Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 13483
og skal prøve å ikke pisse bort alt sammen. Arver 9 millioner om en måned ca. og har følgende plan:

- Bruke en million til å betale ned bil, forbrukslån, studielån o.l. Pluss ferdigstille leiligheten min som jeg driver å pusser opp.

- 500k på en buffer konto

- 1 million som egenkapital til å kjøpe en utleieleilighet

- 3 millioner inn i DNB sitt globale indeksfond

- 2 millioner inn i diverse miljø- og teknologifond hos KLP, Handelsbanken og Storebrand. Kanskje et rentefond også

- 200k til en konto hos Nordnet som jeg kan kjøpe aksjer for(og tape).

- 100k i Krypto

Og resten i obligasjoner til 4% rente som jeg kan selge hvis jeg trenger penger fort

Tenker å gjøre alle fonds og krypto-kjøp over tid så jeg slipper forsøke å time markedet. Burde jeg da ha mesteparten i obligasjoner frem til jeg putter de i fond?

Setter pris på tilbakemeldinger fra folk som har peiling. Har selv bare grunnleggende forståelse av finans og investeringer. Har brukt noen uker på å sette meg inn det og gjort en del research
Hvorfor bruke Nordnet ? Tidens verste brooker?
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Hvorfor bruke Nordnet ? Tidens verste brooker?
Vis hele sitatet...
Å? Trodde de hadde lav kurtasje. Hva anbefaler du og hvorfor? Takk for svar
Invister alt i bolig, 1 hus og 2 utleieleiligjeter heller, da er du safe iallefall
Virker som en bra plan OP. Ta deg god tid til å gjennomføre. Kan hende du vil ha litt mer på hånda hvis du vil starte neste Space X eller ta deg et par år i Asia.
Sitat av smetti Vis innlegg
Virker som en bra plan OP. Ta deg god tid til å gjennomføre. Kan hende du vil ha litt mer på hånda hvis du vil starte neste Space X eller ta deg et par år i Asia.
Vis hele sitatet...
Hehe
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Hvorfor bruke Nordnet ? Tidens verste brooker?
Vis hele sitatet...
Hva er feil med Nordnet?
Nordnet er dyrt som F...
Elendig svart tid som ofte tar 3-4 dager
Nettsida deres er elendig og har 15 min delay

Jeg har gått over til TD Ameritrade og Thinkorswim
0 i kurtasje og et av verdens beste trading software

Send meg en DM om interesse så kan jeg dra deg igjennom prosessen
Han vil få private banking status så ventetid slipper han.

Skal du handle derivater og lignende bør du nok se ut av landet.
Høres ut som du har en veldig god plan og det virker som du har tenkt dette godt igjennom.
Har lekt med tanken på hva jeg ville gjort hvis jeg hadde fått 10 mill på konto, og det hadde fristet å legge alt i utbytteaksjer og leve på utbyttet, men jeg tror din plan er bedre.

Har egentlig ingenting å tilføre annet enn at du må være obs på valuttasvinginger i globale indeksfond. Dette er noe mange ikke tenker på, så hvis den norske kronen blir sterkere mot annet valuta, så kan investeringene gå ned til tross for at børsene går opp.

Det gjelder jo seff andre veien og, så hvis kronen blir svakere, så kan investeringene gå i pluss til tross for fallende børser

Gratulerer, du har faen meg fått det servert nå og det gleder meg å se at du har en annen plan enn å bare pisse det vekk.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Høres ut som du har en veldig god plan og det virker som du har tenkt dette godt igjennom.
Har lekt med tanken på hva jeg ville gjort hvis jeg hadde fått 10 mill på konto, og det hadde fristet å legge alt i utbytteaksjer og leve på utbyttet, men jeg tror din plan er bedre.

Har egentlig ingenting å tilføre annet enn at du må være obs på valuttasvinginger i globale indeksfond. Dette er noe mange ikke tenker på, så hvis den norske kronen blir sterkere mot annet valuta, så kan investeringene gå ned til tross for at børsene går opp.

