Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7727
Finnes det noen online-miljøer i Norge hvor det kloke hoder samles som deler interessant DD (med kilder såklart) om norske/nordiske/europeiske aksjer, med muligheten til å kollektivt prøve å spå oppgang eller nedgang i forskjellige verdipapir? Backet av reell informasjon selvsagt.

Discord eller andre forumer som f.eks peiler seg inn spesifikt på dette?

Dette hadde vært utrolig spennende, lønnsomt, og desto flere mennesker med erfaring og god DD, desto mer kunne man fått ut av et slikt online-miljø.

Eventuelt kan man komme med meninger og spådommer her, hvis det ikke er mot reglene?

Jeg er veldig bullish ifht. markedet slik det er nå, bortsett fra noen åpenbare selskaper og industrier.
Personlig prøver jeg å forfatte verdifull informasjon/DD angående et sjeldent fenomen som tilnærmet uten tvil kommer til å oppstå i 2021 som kommer til å påvirke spesifikke varer og markeder som blir brukt av privatpersoner og store selskaper verden rundt.
Målet er så klart å finne ut hvilke selskaper/råvarer som vil oppleve oppgang som følge av dette fenomenet, skrive en tekst om temaet og deretter så klart investere i selskapene og/eller råvarene.
Før jeg har definitive svar på spørsmålene jeg selv har i forhold til dette fenomenet og dets konsekvenser nøler jeg med å gi så mye mer informasjon.
Det eneste jeg vet er at det vil bli skikkelig manko på et produkt som blir benyttet på en enorm skala globalt.

Jeg vet om Shareville, men selv har jeg ikke fått så utrolig mye nyttig info derfra, så det er ikke så spennende

Takk på forhånd for svar.
Flere hjerner som samarbeider om å prøve å forutsi fremtiden i aksjemarkedet er bedre enn kun en og når det kommer til Norge og Skandinavia har jeg ikke funnet en svær gjeng som poster masse info i så stor grad som f.eks r/stocks, r/investing, r/financial og en gang i blandt r/wallstreetbets + Keith Gill/Roaring Kitty som helt alene med sin DD om $GME dro opp porteføljen min noe helt vanvittig.

Kom meg inn på rundt 90$ før toppen i slutten av Januar på 450$+
Investerte igjen da den hadde falt til rundt 40$.
Flaks
Og et resultat av egen + andres research.

Porteføljen består av et bredt spekter av industrier.
Alt fra Cannabis (CBD) og Psilocybin i medisinsk sammenheng til E-sport, flyselskaper jeg mistenker at vil oppleve oppgang om en stund når nok av befolkningen er vaksinert. Det er også mye teknologi og medisin.

Det hadde kunne blitt veldig givende å ha et miljø som deler og diskuterer verdifull info for det Norske/Nordiske aksjemarkedet også, og det er dette jeg leter etter

PM meg gjerne!
Sist endret av krystallkongen; 2. mars 2021 kl. 18:42.
Du kan sjekke ut Tollbugatabets på reddit, men det er ikke voldsomt mye aktivitet der enda.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Du kan sjekke ut Tollbugatabets på reddit, men det er ikke voldsomt mye aktivitet der enda.
Vis hele sitatet...
Takk for svar !

Da får jeg joine slik at subredditen vokser og det blir litt mer aktivitet
Du kan prøve @nhh på jodel (fortrinnsvis i Bergen), både for diskusjon men ikke minst tror jeg de vet om et par forum / discord.
Er en del aktive på Twitter. Bare søk opp de som snakker mye i avisene og følg dem, så dukker det opp mange andre i feeden din etter hvert
Sist endret av lor3ntz; 2. mars 2021 kl. 20:00.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det noen norske gode bøker for en som er ny innen aksjer?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Daytrading og aksjehandel an Oddmund Grøtte. Veldig lettlest og fin.

Xtrainvestor er vel den nest aktive i Norge, med egen podcast der bla.a robotdødaren Sven Egil Larsen er med. Veldig fin podcast
For et fint forslag! Dette er jeg stor fan av. Idémyldring av flere hoder kan være veldig positivt. Så lenge man ikke slipper til «pump and dump helter» med en agenda utelukkende for egen vinning, men disse skiller man raskt ut.

Dette forumet kan være en god plass for slikt egentlig.

En gyllen regel før man går inn i nye investeringer eller prosjekter, er å bruke den første uken på å finne alle mulige grunner til å ikke gjennomføre det. Er det fortsatt innbydende etter den uken, kan man begynne å se nærmere på en handel eller avtale.

Som man kan se i de aller fleste tråder som omhandler investeringer her inne, så er motargumentene mange og lange. Det kan med stor fordel brukes om man klarer sortere disse formålsriktig og med en stor klype salt

Det er jo da viktig med bidragsytere som har satt seg godt inn i temaet som diskuteres og legger egne følelser til side. Men også her klarer man raskt å skille klinten fra hveten.

Liker som sagt forslaget veldig godt og vil gjerne delta der jeg kan. Håper det blir faktabasert og fruktbart for alle parter.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Håper det blir faktabasert og fruktbart for alle parter.
Vis hele sitatet...
Fakta er at dyktighet, kunnskap og ferdigheter forklarer noe sånt som noen hundredeler av en prosent av variasjonen av folks langsiktige suksess på aksjemarkedet om man skal tro studier som sammenligner aksjefonds suksess fra ett år til ett annet. Dere kommer etter all sannsynlighet ikke til å tenke dere fram til noe innsikt som ikke professorer i matematikk fra prestisjetunge universiteter har tenkt ut for fondsforvalter flere tiår tilbake.

