Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 11138
Som dere kansje har fått med dere så har Thomas Nodland (20) mistet lappen pga av festing.

Jeg er intressert i å høre hva dere mener om dette.

jeg personlig syns det er urimelig og tullete, hadde dette skjedd med meg så hadde jeg gått rettens vei.
jeg mener dette er en urimelig regel.(sikkert kjempe fint for kjøreskolene) han kunne like gjerne fått en bot. Det blir for dumt å bli straffet på en slik måte.

Et dårlig og skittent eksempel fra meg: (la oss si du blir tatt for salg av narkotika så skal du liksom bli straffet med sykehus nekt de neste ti årene.)

Norge i et nøtteskall...---> artikkel fra nrk.no


mvh npower
pga manglende edruelighet ja. mange som mister lappen hver år på grunn av at politet tar f.eks en person for bruk av hasj 3-4 ganger på 1 år, så sier de bare at du ikke er edruelig nokk til å ha lappen og det er grusomt stor fare for å kjøre påvirka tilstand selv om det bare er piss
Sitat av f-w0rd Vis innlegg
pga manglende edruelighet ja. mange som mister lappen hver år på grunn av at politet tar f.eks en person for bruk av hasj 3-4 ganger på 1 år, så sier de bare at du ikke er edruelig nokk til å ha lappen og det er grusomt stor fare for å kjøre påvirka tilstand selv om det bare er piss
Vis hele sitatet...

ja sant det, men hvorfor ikke bare gi en stor bot i stedet?(evt hvis de ikke betaler så må de spikre paller en månde)(ja vet at politiet ikke har ressurser til å organisere dette)

hvis man får en stor bot så har de færreste råd til bensin og stopper derfor å kjøre en periode.

og la oss si de tar lappen min for formye festing osv. jeg kan jo fortatt kjøre bil uten lappen.(liten sjanse for å bli stoppet.)

jeg bare slenger ut noen løse tanker her
Politiet misbruker denne "forebyggende" loven til de grader. Ikke bare her. Man ser også mange andre eksempler på at politiet det å nekte folk lappen som en trussel hvis de feks rører ulovlige rusmidler eller liknende.

Jeg regner med at politiet har noen faste beviser på at han utgjør en større trafikkfare, eller har veldig mange indisier som sier at han ikke klarer å følge loven i fylla, som gjør at det også er større sjangse for at han setter seg foran rattet. Og da mener jeg andre beviser enn at han er uheldig og har noen sure naboer.

Ville han utgjort noen mindre fare om han bodde i et hus midt uti skauen der ikke fantes noen naboer? Har politiet tenkt til å føre statestikk på hvor ofte folk drikker?-

Sitat av noobpower Vis innlegg
ja sant det, men hvorfor ikke bare gi en stor bot i stedet?(evt hvis de ikke betaler så må de spikre paller en månde)(ja vet at politiet ikke har ressurser til å organisere dette)
Vis hele sitatet...
Det å bli fratatt lappen regnes ikke som straff, men heller et forebyggende tiltak. Hadde det blitt regna som straff så ville det være ulovlig og gi bot/fengselstraff ved siden av. Derfor kan man ikke sammenlikne bot og det å miste lappen. Ei heller kan man justere disse to tingene mot hverandre.
Sist endret av legalize_it; 25. november 2009 kl. 15:21.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hadde det blitt regna som straff så ville det være ulovlig og gi bot/fengselstraff ved siden av. Derfor kan man ikke sammenlikne bot og det å miste lappen. Ei heller kan man justere disse to tingene mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at man kun kan få én type straff? Det er da absolutt vanlig å få både bot og fengsel!
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Fyllekjørere er ikke akkurat folk jeg har mye sympati for, men det betyr ikke at man kan ta ifra en fyr som drikker mye lappen. Han har ikke brutt noen lov, han er jo ikke tatt for å kjøre i fylla. Om han kjører i beruset tilstand derimot, stiller jeg meg helt annerledes til denne saken.
Er det første april eller? dette er noe av det sjukeste jeg har lest! Ta fra han lappen fordi han er sosial i helger? Politiet er helt på tryne! Hvis du blir gravid, så er det en sjanse for at ungen for Downs, så la oss bare ta fra den retten til å leve med engang, så slipper vi en unge med Downs. Står jo også at han aldri har blitt tatt i promillekjøring? Politiet har forbanna lite å gjøre, og merker jeg blir utrolig irritert av denne saken.
Blir interessant å se utfallet av denne saken.
Sannsynligvis frikjennes han, og det blir det.