Det gjelder jo seff andre veien og, så hvis kronen blir svakere, så kan investeringene gå i pluss til tross for fallende børser

Gratulerer, du har faen meg fått det servert nå og det gleder meg å se at du har en annen plan enn å bare pisse det vekk.
Vis hele sitatet...
Du kan kjøpe valutasikret indeksfond. KLP som tilbyr det hvis jeg ikke husker helt feil.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Du kan kjøpe valutasikret indeksfond. KLP som tilbyr det hvis jeg ikke husker helt feil.
Vis hele sitatet...
KLP har vel også lavere forvaltningskostnader enn DnB sine
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Nordnet er dyrt som F...
Elendig svart tid som ofte tar 3-4 dager
Nettsida deres er elendig og har 15 min delay

Jeg har gått over til TD Ameritrade og Thinkorswim
0 i kurtasje og et av verdens beste trading software

Send meg en DM om interesse så kan jeg dra deg igjennom prosessen
Vis hele sitatet...
Ja jeg sjekket opp etter det første svaret ditt og Nordnet er dyrt. Siden jeg er helt fersk så syntes jeg det er tryggest å bruke nordiske nettmeglere. Spesielt i begynnelsen. Ser at Nordea er veldig billig på nordiske aksjer og DNB ok på utenlandske aksjer. Kommer ikke til å drive med så mye med daytrading tror jeg. Men skal sjekke de du nevnte. Takk for svar

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Høres ut som du har en veldig god plan og det virker som du har tenkt dette godt igjennom.
Har lekt med tanken på hva jeg ville gjort hvis jeg hadde fått 10 mill på konto, og det hadde fristet å legge alt i utbytteaksjer og leve på utbyttet, men jeg tror din plan er bedre.

Har egentlig ingenting å tilføre annet enn at du må være obs på valuttasvinginger i globale indeksfond. Dette er noe mange ikke tenker på, så hvis den norske kronen blir sterkere mot annet valuta, så kan investeringene gå ned til tross for at børsene går opp.

Det gjelder jo seff andre veien og, så hvis kronen blir svakere, så kan investeringene gå i pluss til tross for fallende børser

Gratulerer, du har faen meg fått det servert nå og det gleder meg å se at du har en annen plan enn å bare pisse det vekk.
Vis hele sitatet...
Takk for hyggelig og betryggende tilbakemelding.

Jeg var faktisk ikke klar over at valutasvingninger kunne ha så stor påvirkning på investeringer. Takk for nyttig tilbakemelding

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Du kan kjøpe valutasikret indeksfond. KLP som tilbyr det hvis jeg ikke husker helt feil.
Vis hele sitatet...
Takk for tips Vet du hvordan avkastningen på valutasikrede fond har vært vs vanlige indeksfond?

Sitat av Jorg Vis innlegg
KLP har vel også lavere forvaltningskostnader enn DnB sine
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer, så derfor jeg tenkte å investere noe via KLP. De har dog gjort det dårligere enn f.eks DNB og Nordea sine fond ser det ut til. Takk for svar

Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Han vil få private banking status så ventetid slipper han.

Skal du handle derivater og lignende bør du nok se ut av landet.
Vis hele sitatet...
Hva er private banking status og derivater?
Sist endret av Moralnihilisten; 9. juli 2021 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med 9 mill hadde jeg cashet minst en eller to leiligheter uten lån, putta 150k i krypto, 500k fordelt i fond eller daytrading om du har tid og putta inn mer i fond om et år når du har sett hva som forblir safe bet

Del gjerne hvilke fond du tenker å satse på som er tryggest i dine øyne!