Bruk heller tiden på å sette dere inn i hvordan dere best kan forsikre dere mot kurssvingninger ved god hedging. Det er, i motsetning til å spå fremtiden til markedet, faktisk noe det går an å bli flink til.
Man må ikke glemme at aksjemarked ofte kan være rent psykologibasert, særlig på for eksempel Norske børser som har relativt lav omsetning hvor privatpersoner kan drive kursene hvor som helst. Også verdt å anerkjenne at det er ekstremt mange ferske investorer på børs om dagen, som ikke forstår koblingen market cap, antall aksjer, pris per aksje - og at dette er tall som skal kobles til en faktisk verdi. Men fremdeles, psykologi har alltid vært en driver i pengemarkeder, ikke bare nå.

I klimaet i dag er det lett å bli helt sjokka over at selskaper som pusher ut ekstremt bra kvartalstall faller på børs samme dag, hvorpå selskaper som faktisk ikke gjør det så bra, stiger.

Det er ofte her matematikk og algoritmer kommer til kort, og hvor folk som Spetalen tjener cash - fordi de forstår at det bare kreves en saueflokk eller ti for å bli rik.

Psykologi på pengemarkeder er key å forstå, i kombinasjon med forståelse av tall.

Støtter forøvrig tipset om xtrainvestor, henger der fast og det er vanlig at aksjer har bevegd seg når enkelte (med høy respekt) har nevnt noe der (som forøvrig veldig få faktasjekker).

Men jeg er fremdeles fan av god gammel dags research, det hender at jeg kommer over small/medium cap selskaper som er helt oversett man kan få kjøpt billig. Ofte her matematikk og algoritmer vinner mest, men det betyr ikke at mulighetene ikke finnes for oss dødelige. Alt som kreves er tid og/eller, som andre nevner, at man slår hodene sammen. Litt det jeg liker med f.eks. xtrainvestor, om man klarer lese mellom all støyen og hype.
Sist endret av luttn; 29. april 2021 kl. 14:35.
Sitat av luttn Vis innlegg
Man må ikke glemme at aksjemarked ofte kan være rent psykologibasert, særlig på for eksempel Norske børser som har relativt lav omsetning hvor privatpersoner kan drive kursene hvor som helst. Også verdt å anerkjenne at det er ekstremt mange ferske investorer på børs om dagen, som ikke forstår koblingen market cap, antall aksjer, pris per aksje - og at dette er tall som skal kobles til en faktisk verdi. Men fremdeles, psykologi har alltid vært en driver i pengemarkeder, ikke bare nå.
Vis hele sitatet...
Ja, og psykologi er i høyeste grad noe det er mulig lage matematiske modeller av. Alle priser, enten det er snakk om aksjer eller prisen på varene ett aksjeselskap selger bunner jo i bunn og grunn i et menneskelig ønske om å ville ha noe. Psykologi om du vil. At prisen på en aksje skal kobles til en faktisk verdi er ikke nødvendigvis helt riktig, selv om det selvsagt vil stemme dersom kursen skulle bli så lav at aksjeutbyttet begynner å nærme seg prisen på selve aksjen eller lignende. Du kan også se på selve aksjen som ett produkt som ikke har noe verdi utover den man gir det. Mennesker gir gull en høy verdi, selv om det har ett relativt snevert bruksområde. På samme måte kan mennesker gi en aksje en verdi som ikke står i stil med det "bruksområdet" eller den underliggendende verdien aksjen har.

Det kan hende aksjemarkedet i Norge er mindre effektivt enn andre steder, men det jeg har sett av forskning tyder ikke på det er spesielt lite effektivt her heller. Du kan også ha ett poeng i at nye investorer gjør markedet mindre effektivt. Det er ikke derimot sagt at det er spesielt sannsynlig å være flink nok til å utnytte mulighetene det eventuelt skulle gi.

Sitat av luttn Vis innlegg
I klimaet i dag er det lett å bli helt sjokka over at selskaper som pusher ut ekstremt bra kvartalstall faller på børs samme dag, hvorpå selskaper som faktisk ikke gjør det så bra, stiger.
Vis hele sitatet...
Om du tenker at forventningene om enda bedre kvartalstall allerede er priset inn i aksjen før tallene blir offentliggjort og at en aksje kan ha en egenverdi uavhengig av det underliggende selskapet er det ikke spesielt rart.

Sitat av luttn Vis innlegg
Det er ofte her matematikk og algoritmer kommer til kort, og hvor folk som Spetalen tjener cash - fordi de forstår at det bare kreves en saueflokk eller ti for å bli rik.
Vis hele sitatet...
At Spetalen har tjent penger kan være et resultat av hundre prosent flaks. Du kan ikke konkludere med at noen er flinke til å kaste terninger fordi de har fått tre seksere på rad en gang.
Sitat av luttn Vis innlegg
Man må ikke glemme at aksjemarked ofte kan være rent psykologibasert, særlig på for eksempel Norske børser som har relativt lav omsetning hvor privatpersoner kan drive kursene hvor som helst. Også verdt å anerkjenne at det er ekstremt mange ferske investorer på børs om dagen, som ikke forstår koblingen market cap, antall aksjer, pris per aksje - og at dette er tall som skal kobles til en faktisk verdi. Men fremdeles, psykologi har alltid vært en driver i pengemarkeder, ikke bare nå.

