Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4981
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Har kommet i en situasjon hvor jeg har tilgang til en del tusen ekstra kroner i måneden.
Noen som har tips/ideer til hva dere ville gjort hvis dere fikk tilgang til ca 10K ekstra i måneden dere egentlig ikke trengte å gjøre noe for?
Satt de i fond eller investert i aksjer.
Bare for å klargjøre, er det hvite penger?
no brainer. bitcoins
Hadde innvistert i fond eller aksjer som nevnt over. Om det er ekstra penger du ikke har "bruk" for så har man heller ikke noe å tape med i fond eller aksjer. Dog så er det da viktig at det er hvite penger. Om du får kontanter som kanskje ikke er helt innafor, så hadde jeg spart dem. Gjemt dem unna for dårligere tider. Eventuelt bruk de ekstra svarte pengene også spart mer av lønn elns.
Hadde satt opp spareavtale i fond. Kan gjøres relativt automatisk i nettbanken din med fast trekk hver mnd feks; drittenkelt.
Med 10k esktra i mnd anbefaler jeg å splitte opp isåfall; sett mesteparten i relativt trygge fond, og det som blir igjen i fond med større risiko Kanskje en 7k i rent sparefond 3k i risiko-fond.
Akjemarkedet er modent for en korreksjon, så eventuelle investeringer bør være meget langsiktige.
Det er overflod av kapital som leter etter avkastning for tiden. Avkastningen blir deretter.
Du bør vurdere tomt, fast eiendom etc. Ting du kommer til å trenge uansett.
Dette er ikke tiden for å kjøpe cabincruiser/firehjulstrekker.
Kjøp som om du var 80 år og handler for neste generasjon.
Gull er en forsikring, ikke en investering - Inntil 1 kilo per familiemedlem i mynter.
Å møte opp i butikken med 1 kilo barre for å kjøpe drivstoff blir Klodrik.
Betal all gjeld utenom studiegjeld som er forsikret ved dødsfall.
Du bør ha omtrent 3 måneder lønning i kontanter i tilfelle dårlige tider slik at du har til mat og regninger.
vunnet på flaxlodd?
Svarer han ikke på det selv, blir det umulig for oss gjette hva det er... Bitcoin, salg av dop, flaxlodd, rik onkel...

Jeg lurer fælt på om det er svarte eller hvite penger, bare lurer.
Jeg sitter i samme båt, jeg startet med å spare til egen bolig.

Startet med å sette av 2-3 tusen i mnd.

Det ble satt pris på hva jeg gjorde på jobben så det ble ganske mye mer en det etter ett års tid.
Nå etter ca 18 mnd med sparing så sitter jeg på ca.200k på sparekontoen min.

Tanker rundt hvor jeg kunne invisistert dette med bedre avkastning?
Opprett investeringskonto Zero i Nordnet, da kan du investere i fond\aksjer uten å betale skatt på gevinst før du flytter pengene ut fra kontoen.
Deretter må du tenke over hvor høy risiko du er villig til å ta, hvor mye kontroll du vil ha over sparingen, hvor lenge du vil spare og generelt hva som passer for deg.

Ønsker du lav risiko og lite jobb over lengre tid, undersøk obligasjon og rentefond, er du villig til å ta større risiko og mer kortsiktig, se på fond Skagen,Delphi, dnb nordic tech o.l.
Ønsker du å være mer sjef over sparingen, da kan du snuse litt borti aksjemarkedet.

I disse dager er det også et nytt gullrush, cryptocurrencies, men i det markedet er det ville vesten tilstander, så trå varsomt.

Uansett hva du måtte velge, vær kritisk, gjør grundige undersøkelser,ikke ta alt for god fisk og ikke la deg lure av sleipe BI-gutter så kan du faktisk ende opp med litt avkastning
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Opprett investeringskonto Zero i Nordnet, da kan du investere i fond\aksjer uten å betale skatt på gevinst før du flytter pengene ut fra kontoen.
Deretter må du tenke over hvor høy risiko du er villig til å ta, hvor mye kontroll du vil ha over sparingen, hvor lenge du vil spare og generelt hva som passer for deg.
Vis hele sitatet...
Bortkastede penger er bortkastet tid, er ikke klar for en voldsom risk.

Hmm, jeg skal lese meg opp litt rundt Zero i nordnet, avkastningen kan bli betydelig bedre om jeg kan bruke pengene jeg skulle ha betalt i skatt til å invistere mer.
Kanskje de har veileidere jeg kunne ringt å diskutert stillingen min.

Takk for feedback Zeldur
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Bortkastede penger er bortkastet tid, er ikke klar for en voldsom risk.