Det burde iverksettes forebyggende tiltak mot polititjenestevesen som bedriver denne slags forfølgelse og særbehandling av folk.
Det kjennetegner vel maktsyke, og er en tilstand man ikke bør ha hos politiet...
Retten skal ta stilling til om det er grunnlag for å frata Thomas Nodland (20) førerkortet i tre år fordi politiet mener han er en fare i trafikken på grunn av festing i helgene.
Vis hele sitatet...
De skal med andre ord forsikre seg om at han ikke fyllekjører, ved å ta ifra han førerkortet - Fordi han drikker alkohol i helgene.
Helt på trynet. Skal vi fengsle alle psykisk ustabile også, før de begår mord?
Sist endret av Volch0k; 25. november 2009 kl. 16:07.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
De skal med andre ord forsikre seg om at han ikke fyllekjører, ved å ta ifra han førerkortet - Fordi han drikker alkohol i helgene.
Helt på trynet. Skal vi fengsle alle psykisk ustabile også, før de begår mord?
Vis hele sitatet...
Nei, men de skal ha rett til hjelp ( psykiatrisk ) , og i de verste tilfellene må de få hjelp før de skjer.

Ser ikke noe problem i politiets behandling av denne saken. Denne gutten har vist at han er en potensiell fare, og har hatt flere konfrontasjoner med politiet uten å forandre seg.

En annen mulighet ( som jeg forsåvidt er for ) er å utsette oppkjøringaldersgrensen til f.eks 20-21 år. Eventuelt å ha det slik som nå, men med f.eks kvelds- og helge begrensninger.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Nei, men de skal ha rett til hjelp ( psykiatrisk ) , og i de verste tilfellene må de få hjelp før de skjer.

Ser ikke noe problem i politiets behandling av denne saken. Denne gutten har vist at han er en potensiell fare, og har hatt flere konfrontasjoner med politiet uten å forandre seg.

En annen mulighet ( som jeg forsåvidt er for ) er å utsette oppkjøringaldersgrensen til f.eks 20-21 år. Eventuelt å ha det slik som nå, men med f.eks kvelds- og helge begrensninger.

Vis hele sitatet...
Delen med psykisk syke var ment for morro skyld. Litt satt på spissen: Det er da mange mennesker som utgjør en potensiell fare? Faren for at en morder, dreper igjen er større enn en som har aldri har drept noen - Likevel praktiserer ikke Norge dødsstraff.


Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Fyllekjørere er ikke akkurat folk jeg har mye sympati for, men det betyr ikke at man kan ta ifra en fyr som drikker mye lappen. Han har ikke brutt noen lov, han er jo ikke tatt for å kjøre i fylla. Om han kjører i beruset tilstand derimot, stiller jeg meg helt annerledes til denne saken.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det jeg skulle til å skrive i mitt først innlegg, han har jo ikke brutt noen lov. Jo, han har brutt loven ang. ro og orden tidligere, det er vel derfor de velger å gjøre dette i første omgang.
Sist endret av Volch0k; 25. november 2009 kl. 16:41.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor har du det fra at man kun kan få én type straff? Det er da absolutt vanlig å få både bot og fengsel!
Vis hele sitatet...
Jeg sa ingenting om bot og fengsel, men heller om bot/fengsel og førerkortbeslag. Dobbeltstraff skal ikke forekomme i Norge. Så lær deg å les!
Sist endret av legalize_it; 25. november 2009 kl. 16:41.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Delen med psykisk syke var ment for morro skyld. Litt satt på spissen: Det er da mange mennesker som utgjør en potensiell fare? Faren for at en morder, dreper igjen er større enn en som har aldri har drept noen - Likevel praktiserer ikke Norge dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Nei, men vi har forvaring, tvunget psykiatrisk etc.
Hallo!
Hvem sier at han blir forhindet fra å faktisk KJØRE bil når han har lappen? Han sliter KUN når han blir stoppa enten for å ha fyllekjørt eller for å ha kjørt uten førerkort. Get it now?... easy to drive.
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Hallo!
Hvem sier at han blir forhindet fra å faktisk KJØRE bil når han har lappen? Han sliter KUN når han blir stoppa enten for å ha fyllekjørt eller for å ha kjørt uten førerkort. Get it now?... easy to drive.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp folk med slike holdninger som kjører ihjel seg selv og andre.