I klimaet i dag er det lett å bli helt sjokka over at selskaper som pusher ut ekstremt bra kvartalstall faller på børs samme dag, hvorpå selskaper som faktisk ikke gjør det så bra, stiger.

Det er ofte her matematikk og algoritmer kommer til kort, og hvor folk som Spetalen tjener cash - fordi de forstår at det bare kreves en saueflokk eller ti for å bli rik.

Psykologi på pengemarkeder er key å forstå, i kombinasjon med forståelse av tall.

Støtter forøvrig tipset om xtrainvestor, henger der fast og det er vanlig at aksjer har bevegd seg når enkelte (med høy respekt) har nevnt noe der (som forøvrig veldig få faktasjekker).

Men jeg er fremdeles fan av god gammel dags research, det hender at jeg kommer over small/medium cap selskaper som er helt oversett man kan få kjøpt billig. Ofte her matematikk og algoritmer vinner mest, men det betyr ikke at mulighetene ikke finnes for oss dødelige. Alt som kreves er tid og/eller, som andre nevner, at man slår hodene sammen. Litt det jeg liker med f.eks. xtrainvestor, om man klarer lese mellom all støyen og hype.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer aktuelt om du investerer med kortsiktig perspektiv. Daytradere kan skape svingninger på noen få prosenter på dagsbasis, men i det lange løp så spiller dette liten rolle tror jeg.
Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Ja, og psykologi er i høyeste grad noe det er mulig lage matematiske modeller av. Alle priser, enten det er snakk om aksjer eller prisen på varene ett aksjeselskap selger bunner jo i bunn og grunn i et menneskelig ønske om å ville ha noe. Psykologi om du vil. At prisen på en aksje skal kobles til en faktisk verdi er ikke nødvendigvis helt riktig, selv om det selvsagt vil stemme dersom kursen skulle bli så lav at aksjeutbyttet begynner å nærme seg prisen på selve aksjen eller lignende. Du kan også se på selve aksjen som ett produkt som ikke har noe verdi utover den man gir det. Mennesker gir gull en høy verdi, selv om det har ett relativt snevert bruksområde. På samme måte kan mennesker gi en aksje en verdi som ikke står i stil med det "bruksområdet" eller den underliggendende verdien aksjen har.

Det kan hende aksjemarkedet i Norge er mindre effektivt enn andre steder, men det jeg har sett av forskning tyder ikke på det er spesielt lite effektivt her heller. Du kan også ha ett poeng i at nye investorer gjør markedet mindre effektivt. Det er ikke derimot sagt at det er spesielt sannsynlig å være flink nok til å utnytte mulighetene det eventuelt skulle gi.
Vis hele sitatet...
Om vi antar at alle markeder er perfekte, så er vi nok ganske så enige. Men jeg er ganske klar på for egen del at perfekte markeder i denne sammenhengen er langt sjeldnere enn det motsatte. Man kan kanskje ha riktig dynamikk i enkeltaksjer over tid, men det er mye der ute som har store flaws. De fleste markeder er også rimelig dynamiske hvor spillereglene endres over tid, og ofte veldig raskt, hvorpå også algoritmer og formler må adapteres over tid. Jeg er uenig i påstanden tidligere at dette er formler som ble funnet opp flere tiår tilbake.

De aller beste fondene som baserer seg på algoritmer og matte er hyperdynamiske og endrer måten de gjør ting på daglig, og trenger ikke gjøre feil sjeldnere enn 49.9% av betsene for å generere store returns (kilde: The Man Who Solved The Market).

Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Om du tenker at forventningene om enda bedre kvartalstall allerede er priset inn i aksjen før tallene blir offentliggjort og at en aksje kan ha en egenverdi uavhengig av det underliggende selskapet er det ikke spesielt rart.
Vis hele sitatet...
Jeg innser at det er vanskelig å diskutere konkret om noe uten at konkrete eksempler blir nevnt. Nei, jeg har opplevd flere ganger at (riktige?) forventninger ikke har vært priset inn. Det skal ikke mer til at èn irrasjonelt selger unna aksjer for 200k i et selskap som typisk har en omsetning på 1 MNOK per dag driver kursen en helt annen retning enn hva alle tall gir inntrykk av, og hva forventningene til alle andre investorer er. Dette er realiteten i ekstremt mange small caps/medium caps selskaper.

Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
At Spetalen har tjent penger kan være et resultat av hundre prosent flaks. Du kan ikke konkludere med at noen er flinke til å kaste terninger fordi de har fått tre seksere på rad en gang.
Vis hele sitatet...
Å hevde at noen som har brukt hele sitt voksne liv på noe, og hatt suksess, kan ikke helt attributeres til flaks og sammenlignes med at det er det samme som å kaste terning. Han har nok, som alle andre mennesker, gjort mange feil på veien for å komme dit han er nå. Spetalen var bare et eksempel på en av de beste (verste?) i Norge som vet å bruk FOMO og lignende muligheter som kan dukke opp helt plutselig. Om det skulle være noen tvil: Det er helt åpenbart at fyren ikke kaster en terning og baserer seg på flaks.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er vel mer aktuelt om du investerer med kortsiktig perspektiv. Daytradere kan skape svingninger på noen få prosenter på dagsbasis, men i det lange løp så spiller dette liten rolle tror jeg.
Vis hele sitatet...
Tror jeg må klargjøre at hodet mitt i stor grad er i verdenen "small caps/medium caps selskaper" med lav omsetning på børs, hvor jeg selv fokuserer research på mest. Typisk her jeg finner mulighetene via egen research, og ofte er det mest oversette. Rett og slett fordi de store pengene har for mye penger til å plassere i småselskaper.
Sist endret av luttn; 29. april 2021 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av luttn Vis innlegg
Tror jeg må klargjøre at hodet mitt i stor grad er i verdenen "small caps/medium caps selskaper" med lav omsetning på børs, hvor jeg selv fokuserer research på mest. Typisk her jeg finner mulighetene via egen research, og ofte er det mest oversette. Rett og slett fordi de store pengene har for mye penger til å plassere i småselskaper.
Vis hele sitatet...
Et annet problem med den type selskaper er ofte at det er vanskelig å selge seg ut.

Jeg kan jo trekke frem to av selskapene jeg har i min portefølje, jeg har ikke dypdykket i økonomien annet enn at begge tjener gode penger.

Napatech
Et dansk selskap som leverer smart NICs til datasenter servere som støtter sanntid analyser og overvåking av ekstreme mengder data. De har mange spennende patenter, partnere og har høye marginer. Ambisjonene er at majoriteten av datasenter servere skal ha en Napatech smart NIC.
Produktene til Napatech er ikke knyttet til en spesifikk bransje og er aktuelle for alle som eier en server de har behov for å overvåke i sanntid.
Det snakkes om at dette er en perfekt oppkjøpskandidat.
https://www.napatech.com/

Nordic semiconductors
Leverer komponenter og chipper, spesielt rettet mot trådløse teknologier. De er valgt ut som leverandør av utviklingssett for NB-IoT enheter i Telenor sitt 4G/5G narrow band nett og leverer produkter i verdensklasse.
Jeg kan nevne bla. trådløs mus og tastaturer (har du eid et logitec mus/tastatur så er det 99% sikkert at den trådløse delen er fra Nordic), trådløs teknologi for å holde dyr inngjerdet uten fysiske gjerder, sensornettverk, 4G/5G modem etc.

Det ryktes at Nordic er leverandør til Apples Airtags, men jeg kan ikke se noen konkrete bevis på at dette stemmer.
Apple har jo allerede en del hardware innenfor dette bruksområdet, men samtidig er det midt i målområdet til Nordic.
https://www.nordicsemi.com/

Personlig mener jeg at dette er to selskaper som har god økonomi, ambisjoner om vekst og begge selskapene opererer i markeder som er i stadig vekst.
Nordic semiconductors har jeg på lista over aksjer jeg følger med. Opp 5% idag om jeg ikke tar feil
Ser også ut som om aksjekursen har steget jevnt og trutt over en lengre periode også.
Sist endret av NokErNok; 29. april 2021 kl. 16:55.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Nordic semiconductors har jeg på lista over aksjer jeg følger med. Opp 5% idag om jeg ikke tar feil
Ser også ut som om aksjekursen har steget jevnt og trutt over en lengre periode også.
Vis hele sitatet...
Den har sunket litt igjen utover dagen, men DnB har kursmål på 250kr (den ligger et par kroner over 200 nå). Selv er jeg over 40% i pluss på denne aksjen.

Jeg har gjort litt research på Apple ryktene, og grunnen til ryktene er følgende:

I fjerde kvartal hadde nordic en ordrereserve på drøyt 400 millioner dollar, 3mnd senere (altså, nå) er ordrereserven på over 800 millioner dollars.
I følge nordic er det hovedsaklig tier 1 kunder i denne ordrebunken. Tier 1 kunder er hovedspillere i de respektive bransjene som feks Apple, Samsung osv.
Kilde: Børsmelding fra midten av april.

Så noen har lagt inn en svær ordre de siste månedene. Men det MÅ ikke være Apple, det kan også være et resultat av hamstring grunnet problemer i forsyningskjedene.
Ordre har også blitt skjøvet i tid grunnet leveringsproblemer, så noe av økningen er rett og slett utsatt levering fra forrige kvartal.

Nordic har også gått inn helsesektoren, da spesielt rundt sensornettverk som vil gi økte inntekter på sikt.
Totalt har Nordic sikret seg tilgang til nok silisium for en produksjonsøkning på opp mot 25% i 2021.

Et annet selskap jeg vil trekke frem (som jeg ikke har i min egen portefølje enda) er Glencore.
De driver med mineraler og metaller og eier bla. nickelverket her i Kristiansand som leverer noe av verdens reneste nickel, falconbridge.
I tillegg til nickel foredler de gull, sølv, kobber og kobolt.
Batteri fabrikken som skal bygges i Arendal skal etter hva jeg har hørt få noe råstoff fra falconbridge.
Nickelverket er (var hvertfall) på en topp 500 liste over terrormål som kan forstyrre forsyningskjeder i hele verden.

Jeg har sett flere anerkjente analytikere spå at etterspørselen av denne type metaller vil mangedobles de neste 10 årene.