Grattis forresten! Unn deg en luksusreise og gi noen 100k til lokale organisasjoner og ildsjeler i u-land eller gi noen som trenger dyr medisinsk behandling hjelp,det har du råd til nå
Takk for svar

Sånn jeg ser det så er det bedre å ta lån på utleieleilighet. Da kan leietaker betale ned på lånet for meg, samtidig som jeg tjener på verdistigningen av eiendommen på sikt. I tillegg kan jeg da heller investere pengene jeg «sparer» ved å ta opp lån til å investere andre steder. Kjøper jeg uten lån så binder jeg opp for mye kapital som det vil ta lang tid å få noe virkelig fortjeneste på.
Sitat av Moralnihilisten Vis innlegg
Takk for svar

Sånn jeg ser det så er det bedre å ta lån på utleieleilighet. Da kan leietaker betale ned på lånet for meg, samtidig som jeg tjener på verdistigningen av eiendommen på sikt. I tillegg kan jeg da heller investere pengene jeg «sparer» ved å ta opp lån til å investere andre steder. Kjøper jeg uten lån så binder jeg opp for mye kapital som det vil ta lang tid å få noe virkelig fortjeneste på.
Vis hele sitatet...
Men istedet for at leietaker betaler på lånet ditt får du leiesummen rett inn til eget bruk som du kan spare eller investere videre. Når du selger igjen så tjener du hele salgssummen og ikke bare deler av den siden mye må gå til lånet. Er ikke økonom men
Sitat av MittBrukernavn Vis innlegg
Men istedet for at leietaker betaler på lånet ditt får du leiesummen rett inn til eget bruk som du kan spare eller investere videre. Når du selger igjen så tjener du hele salgssummen og ikke bare deler av den siden mye må gå til lånet. Er ikke økonom men
Vis hele sitatet...
Ja mulig du har rett, men det føles bedre å la leietakeren betale leiligheten for meg. Akkurat sånn som jeg har følt jeg har gjort i mange år da jeg leide selv Som en slags føkk you nå er det min tur
Smartest å ta lån på leiligheten ja. Mtp. avkastning vil du i form av f.eks. gode indeksfond få en langt høyere rente enn renten du har på lånet. Så dumt å bruke penger uten lån på bolig når du samtidig kan investere.
Jeg ville puttet 2 mill i kapital til to leiligheter for utleie. Så minst 500k i krypto, men ikke hvis du ikke vet hva du gjør. Anbefaler hovedsakelig eth, vet, link, theta, dot.
Ville sett på å dytte litt cash til en konto i utlandet også, bare rene penger i en konto. Sånn just in case shit går til helvete her.
Og et par mynter i gull, ikke mye, men akkurat nok til å betale deg over en grense eller to.
Sitat av moret Vis innlegg
Ville sett på å dytte litt cash til en konto i utlandet også, bare rene penger i en konto. Sånn just in case shit går til helvete her.
Og et par mynter i gull, ikke mye, men akkurat nok til å betale deg over en grense eller to.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk tenkt på å kjøpe litt gull og sølv i tilfellet verden skulle rakne helt. Sikkert ikke dumt med litt penger i en utenlandsk bank. Hvilken bank hadde du valgt? Deutche? En amerikansk?
Er ikke kryptomarkedet utrygt nå? Evt ei boble som snart kan sprekke? Har iallefall venner som trekker seg ut
Dette ser bra ut. For min egen del ville jeg kanskje hatt to leiligheter til utleie og satset på sikt på å fått kanskje tre utleieleiligheter for å sikre en passiv inntekt. Det er nok gunstig å ha endel av det som lån slik at du ikke får formueskatt- smell.

Jeg har ikke så mye peiling på fond, men eiendom skal visst nok være en av de mest sikre måtene og ikke gå i tap på. Hvis du tjener like mye på å ha de i fond så er det ikke noe i veien for det.
med 9 mill i egenkapital så kan du vell også få ett ganske stort lån vedsiden av.

ville sjekket oppe dette med å kjøpe ett par hus på krediten du får av å ha 9 mill i egenkapital for å så gjøre om de par husa til 4 mansbolig ? bygård?

da har man jo plutselig 4-7 folk som betaler deg 10løk +++ hver i husleie hver måned.
blir fort 840k i husleie inntekter i året det... om det er 7 personer som betaler 10k hver.

