Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3357
Hei!

Jeg begynner å studere til høsten, og har tatt opp studielån. Ettersom jeg jobber ved siden og egentlig klarer meg uten studielån, har jeg tenkt på å sette disse i et fond hver mnd, slik at jeg etter fullført grad kan betale tilbake rentefritt og gjerne sitte igjen med en liten slant også.

Det vil si at jeg nå i 3 år frem i tid vil sette inn ca. 8000,- hver mnd.

Jeg lurer på hva dere tenker er den lureste fond-typen å bruke her mtp. beløp og tidshorisont. Har tenkt litt på indeksfond, er det noen grunn til at jeg heller bør gå for et vanlig aksjefond eller kombinasjonsfond?
Du har ingen garanti for at sitter igjen med mer om tre år. Husk at markedene falt nærmere 40% på relativt kort tid i fjor.

Markedet er også ekstremt høyt priset selv om rentem kan forsvare det til en viss grad. Det vil overraske meg om det blir stor avkastning de neste åra.
Husk å sjekke kurtasjen på fondene. Stor forskjell på hva man betaler for å ha pengen i fond.
Bufferkonto først så du kan håndtere uforutsette utgifter.
Spare i f.eks globalt indeksfond.
Dog ikke være avhengig av å måtte selge fondet på et bestemt tidspkt, hvis du må ha pengene om f.eks et år så selg og flytt til sparekonto.
Men er du sikker på at du klarer å studere og jobbe mye samtidig ?
Jeg er i samme situasjon. Jobber nesten fullt ved siden av samlingsbasert studie som gir rett på studielån. Jeg trenger heller ikke lånet, så jeg pløyer det inn i fond. 1/3 i global index, 1/3 i norsk index og 1/3 i rent aksjefond med høyere risiko. Håper å sitte igjen med mellom 10 og 20% et sted i løpet av tre år, og skulle markedet kræsje det året jeg er ferdig studert har jeg råd til å betale avdragene på studielånet mens markedet henter seg inn. Men jeg er voksen og har god økonomi ellers, jeg hadde aldri funnet på å gjøre det når jeg var 22 år for å si det slik.

Din totalsituasjon må vurderes mtp hvor smart det er å ta sjansen. Du kan jo også bestemme deg for å ta gevinster underveis eller selge deg gradvis ut senere, men som sagt, total økonomisk situasjon avgjør. Personlig er jeg fornøyd med 10% på tre år, det er mye mer enn nåværende rente på min sparekonto og jeg har som sagt god tid til å vente etterpå, og spare videre, ved korreksjon i markedet. Husk at markedet er høyt priset og det vil komme korreksjoner underveis, men det er også trolig at Oslo børs stiger til 2000 i løpet av 7-10 år, dersom man ser på historisk stigning og avkastning. Ikke kast alle eggene i samme kurv bare.