Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1952
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Hei lurer på om folk som har flyttet ut på hybel kan sette opp litt info om hva de har av utgifter per mnd.
Vurderer sterkt å flytte ut men må få en grei oversikt over utgiftene til strøm/mat o.l.
Takker=)
har bodd på hybel siden GK jeg, og nå er jeg førsteårslærling.. Husleie er ganske vesentlig, i tillegg til strøm.

Syntes du det er litt kjedelig å lage mat selv på en dårlig hybelkomfyr, hender det ofte at man går ut og spiser, og der går VELDIG mye av pengene.. I tillegg kommer sosiale sammenkomster, fester, kino, ADSL , bussen hjem ++..

Bestemmer du deg for å flytte hjemmefra, så sørg for at du får deg
en bi-intekt om du ikke har fra før! Det kommer til å trenge det!

Jeg tjener 5500,- de første 6 mnd og i tillegg stipend på 3106,- pr måned, og det er ikke mange hundre kronene jeg har igjen når jeg får lønna igjen! (kommer nesten samtidlig som stipendet)
mine utgifter:
leie på 2500,- (inkl nett og strøm) NB! venter fortsatt på nett, så jeg betaler fortsatt bare 2350,-
mat, ukjent hvor mye det blir kostende..
kino (ca 100,- hver gang)
går til og fra skolen, samt alle andre steder her i byen

får litt over 6000,- hver mnd (studielån), så penger er ikke noe problem..

et lite tips er å finne en hybel som har strøm inkludert i prisen, samt innlagt adsl med lav pris er mye enklere å holde kontroll på pengebruken om du slipper å bekymre deg for hvor mye strøm du bruker til en hver tid
Boliglån: 4300,-
Billån: 1600,-
Forsikring bli: 2000,-
Bensin: 1000,-
Boligforsikring: 100,-
Strøm: variere men setter av 1000,-
Mat: 2500,-
Klær og husholding: er ikke altid jeg kjøper no men seter av 500,-
Drikke: 2000,- (går ofte mer enn dette også)
SUM: 15000,-

Dersom du ikke har bil kan du trekkefra 4600,-

[Edit]SUM: 15.000 ikke 1.500[/Edit]

Scha
coceloop: Kan man motta bortebostipend selv om man er lærling uten tilbakebetalnings betingelser? Isaffal er jeg på vei ut av huset i denne stund :P
Opprinnelig postet av voktern
coceloop: Kan man motta bortebostipend selv om man er lærling uten tilbakebetalnings betingelser? Isaffal er jeg på vei ut av huset i denne stund :P
Vis hele sitatet...
du kan motta bortebostipend ja

mine utgifter:

leilighet: 3000 /mnd
strøm: 800 /mnd
internett: 550 /mnd
bil (gaz): 600 /uka
mat: 400 uka
div andre goder: 400-500 uka

er lærling og tjener 5500 kr mnd samt mottar bortebo stipend på 3200
mat: 400 uka
Vis hele sitatet...
Jøss, åssen klarer du det, går det bare i brød, ris og fiskepinner eller?

Jeg bruker:
Bolig, strøm, nett: 2666
Telefon: 200
Mat 2500
Drikke 1000
Diverse 1000

Diverse er da sløsing i form av cd'er, kino, klær og andre småting.
Sist endret av pseudo; 12. oktober 2004 kl. 13:00.
Da lurer jeg på hva slags lærlinger dere er.

Jeg jobber som ikt-lærling og hadde første halvår 6500kr nå er jeg på mitt 3 og har 11k, sisteåret har jeg 18k.

Dere skal ha samme lønn som de dere jobber sammen med.

I henhold til opplæringsloven av 2001 er du å betrakte som arbeidstaker i bedriften med de rettigheter og plikter som følger av lover og tariffavtale. Dette betyr at du har rett til lønn i lærlingtiden i bedriften.
De som er lærling i Opplæringskontoret for byggefagene i Tromsø har krav på lønn i.h.t. tariffen. Lønnen er en fagarbeiders lønn fordelt over 2 år. Dette gjelder hvis du går hovedmodellen, 2 år i skole og 2 år i bedrift.
Det vil si at tjener en fagarbeider kr. 300 000.- i året, skal du som lærling tjene dette over to år.

