Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1637
har skjønt det sånn at minnekort er delt inn i hastighetsklasser: class 2, class 4, class 6 og class 10, hvor numrene sier hvor mange mbps data de takler.

Nå har jeg et 8 gb class 10 kort, som er bra nok. MEN, jeg vil gjerne ha mulighet for og ta flere bilder pr sekund, da jeg føler at viktige øyeblikk går tapt siden det rett og slett går for tregt. Et eksempel er i stad, hvor jeg tok bile av hunden som hoppet ned fra trampolinen, bare for og teste hastigheten. Fikk tatt 2 bilder før hunden traff bakken, da ikke et hvor den var midt i luften slik jeg egentlig ønsket.


Alle tips settes stor pris på. Takker!
Det kommer jo også ann på kameraet ditt. Men du ser også på f.eks Class 10, med 1. Det er ganske kvikt. 45 MB i sekundet.

Som dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660982
Skulle vel holde en stund med et class 10 kort.
Hjelper vel ikke å ha class 2000 som overfører 150 bilder i sekundet hvis bufferminnet i kameraet ditt fyller seg opp lenge før tror jeg.

Hvilket kamera bruker du?
Takker for svar. Det minnekortet jeg har er akuratt den typen, bare i 8gb.

Kameraet mitt er et Nikon d5100
Sist endret av PopeSweetJesus; 28. mai 2013 kl. 22:28.
Kameraet ditt er godt for 4 bilder i sekundet hvis du kjører seriemodus. Det kommer også litt an på optikken og hvor rask AF det er.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Kameraet ditt er godt for 4 bilder i sekundet hvis du kjører seriemodus. Det kommer også litt an på optikken og hvor rask AF det er.
Vis hele sitatet...
Bruker KIT objektivet (18-55mm f3.5) men skal snart kjøpe Sigma 17-70mm f2.8. Tror du det blir bedre da?
Sist endret av PopeSweetJesus; 28. mai 2013 kl. 23:08.
Tviler på at et raskere minnekort ville ha hjulpet deg i den situasjonen du beskriver. Her er det litt flaks og/eller trening som skal til for å få det til å sitte.

Prøvde du å sette kamera i seriemodus, forresten?

Sigmaen er grei nok, men vær oppmerksom på at du kun får blender f/2.8 på 17 mm....
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Tviler på at et raskere minnekort ville ha hjulpet deg i den situasjonen du beskriver. Her er det litt flaks og/eller trening som skal til for å få det til å sitte.

Prøvde du å sette kamera i seriemodus, forresten?

Sigmaen er grei nok, men vær oppmerksom på at du kun får blender f/2.8 på 17 mm....
Vis hele sitatet...
Satte de i seriemodus ja.

Hmmm... så du mener jeg bør velge et annet objektiv eller? Er åpen for forslag, skal ha et som skal erstatte det jeg har, samt at de har bra macro-muligheter og decent zoom.

Takker for at du er såpass hjelpsom
Sist endret av PopeSweetJesus; 28. mai 2013 kl. 23:24.
Nja, objektivet er forsåvidt greit nok det. Men folk har en tendens til å glemme at det ikke er f/2.8 hele veien.
Men hvor mye penger har du tenkt til å svi av? Og skulle jeg gått for macro så ville jeg kjøpt et dedikert macroobjektiv og ikke et med mikke mus macro.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Nja, objektivet er forsåvidt greit nok det. Men folk har en tendens til å glemme at det ikke er f/2.8 hele veien.
Men hvor mye penger har du tenkt til å svi av? Og skulle jeg gått for macro så ville jeg kjøpt et dedikert macroobjektiv og ikke et med mikke mus macro.
Vis hele sitatet...
ok. budsjettet ligger på 3K.

har også tenkt på et dedikert macro objektiv, men vil ha et litt overall objektiv. Et som kan erstatte kit objektivet. Trenger forsåvidt heller ikke være fra Japanphoto, så lenge prisen er bra. Vil helst ikke importere.
Sist endret av PopeSweetJesus; 28. mai 2013 kl. 23:31.
Personlig så ville jeg gått for et 35 mm eller 50 mm f/1.8 eller noe. Jeg vet du vil ha zoom, men fastoptikk yter som regel mye bedre.

