Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4964
Hei!

Jeg har alltid hørt at BSU bare er bra dersom man tjener nok til å få skattefordelen av det. Jeg har endelig kommet meg i arbeid og får nå lønn, og så frem til å spare i BSU. Men så så jeg dette på Skatteetaten:
Nytt i 2021
Fra 1. januar 2021 er det kun de som ikke eier bolig som får skattefradrag når de sparer i BSU
Vis hele sitatet...
Jeg er imidlertid i den kjipe situasjonen at jeg arvet en bolig (inkludert boliglån) i en helt annen landsdel, som jeg nå leier ut. Betyr det at jeg ikke får noe skattefradrag likevel, da? Og at det dermed ikke er noe vits for meg å spare i BSU likevel?

Hvis noen har peiling på dette, så tar jeg imot innspill med stor takknemlighet!
Og hvis svaret er at jeg kan drite i BSU, så lurer jeg også på hva ellers jeg skal gjøre med pengene mine. Jeg har lyst til å kjøpe min egen bolig om et års tid, så det er kanskje ikke så lurt å putte alle pengene mine i fond/aksjer heller.

Noen gode tips?

På forhånd tusen takk!
Sist endret av MatFot; 18. oktober 2021 kl. 19:10.
Hvis tidshorisonten din er ett år burde BSU funke fint. Du kan putte inn 27500 før nyttår, og 27500 etter nyttår, men du får nok ingen skattefordel. Du kan også ta penger ut fra BSU som er satt inn det samme kalenderåret, om du ombestemmer deg eller trenger pengene.
Jeg tenker umiddelbart at de som er mest kvalifisert til å svare på BSU spørsmål er de som tilbyr denne tjenesten. Jeg tror du vet hvor jeg vil hen.

For min egen del så sluttet jeg å spare i BSU i fjor da jeg også eier en egen bolig.

Jeg brukte bsu pengene på å tilbakebetale en brøkdel av mitt lån. Målet mitt på sikt er å skaffe boligkreditt, men da kan ikke boliglånet være mer enn 60% av boligens verdi. Boligkreditt vil gi meg mye mer økonomisk frihet, feks hvis jeg må ha en ny bil etterhvert.
Du får god rente på pengene, men samtidig binder du dem jo opp i nettopp bolig. Derfor fallet mye av fordelen bort. Hvordan ting stiller seg når du har arvet noe du benytter som utleieobjekt vet jeg ikke, ring banken om dette. Men jeg antar at du mister skattefordelen ja. Litt kjipt det, men samtidig har du jo fått en kjempefin verdi i arv, eiendom er salgbar vare og ved utleie dekker det mye av lånet på boligen vil jeg tro, så det er jo profit uansett

Superspurv: Jeg tenkte som deg men jeg spara den likevel så full jeg kunne, det gjorde også min partner. Når vi ble for gamle til å spare mer så betalte vi inn begge bsu-konti på boliglånet og endret til boligkreditt / rammelån. Dermed fikk vi bsu-pengene tilgjengelig uten å tilbakebetale skattefordelen. Det gir en fantastisk økonomisk frihet, for eksempel kan man velge å betale bare rentene noen måneder hvis det blir trangt.
Merk deg at hvis du bruker lånet til å kjøpe bil bør du øke nedbetalingen av lånet slik at «bildelen» av lånet er innbetalt innen bilens levetid. Hvis ikke får pengene du bruker til å kjøpe bil, plutselig like lang nedbetalingstid som boligen. Det blir en svindyr bil mtp rentene.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Betyr det at jeg ikke får noe skattefradrag likevel, da? Og at det dermed ikke er noe vits for meg å spare i BSU likevel?

(...)
Og hvis svaret er at jeg kan drite i BSU, så lurer jeg også på hva ellers jeg skal gjøre med pengene mine.
Vis hele sitatet...
Riktig.

Fleste sparere legger de på sparekonto
Rentene på BSU er en av de beste nå, jeg har 2.80 eller 2.85 % rente. Usikker på om arv så hadde hørt med banken på det.

Hvis man har bolig men beholdt BSU kontoen som jeg gjorde så er det mulig å ta opp rammelån på summen av bsu kontoen og betaler ned alt fra BSU med engang
BSU holder ikke tritt med boligprisene og er en vits. Kjøp aksjefond, å ha pengene I banken er et tapsprosjekt. Alternativt spar I bolig der du har råd. Få familie til å kausjonere. Ellers må en leie til evig tid...
Sist endret av Tekniker2; 19. oktober 2021 kl. 14:20.
Hadde jeg vært deg. Så hadde jeg heller kjøpt fond for det samme du kan spare i bsu. Siden du har bolig allerede. Da slipper du og låse pengene dine på samme måte som du gjør med bsu.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde jeg vært deg. Så hadde jeg heller kjøpt fond for det samme du kan spare i bsu. Siden du har bolig allerede. Da slipper du og låse pengene dine på samme måte som du gjør med bsu.
Vis hele sitatet...
Igjen, man låser for all del ikke penga i BSU. I mitt tilfelle så spurte damen meg om jeg ville beholde bsu kontoen. Og særlig nå under corona så er rentene høyere i bsu. Og man har en bolig kan man ta opp rammelån på boligen og få ut penga den veien
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
BSU holder ikke tritt med boligprisene og er en vits. Kjøp aksjefond, å ha pengene I banken er et tapsprosjekt. Alternativt spar I bolig der du har råd. Få familie til å kausjonere. Ellers må en leie til evig tid...
Vis hele sitatet...
Man har en garantert 20% avkastning årlig i form av skattefrag, og i tillegg kommer renter. Om du har et boligmarked med høyere annualisert avkastning eller fond er vi alle interessert i det. Ta også med at risikoen er null - med mindre man ikke ser for seg å ikke kjøpe bolig. Man kan også fint investere skattefradraget i aksjer og i så måte nyte godt av aksjefortjeneste.

