Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 17368
Hei freaks! Jeg kjøpte ny mobil på fredag klokken 14:00 (Samsung Galaxy SII)

Siden jeg mistet den forrige mobilen i Bulgaria så sperra jeg simkortet slik at den ikke skulle bli brukt. Når jeg da kom tilbake til Norge reiste jeg å kjøpte ny mobil, jeg kan bruke mobilen til det meste utenom å ringe/meldinger. Hver gang jeg prøver å ringe får jeg dette opp "ikke registrert på nettverk

På lappene jeg fikk med på kjøpet står det at mobilen skal fungere etter 24 timer, å nå har det jo gått 48 timer. Lurer på om det er noe som ikke fungerer eller om jeg bare skal vente enda lengre.

Jeg tegna forresten ett nytt abonnement til denne mobilen og behold det gamle nummeret. Jeg skiftet fra netcom til tele2 og er nokså sikker på at abonnementet jeg hadde på den forrige mobilen ikke er bundet lenger.

Hvor kan jeg finne ut av hva som er problemet, kan det rett å slett bare vær at jeg må endre på noen innstillinger på mobilen?

Unnskyld for evt. skrivefeiler.

Mvh; tobba
Simkortet ditt er ikke registrert ennå. Ring din Tele2.
Står det kanskje 24 arbeidstimer? Går utifra at de ikke er åpne på lørdag og søndag.
Jeg antok at slikt skjedde elektronisk? takk for svar uansett :-)
▼ ... over et år senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hei! Låner denne tråden. Har en Samsung Galaxy S4 Active GT-i9295. Jeg oppdaterte via Kies når jeg så at KitKat var kommet ut offisielt. Nå er det ikke dekning. Etter det installerte jeg et custom ROM for å downgrade ettersom jeg ikke kunne downgrade i Kies. Etter mye research fant jeg ut at det var vanlig, spesielt i Gingerbread....Eh, Great Britain, mente jeg. Storbritannia, altså. Har flere dette problemet? Har dere funnet en løsning?
Jeg for min del har nettopp bestilt nytt micro-sim fra Telenor.

---UPDATE 22. juli 02:16
Kommer tilbake med mer info når jeg har fått nytt SIM-kort, om dekningen er tilbake eller ikke.

Har lest på en aller annen blogg at det var mulig at SIM-kortet var utgått. Utgått SIM-kort, ja. Var nytt for min del. Men er godt mulig for jeg kan ikke huske å ha hatt noe annet SIM-kort enn det, sikkert rundt 8-10 år gammelt. Det er bare mitt SIM som ikke fungerer i telefonen min. Det fungerer å ha andres SIM-kort i min telefon.

Andre muligheter (men som ikke er aktuelle ettersom det fungerer med andres SIM-kort, men som jeg skriver fordi det kanskje kan hjelpe DEG) er på Galaxy-serien:
Feil basebåndsversjon (Kan løses ved å oppdatere enheten i Kies.)
Feil APN-innstillinger (Sjekk om dine innstillinger matcher med disse (for Telenor).
Feil modem.bin (Må flashes med ODIN, ikke gjør dette uten grundig opplesing.
Du har installert en ROM som var operatørbasert eller ikke beregnet for ditt håndsett. For eksempel Verizon i537 i stedet for GT-i9295.
Oppdateringen har ført til at ditt IMEI-nummer ikke er ekte. Sjekk om IMEI-nummeret som står på din telefon (vanligvis under batteriet) matcher med det som kommer opp når du er på telefon og skriver *#06*.

Kilder:

---UPDATE 22. juli 02:16 SLUTT
Sist endret av Duckie; 22. juli 2014 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
--- UPDATE 23. juli 14:22

Nå har postbilen vært her og i postkassa lå det en meget nøytral konvolutt, men med en meget gjenkjennbar skrift. altså Telenor sin font.

Inni konvolutten lå det et SIM-kort, type micro-SIM med mini-SIM-adapter. Jeg hadde mitt gamle mini-SIM i Galaxy S4 Active, men det passer ikke så jeg hadde klipt det. Det må man være forsiktig med så man ikke klipper i chip-en. Det er forskjell på størrelsen på chip-en. Telenor påstår at det er bare mengden med plast rundt som er forskjellen, men det er det ikke.

Det skulle vise seg at det var ikke flashing av custom ROMs som var årsaken, men et utgått SIM-kort. I kontakt med dem på Twitter fikk jeg vite at SIM-kortet mitt var 10 år gammelt og kretsen inne i kortet var "oppbrukt" (forklart på en veeeeldig overforenklet måte).

Løsningen var nytt SIM-kort. Så om ikke metodene jeg skrev om 22. juli fungerer, så bestill nytt SIM-kort. Fra Telenor er det gratis hvis du har abonnement. Når du har gjort det får du et brev med instruksjoner om hvordan du skal aktivere kortet.

--- UPDATE 23. juli 14:22 SLUTT
Asosial introvert
Duckie's Avatar
--- UPDATE 26. juli 23:02

Etter at SIM-kortet var aktivert fant jeg ut at jeg ikke hadde mulighet for å slå på mobildata. Jeg har prøvd å slå på på vanlig måte med glidebryter, forandret APN-innstillinger og prøvd ulike nettverkstyper. Jeg tenkte at det kanskje kom etterhvert men nå har det gått knappe fire dager. Mistenker at det er feil basisbåndversjon, I9295XXUCNE4_I9295NEECNE4_NEE (= nordiske land) er det jeg har. Det ville eventuelt vært I9295XXUBMK3_I9295TENBMK1_TEN (TEN=Telenor). Dessverre får ikke jeg flashet TEN-basisbåndversjonen, det står bare FAIL i ODIN. Jeg kan prøve å gå ned til Android 4.2 sin basisbåndversjon, men har ikke lyst pga Android Butter og det faktum at jeg bruker minimalt med data uansett.

--- UPDATE 26. juli 23:02 SLUTT