Selv om glencore har en noe shady fortid (eieren var bla. på en FBI etterlyst liste) så leverer de høy kvalitet, og ikke minst store volum.

I 2011 kjøpte glencore Xstrata og kontroller nå både gruver og foredlingsfabrikker.

I følge Wikipedia kontrollerte glencore i 2012 60% av verdens sinkhandel, 50% av kobberhandelen og 9% av verdens kornhandel.
Sist endret av random105675; 29. april 2021 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av luttn Vis innlegg
Om vi antar at alle markeder er perfekte, så er vi nok ganske så enige. Men jeg er ganske klar på for egen del at perfekte markeder i denne sammenhengen er langt sjeldnere enn det motsatte. Man kan kanskje ha riktig dynamikk i enkeltaksjer over tid, men det er mye der ute som har store flaws. De fleste markeder er også rimelig dynamiske hvor spillereglene endres over tid, og ofte veldig raskt, hvorpå også algoritmer og formler må adapteres over tid. Jeg er uenig i påstanden tidligere at dette er formler som ble funnet opp flere tiår tilbake.
Vis hele sitatet...
Det jeg ville fram til var ikke at moderne aktive forvaltere benytter seg av de samme formlene de gjorde for flere tiår siden, men at hobbyinvestorer konkurrerer med ekstremt dyktige folk som har veldig gode forutsetninger for å slå en tilfeldig stakkar.

Sitat av luttn Vis innlegg
De aller beste fondene som baserer seg på algoritmer og matte er hyperdynamiske og endrer måten de gjør ting på daglig, og trenger ikke gjøre feil sjeldnere enn 49.9% av betsene for å generere store returns (kilde: The Man Who Solved The Market).
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det potensielt er mulig å tjene penger på aksjemarkedet ved hjelp av ferdigheter, men studier som sammenligner aksjefonds suksess over flere år tyder på at det er veldig usannsynlig å gjøre det. Da tror jeg det er mer nærliggende å bruke tiden på å sette seg inn i andre deler av finansfeltet som hobbyinvestor.

Sitat av luttn Vis innlegg
Jeg innser at det er vanskelig å diskutere konkret om noe uten at konkrete eksempler blir nevnt. Nei, jeg har opplevd flere ganger at (riktige?) forventninger ikke har vært priset inn. Det skal ikke mer til at èn irrasjonelt selger unna aksjer for 200k i et selskap som typisk har en omsetning på 1 MNOK per dag driver kursen en helt annen retning enn hva alle tall gir inntrykk av, og hva forventningene til alle andre investorer er. Dette er realiteten i ekstremt mange small caps/medium caps selskaper.
Vis hele sitatet...
Om det ikke er mulig å forutsi at den irrasjonelle selgeren gjør salget er vel salget som tilfeldig å regne. At prisen stiger og synker som følge av tilfeldigheter støtter vel heller synet om at det å vinne på aksjemarkedet er ett sjansespill og ikke ett resultat av ferdigheter.

Dersom andre investorer skulle vite om salget i forkant, uten at salget er offentlig tilgjengelig informasjon, blir det vel en form for innsidehandel. At det er mulig å gjøre penger på innsidehandel er ikke noe jeg bestrider.

Jeg er også enig i at det er mulig å gjøre oppkjøp i privateide selskap som ikke er børsnoterte om det er en del av det du legger i muligheter med small caps medium caps selskaper. Det er først når aksjene er tilgjengelig for alle på børsen at studier av kjøp og salg i aksjemarkedet har en relevans. Den lokale frisørsalongen til Gunn på 63 med en potensiell kjøper er neppe helt perfekt priset.


Sitat av luttn Vis innlegg
Å hevde at noen som har brukt hele sitt voksne liv på noe, og hatt suksess, kan ikke helt attributeres til flaks og sammenlignes med at det er det samme som å kaste terning. Han har nok, som alle andre mennesker, gjort mange feil på veien for å komme dit han er nå. Spetalen var bare et eksempel på en av de beste (verste?) i Norge som vet å bruk FOMO og lignende muligheter som kan dukke opp helt plutselig. Om det skulle være noen tvil: Det er helt åpenbart at fyren ikke kaster en terning og baserer seg på flaks.
Vis hele sitatet...
For alt jeg vet kan det være at Spetalen har slått markedet som følge av kløkt og hardt arbeid, men det at han har hatt suksess er ikke nok til å konkludere med at han har hatt suksessen på grunn av ferdigheter. Om det bare var flaks involvert ville man forventet at femti prosent av alle investorer slo markedet. Man ville også forventet at noen slo markedet mange år på rad slik som Spetalen har gjort. Suksessen i seg selv er ikke nok til å konkludere med ferdigheter. Har du noen eksempler på investeringer gjort av Spetalen, der det er innlysende at det var ferdighetene som gjorde at han lyktes med investeringene?