Hvis man har foreldre som kan være kausjonister for hele summen, og man har lønn nok til å ta de ekstra rentekostnadene gir argumentet ditt mening. Men for absolutt ingen andre holder påstanden din vann.
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde jeg vært deg. Så hadde jeg heller kjøpt fond for det samme du kan spare i bsu. Siden du har bolig allerede. Da slipper du og låse pengene dine på samme måte som du gjør med bsu.
Vis hele sitatet...
Du ville heller kjøpt fond når horisonten min er ett år? Jeg trenger da sannsynligvis hver eneste krone for å kjøpe bolig neste høst. Er ikke det for kort horisont til å satse på fond?

Sitat av Xasma Vis innlegg
Man har en garantert 20% avkastning årlig i form av skattefrag, og i tillegg kommer renter. Om du har et boligmarked med høyere annualisert avkastning eller fond er vi alle interessert i det.
Vis hele sitatet...
Eneste er vel at over mange nok år vil fondet ta igjen BSU-en. Første år tilsvarer jo skattefradraget 20% rente, men når du har 300.000 på konto, så vil jo de 5500 kronene utgjøre bare ca 1,8% totalt. Men sist jeg så en video om dette, så anslo de at dette først skjedde etter ca 12+ år, dvs at om man begynner å spare max beløp når man er 18, så vil ikke forventet fondsverdi ta igjen BSU-verdien før man er omtrent 30. De fleste kjøper kanskje bolig lenge før 30. For min del begynte jeg å spare leeenge etter 18, så sånn sett ville vel BSU vunnet for meg også. Og så er det jo som du sier 100% sikkert i BSU, i motsetning til fond, og den tryggheten har jo også en verdi.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis man har foreldre som kan være kausjonister for hele summen, og man har lønn nok til å ta de ekstra rentekostnadene gir argumentet ditt mening. Men for absolutt ingen andre holder påstanden din vann.
Vis hele sitatet...
Hva med meg da? Som skrevet i åpningsinnlegget så har jeg ikke foreldre lengre, og den arvede boligen gjør at jeg ikke får noe skattefradrag. Spørsmålet mitt fra åpningsinnlegget gjelder altså fremdeles. Du trekker jo også frem skattefradraget som den store fordelen, men spørsmålet er altså om det er vits å spare i BSU når man ikke får skattefradrag? Da er det vel kun en rente (2,8% for mitt vedkommende) som trekker opp, og da vil det kanskje lønne seg å finne noe annet å sette pengene i? (Eller kanskje ikke for bare ett år da...)
Sist endret av MatFot; 20. oktober 2021 kl. 00:12.
Sitat av MatFot Vis innlegg
Eneste er vel at over mange nok år vil fondet ta igjen BSU-en. Første år tilsvarer jo skattefradraget 20% rente, men når du har 300.000 på konto, så vil jo de 5500 kronene utgjøre bare ca 1,8% totalt. Men sist jeg så en video om dette, så anslo de at dette først skjedde etter ca 12+ år, dvs at om man begynner å spare max beløp når man er 18, så vil ikke forventet fondsverdi ta igjen BSU-verdien før man er omtrent 30. De fleste kjøper kanskje bolig lenge før 30. For min del begynte jeg å spare leeenge etter 18, så sånn sett ville vel BSU vunnet for meg også. Og så er det jo som du sier 100% sikkert i BSU, i motsetning til fond, og den tryggheten har jo også en verdi.
Vis hele sitatet...
Klart, hvis man får skattefradrag og ikke investerer det i noe annet, så blir regnestykket dårlig. Men det blir det samme som å kjøpe utbytteaksjer og ikke reinvestere og så klage på at verdien ikke øker overtid.

Sitat av MatFot Vis innlegg
Hva med meg da? Som skrevet i åpningsinnlegget så har jeg ikke foreldre lengre, og den arvede boligen gjør at jeg ikke får noe skattefradrag.
Vis hele sitatet...
Hva med deg? Du har fått en bolig. Hvorfor skulle staten gitt deg fradrag når du allerede eier en bolig? Skal staten finansiere bolig nr. 2 for de som mister foreldrene sine relativt tidlig? Utdyp gjerne hvordan det henger på greip.

Sitat av MatFot Vis innlegg
Spørsmålet mitt fra åpningsinnlegget gjelder altså fremdeles. Du trekker jo også frem skattefradraget som den store fordelen, men spørsmålet er altså om det er vits å spare i BSU når man ikke får skattefradrag? Da er det vel kun en rente (2,8% for mitt vedkommende) som trekker opp, og da vil det kanskje lønne seg å finne noe annet å sette pengene i? (Eller kanskje ikke for bare ett år da...)
Vis hele sitatet...
Til å svare på dette har du gitt alt for lite informasjon. Hvor en bolig er, fremtidsutsiktene til området, verdien på boligen, summen du skal spare, behov for fleksibilitet og mye annet spiller inn.

Når det kommer til investering generelt, er diversifisering nøkkelen med mindre du vet hva "the next big thing" er, og er villig til å ta risikoen.
Eneste bra med BSU er skattelette. Renten på 2.8% er ingenting i forhold til en gjennomsnittlig avkastning på 10% du får av indeksfond. Evnt. aksjer om du har tid til å aktivt følge med på porteføljen din.