Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2816
Anonym bruker
"Hoppende Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! jeg har gått på ritalin siden 2015, dose mellom 40 og 60 mg.
Jeg har hørt og lest flere steder at dette kan slite på hjertet og gi plutselig død? Er dette reelt? har tatt litt mer enn hva jeg skal noen ganger, høyeste er vel 120 mg. Det var i 2016, jeg merket ikke noe nevneverdig forskjell egentlig.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen ekspert her, men tror ritalin er mest farlig hvis du merker smerter i brystet eller lignende/hjertebank. Hvis du har gått på dette siden 2015 antar jeg at du ikke har merket stort, så slapp helt av. Men likevel bør du ikke ta alt for store doser (obviously)
Er nok rimelig trygt, dersom du ikke har en medfødt hjertefeil eller andre problemer.
Medisinen gis jo også til barn.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er nok verre for hjertet til folk som tar ritalin uten en diagnose , da den lille `amfetamin-effekten` funker motsatt på DEG kontra `mannen i gata` som vil bli småhyper !Når JEG begynnte på ritalin , var framgangsmåten å begynne lavt - så øke dosen sakte pr mnd ,,, så lenge jeg `ikke merka noenting` var dette et sikkert tegn på at riktig dosering ikke var nådd ! Når jeg merka `litt forskjell` - ja , da var dosen satt !! Når DU dobbler/tredobbler dosen din - skulle du `egentlig`fått hjertebank etc,, så enten er du på for lav dose i utgangspunktet eller så hadde du kanskje en god dag den dagen og var heldig !!
Sitat av vigier Vis innlegg
Det er nok verre for hjertet til folk som tar ritalin uten en diagnose , da den lille `amfetamin-effekten` funker motsatt på DEG kontra `mannen i gata` som vil bli småhyper !Når JEG begynnte på ritalin , var framgangsmåten å begynne lavt - så øke dosen sakte pr mnd ,,, så lenge jeg `ikke merka noenting` var dette et sikkert tegn på at riktig dosering ikke var nådd ! Når jeg merka `litt forskjell` - ja , da var dosen satt !! Når DU dobbler/tredobbler dosen din - skulle du `egentlig`fått hjertebank etc,, så enten er du på for lav dose i utgangspunktet eller så hadde du kanskje en god dag den dagen og var heldig !!
Vis hele sitatet...
Det er ikke værre for hjertet til en person som ikke har ADHD. Det er om en har hjertefeil eller ikke som er spørsmålet.
Sitat av vigier Vis innlegg
Det er nok verre for hjertet til folk som tar ritalin uten en diagnose , da den lille `amfetamin-effekten` funker motsatt på DEG kontra `mannen i gata` som vil bli småhyper !Når JEG begynnte på ritalin , var framgangsmåten å begynne lavt - så øke dosen sakte pr mnd ,,, så lenge jeg `ikke merka noenting` var dette et sikkert tegn på at riktig dosering ikke var nådd ! Når jeg merka `litt forskjell` - ja , da var dosen satt !! Når DU dobbler/tredobbler dosen din - skulle du `egentlig`fått hjertebank etc,, så enten er du på for lav dose i utgangspunktet eller så hadde du kanskje en god dag den dagen og var heldig !!
Vis hele sitatet...
Hva i helvete skjer med tegnsettingen din og hvor kan jeg kjøpe hva nå enn du har inntatt?
Tok du EKG-målinger før du fikk ritalin? Ritalin kan påvirke folk som har hjertefeil (lang QT-tid-syndrom eller hva enn det er). Derfor tar en ofte EKG-måling for å utelukke dette før ritalin foreskrives.

http://tidsskriftet.no/2014/04/overs...enter-hos-barn
Dra og ta en EKG-måling hos min fastlege trenger jeg ikke bestille time for dette, drar bare innom.
Dro til fastlege for en tid siden og fikk tatt EKG-måling pga noia etter og ha spist rikelige mengder Ritalin.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, jeg skriver bare het jeg =)
jeg har fått adhd diagnosen min nå, å resept på ritalin som jeg har hentet ut
men jeg måtte til legesjekk for å ta ekg før jeg kan begynne, har time i morgen.

noen som har vert borti dette før?
Bare gå å ta ekg da vel, hva er egentlig problemet?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du trappet opp? Åssen gikk det?