aksjer og fond ville jeg deff tenkt på også dog er kryptoen litt usikker i dag men ikke nok til at jeg ikke hadde investert ett par løk på det.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
med 9 mill i egenkapital så kan du vell også få ett ganske stort lån vedsiden av.

ville sjekket oppe dette med å kjøpe ett par hus på krediten du får av å ha 9 mill i egenkapital for å så gjøre om de par husa til 4 mansbolig ? bygård?

da har man jo plutselig 4-7 folk som betaler deg 10løk +++ hver i husleie hver måned.
blir fort 840k i husleie inntekter i året det... om det er 7 personer som betaler 10k hver.

aksjer og fond ville jeg deff tenkt på også dog er kryptoen litt usikker i dag men ikke nok til at jeg ikke hadde investert ett par løk på det.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det så går det en «grense» på 4 utleieenheter før det går som næring. Når det går som næring så får man mer skatt på overskuddet.
Har ett par i bygda her som leier ut 8 leiligheter, så da står 4 av de på gubben og 4 på fruen slik at de slipper å bli sett på som næring.
Sist endret av Oprah; 9. juli 2021 kl. 12:21.
Joda, men næring betyr ikke alltid noe dårlig.

er jo ikke uten grunn at utleiemarkedet er så lukerativt.

og med kapital på 13 mill da istedet for 9 så får man fler utleieboliger.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Støtter forslaget om å prøve å kjøpe en hel 4-manssbolig eller lignende.
Da drar du inn lett 48.000 kr per måned.

Eller kjøpe en tomt hvor du kan bygge et slikt hus, du får billige løsninger fra f.eks baltikum. De setter opp hele driten for deg
Det kan til og med bli langt billigere enn å kjøpe noe på markedet.

Deretter sette overskudd inn i fond, sparing, aksjer, etc.
* Ikke betal ned studielånet om det er fra Lånekassen. Du tjener mer på å putte pengene i aksjefond siden renten er så lav.
* Kanskje litt mer i krypto. 1-2% av formuen er ganske konservativt. Ville økt til 2-5%, avhengig av interessen din.
* Pass på gebyrene på fondene du kjøper. Jeg ville hatt minst 70% (av det du putter i fond) i fond med under 0.25% årlig gebyr.
* Ikke fortell noen om at du plutselig er stinn av gryn
Sist endret av Ozma; 9. juli 2021 kl. 12:55.
Vil bare påpeke at utleieinntekter ikke velter inn helt uten en viss innsats over tid. Det koster i bestefall endel energi og tid og i verste fall penger og flere grå hår i hodet.
Jeg sier ikke at det ikke er en god investering, men det påpekes her at man bør vurdere investering i krypto alt ettersom man har interesse for det, og det samme kan absolutt sies om å slå seg opp på utleie. Du kan også sette det bort til utleiemeglere, bare husk å ta høyde for den utgiften.

Det å investere i 4-5-6-10 leieboere kan fort bli endel jobb. Telefonen går tidvis varm, tro meg.
Husk også at hus i fra Baltikum gjerne kommer uten innmat. Har du ti tommeltotter og er opptatt med andre ting i hverdagen kan det fort være mer hensiktsmessig å sette pengene i noe annet.

Dette med tid og interesse kan sies å være gjeldende mtp. aksjer også- all investering krever en viss menge tid og forståelse for å få ting til å gå opp, ettersom du allerede sitter på en god slump penger ville jeg kanskje tenkt vel så mye over hva du egentlig ønsker å bruke tiden din på. Det er bedre med noe lavere avkastning om du slipper å kaste bort tiden din på noe som ikke interesserer deg eller stresse med ting som man må holde seg oppdatert på daglig.

Invester i noe som interesserer deg slik at du har noe å holde på med som du liker, sett resten passivt og slapp av. Pengene jobber for deg uansett, men du må virkelig vurdere hvor mye du vil jobbe for pengene. Det hardeste er alltid den første millionen, den har du jo uansett nå.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Støtter forslaget om å prøve å kjøpe en hel 4-manssbolig eller lignende.
Da drar du inn lett 48.000 kr per måned.