Sitat av luttn Vis innlegg
Tror jeg må klargjøre at hodet mitt i stor grad er i verdenen "small caps/medium caps selskaper" med lav omsetning på børs, hvor jeg selv fokuserer research på mest. Typisk her jeg finner mulighetene via egen research, og ofte er det mest oversette. Rett og slett fordi de store pengene har for mye penger til å plassere i småselskaper.
Vis hele sitatet...
Om det finnes studier som viser at vesentlige deler av variasjonen i suksess blant investorer som investerer i børsnorterte small caps/ medium caps selskaper ikke kan tilskrives tilfeldigheter, så innrømmer jeg gladelig at jeg tar feil. Intill da ville jeg vært forsiktig med å anbefale hobbyinvestorer å tro at det er sannsynlig å tjene penger på ferdigheter i den delen av aksjemarkedet. Når det er sagt gir det jo som du sier mening at små selskaper i Norge er mindre effektivt priset enn store selskaper i USA for eksempel.
Jo mer jeg lærer om finans, jo mer random virker finansmarkedene. Er på vei oppover igjen på en dunning-krugerkurve. Tiltross for fine formeler, med alfa og beta og andre fine greske bokstaver, forskjellige pariteter og et afluentt marked. Så har jeg enda ikke knekt koden Men ligger merksnodig nok noen prosent i pluss over markedetsdiskonteringsrente. Og de aksjene ble ikke helt tilfeldig valgt utifra bransje og hvilket navn hørtes kult ut.
Sitat av iiconanii Vis innlegg
Jo mer jeg lærer om finans, jo mer random virker finansmarkedene. Er på vei oppover igjen på en dunning-krugerkurve. Tiltross for fine formeler, med alfa og beta og andre fine greske bokstaver, forskjellige pariteter og et afluentt marked. Så har jeg enda ikke knekt koden Men ligger merksnodig nok noen prosent i pluss over markedetsdiskonteringsrente. Og de aksjene ble ikke helt tilfeldig valgt utifra bransje og hvilket navn hørtes kult ut.
Vis hele sitatet...
Omstendighetene i verden gjør at vanlige modeller ikke vil fungere optimalt.

1. Det er kommet MANGE nye småinvestorer som setter penger litt vilkårlig, i tillegg har folk tatt større kontroll over pensjonen og satt disse pengene i fond de velger selv.

2. Korona gjør at verdensbildet er snudd på hodet og forbruket har gått fra reise og opplevelse til webkamera og ny pc.

3. I overgangsperioder som vi er i nå (grønn omstilling) så vil pengene flyttes mellom markeder i større grad. Den ene dagen er troen på oljen tilbake og pengene flyttes dit, og den neste dagen kommer det nye støtteordninger for vindkraft og da flyttes pengene dit.

Jeg tror nesten man må utelukke 2020 og 2021 fra denne type modeller i årene fremover for det er år som ikke representerer det som er normalt.
I følge boka til Oddmund Grøtte så kommer det alltid forskjellige forklaringer på hvorfor markedet oppfører seg som det gjør, gjerne forskjellige forklaringer fra forskjellige eksperter.
Konsensusen er at man kan spekulere hvor mye man vil ute å egentlig vite hva som forårsaker det ene eller det andre.

Jeg er enig iiconaii. Det virker ekstremt random, og det er det forskningen viser og.

Kilde: folkeopplysningens episode om økonomiekspertene.
Sitter å vurderer å flytte noe penger til Norwegian.

Er det noen som vil tørre å spå når det riktige tidspunktet er?
Emisjonen er jo fastsatt til rett over 6kr pr aksje, men jeg tror personlig at Norwegian har såpass sterk merkevare at de vil komme over kneika på kort sikt.

https://www.nordnet.no/market/stocks...an-air-shuttle
Hva tenker dere om DNB Smb aksjefond? Var kåret til beste i fond i 2019 og 2020. Er vel +1% i dette året. Ser dårlig ut.. var et stort oppslag av forvalteren og fondet i finansavisen, men husker lite av det som sto der.

Har mye penger i det fondet, men ble usikker om å bytte til noe annet. Hva tenker dere?

Kan også nevnes han har solgt en del aksjer å fondet har tapt seg for over en halv milliard på kort tid.
Sist endret av oslo93; 5. mai 2021 kl. 11:31.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Sitter å vurderer å flytte noe penger til Norwegian.

Er det noen som vil tørre å spå når det riktige tidspunktet er?
Emisjonen er jo fastsatt til rett over 6kr pr aksje, men jeg tror personlig at Norwegian har såpass sterk merkevare at de vil komme over kneika på kort sikt.

https://www.nordnet.no/market/stocks...an-air-shuttle
Vis hele sitatet...
Jeg hadde et par hundre aksjer der som jeg handla da de lå på ca 3kr, og noen mnd etterpå var de oppe på 50-60.
Jeg personlig hadde ikke handla norwegian aksjer igjen, de har mye lån og tror det blir hardt å komme på bena igjen. MEN jeg er absolutt ingen ekspert og ganske fersk men fikk høre det av en med litt mere innsikt enn meg da han advarte meg å kjøpe aksjer der før jeg handla.
Men emisjonen forutsetter kanskje at du har aksjer der fra før? Iallfall var det sånn der jeg hadde aksjer for litt sia at kun de største aksjonærene fikk delta på emisjon men er kanskje forskjellig fra selskap til selskap.

Men gjør din egen research har ikke satt meg så mye inn i norwegian selv så ta det med en klype salt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Sitter å vurderer å flytte noe penger til Norwegian.