Er samme type mening som "Det gjør ikke noe å selge sprit til 14-15-16 åringer, fordi de ville uansett drukket seg ihjel på hjemmebrent".

OT:

Har du førerkort?
§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig åndelig og legemlig helse og ha bestått førerprøve. Departementet kan bestemme at den som vil ta førerprøve, må ha gjennomgått fastlagt føreropplæring.

kilde
Sist endret av Quetzalcoatl; 25. november 2009 kl. 16:59.
Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Er samme type mening som "Det gjør ikke noe å selge sprit til 14-15-16 åringer, fordi de ville uansett drukket seg ihjel på hjemmebrent".
Vis hele sitatet...
Det ironiske er at det er nettopp det som skjer.

Tilbake til saken. Jeg synes dette er helt feil måte å gjøre ting på.. Ta ifra en person førerkortet fordi nevnte person fester i helgene, som de aller fleste gjør? Det blir rett og slett for dumt. Eneste tingen som er værre enn folk som fester overdrevent høyt til langt på natt, er survete naboer som gjør alt de kan for å gjøre livet til andre surt.
Greit nok at fyren mister lappen hvis han er et fyllesvin, men 8000 spenn i bot for "høy musikk og festbråk" er jo out of this world! :O
Denne paragrafen ble brukt imot meg pga tidligere rettsaker for bruk og besittelse av narkotika (cannabis). Jeg hadde aldri fått noen beskjed, verken muntlig eller skriftlig, om utsettelse på lappen. For og få kjøre opp må alle og enhver sende inn søknad om dette, og denne søknaden går igjennom politiet for at de skal se om du har utsettelse eller ei. Jeg hadde tatt alle kjøretimer utenom én, og når jeg fikk brevet fra politiet sto det at pga tidligere straffer mener de at jeg ikke er edruelig nok til og være sjåfør - de hadde ingen beviser på at jeg var edruelig nok. Det sto i brevet at jeg kunne søke igjen når sist dom på vandelen var over ett år siden. Dette får jeg beskjed om rett før jeg skal kjøre opp, ikke når situasjonen oppsto - som forresten var februar 09 og april 09 + noen tidligere innrømmelser for bruk i slutten av 08.

Jaja, jeg hadde da satt pris på om jeg fikk vite at jeg fikk utsettelse pga noe så idiotisk når det skjedde, ikke 7 måneder senere når jeg søker om og få ta oppkjøring. I mine forelegg sto det ingenting om utsettelse på lappen, og verken politi eller dommer nevnte noe om dette.

Sitat av puffman Vis innlegg
§ 24. Alminnelige regler om førerett, førerkort, føreprøve og kompetansebevis

Den som skal få førerkort må være edruelig, og det må ikke være noe å si på hans vandel ellers. Han må ha tilstrekkelig syn og førlighet, nødvendig åndelig og legemlig helse og ha bestått førerprøve. Departementet kan bestemme at den som vil ta førerprøve, må ha gjennomgått fastlagt føreropplæring.