Alternativet er å fortsette å bruke optikke dun har til du egentlig vet hva du har bruk for.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Personlig så ville jeg gått for et 35 mm eller 50 mm f/1.8 eller noe. Jeg vet du vil ha zoom, men fastoptikk yter som regel mye bedre.

Alternativet er å fortsette å bruke optikke dun har til du egentlig vet hva du har bruk for.
Vis hele sitatet...
Har du noen eksempler på objektiv da? Finner ingen macro objektiv på f1.8 som koster under 3K.

EDIT: er det et slikt et du mener? http://www.japanphoto.no/nikkor-af-s-dx-35mm-18-g

EDIT2: Om jeg velger 30mm (noe som er svært trolig etter at jeg har tenkt meg om, ville di heller valgt denne, med tanke på bildekvalitet? http://www.japanphoto.no/sigma-30mm-...-hsm-for-nikon

Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Har du noen eksempler på objektiv da? Finner ingen macro objektiv på f1.8 som koster under 3K.

EDIT: er det et slikt et du mener? http://www.japanphoto.no/nikkor-af-s-dx-35mm-18-g

EDIT2: Om jeg velger 30mm (noe som er svært trolig etter at jeg har tenkt meg om, ville di heller valgt denne, med tanke på bildekvalitet? http://www.japanphoto.no/sigma-30mm-...-hsm-for-nikon
Vis hele sitatet...
kan også legge til at jeg liker "vinduet" du har på 50mm f1.8, hvor du kan se blenderåpningen du har. Kjekt og ha om man skal filme. Vet dog ikke hvor mye jeg faktisk kommer til og merke det.

En situasjon er jo f.eks: om man er i københavn og skal ha bilder av byen, samt noen pynt gjenstander. Hva av 35mm og 50mm er best da? Selv heller jeg litt mot 35mm. Lurer også på hva bildekvaliteten er. Hva tror du?
Sist endret av PopeSweetJesus; 28. mai 2013 kl. 23:50.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Husk på å ha crop factor i bakhodet da. http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_fa...n_crop_factors
De fleste dedikerte macroobjektivene har en fast blender på f/2.8 såvidt jeg husker.

Men prøv å sett objektivet ditt på 35 mm. og 50 mm. og så "låser" du det på de brennviddene og så går du ut og tar bilder. Da ser du fort om disse brennviddene er noe du kan leve med.
True phreak.
Opptakshastighet er helt uavhengig av minnekorthastighet. De første sekundene vil bildene lagres i bufferen til kameraet, hvorpå de skrives over på minnekort etterhvert. Ergo vil minnekorthastighet avgjøre hvor fort overføring fra buffer til minnekort skjer, og dermed hvor mange bilder man kan ta på rad før bufferen er full.

Om du ikke driver med sport eller viltfotografering (eller andre typer fotografering hvor objektet sjelden står i ro) så vil du neppe merke så mye til dette.
Etter og ha testet litt, virker 35mm som det beste om jeg skal ha normalzoom. Har også sett at det objektivet har fått bra omtale. Om jeg kjøper dette, så trenger jeg fortsatt et som har litt mere zoom. Vil da ikke ha et som er "låst" til f.eks 35mm. Kom gjerne med forslag, men husk at budsjettet ligger på 3K
For å snu litt på det, hva er det du savner med det objektivet du har i dag?
Det jeg savner er zoom. Men vil ha noe litt mere overall, siden jeg i tillegg skal kjøpe meg et 70-300mm. Vil også ha et med bra macrofunksjon og høy kvalitet på bildene. Skal reise inn til Japanphoto en dag og teste noen av objektivene. Regner med at det går?

Heller litt over på Sigma 17-70mm f2.8-4, men har lest så mye forskjellig om det, så vet ikke hva jeg skal tro....
Sist endret av PopeSweetJesus; 29. mai 2013 kl. 15:37.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hvis du først skal kjøpe et 70-300 ville jeg personlig gått for flere faste objektiver.
Angående mulighet for å få prøve objektiver i butikken så får du nok ihvertfall se på de og kjenne hvordan de er å holde i, hvordan fokusringen føles o.l. Med mindre de er helt døve kan du nok få god hjelp der.
Ok. Problemet med og kjøpe flere faste er jo at jeg kun har 3K og bruke. Men tror nok vertfall jeg kjøper et 35mm f1.8. Så får vi se hva som skjer i butikken. Takke for masser av god hjelp
Nokon har vel et 18-105 mm. også, men husker ikke pris akkurat nå.