Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4747
Hei, for to år siden hadde jeg en sterk og trygg økonomi og tenkte å starte en bussiness i tillegg til jobben min(joober med data) som enkeltmannsforetak! Jeg har åpnet en restaurant og siden jeg hadde ikke nok erfaring i denne bransjen nesten alle fra utleier til ansatter utnyttet situasjonen.
Jeg har stengt restauranten i fjor men sitter med masse gjeld og innkasså regninger. Har verken hus eller noe andre verdier som kan bruke for å få lån fra banken og har rett og slett helvete hverdag.
Hadde jeg mulighet å få lån fra banken kunne forslå akkord låsning til alle kreditorene mine med % 20 av gjelden og har ikke tvil om at mange av dem kommer å aksepter den.
sitter i dag med masse ersfaring som uten penger er null verdt og selv om jeg tjener bra men holder på å druknei innkasså regninger.
Er noen der ute som kan gi meg noe tips? Hvordan og Hvor f. eks. kan jeg finne en bank eller ... som akseptere og gi meg lån slik at videre forholde meg med en kreditor som er banken? Eller andre tips:-)
Det hørtes ut som du trenger en kausjonist.
Prat med en økonomisk rådgiver på Nav, hvis gjelden er stor er muligheten der for gjeldsordning, ellers trenger du en kausjonist, Bank2 osv

Først å fremst hadde jeg hørt med nav

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/...isk+rådgivning
Sist endret av MyDarkSide; 23. februar 2011 kl. 12:14.
Bank 2 har spesialisert seg lånesaker hvor folk har betalingsproblemer, inkassokrav og anmerkninger.

http://www.bank2.no/
I fjor jobbet jeg hos namsfogden(namsmyndighetene) ved siden av jusstudiene, og jobbet i hovedsak med pengekrav. Da dette har passert inkassobyråene.

De som jobbet med gjeldsordning på huset, har forskjellige ting du selv må gjøre før du i det hele tatt kan søke og få godkjent en søknad til gjeldsordning.

Det du må se etter i første omgang er om du har noen økonomiske midler stående. Eier du bil, båt, hus, hytte eller andre gjenstander av særlig verdi må du rett og slett selge dette, slik at du kan starte å betale ned. Dersom du ikke gjør dette selv, vil namsmyndighetene etter en begjæring fra kreditor kunne tvangsselge disse gjenstandene, for å dekke opp så mye for kravene som mulig. Dersom du ikke gjør det selv, vil det bare påløpe ytterligere utgifter, og du får dekket enda mindre til kreditorene og vil stå igjen med en restanse.

Når du har økonomiske midler å betale med, må du forut for dette skaffe deg en oversikt til alle kreditorene dine i forhold til hvilke beløp du skylder. Og deretter gå inn på si hva du har mulighet til å betale. La oss si du kan betale 20, 30, 40 eller 50% av kravet eller mer? Så sender du inn forslag til alle kreditorene, og gir dem en frist til å uttale seg(du må oppgi alle krav til alle kreditorer for å gi en oversikt over hva du skylder).
Dette er faktisk et vilkår etter gjeldsordningsloven, som du må gjøre før du kan søke om gjeldsordning.

PS: du kan ikke søke om gjeldsordning hos NAV da de ikke forvalter dette rettsområdet.
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Dette er faktisk et vilkår etter gjeldsordningsloven, som du må gjøre før du kan søke om gjeldsordning.

PS: du kan ikke søke om gjeldsordning hos NAV da de ikke forvalter dette rettsområdet.
Vis hele sitatet...
Du kan søke på nav, da den økonomiske rådgiveren gjør dette/hjelper deg med dette
Gode poeng fra CorLeX. Mitt forslag er også å vær åpen med kreditorene dine, i samarbeid med de utarbeid en nedbetalingsplan som både du og de kan leve med.

De fleste kreditorer er mer interessert i en betalingsplan enn at du ryker overende. Da står de i fare for å tape hele kravet, med en nedbetalingsplan så får de det innfridd - på lengre sikt, men forutsigbart.
På den måten kan du forsøke å strukturere gjelden din slik at du kvitter det med de kreditorene som er minst fleksible først og dermed sakte men sikkert får avsluttet et krav etter et annet. Hvis du har inntekt fra annen jobb som er tildels disponibel så tror jeg nok mange kreditorer vil være lydhøre for en ordning (privat utenfor rettsvesenet).

