Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2987
Hei, har en del spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.
Jeg er forholdsvis blank når det kommer til økonomi. Jeg er vel over gjennomsnittet flink å sløse, og penger har egentlig aldri betydd så mye for meg. Dette har jeg tenkt å få gjort noe med, ettersom jeg for øyeblikket egentlig har mulighet til å spare en del penger. Dette kommer til å endre seg snart da jeg skal kjøpe min første bolig. Før den tror jeg at jeg skal klare å spare ca. 2-3000 kroner per måned mens jeg har mulighet og rundt 1000 kroner etter jeg har kjøpt bolig. Er forberedt på å la pengene ligge i flere år, og har derfor ingen krav om hurtig avkastning. Det er et hav av informasjon om de forskjellig type fondene, og jeg blir egentlig bare mer usikker på hva jeg burde velge jo mer jeg leser.

Samtidig som jeg ønsker at pengene skal være nogen lunde trygt, så ser jeg ikke for meg at de tryggeste løsningene (rentefond) kommer til å gi noe nevneverdig avkastning når det er snakk om såpass lite penger. Med min økonomi hva mener dere som har erfaring om hvilken type sparing som hadde vært mest gunstig for meg?
De jeg har tenkt på er: Obligasjonsfond, Kombinasjonsfond eller Aksjefond. Er åpen for pengemarkedsfond om noen mener at det kan være verdt det. Lurte også på om hva som er best av brutto eller netto fond? Mulig jeg har misforstått noe fundamentalt om emnet men jeg er som sagt ute på dypt vann her.

Investerte også i litt krypto for noen måneder siden. Det er litt flaut, jeg kjøpte for en liten sum til å begynne med å tenkte at det var såpass lite skatting var noe jeg kunne tenke på om det skulle vise seg å gi avkastning. Siden da har jeg kjøpt litt og litt å jeg føler jeg ikke lenger kan la være å melde fra. Siden jeg mangler kompetanse også på dette området har jeg en del spørsmål.
  • Hvordan når og på hvilken måte burde jeg melde fra? Neste gang jeg skal levere skattemelding? eller burde jeg gjort det med en gang?
    Holder det å oppgi hvor mye av hver kryptovaluta jeg eier eller må jeg rapportere svingninger i verdi også (tap/avkastning)
  • Jeg har kryptoene på en exchange. For noen uker siden mottok jeg en mail om at det hadde blitt aktivert to trinns verifisering på min konto. Jeg hadde ikke kjennskap til dette og sperret derfor kontoen. Det viste seg at det var en feilmelding som hadde blitt sendt ut til flere brukere, og for bryet fikk jeg ca. 1000 NOK i Bitcoins. Er dette noe jeg må skatte av? Eller må jeg kun skatte av eventuelt avkastning?
  • Hvordan er reglene rundt inntekter av såkalt "staking" ? Rapportere hver gang man får betaling, eller kan man rapportere 1 gang i året på skattemelding? Hvordan forholde seg til eventuelt avkastning eller tap i form av svingninger i pris?

Beklager på forhånd for at spørsmålene er rotete formulert. Før noen sier det vil jeg påpeke at jeg er fult klar over hvor idiot det er å kjøpe krypto før å heletatt ha satt seg inn i reglene rundt skatt..
Takker på forhånd for alle svar, god helg!
Sist endret av Passiv; 2. oktober 2021 kl. 14:36.
Kjøp indeksfond. De har lavest forvaltningskostnader og har vist seg å være den beste måten å spare på.

Global indeks eller norsk indeks, eller begge dela.
Forskjellen er at global indeks har flere aksjer i seg, men blir påvirket av kronestyrken.

Anbefaler å se «økonomiekspertene» på folkeopplysningen
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Kjøp indeksfond. De har lavest forvaltningskostnader og har vist seg å være den beste måten å spare på.

Global indeks eller norsk indeks, eller begge dela.
Forskjellen er at global indeks har flere aksjer i seg, men blir påvirket av kronestyrken.

Anbefaler å se «økonomiekspertene» på folkeopplysningen
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Første omgang blir det nok Norsk indeks. Skal få sett den episoden, så forhåpentligvis blir jeg litt klokere.
Det gjør det mye klarere hvertfall.
Kort oppsummert er det få som klarer å slå indeks og forvaltede fond er bortkastet da de koster for mye.
Hvis profesjonelle aktører ikke kan slå indeks så klarer nok ikke du det heller.
Lykke til !