kilde
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er utrolig kjipt, og jeg vet av x antall andre som har tatt lappen uansett om de har bøter for bruk eller oppbevaring av narkotika. Men de skulle absolutt være vanskelig i mitt tilfelle.
Sist endret av Quetzalcoatl; 25. november 2009 kl. 17:11.
Miste lappen pga. for mye festing? Hva faen er det med staten og ikke minst Norge a?
Ingen røyk uten ild. Han er en usympatisk jævel, som for samfunnet er bedre å ha som fotgjenger. Godt og se at politiet her er proaktive.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg sa ingenting om bot og fengsel, men heller om bot/fengsel og førerkortbeslag. Dobbeltstraff skal ikke forekomme i Norge. Så lær deg å les!
Vis hele sitatet...
Det du sier er at hvis fratagelse av førerkort hadde vært for straff å regne, kunne man ikke gitt bot/fengselsstraff ved siden av, fordi dobbelstraff ikke skal forekomme. Nå har det seg altså sånn at bot er én type straff, mens fengsel er en annen type straff. Hvis man kan kombinere fengsel og bøter, altså to typer straffer, hvorfor skal man da ikke kunne kombinere bøter og fratagelse av førerkort hvis det siste er å regne som straff? Når man snakker om dobbelstraff er det vanlig å sikte til at man blir straffet flere ganger fullt ut for samme straffeforhold, ikke hvorvidt straffen er en kombinasjon av flere straffealternativer.
Neste gang du blir tatt i fartskontroll, så kommer politiet hjem til deg og tar ifra deg både musikkanlegg og drikkevarer c",)
Av egen erfaring består stort sett de fleste politidistrikter fra Egersund og oppover kysten mot Stavanger av tunge konservative bibelbelte-betjenter som styrer distriktene i ekte redneck regime.

Dette kommer ikke som en bombe i det hele tatt, egentlig.
Jeg tror mange glemmer at aa kunne kjoere bil ikke er en rett, heller et privelegie..
Jeg tror mange glemmer at å drikke seg full og det å kjøre beruset er to forskjellige ting.

Jeg foreslår at vi begynner å straffe feilparkering med å rive huset til vedkommede.
han har tydeligvis jævlig kjipe naboer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Altså - det er ikkje snakk om "vanlig ungdommelig festing" når en får bøter for ordensforstyrrelse, og politiet henter musikkanlegget ditt. Det tyder på at politiet over tid har sett ein tednens, og vel å ta sertifikatet for å understreke et poeng.

Så eg kan heilt ærleg ikkje sei eg reagerer spesielt sterkt på dette. Fyren har fått en del hint, og vegtrafikklova seier i klartekst at ein skal ha ein edrueleg livsførsel for å ha sertifikat.
Jeg reagerer på akkurat det samme som slashdot. Han hadde tydeligvis gjort noe ut over bare å feste. Sånn sett synes jeg det er synd at han kommer til å være grunnlaget som setter kraftig presedens for politiets mulighet til å ta fra folk førerkortet uten at de har gjort trafikkovertredelser.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Altså - det er ikkje snakk om "vanlig ungdommelig festing" når en får bøter for ordensforstyrrelse, og politiet henter musikkanlegget ditt. Det tyder på at politiet over tid har sett ein tednens, og vel å ta sertifikatet for å understreke et poeng.

Så eg kan heilt ærleg ikkje sei eg reagerer spesielt sterkt på dette. Fyren har fått en del hint, og vegtrafikklova seier i klartekst at ein skal ha ein edrueleg livsførsel for å ha sertifikat.
Vis hele sitatet...
Kan du finne paragrafen der det står?
http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-004.html
Skal alle alkoholikere bli tatt fra lappen? Politiet kan jo likesågreit stille seg utenfor AA møter og hanke inn folk.
Det skulle vært et klarere lovverk.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Kan du finne paragrafen der det står?
http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-004.html
Vis hele sitatet...
§34, avsnitt 5

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Vangen Vis innlegg
Skal alle alkoholikere bli tatt fra lappen? Politiet kan jo likesågreit stille seg utenfor AA møter og hanke inn folk.
Det skulle vært et klarere lovverk.
Vis hele sitatet...
AA møter tilsier at de vet at det er et problem og at de ønsker å gjøre noe med det. Det er lite nyttig å ta de som gjør noe for å forbedre situasjonen.
drQ
Egendefinert
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg reagerer på akkurat det samme som slashdot. Han hadde tydeligvis gjort noe ut over bare å feste. Sånn sett synes jeg det er synd at han kommer til å være grunnlaget som setter kraftig presedens for politiets mulighet til å ta fra folk førerkortet uten at de har gjort trafikkovertredelser.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på dere.