Spill med åpne kort og hold det du lover så kommer du noe på vei.

Et annet alternativ er også, hvis du har en hovedbankforbindelse med litt goodwill igjen (ikke uvanlig hvis du har drevet foretak). Forsøk å få til en strukturert gjeldsordning hvor de overtar gjelda på noen av de mer prekære kravene og du får en felles kreditor for en større andel gjeld.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Du kan søke på nav, da den økonomiske rådgiveren gjør dette/hjelper deg med dette
Vis hele sitatet...
Stemmer godt at NAV har en gjeldsrådgiver som kan hjelpe deg med de praktiske tingene i forhold til en gjeldsordning, men selve søknaden sendes ikke inn til NAV. NAV er et offentlig hjelpeorgan, for å veilede klienter og yte service i forhold til denne problematikken og utbetaling av penger.

Det jeg antar du sikter til er gjeldordningsloven § 1-5 hvor kommunen plikter å hjelpe skylder for å komme seg ut av gjeldsproblematikken. En søknad for gjeldsordning skal kun fremmes for namsmyndighetene jf. § 2-1 i gjeldsordningsloven.

Men linken du la til etter hvert er en fin ting
Sist endret av CorLeX; 23. februar 2011 kl. 12:40. Grunn: Linken til MyDarkSide
Sitat av CorLeX Vis innlegg
Stemmer godt at NAV har en gjeldsrådgiver som kan hjelpe deg med de praktiske tingene i forhold til en gjeldsordning, men selve søknaden sendes ikke inn til NAV. NAV er et offentlig hjelpeorgan, for å veilede klienter og yte service i forhold til denne problematikken og utbetaling av penger.

Det jeg antar du sikter til er gjeldordningsloven § 1-5 hvor kommunen plikter å hjelpe skylder for å komme seg ut av gjeldsproblematikken. En søknad for gjeldsordning skal kun fremmes for namsmyndighetene jf. § 2-1 i gjeldsordningsloven.
Vis hele sitatet...
ja det er det jeg mener ,Og jeg vil tro at det i mange tillfeller er bedre å få hjelp av gjeldsrådgiveren på Nav til å fylle ut dem skjemane, eller hvordan det foregår
MyDarkSide: Kommunen har gjeldsrådgivere som ikke er en del av NAV. Jeg vil derfor tro at det er bedre å få hjelp av de som også skal behandle søknaden din, nemlig kommunen. Så slipper man å gå via flere ledd, noe som sikkert er en fordel, mtp. alle kritikk NAV har mottatt de siste årene.

En annen ting som er verdt å merke seg er at dersom man skal søke gjeldsrådgivning, så må man slå seg selv personlig konkurs. Gjør man dette, så vil man ikke kunne tegne f.eks mobil- eller tvabonnement m.f.
Sitat av caperno Vis innlegg
MyDarkSide: Kommunen har gjeldsrådgivere som ikke er en del av NAV. Jeg vil derfor tro at det er bedre å få hjelp av de som også skal behandle søknaden din, nemlig kommunen. Så slipper man å gå via flere ledd, noe som sikkert er en fordel, mtp. alle kritikk NAV har mottatt de siste årene.

