Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2992
Eg har vore så heldig å få avtale med eit forlag om å publisere ei bok eg har skrive. (Dette er ikkje eit reklameinnlegg, så eg kjem ikkje til å nemne tittelen på boka her.)

Det har riktignok tatt ti år med innsending av ymse manus og refusjon av nemnte ymse manus før dette skjedde.

Eg er, mildt sagt, overraska.

...og eg har aldri vore så redd før!

For eg veit ærleg talt ikkje korleis eg skal skatte av inntektene eg eventuelt får av denne boka. Det skremmer meg veldig. For eg må jo skatte av dei, og eg vil jo skatte av dei, men har ingen aning om korleis det skal gjerast. Så - om nokon har peil på korleis dette gjerast tek eg gjerne imot innlegg!
Anbefaler deg å ringe til skattekontoret å høre med dem hvordan de pleier å gjøre det. Da får du et sikkert svar.
Gratulerer.. Hva heter boken? Jeg vil kjøpe
Trådstarter
Takker - skal ringe skattekontoret! (At eg ikkje tenkte på det med ein gong slår meg som merkelig. Eg skuldar på vin og punk :P )

Angåande tittelen på boka - eg skreiv i første innlegg at eg ikkje ville seie den, og det står eg ved. Sjølv om eg sjølvsagt følar meg beæra over at du vil kjøpe ho når ho først vert publisert
Publiser tittel her eller send på pm. gratulerer!
Sist endret av Life Goes On; 24. juni 2014 kl. 23:29.
Trådstarter
PM er ein god plan - eg skal sjå om eg ikkje får sendt når ting er litt klarare angåande dato for publisering og ymse anna
Gratulerer!
Hvilket forlag?
Trådstarter
Vil diverre helst ikkje skrive kva forlag heller. (Nett no har eg ein av mine litt paranoide episodar... det har med å skjule identiteten å gjere.. Sikkert dumt, eg veit, men eg er no slik) Eg kan seie at det er eit av dei mindre forlaga i Noreg. Noko som jo passar meg heilt fint

Men tusen takk for gratulasjon! Det set eg enormt stor pris på!
Sist endret av Nekran; 24. juni 2014 kl. 23:57.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
sett opp et enkeltmannsforetak og før inn utgifter og inntekter der.
enkelt og greit.
Jøss! -Så gøy da!

Gratulerer gratulerer....!

Forlaget må jo kunne de skattereglene til fingerspissene?!

Slapp av.

-Det er jo bare to ting som er ett hundre prosent sikre her i verden...

1. Døden
2. Skatten
Gratulerer! Hvilken type sjanger snakker vi da?

Det kan vel være greit å opprette et ENK, og få hjelp av en regnskapsfører dersom du er veldig usikker.
Sist endret av reklame; 25. juni 2014 kl. 08:20.
ENK. Er det samlaget? Du skriver på nynorsk, så gjetter det.
Hvis det ikke er store summer slipper du muligens unna med skattefri hobbyinntekt. Hvis det blir litt mer butikk av det så kan du føre det inn på post (ettellerannet) på selvangivelsen. Hvis du vil ha fratrekk for utgifter du hadde til å skrive boken blir det litt mer styr
Jeg tipper forlaget vil og kan veilede deg litt rundt dette. Gratulerer!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Gratulerer med publikasjon

Som Susanna sa kommer nok forlaget til å veilede deg litt om du trenger det, alternativt kan du ta kontakt med skattekontor o.l.

Hvilken sjanger er boken i forøvrig?
Anskaff deg en regnskapsfører. Jeg tipper alt salg, markedsføring og lignende går gjennom forlaget? Da vil det bli svært får bilag og noe en regnskapsfører bruker svært kort tid på. Hør med forlaget om de kan anbefale noen.
Grattis!

Når du får forskudd fra forlaget er det viktig å huske at dette er GJELD TIL KUNDE. Dette fordi forskuddet jo er forskudd på fremtidige salgsinntekter og således skal "tilbakebetales", dvs avregnes, mot inntektene du får av boka. Forskudd skal derfor IKKE skattes av før det foreligger reelle salgsinntekter (samme hvor langt frem i tid disse ligger), men føres som underskudd av næring i selvangivelsen. Som forfatter regnes du som selvstendig næringsdrivende selv om du ikke har enkeltpersonforetak.
De fremtidige bokinntektene føres som næringsinntekt, hvorav du trekker alminnelig inntekt, dvs utgifter minus det du tar ut i "lønn".

Anbefaler deg å be om ENKELTOPPDRAG / rådgivning hos regnskapsfører. Gyda Regnskap i Oslo anbefales. De tar bare betalt pr utført arbeidstime og er veldig flinke.
Trådstarter
Eg må samstundes takke for alle gratulasjonene og beklage at eg ikkje har vore meir aktiv på denne tråden - eg fekk noia, og vart nødt å gjøyme meg ei stund før eg svarte. Psykiske lidelsar er ingenting å spøke med, med andre ord.

Eg har fått enormt mykje gode råd og tips her - og veit kva eg skal gjere. Eg kontaktar skattekontoret i morgon, og tar det der ifrå tenker eg.

Tusen takk igjen - det er det eg alltid har sagt: Freakforum er fenomenalt!
▼ ... over et år senere ... ▼
Kordan gikk det med boka ??
Allerede utgitt..??
Hvordan har i så fall salget vært..??
Har du sjans om å komme inn under Innkjøpsordningen til bibliotekene..??
...i så fall har du et salg på 700 eksemplarer bare der... ;-)