Det er nok ikke så rent få ungdommer i Norge som er fulle minst hver helg. Kanskje er det en god del av disse som burde mistet lappen først som sist, det er mer enn nok fyllekjøring. Men det ville nok være litt for overdrevne tilstander.

Jeg synes det er et klart poeng her: Antallet som er full i helgene er enormt. Men det betyr ikke at politiet tar lappen fra tusen ungdommer hver helg. Det tyder på at det ligger noe mer i denne saken enn det som skummer overflaten her og i artiklene.

Et av poengene er jo ganske enkelt: Fyren har tydeligvis vært i kontakt med politiet ikke så rent sjelden. Det virker jo rimelig spesielt. Jeg er full min andel, men har aldri vært borti politiet. Jeg har bekjente som er full sannsynligvis langt over "mye", som heller ikke er nevneverdig borti politiet. Noen kjenner seg kanskje igjen?

Det kan godt være at det er litt overdrevent å ta lappen fra denne fyren. Det kan godt være at politiet i dette området er litt overivrige, både i denne saken, og ellers når de har blitt involvert med personen.

Men det er tydeligvis noe som har trigget dette ønske om å ta førerkortet, og det tror jeg ikke vi vet så veldig mye om.



Hvis jeg er litt fordomsfull, er jo dette kanskje også en type person som ikke vil være usannsynlig at blir involvert i trafikkulykker. Promille eller ikke. Det er nok dødsulykker, og kanskje er det litt vel mange som får, og har, førerkort her i landet.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
§34, avsnitt 5

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Vis hele sitatet...
Såvidt det fremgår av medias fremstilling av saken, utgjør ikke tiltalte i denne saken noen fare for trafikksikkerhet eller almennheten generelt, så han burde ikke kunne dømmes utifra denne paragrafen med mindre det eksisterer forhold som ikke er opplyst om i media.

Forøvrig er det helt på trynet fra politiet sin side å frata en ungdom førerkortet som han trenger for å utføre sitt dagligdagse arbeid.
Blir han arbeidsløs vil det nok ikke resultere i mindre festing..

useriøs del av innlegget:
forestill dere dette:

"Politi 1": Hei, se.. en ungdom..
Politi 2: Hm, vi noterer oss hvem det er og sjekker om han drikker i helgene.
Politi 1: GENIALT!

2 uker etterpå:

Politi 1: Du, jeg så han 3 dager på to helger i beruset tilstand, til fots..
Politi 2: Vi tar fra ham lappen!
Politi 1: Ja, det høres ut som den rette ting å gjøre.

igjen, så var dette en useriøs del av mitt innspill, mer ment som en liten utblåsning fra en som ikke liker politiets handtering av saken.
Sitat av cas Vis innlegg
Såvidt det fremgår av medias fremstilling av saken, utgjør ikke tiltalte i denne saken noen fare for trafikksikkerhet eller almennheten generelt, så han burde ikke kunne dømmes utifra denne paragrafen med mindre det eksisterer forhold som ikke er opplyst om i media.
Vis hele sitatet...
La oss definere edruelig:
edruelig
adj. edruelig ( a2) [əˈdɾʉːəlɪ]
1 avholdende fra alkohol
en edruelig person
2 nøktern, måteholden
en edruelig vurdering
Vis hele sitatet...
kilde : http://no.thefreedictionary.com/edruelig
Så jeg mener at politiet fint kan ta fra ham førerkortet selv om det kan virke en smule strengt.

Forøvrig er det helt på trynet fra politiet sin side å frata en ungdom førerkortet som han trenger for å utføre sitt dagligdagse arbeid.
Blir han arbeidsløs vil det nok ikke resultere i mindre festing..
Vis hele sitatet...
Blir han arbeidsløs blir det nok mindre festing da han ikke vil ha penger siden han ikke jobber.
hva med de "alkoholiker'ne" der ute? de har lappen, men denne lille feste karen måtte miste den siden han drikker i helgene, Vi ser jo poletiet har MYE og gjøre..
Sitat av DfenZ Vis innlegg
La oss definere edruelig:

kilde : http://no.thefreedictionary.com/edruelig
Så jeg mener at politiet fint kan ta fra ham førerkortet selv om det kan virke en smule strengt.