Hmm, jeg skal lese meg opp litt rundt Zero i nordnet, avkastningen kan bli betydelig bedre om jeg kan bruke pengene jeg skulle ha betalt i skatt til å invistere mer.
Kanskje de har veileidere jeg kunne ringt å diskutert stillingen min.

Takk for feedback Zeldur
Vis hele sitatet...
Var egentlig ment til ts, men bra du finner noe av nytte.
Det finnes alltid veiledere i banker som vil ha deg til å sette pengene i x, y og z med lovord om at det vil bringe hell og lykke over din lommebok.
Her kommer vi inn på det jeg snakket om tidligere: ''og ikke la deg lure av sleipe BI-gutter''. For all del, ring og hør på hva de har å si, men ta det men stor klype salt, og gjør alltid dine egne undersøkelser før du setter pengene dine i noe.



Forøvrig diskuterte vi så vidt fondssparing her forleden.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg

Ønsker du lav risiko og lite jobb over lengre tid, undersøk obligasjon og rentefond, er du villig til å ta større risiko og mer kortsiktig, se på fond Skagen,Delphi, dnb nordic tech o.l.
Ønsker du å være mer sjef over sparingen, da kan du snuse litt borti aksjemarkedet.
Vis hele sitatet...
Aksjefond er da ikke for kortsiktig investering, men heller for langsiktig. Obligasjonsfond er bedre for kortsiktig sparing da svingningene er minimale sammenliknet med Aksjemarkedet.
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Aksjefond er da ikke for kortsiktig investering, men heller for langsiktig. Obligasjonsfond er bedre for kortsiktig sparing da svingningene er minimale sammenliknet med Aksjemarkedet.
Vis hele sitatet...
Høyrisiko aksjefond er absolutt kortsiktig, de svinger med sektoren de investerer i, og da kan det svinge mye begge veiene, derfor må man hele tiden være snar med å selge seg ut i tide. Mange av de mest populære aksjefondene svinger grovt i begge retninger alt i fra per kvartal til enkelt år.

Så det kommer også ned til hva man ser som kortsiktig, jeg ser under et år,til og med et kvartal som kortsiktig når vi snakker om fondsparing. Kanskje du ser det annerledes.
Sist endret av ZELDUR; 13. januar 2014 kl. 22:44.
Sparing! Ikke et fnugg av tvil!
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Høyrisiko aksjefond er absolutt kortsiktig, de svinger med sektoren de investerer i, og da kan det svinge mye begge veiene, derfor må man hele tiden være snar med å selge seg ut i tide. Mange av de mest populære aksjefondene svinger grovt i begge retninger alt i fra per kvartal til enkelt år.

Så det kommer også ned til hva man ser som kortsiktig, jeg ser under et år,til og med et kvartal som kortsiktig når vi snakker om fondsparing. Kanskje du ser det annerledes.
Vis hele sitatet...
Høyrisiko aksjefond er da for all del ikke for en som ser på kortsiktig sparing hvor han kan trenge pengene innen en kort periode. Obligasjonsfond, pengemarkedsfond eller bankinnskudd er det du skal velge da. Som du sa, det kan svinge begge veier og om du ikke har tid til å vente på at den skal gå riktig vei, noe den for all del ikke trenger å gjøre, så er det ikke noe for deg.
Sitat av bj4rn3 Vis innlegg
Høyrisiko aksjefond er da for all del ikke for en som ser på kortsiktig sparing hvor han kan trenge pengene innen en kort periode. Obligasjonsfond, pengemarkedsfond eller bankinnskudd er det du skal velge da. Som du sa, det kan svinge begge veier og om du ikke har tid til å vente på at den skal gå riktig vei, noe den for all del ikke trenger å gjøre, så er det ikke noe for deg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man langtidsinvestere i høyrisikofond, men jeg ser ikke hvorfor man skal henge med på oppturer og nedturer i markedet istedenfor å kun prøve å få med seg oppturene?

La oss ta Nordic Tech som eksempel. Et ganske stabilt høyrisikofond foruten finanskrisen, men en del svigninger fra kvartal til kvartal, man kan sitte i flere år uten å selge, men man kan også se på det som en handelsplatform for sektoren og handle når man spår vekst i sektoren.

Og jo, så lenge jeg kan tjene penger på noe, så er det for meg.
Spar dem, og begynn å utdann deg til å bli en investor og virksomhetseier. Du kan skape muligheter for andre med de pengene og bli rik samtidig.

Men først kommer utdanning.