Er det noen som vil tørre å spå når det riktige tidspunktet er?
Emisjonen er jo fastsatt til rett over 6kr pr aksje, men jeg tror personlig at Norwegian har såpass sterk merkevare at de vil komme over kneika på kort sikt.

https://www.nordnet.no/market/stocks...an-air-shuttle
Vis hele sitatet...
Har du regnet på dette? Nåværende aksjonærer kommer til å sitte igjen med smuler etter emisjon. Et "triks" kan jo være å kjøpe noen få aksjer nå og overtegne som f til emisjonen, men har jo ingen garanti for at overtegningen går gjennom.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg hadde et par hundre aksjer der som jeg handla da de lå på ca 3kr, og noen mnd etterpå var de oppe på 50-60.
Jeg personlig hadde ikke handla norwegian aksjer igjen, de har mye lån og tror det blir hardt å komme på bena igjen. MEN jeg er absolutt ingen ekspert og ganske fersk men fikk høre det av en med litt mere innsikt enn meg da han advarte meg å kjøpe aksjer der før jeg handla.
Men emisjonen forutsetter kanskje at du har aksjer der fra før? Iallfall var det sånn der jeg hadde aksjer for litt sia at kun de største aksjonærene fikk delta på emisjon men er kanskje forskjellig fra selskap til selskap.

Men gjør din egen research har ikke satt meg så mye inn i norwegian selv så ta det med en klype salt.
Vis hele sitatet...
Det er mange som har spådd Norwegian sin undergang lenge uten at spådommene har vist seg å stemme, men gjelden er reell.
Problemet er at ingen har omdømme inne i beregningene sine.

Jeg tror Norwegian sin merkevare er såpass sterk at det vil jobbes knallhardt for å komme tilbake, og jeg tror ikke wizz air klarer å slå gjennom her, de er altfor kontroversielle, de er Ryan air på steroider eller kanskje benzo.
Så spørsmålet er ikke om de overlever i mine øyne, men hvilket nivå aksjen stabiliserer seg på.

Det er jo heller ikke ukjente navn som backer Norwegian for tiden.

De har sittet å ledd av NAS i hele dag på Facebook, men det stilner fort når kursen øker igjen.
Jeg tror det er for sent i denne omgang da, men om kursen dupper under 25kr igjen så kjøper jeg nok noe med håp om kortsiktig gevinst.

Det blir nok en populær daytrading aksje de neste ukene så jeg tipper kursen vil svinge en del på daglig basis.

Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Har du regnet på dette? Nåværende aksjonærer kommer til å sitte igjen med smuler etter emisjon. Et "triks" kan jo være å kjøpe noen få aksjer nå og overtegne som f til emisjonen, men har jo ingen garanti for at overtegningen går gjennom.
Vis hele sitatet...
Å sitte igjen med smuler, da forutsetter du også at kursen skal rase i nær fremtid?

Prisen har jo vært kjent lenge så denne burde vel allerede vært priset inn i aksjen?
Siste dag for tegningsrett var jo i går.
Sist endret av random105675; 5. mai 2021 kl. 12:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe, hadde man handla når det åpna idag eller litt senere kunne man solgt med en økning på 15kr per aksje ca.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hehe, hadde man handla når det åpna idag eller litt senere kunne man solgt med en økning på 15kr per aksje ca.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg så et par medium anerkjente kommentatorer/analytikere som kalte folk idioter som handlet på 35 tidligere i dag.
Det virker nesten som det går på stoltheten for enkelte, vi nærmer oss nesten en gamestop tilstand.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jepp, jeg så et par medium anerkjente kommentatorer/analytikere som kalte folk idioter som handlet på 35 tidligere i dag.
Det virker nesten som det går på stoltheten for enkelte, vi nærmer oss nesten en gamestop tilstand.
Vis hele sitatet...
Eksperter hater at vanlige folk har rett, og at de tar feil. Aksjemarkedet er uforutsigbart
@rosander my bad trodde det var i dag. Uansett er aksjen feilpriset pga småsparere som ikke vet hva de gjør og manglende aksjer tilgjengelig for shorting. Når dagens 40m aksjer blir vannet ut av 1mrd nye aksjer vinner nok tyngdekraften. Men man kan jo selvsagt ta profitt av å daytrade aksjen frem til da.
Sist endret av lor3ntz; 5. mai 2021 kl. 12:45.
Noen her som har sett på kahoot aksjen? Den har falt endel, men kommer den opp igjen på samme nivå/høyere?
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
@rosander my bad trodde det var i dag. Uansett er aksjen feilpriset pga småsparere som ikke vet hva de gjør og manglende aksjer tilgjengelig for shorting. Når dagens 40m aksjer blir vannet ut av 1mrd nye aksjer vinner nok tyngdekraften. Men man kan jo selvsagt ta profitt av å daytrade aksjen frem til da.
Vis hele sitatet...
Men om du ser det fra min side da, som skal inn i aksjen på mellomlang sikt?
Om kursen skal ytterligere ned på kort sikt tør jeg ikke spå, men på lang sikt så kan jeg ikke se at selskapet går konk.

Det kommer mest sannsynlig til å eksplodere i reiselivet om kort tid også og jeg tror Norwegian er bedre plassert enn nykommerne.