Eller kjøpe en tomt hvor du kan bygge et slikt hus, du får billige løsninger fra f.eks baltikum. De setter opp hele driten for deg
Det kan til og med bli langt billigere enn å kjøpe noe på markedet.

Deretter sette overskudd inn i fond, sparing, aksjer, etc.
Vis hele sitatet...
Hvis du selv bor i 4-mannsboligen, blir alle utleieinntektene skattefrie da?
Sist endret av ID-Brikke; 9. juli 2021 kl. 14:55.
Det jeg ville sett på som aller første pri er om du ikke eier egen bolig i dag..
Se om du kan få mulighet til å kjøpe tomt + byggehus med 2 utleiedeler(sokkelleiligheter). Sørg også for at du bor på mer en 50% (?) av flata. Bor du eller bygger huset ditt riktig til da så kan du glatt dra inn 15-25 tusen i måneden skattefritt


@ID-Brikke , du må bo på 50% (?) av flata selv for å få det skattefritt.
Sist endret av VitoScaletta; 9. juli 2021 kl. 14:58.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Det jeg ville sett på som aller første pri er om du ikke eier egen bolig i dag..
Se om du kan få mulighet til å kjøpe tomt + byggehus med 2 utleiedeler(sokkelleiligheter). Sørg også for at du bor på mer en 50% (?) av flata. Bor du eller bygger huset ditt riktig til da så kan du glatt dra inn 15-25 tusen i måneden skattefritt


@ID-Brikke , du må bo på 50% (?) av flata selv for å få det skattefritt.
Vis hele sitatet...
Det er utleieverdien, ikke arealet som bestemmer dette, men som det står i linken under, så henger det ofte sammen.

https://www.skatteetaten.no/person/s.../skatteregler/
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Hvis du selv bor i 4-mannsboligen, blir alle utleieinntektene skattefrie da?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sett alt i 2020 Bulkers Ltd så får du 160k+ i utbytte om måneden.
Sist endret av Revbatim; 10. juli 2021 kl. 12:05.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Sett alt i 2020 Bulkers Ltd så får du 160k+ i utbytte om måneden.
Vis hele sitatet...
Å be noen legge hele formuen sin I ett selskap er et ufattelig dårlig tips uansett hvor godt utbytte de betaler ut.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
(: Cityplaza :)
WouwseP's Avatar
Kjøp deg business i Kina, hørt rykter om at økonomien der har gode tider i vente. Eventuelt Kambodsja eller Vietnam; kineserne har snart overtatt hele driten der uansett.

Se her https://www.youtube.com/watch?v=h-v-siVuvDE

Personlig hadde jeg kjøpt meg hotell eller barer på noen av øyene der, Phu Quoc og Koh Rong for eksempel. Skjønner at dette ikke er for alle, sier bare hva jeg ville gjort.

Ikke glem at det går med penger til oppussing og skader leieboere eventuelt kan gjøre på eiendommene dine. Tenk deg også godt om, ønsker du virkelig å bli en bolighai? Jeg er nok ikke den rette til å moralisere, men uansett.

