Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1465
Hei, har en fortvilt kompis som har en konto med mye penger på. disse pengene har han selv tjent opp, men saken er den at foreldrene hans nekter han å få tilgang på pengene.
Jeg leste i skoleboken min at når man er over 15 år får man selv bestemme over pengene man har tjent inn, så derfor lurte jeg på om noen av dere kunne linke til loven der dette står, slik at han kan få pengene sine.
Jeg har sett rund om på lovdata i evigheter nå, så setter stor pris på om noen kunne linke meg siden.
Takk på forhånd...
Når du er fylt 15 år, rår du selv over midler du har tjent ved eget arbeid, eller som foreldrene din eller andre har latt deg få til egen rådighet, for eksempel gaver.
Foreldrene eller vergen kan ta rådigheten fra den unge hvis midlene brukes på en skadelig måte, for eksempel til alkohol eller narkotika. Til dette kreves samtykke fra overformynderiet, dersom den unge over 15 år forsørger seg selv (§33).
Vis hele sitatet...
Og tilslutt en kilde: http://www.ung.no/oss/okonomi/45009.html
F1sh's Avatar
Trådstarter
Thanks, prøvde det,men hviste ikke helt hva jeg skulle google...
Ikke for å være frekk på noen måte, men hva skal han med pengene egentlig?
Foreldrene skal dekke klær,sko,frisør, bowling,badeland OSV ( dårlig eksempler men du tar sikkert poenge mitt )
Hvis foreldrene gjør dette,kan jeg egentlig ikke se noe behov for pengene. Det er lurt å spare opp penger til bil,båt,hus osv. Da jeg var 15 år jobbet jeg en god del og tjente mye penge,men det førte bare til stort forbruk for meg. Jeg sløste det meste vekk på tull. Uansett så er det ikke slik at du kan få styre pengene dine selv om han vennen din går i Banken sin for å ta ut litt av de pengene, vill han bli nektet med mindre han har samtykke fra foreldre.. Så det er egentlig ikke slik at du kan styre pengene slik du ønsker med mindre du er 18 år eller eldre.
Det er vel ikke direkte LURT å spare opp flere (hundre)tusen til å kjøpe båt
Sitat av Sativainca Vis innlegg
Det er vel ikke direkte LURT å spare opp flere (hundre)tusen til å kjøpe båt
Vis hele sitatet...
Er det bedre å spontant ta et lån du ikke er sikker på om du klarer å betale tilbake?

Har man slik økonomi at man får til overs etter at alle utgifter er betalt (som de fleste får), så ser jeg ikke problemet med å spare opp en sum til noe du vil ha.
Man har jo allerede dekt opp sine behov.

Man burde samtidig spare opp litt til uforutsette hendelser.

En grei regel her er å ha to ganger månedsinntekta stående på konto.
Sist endret av Grimdoc; 19. mars 2010 kl. 13:07.