En annen ting som er verdt å merke seg er at dersom man skal søke gjeldsrådgivning, så må man slå seg selv personlig konkurs. Gjør man dette, så vil man ikke kunne tegne f.eks mobil- eller tvabonnement m.f.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett, men det er vel komunen sine gjeldsrådgivere som holder til på nav? står komunen/nav på siden, men når dem slår seg personelig konkurs er vel det bare siste utvei, og man blir kreditverdig igjen etter en stund
Trådstarter
6 0
Helt enig med deg. Jeg trenger en kausjonist men familien min bor ikke i Norge:-( og derfor har ikke kausjonist.
Hat tatt kontakt med Bank2 men de gir ikke lån uten sikkerhet og jeg ikke hus.
Jeg vil prøve min beste å ikke blir konkurs siden den er enkeltforetak!
Jeg har tatt kontakt mange ganger med kreditorene men probleme er at de som er sendt allerede hos Namsmann, de trekker direkte fra lønna mi og da mister jeg muligheten for å betale avdragene som jeg har lovet til andre kreditorer!
Sitat av sama Vis innlegg
Helt enig med deg. Jeg trenger en kausjonist men familien min bor ikke i Norge:-( og derfor har ikke kausjonist.
Hat tatt kontakt med Bank2 men de gir ikke lån uten sikkerhet og jeg ikke hus.
Jeg vil prøve min beste å ikke blir konkurs siden den er enkeltforetak!
Jeg har tatt kontakt mange ganger med kreditorene men probleme er at de som er sendt allerede hos Namsmann, de trekker direkte fra lønna mi og da mister jeg muligheten for å betale avdragene som jeg har lovet til andre kreditorer!
Vis hele sitatet...
Hvor mye er det du må refinansiere?
Sitat av caperno Vis innlegg
MyDarkSide: Kommunen har gjeldsrådgivere som ikke er en del av NAV. Jeg vil derfor tro at det er bedre å få hjelp av de som også skal behandle søknaden din, nemlig kommunen. Så slipper man å gå via flere ledd, noe som sikkert er en fordel, mtp. alle kritikk NAV har mottatt de siste årene.

En annen ting som er verdt å merke seg er at dersom man skal søke gjeldsrådgivning, så må man slå seg selv personlig konkurs. Gjør man dette, så vil man ikke kunne tegne f.eks mobil- eller tvabonnement m.f.
Vis hele sitatet...
For det første er ikke Namsmyndighetene en del av fylkeskommunene, eller kommunene. Dette er statlig. Namsmyndighetene er underlagt politimyndighetene, politimyndighetene er igjen underlagt politidirektoratet, som igjen er underlagt justis -og politidepartementet, som igjen er underlagt regjeringen, og til slutt Stortinget.
Dette kan du enkelt se ved å gå på politiet.no eller lese om statsforfatningen i Norge

For å slå seg konkurs foreligger det en god del forskjellige vilkår, som er helt forskjellig i forhold til gjeldsordning. Du må også lese litt mer om konkurs -og gjeldsordningslovgivningen. Har noen bøker å anbefale om du vil vite

Viser også til den nye tråden som kom for ikke mange dagene siden: http://freak.no/forum/showthread.php...ngslinje+regel

Sitat av sama Vis innlegg
Helt enig med deg. Jeg trenger en kausjonist men familien min bor ikke i Norge:-( og derfor har ikke kausjonist.
Hat tatt kontakt med Bank2 men de gir ikke lån uten sikkerhet og jeg ikke hus.
Jeg vil prøve min beste å ikke blir konkurs siden den er enkeltforetak!
Jeg har tatt kontakt mange ganger med kreditorene men probleme er at de som er sendt allerede hos Namsmann, de trekker direkte fra lønna mi og da mister jeg muligheten for å betale avdragene som jeg har lovet til andre kreditorer!
Vis hele sitatet...
Så lenge det er enkeltmannsforetak du har, vil dette hefte på deg personlig og ikke på firmaet. Dersom firmaet får krav rettet mot seg, kan kreditorene gå direkte på deg.

Det du nå allerede sier er at du har saker inne hos namsfogden, har de alltid en person som vil kunne være behjelpelig med å veilede deg i forhold til hva du skal gjøre. De kan riktignok ikke stoppe trekkene som går på deg uten grunn, slik at du må ta de trekkene i beregning. Gå til namsmyndighetene, og be om veiledning. Blir det for mye for deg, kan du gå til en økonomisk rådgiver hos NAV, som kan gjøre mye av arbeidet for deg med å ta kontakt med kreditorene og ellers andre saker som har med din gjeld å gjøre.

Les her: https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/
Trådstarter
6 0
Det er ca. kr. 450000,-
usertitle import
bleh's Avatar
Har bare hørt gode ting om inkassorådgiverne.no