft i fryseren.. (Men det er som sagt en sånn typisk kjøleskaps-fryser, hvor all den kalde lufta detter ut når du åpner døre).

Veldig spekulativt da... jeg vet egentlig ikke. Interessant den vibrasjons-videoen btw!
Hvis vi tar bakgrunn i CyberMan's teori så er det fler ting som støtter opp om dette. Når man har vann under trykk så kan det nå flere minusgrader og enda være flytende. Når isbiten endelig sprekker så fryser vannet momentant og blir til en søyle, som kan minne om et dråpedrypp.
Sitat av brunost
Cyberman, jeg er sikker på at du tar feil. Kan mekke et bilde i paint i morra om jeg orker.

Grunn nummer 1 er at jeg tror noen andre ville ha hatt samme fenomenet dersom din teori stemmer. Mekker isbiter i sånn form hele tida sjæl, og det der har aldri hent.

Grunn nummer 2 er at vannet ville blokkert for seg selv og derfor ikke kunnet danne en søyle.


Til de av dere som tviler på min teori om at vannet kommer fra taket i fryseren (jeg er ikke sikker på dette)

Er det noen av dere tvilere som vet hvordan en fryser av-iser seg selv. Den varmer veggene veldig fort, og smelter isen som er festet der. Ingen av varene i fryseren tar skade av dette fordi vannet tiner mye fortere enn varene. Dersom maskinen gjør dette ofte nok vil det kun ligge et ørlite lag is på taket.
Vannet som tiner i taket drypper ned ranom steder i fryseren og lander på matvarene. Dersom taket har en liten bulk ut på et sted, eller noe lignene vil vannet dryppe fra samme sted hver gang. Om da overflaten av isbiten har fryst lander dråpen oppå og fryser. Flere dråper lander oppå hverandre og vi får en søyle.

Feel free to KP me
Vis hele sitatet...
Veit ikke med andre, men hjemme når vi lage 2-3 brett med isbiter hver dag, så kjedde dette ukentlig.. (Noen slik som bildet viser, og noen langt mindre, men fremdeles samme fenomenet..)

Så fenomenet er nok langt mere vanligere, enn hva du trur.

Når det gjelder drype teorien din, så stemmer det at visse frysere har avisnings mekanismer, men trådstarter her har ikke nevnt noe om hans har det, og om det er snakk om en stor fryser, eller en liten en inne i et kjøleskap, så til da, så er det ren spekulasjon..

(Videre så vil vannet i en slik situvasjon ha vært +grader, å langt i fra kunne ha fryst så fort at det ble ein søyle av det.. Å igjen, hvis noe slik skulle ha blitt, så vill dette være et fenemen i alle kjøleskap med den avisings teknoligoen, og "bestandig" på den plassen der, som tråd starter fant den..)

Sitat av Deezire
Hvis vi tar bakgrunn i CyberMan's teori så er det fler ting som støtter opp om dette. Når man har vann under trykk så kan det nå flere minusgrader og enda være flytende. Når isbiten endelig sprekker så fryser vannet momentant og blir til en søyle, som kan minne om et dråpedrypp.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, da jo høyere trykk, jo lavere frusepunkt.. Å hvis trykket da plutselig skulle falle, så vil vannet fryse på "rekord fart"..

En fryser er også gjærne kalder neders, og temeratur variasjoner i luften, kan gjøre at bunnen av is formen fryser fortere, siden den er lengre ned, og i kontakt med "kald fast" is/holder.. Å derfor vil en eventuelt vann lomme, bli dannet nermere overflaten, enn bunnen..

Å siden bunnen og sidene er omkapslet av en form, så vil all trykket bli "vent" oppover, noe som gir mere press der, og større sjanj for et "utbrydd".. Som igjen vil kunne danne en søyle av is.

Sitat av Kukhaar
Kanskje, når isen frøs sammen, dannet den en "vulkan" som etter hvert presset vannet oppover i "vulkanen" som deretter dannet søyla?

bare et forslag.
Vis hele sitatet...
En søyle eller vulkan, blir mye av det samme, da du har vesken i mitten som ikke fryser, veggene i rundt, gjør det.. Noe som vil føre til at den blir høyere/lengre og høyere/lengre..
Ved nærmere lesning av tråden har nok .:CyberMan:. den mest realistiske teorien.

(Btw en skriveleif i posten min, glidnings-elektrisitet skulle selvsagt være gnidnings-elektrisitet)
Har du prøvd å sette inn isbitformen en annen plass i fryseboksen/skapet, for å se om det samme vil skje.
Men er ikke min og CyberMan sin teori basicly det samme?

Litt småpirk som kansje er forskjellig, men samme tanke?
Du får nok montere ett webcam og ei lita lampe i fryseren og bedrive nøye overvåkning for å se hva som faktisk skjer
Har sett dette fenomenet blitt tatt opp flere steder på nettet, argumenter fra kjemi og fysikk støtter oppunder teorien om at vannet fryser og det blir dannet trykk som gjør at vannet blir presset oppover og "pipler" på overflaten og vil danne en søyle.
Solkongen
Keyser Söze's Avatar
Trådstarter
Takker for forklaringer. Da legger jeg meg til ro med det Også har jeg en ny sjekkereplikk.
Sist endret av Keyser Söze; 8. november 2007 kl. 10:12.
"Vil du bli med hjem og se på isbitfenomenet i frysern min?"

"frysern min lager bittesmå dildoer av is på toppen av isbitene mine"?

Sist endret av Emptyy; 8. november 2007 kl. 12:17.