Utgangspunktet for beregning av lønn for lærlinger er: FELLESOVERENSKOMSTEN FOR BYGGFAG 2002 - 2004.
LÆRLINGENES GARANTERTE MINSTELØNN PR. 01.04.02.

LÆREHALVÅR LØNN I KRONER
1. Lærehalvår Kr. 35,70 30 %
2. Lærehalvår Kr. 47,50 40 %
3. Lærehalvår Kr. 65,50 55 %
4. Lærehalvår Kr. 89,50 75 %

Disse satsene er basert på Fellesoverenskomsten for byggfag med kr. 119,00 pr time.
Bruker bedriften en høyere timesats for nyutdannet fagarbeider skal denne legges til grunn for beregning av lærlingens lønn.
Vis hele sitatet...
voktern: ja, men man kan egentlig ikke tjene over 6000 pr mnd uten å få trekk i stipendet, men her på kommuenen triska de litt med tallene til meg, slik at jeg står oppført med 0kr inntekt i mnd høst, og 5500kr inntekt pr mnd vår.. slik at jeg får stipend hele året, og ikke blir kutta av til jul

snakk med lærebedriften, de fikser det til deg

ps: ja faen, glemte billånet mitt og forsikringa på 1600 pr mnd
Opprinnelig postet av pseudo
Jøss, åssen klarer du det, går det bare i brød, ris og fiskepinner eller?
Vis hele sitatet...
for 400 kr uka så blir det faktisk helt greit med mat
Tar jo også med meg noe mat hjemmefra når jeg er hjemme hos mamma (hver helg)
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Jeg deler en leilighet med et par kamerater i Oslo. Og har merka at å leve er dyrt..

Stipend og lån +6000kr
Husleie+strøm -3500kr
Skole/Noroff -3250kr
ADSL -400kr
Telio -150kr

Siden jeg blir sponsa på husleia, sitter jeg igjenmed 2200kr til mat og sånne ting
Mine utgifter:
3 personer

Leie: 6000 / 3 = 2000,-

Strøm: 800 / 3 = 266,- (sist strømregning, neste blir sikkert høyere)

SHDSL (2312/2312): 948 / 3 = 316,- (løpende)
Fleste har ikke brukt for en slik linje da

Mat: ca. 800 i uka.

+ andre diverse utgifter (party, alkohol, kino, osv.. =)
Jeg har også utgifter: (yay!)

Leie: 3000,- inkl strøm (ca 5-600?)
mat: 400 uka (handler mye billig)
internett har jeg gratis (1,7mb/512)
Diverse annet: varierer mellom 500-1000

akkurat nå er jeg arbeidsledig og jobbsøkende, så pengene mine kommer fra aetat (ca 7000 mnd)

det gir meg ca 2-3000 i mnd å leve for, går bra å overleve på mens man er uti jobbsøkingen.
da jeg bodde ute:
2800 i husleie med strøm
1500 kr i mat (greide å komme ned i 500 men fikk utslett av vitaminmangel osv)
1000 kr i drikke
tilsammens ca5500
drakk litt for mye da jeg bodde ute. gikk hele ferie lønna med på fest og fyll det halvåret.-..


flytter kansje snart ut igjen og da har jeg regnet meg fra mtil følgende:
1000 i bensin
3000 i husleie
500 i strøm i måneden
300 kr i ADSL
500 kr i mob regning
2000 kr i mat
1500 kr i div
blir ca 9000 kr eller noe sånt.
så mitt tips er å flytte sammens med noen og dele husleie + strøm og kansje bensin til jobb osv,,.
Stipend/Lån: +6000
Husleige: -3250
Strøm: ukjent
Mat: 1000
Røyk 2000
+++

Går ikke helt opp . Må skaffe med en kivi jobb elns..
Husleie/strøm/adsl : 3000
Mat : ukjent, men si tja, ca 100 kroner dagen og da er ting som hårgele, donald og slikt inkludert.. blir det ca 2000 kroner måneden hvis du drar hjem og snylter på mor og far i helgen..
Annet: ukjent, kommer helt ann på hva du gjør!
så blir vel kanskje sånn mellom 5-6 laken i måneden, jeg får 6000 i studielån hver måned, pluss 16k som første innskudd! Noe går også til bøker.. Biinntekt hadde egentlig ikke vært så dumt, men jeg er lat, og orker ikke jobbe!