Blir han arbeidsløs blir det nok mindre festing da han ikke vil ha penger siden han ikke jobber.
Vis hele sitatet...
Isåfall så bør politiet isåfall gå ut og definere hva de mener er det å være edruelig. Alle reagerer forskjellig på alkohol, og man kan derfor ikke dømme denne personen ut ifra noen enkelthendelser.

Så da lurer jeg på hvor politiet mener grensa for helgefyll er. Er det 1 gang hver helg med maks 6 halvlitere, eller er det annenhver helg? Eller har de kommet til den konklusjonen at det er mye større sjangse for å bryte promillereglene om man bryter husregler i fylla?

Mistenker heller at politiet er lei denne å dra til denne fyren, og derfor tar ifra han lappen bare for å straffe han, uten i det hele tatt tenke på hva risikoen for fyllekjøring er.

Da har de jo også noe mer dem kan true ungdommer med.
Jeg melder meg inn i "It's more than meets the eye"-teorien.

Det faktum at han har fått 8.000,- i bot for ordensforstyrrelse forteller meg (tatt i betraktning at forholdene beskrevet i artikkelen er korrekte) at han er en noe forstyrret ungdom, som ikke greier å ta et hint. Etter flere klager og konfrontasjoner ber han nødvendigvis om bråk når han ikke tar det på allvår, og skjerper seg.

Samtidig aner det meg at det ligger noe mer til grunn, enn helt normal helgefyll, slik han så fint unnskylder seg. Politiet hiver ikke rundt bøter for ordensforstyrrelser som om det skulle vært smågodt, og for å være helt ærlig er jeg smålig lei av "faens inkompetente purkejævel"-holdningen mange av dere ser ut til å ha.

Dog, på et prinsipielt grunnlag syntes jeg dette er noe merkverdig - til tross for at fyren ser ut til å fortjene det. Jeg må innrømme at jeg ikke er noen fan av de mange "sette et eksempel"-tilfellene som kommer frem i media til stadighet, særlig når de baseres på føre-var-prinsippet uten særskilt grunnlag. Men igjen: jeg tror det er deler av denne hendelsen som enda ikke har nådd medias lys.

Det være sagt er jeg enig i at det burde være et klarere lovverk på dette feltet.
Sist endret av Restyle; 26. november 2009 kl. 02:15.
Ser man rimelig enkelt på det så er det helt klart at en "helt vanlig ungdom som fester av og til" ikke fortjener å miste lappen sånn ut av det blå. Dette kan jeg derimot med ganske stor sikkerhet si at *ikke* er tilfelle i denne saken. En person som gjentatte ganger har latt være å oppføre seg under påvirkning av alkohol - til den grad at politiet har valgt å fysisk ta fra ham stereoanlegget og gi han en klekkelig bot - viser virkelig ikke den respekten til lovverket og det vettet man ville forventet av en person man treffer i trafikken. Selv om selve loven er litt sketchy og lite spesifikk så synes jeg grunnlaget er tilstede for å bruke den.

Det skal vel også nevnes at det sikkert er flere underliggende årsaker her som hverken politiet eller Nodland føler for å fremme til media. Saker som garantert ville styrket politiets sak.

Edit: Nei, se der ja. Støttegruppe og greier: http://www.facebook.com/group.php?gid=188079574207
Sist endret av Dyret; 26. november 2009 kl. 02:35.
Saken er jo totalt latterlig!
Sitat av DfenZ Vis innlegg
La oss definere edruelig:

kilde : http://no.thefreedictionary.com/edruelig
Så jeg mener at politiet fint kan ta fra ham førerkortet selv om det kan virke en smule strengt.


