Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 890
Hei, går det ann å bruke telefon kabler til lan? Altså ved å kjøpe en overgang eller lignende for under 100lappen? Er allerede trukket en telefonkabel til kjelleren og vil heller bruke den enn å måtte trekke ny kabel 2etasjer ned. Hvor høy hastighet vil jeg kunne oppnå?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, prøvde nettopp selv å bruke de eksisterende telefonkablene her i huset for LAN, på strekket fra hovedetasjen til loftet var signalet så degradert at det var ikke morsomt engang.

Mao, kanskje, men å håpe på å tyne full 100Mbit er tvilsomt, og kanskje det fungerer bra på 10Mbit.
Du vil mest sansynelig få en boble hvor det står "limited or no conectivity" nede i høyre hjørne på skjermen. (altså, det funker ikke) Men du kan jo prøve, og se om du har flaks.
Er ikke så alt for mye stress å legge opp ny kabel, hvis du bruker den gamle til å dra den nye gjenom eksisterende hull/rør i diverse tak og vegger da... Om ikke den er festet med klips bak hyller og slikt da.
Problemet med en telefonkabel er att du vil få veldig mye pakketap og støy på kabelen.
Dette er grunnen til att en nettverkskabel er tvunnet, for og unngå akuratt disse problemene...

Telefonkabel vil funke over muligens 1-2 meter, men så vil det nok bli for mye støy til att du vil kunne opprettholde en fungerende filkopiering og eller stabil nok linje til og spille ett dataspill over.

Eksprimenterte med dette selv for noen år siden, og jeg måtte ikke mye over 1.5 meter før jeg så pakketap i pings øke drastisk.
Trådstarter
Sitat av Chilltrolig Vis innlegg
Vis hele sitatet...

ville helst gjøre det billig :P

@resten: Takk for svar. får se om jeg kan trekke det opp uten alt for store problemer.