Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2985
Jeg har en Samsung Galaxy S2, jeg lurer på om det finnes en app for Android eller en annen måte å få tatt opp telefonsamtaler på?
Jeg vet at det finnes en haug med "Conversation Recorder" apps, men ingen av de jeg har prøvd har gitt meg noe bra lyd på personen i den andre enden. Jeg tørr ikke å kjøpe noen av de som koster penger uten å vite om lyden blir bedre med de.

Jeg vet at opptak av samtaler fungerte veldig bra på de gamle Nokia telefonene, men det ser ut til at nyere telefoner har lagt inn sperre for dette?


Grunnen til at jeg trenger dette er fordi eksen har ripet bilen min, og jeg regner med at hun kommer til å si noe sånt som "Ja jeg gjorde det, men du kan ikke bevise det!".
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Kan ikke si noe sikkert, men ganske sikker på at det krever root-tilgang. (Rooting av tlf bryter garantien og i verste fall kan du gjore tlfen helt ubrukelig (bricke den.)).
Husk også på at opptak uten at den andre part er informert ikke er lov, og holder i utgangspunktet ikke som bevis i en eventuell rettsak.
For en latterlig kjerring.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Husk også på at opptak uten at den andre part er informert ikke er lov, og holder i utgangspunktet ikke som bevis i en eventuell rettsak.
Vis hele sitatet...
Men så lenge man er en av de involverte partene så er det lov.

Straffeloven § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen "samtale mellom andre".

http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a

Siden straff krever hjemmel i lov etter grunnlovens § 96 så er det lovlig å gjøre opptak av samtaler som en selv deltar i.

Ved bruk av opptak som bevis i retten må opptaket være tatt opp på en lovlig måte. Det vil si at en må ha deltatt i selve opptaket eller at vedkommende må ha blitt gjort oppmerksom på at samtalen blir tatt opp. Sistnevnte er som en slags aksept og som gjør opptaket ikke hemmelig lenger og rammes ikke av § 145a. Men bruk av samtaler som bevis er et straffepsossesuellt spørsmål og reguleres av ulovfestet rett som krever en bredere forklaring.
Sist endret av Wipeout; 12. mars 2013 kl. 10:58.