Er ingen vits i å kjøpe aksjer hvis du ikke vet hva det innebærer. Krever lang fartstid før du kan identifisere gode investeringer.
Sist endret av Taurean; 13. januar 2014 kl. 23:09.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Spar dem, og begynn å utdann deg til å bli en investor og virksomhetseier. Du kan skape muligheter for andre led de pengene og bli rik samtidig.

Men først kommer utdanning.

Er ingen vits i å kjøpe aksjer hvis du ikke vet hva det innebærer. Krever lang fartstid før du kan identifisere gode investeringer.
Vis hele sitatet...
Du trenger strengt tatt ikke noe skole for å bli investor, det kan absolutt hjelpe, men det viktigste er å tørre å satse, istedenfor å sitte komfortabelt med det man har (9-4) jobb.
Hvis man har kunnskap før man satser, så minsker man risikoen. Risiko er mangel på kontroll. Har man full kontroll så har man ingen risiko.

Man er redd for å kjøre bil første gangen også, og det er risikabelt. Men med erfaring blir det lett. Vi burde legge like mye tid og erfaring i utdannelse angående penger. Det er jo knyttet til overlevelse...
Sist endret av Taurean; 13. januar 2014 kl. 23:17.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis man har kunnskap før man satser, så minsker man risikoen. Risiko er mangel på kontroll. Har man full kontroll så har man ingen risiko.

Man er redd for å kjøre bil første gangen også, og det er risikabelt. Men med erfaring blir det lett. Vi burde legge like mye tid og erfaring i utdannelse angående penger. Det er jo knyttet til overlevelse...
Vis hele sitatet...
Alle som vil spare/investere/tjene penger kan jo ikke gå å utdanne seg...

Invester i fond eller skaff deg Nordnet konto som sagt før.

Jeg selv kjøpte med inn i DNB Nordic Technologies i starten av fjoråret. Var med på hele 50%+ økning der.

Kjøpte meg inn i Opera på 69,75 kr, nå er den bikka 90.

Du må lete, gjøre grundig research også bare ta litt sjanser. Sparing på høyrentekonto er noe dritt. Hva skal du med <3% rente? Ingenting.
Sist endret av uaexed; 13. januar 2014 kl. 23:20.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis man har kunnskap før man satser, så minsker man risikoen. Risiko er mangel på kontroll. Har man full kontroll så har man ingen risiko.

Man er redd for å kjøre bil første gangen også, og det er risikabelt. Men med erfaring blir det lett. Vi burde legge like mye tid og erfaring i utdannelse angående penger. Det er jo knyttet til overlevelse...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må man ha kunnskap om markedet man prøver å hevde seg i, noe annet ville vært katastrofalt. Det jeg vil fram til er at det er ikke alltid klasserommene som skaper de beste investorene.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Selvfølgelig må man ha kunnskap om markedet man prøver å hevde seg i, noe annet ville vært katastrofalt. Det jeg vil fram til er at det er ikke alltid klasserommene som skaper de beste investorene.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Jeg har enda tilgode å benytte meg av mine nøkkeltallsanalyser før jeg går til innkjøp av noe. Vil ikke si jeg er noen god investor, men hadde greit med pluss i fjor.
Sist endret av uaexed; 13. januar 2014 kl. 23:33.
NetforndsXtra er et av de gunstigste fondene du kan investere i kostnadsmessig. De har også levert bra avkastning.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Har kommet i en situasjon hvor jeg har tilgang til en del tusen ekstra kroner i måneden.
Noen som har tips/ideer til hva dere ville gjort hvis dere fikk tilgang til ca 10K ekstra i måneden dere egentlig ikke trengte å gjøre noe for?
Vis hele sitatet...
sett inn på BSU konto.

høy rente og skattelette gjør at det overgår det meste av lav/mellomrisiko-investeringer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis man har kunnskap før man satser, så minsker man risikoen. Risiko er mangel på kontroll. Har man full kontroll så har man ingen risiko.

Man er redd for å kjøre bil første gangen også, og det er risikabelt. Men med erfaring blir det lett. Vi burde legge like mye tid og erfaring i utdannelse angående penger. Det er jo knyttet til overlevelse...
Vis hele sitatet...
Du forstår virkelig ikke hva risiko er. Gi gjerne eksempler på investeringer DU mener er risikofrie som gir avkastning utover risikofri rente. Lykke til.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Akkurat. Jeg har enda tilgode å benytte meg av mine nøkkeltallsanalyser før jeg går til innkjøp av noe. Vil ikke si jeg er noen god investor, men hadde greit med pluss i fjor.
Vis hele sitatet...
Man skal ha gjort noe veldig rart for ikke å ha gått i pluss på børsen i fjor. At du gjorde det sier ingenting om dine kunnskaper.
Sparing i bitcoins