Blir han arbeidsløs blir det nok mindre festing da han ikke vil ha penger siden han ikke jobber.
Vis hele sitatet...
Da er det bare å levere inn førerkortet folkens, det er nemlig svært, svært få blant norges befolkning som er edruelige per definisjon.


Blir han arbeidsløs får han stønad fra NAV. Om han virkelig har et problem med alkoholen, slik som det anføres i saken, så er det nok ganske åpenbart hva han vil bruke dødtiden til som han ellers ville brukt på arbeid.
Høres ut som han har irritert på seg noen politifolk. Det finnes mange muligheter til å gjøre livet surt for folk om man er politi og har kreative jurister på sin side.

Jeg er ikke opptatt av hvem som er mest tulling i denne saken, men tviler på at politiet når frem til slutt.

Så lenge hans eventuelle forseelser ikke er konkret trafikk-relaterte, strider det mot alminnelig rettsoppfatning at han skal fratas førerkortet. Såvidt jeg husker er vel dette et viktig rettsprinsipp i Norge mht. til å ta i bruk nyskapende lovtolkninger?

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg tror mange glemmer at aa kunne kjoere bil ikke er en rett, heller et privelegie..
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig rett. Men denne saken lukter mye av trynefaktor. Og loven skal være forutsigbar og lik for alle.
Sist endret av nissefanten; 26. november 2009 kl. 04:39.
Hadde det ikke vært for at gutten fikk media dekning hadde han mistet den.
Nå er det vel minimale sjanser for det.
Hadde dette vært vanlig praksis, så ville det vært uvanlig for en person på 18 - 25 å ha førerkort..
Enda et bevis på at politiet har lite å gjøre.. De burde helle vært ute i gatene å vært fårebyggende!
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
De burde helle vært ute i gatene å vært fårebyggende!
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er jo pinnekjøttsesong.
Jeg kan nevne stikkord som overstadig beruset, offensiv oppførsel mot både sivile og politi, hærverk, offentlig urinering, forstyrrelse av den alminnelige ro og orden osv. (listen er lang).

Han er(/var?) stort sett ute på 1 eller flere av disse hver helg, noe som har pågått de siste 3-4 årene.
Syntes bare det er rart politiet ikke har gjort noe før nå..
Sist endret av Lanjelin; 26. november 2009 kl. 08:08.
Sitat av DrMight Vis innlegg
Jeg kan nevne stikkord som overstadig beruset, offensiv oppførsel mot både sivile og politi, hærverk, offentlig urinering, forstyrrelse av den alminnelige ro og orden osv. (listen er lang).

Han er(/var?) stort sett ute på 1 eller flere av disse hver helg, noe som har pågått de siste 3-4 årene.
Syntes bare det er rart politiet ikke har gjort noe før nå..
Vis hele sitatet...
Det synes du vell, men du innser jo hva som skjer når han mister lappen pga drikkinga? Trolig så vil vedkommende drikke enda mer.

Du slukker ikke bål med bensin.
Både faren og eit par kompisar var i vitneboksen. Dei beskreiv 20-åringen som ein gild og roleg kar, som blir litt meir livleg i fylla. Faren sa at han ikkje drikk meir enn ungdommar flest.

For staten vitna fleire politifolk. Dei rapporterte om ein 20-åring som nærast alltid er å sjå på byen i helgene, brysam og full. Politiet har òg vore i leilegheita hans fleire gonger, etter å ha fått klager om høg musikk. Politifolka sa at ungguten har hatt for vane å oppsøkja politiet når han er ute på byen.

20-åringen, på si side, forklarte at han snarare føler seg forfølgd av politiet i Egersund. Han sa òg at han angra på ting han har sagt til tenestefolka når han har vore full.

Ypping med politiet fører sjeldent med seg noe positivt..
-> Kilde <-
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg sa ingenting om bot og fengsel, men heller om bot/fengsel og førerkortbeslag. Dobbeltstraff skal ikke forekomme i Norge. Så lær deg å les!
Vis hele sitatet...
Det er jo vanlig å få begge deler når man mister lappen. Da jeg mista lappen fikk jeg bot, betinget fengsel og mista førerretten i x måneder. Snakker vi trippelstraff?