Og jeg føler at du legger til grunn at aksjene som kommer på markedet skal dumpes til kostpris med en gang. Mange av investorene er store og langsiktige.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Noen her som har sett på kahoot aksjen? Den har falt endel, men kommer den opp igjen på samme nivå/høyere?
Vis hele sitatet...
Jeg har bare skrapt i overflaten på kahoot:
Kahoot er en het oppkjøpskandidat for flere store selskaper.
Personlig tror jeg de står foran en liten nedtur av disse grunnene:

1. Folk er litt mettet på digital læring etter ett år med hjemmeskole og hjemmekontor.

2. Når restriksjonene letter så vil de fleste bli mer opptatt av opplevelser og fysiske møter.

3. Denne type selskap har opplevd en kunstig høy vekst det siste året som blir vanskelig å opprettholde det neste året. Se på Netflix feks, med en gang kundeveksten flater ut slår det negativt ut på kursen selv om Netflix har levert gode tall på nye kunder det siste året.

4. Investorer og tradere vil flytte penger til andre markeder med høyere profitt når verden åpner mer opp igjen.

Jeg tror det avhenger veldig av hvordan selskapet klarer å fornye seg med nye tjenester og funksjoner det neste året.
De har en sterk merkevare.
Sist endret av random105675; 5. mai 2021 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Sitter å vurderer å flytte noe penger til Norwegian.

Er det noen som vil tørre å spå når det riktige tidspunktet er?
Emisjonen er jo fastsatt til rett over 6kr pr aksje, men jeg tror personlig at Norwegian har såpass sterk merkevare at de vil komme over kneika på kort sikt.

https://www.nordnet.no/market/stocks...an-air-shuttle
Vis hele sitatet...
En artikkel idag om Norwegian og emisjonen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/M3K...2F%2Fwww.vg.no
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
En artikkel idag om Norwegian og emisjonen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/M3K...2F%2Fwww.vg.no
Vis hele sitatet...
Og den er jo helt riktig, om du legger forutsigbare modeller til grunn. Problemet er at aksjonærene i Norwegian ikke følger de vanlige mønstrene som analytikere forventer.

De har feks grafer som kan gi pekepinn på om en aksje er på vei opp eller ned. Grunnen til at disse modellene faktisk fungerer er fordi "alle" følger dem, de vet at når kursen beveger seg på en spesiell måte så vil det trigge spesifikke handle mønstre blant tradere. Men hos Norwegian trigges ikke disse handlingene fordi aksjonærene ikke ser på den type grafer.

Ofte er profesjonelle tradere også avhengig av å ta ut gevinst og hele tiden ha god avkasting. Men en for en langsiktig småsparer betyr det i praksis ingenting om kursen synker 200% på kort sikt så lenge det er håp om at den stiger igjen.

En proff trader ville solgt seg ut etter kanskje 20% fall og kjøpt seg inn igjen på bunn, og slik fortsetter de, selg høyt og kjøp lavt.

Men det er ingen tvil om at Norwegian skal et stykke ned, men jeg har ingen tro på at analytikere har modeller som er nøyaktige nok i dette tilfellet.

Du trenger ikke se lenger enn til Gamestop, der gamblet proffene på at aksjen skulle følge de vanlige mønstrene, men så kom de vanlige menneskene og modellene analytikerne bruker ble verdiløse for de klarer ikke ta høyde for uforutsigbarheten vanlige folk legger på bordet.

Og ang. Kahoot:
Jeg tror jeg stryker påstanden min om at de er en het oppkjøpskandidat (jeg tror fortsatt andre ønsker å kjøpe de opp, men jeg tror ikke Kahoot ønsker dette selv). Etter dagens nyhet kan det virke som om Kahoot satser på å vokse seg gigantiske uten å bli kjøpt opp av facebook, google eller andre plattformleverandører.

https://e24.no/boers-og-finans/i/OQO...ikansk-selskap

Det som er spennende med Kahoot er at de klarer å generer relativt gode inntekter selv om hovedproduktet er gratis.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva er greia med Archer? https://www.nordnet.no/market/stocks/16459923-archer

De virker relativt solide, betaler ned gjeld og sikrer nye kontrakter. Men de går opp og ned som en jo-jo, jeg har vært 10% i pluss og 20% i minus flere ganger.
Nå er jeg ned 13% og vurderer å kjøpe mer.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Nordic semiconductors har jeg på lista over aksjer jeg følger med. Opp 5% idag om jeg ikke tar feil
Ser også ut som om aksjekursen har steget jevnt og trutt over en lengre periode også.
Vis hele sitatet...
Håper du kastet deg på i løpet av denne tiden, i dag er de opp 10% på oppkjøpsrykter. Jeg fylte på med aksjer ved en liten dip for noen uker siden

https://e24.no/boers-og-finans/i/zga...ppkjoepsrykter

Nå er spørsmålet: Hold eller sikre gevinst?
Sist endret av random105675; 20. mai 2021 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva er greia med Archer? https://www.nordnet.no/market/stocks/16459923-archer

De virker relativt solide, betaler ned gjeld og sikrer nye kontrakter. Men de går opp og ned som en jo-jo, jeg har vært 10% i pluss og 20% i minus flere ganger.
Nå er jeg ned 13% og vurderer å kjøpe mer.



Håper du kastet deg på i løpet av denne tiden, i dag er de opp 10% på oppkjøpsrykter. Jeg fylte på med aksjer ved en liten dip for noen uker siden

https://e24.no/boers-og-finans/i/zga...ppkjoepsrykter

Nå er spørsmålet: Hold eller sikre gevinst?
Vis hele sitatet...
Nei, ble ikke noe handel på semi conductor