Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1531
Hei, har søkt opp og ned, men finner ikke ut av om det etter norsk lov er noen øvre grense for størrelse på bensindrevne fjernstyrte biler?

Noen av disse går jo fra 0-100 på litt over 2 sekunder. Er det på noe punkt man må ha lisens?

Nå tenker jeg alt fra det minste, til 1:1 skala.

(Nå tenker jeg ikke konkurranse-messig, men privat kjøring)

Takker for alle gode innspill
Det er vel bare å kjøre på med så stort du vil, men i det øyeblikket du kjører på offentlig vei så blir det litt verre. Alle som fører motorisert kjøretøy på offentlig vei skal ha førerkort. Og er rimelig sikker på at det er noe som gjør det påbudt å være inni bilen selv hehe
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Så en vanlig liten radiobil har man opprinnelig ikke lov til å kjøre i gata? Eller noe sted?

Såvidt jeg har skjønt, når det kommer til motorisert kjøretøy(eller om det er motorisert ferdsel), så har det ikke noe å si om det er offentlig eller privat område, kjøretøyet må være registrert, godkjent og du må ha førerkort. Og utmark er det jo ikke lov å kjøre i.
Det regnes vel som leketøy hvis du ikke sitter inni...
Overskuddsmateriell
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Så en vanlig liten radiobil har man opprinnelig ikke lov til å kjøre i gata? Eller noe sted?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke på offentlig vei. Det finnes mange regler som blir tullete om man tolker de presist. Du har som eks ikke lov til å sykkle hjem fra fest, det er firkantet tolket fyllekjøring på lik line med bil.