Kan være andre deler av verden som er interresante også sikkert.
Snedig timing på å foreslå kina når de rikeste folka nettopp har tapt oljefondets samlede årsavkastning pluss pluss på det kinesiske kjempeselskapet innenfor bolig der.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Snedig timing på å foreslå kina når de rikeste folka nettopp har tapt oljefondets samlede årsavkastning pluss pluss på det kinesiske kjempeselskapet innenfor bolig der.
Vis hele sitatet...
Er det ikke da man burde kjøpe?
Tja jo .. det er vel kanskje det..
Jeg ville lagt inn pengene i fond. Indexfond + 2 etf. Jeg ville valgt Nordnet globalt indexfond + QQQ og VTI. 10% av 9.000.000 = 900.000. Behold 2% av utbyttet i fondet mtp årlig inflasjon. Da sitter du igjen med 720.000 som du må skatte 32% av. Årlig skattet avkastning på 480.000.
Personlig ville jeg ikke investert alt med en gang. Vi vet ikke hvordan den globale økonomien er på vei. Plutselig banker black swan på døra. Synes også boligmarkedet er litt vel pumpet.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Personlig ville jeg ikke investert alt med en gang. Vi vet ikke hvordan den globale økonomien er på vei. Plutselig banker black swan på døra. Synes også boligmarkedet er litt vel pumpet.
Vis hele sitatet...
Enig med dette. Personlig ville jeg bare beholdt meste av pengene uten å plassere de noen steder med det samme, eller med mindre det var noe særlig grunn til det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kunne du tenke deg å bli engleinvestor? En venture capitalist?
Vi er mange små bedrifter med fine tall i regnskapet, med behov for lån/investor for å kunne ta bedriften til et høyere nivå, som ikke får lån fordi bankene er utrolig firkantet for tiden.
Jeg har en liten bedrift, vært forsiktig med å ta ut høy løn, solgte gårdsbruket i vest for å flytte til øst, har bra med egenkapital, men familien min har vokset med 4 unger. Det vil si: liten lønn, 4 unger, og ingen fast eindom å belåne…. Ikke sjangs å få lån nå!
Jeg er sikker på det er 100 vis i dette forum som står i samme situasjon bare litt andre forhold. Finn det mest lovende og invester i dem, du kan ta 10-20% rente, eller en del av bedriften….
Du spør om råd her? ��

Invester i eiendom..
Husk at gull mynter er skattefritt i Norge + Sikkerhet imot inflasjon.
Sitat av Tranquilo Vis innlegg
Husk at gull mynter er skattefritt i Norge + Sikkerhet imot inflasjon.
Vis hele sitatet...
Du må vel betale formuesskatt av det som alt annet, om det er en betydelig sum. Hvis ikke ville jeg gjerne sett dokumentasjon.
Bare sånn av rein nyskjerrighet Hva endte du opp med og gjøre? Om du vil svare da seff.
Sitat av etse Vis innlegg
Du må vel betale formuesskatt av det som alt annet, om det er en betydelig sum. Hvis ikke ville jeg gjerne sett dokumentasjon.
Vis hele sitatet...
Korrekt, avgiftsfritt*
Gammel tråd i know, og spent på hva trådstarter endte opp med å gjøre. En oppdatering hadde vært flott!

Skal sies at jeg synes ikke tankene hans om fordeling i første innlegget var ille i det hele tatt, synes han har tenkt mye rett her. Akkurat passe mye risiko. Genialt det punktet med å prioritere å kjøpe en utleieleilighet, dette er gull. Er vel dog ikke noe særlig lønnsomt å betale ned noe som helst av gjeld egentlig? Får man ikke skattefradrag på alt sånt, eller har jeg misforstått? Er jo lønnsomt å ha gjeld, haha..
Knipsern90: det henger egentlig igjen som en myte at det lønner seg å ha gjeld, fra den gang man fikk fullt skattefradrag. Nå i dag er det på 22%. Dvs, betaler du 1000 kroner i gjeldsrenter, betaler du 220 kr mindre i skatt. De resterende 780 kr er rett i lomma på kreditor.

Det KAN i enkelte tilfeller lønne seg, hvis man låner penger og kjøper noe som stiger mer i verdi enn det man betaler i renteutgifter. Dvs man låner 1 million til 2% rente, men verdien av det du kjøper for 1 million øker med mer enn 2% i året. Boliger i de fleste av våre byer har de siste årene vært slik, men boligprisene kan ikke øke mer enn lønnsveksten for alltid selvfølgelig. Så kan man jo alltids ha peiling på aksjer, fond og den slags. Som du skjønner er det et tapsprosjekt å låne penger til splitter ny bil f.eks.

Det sagt, mange gode råd her i tråden, men ikke gamble med for store beløp osv. Brede aksjefond eller indexfond er tryggest, og ha gjerne en god sum på vanlig bankkonto just in case.