Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 7862
Hva mener dere?

Sånn som de driver på nå går ikke mye den gode vei. Hva med å gjøre det lovlig istede for å gjøre lover strengere? Etter undersøkelser er det ikke mange prostituerte som har merket nedgang på etterspørsel eller redsel fra kunder.
Så da, hva oppnår vi med å gjøre dette lovlig? -Jo, vi får flere frivillige som jobber under kontrollerte forhold, skal ikke si vi blir kvitt all elendigheten men det blir neppe mer, som det fortsatt blir ennå etter lovendringer.
Sist endret av rmth; 18. november 2009 kl. 19:58.
jeg mener det burde vært lovelig i kontrolerte forhold. blir for dumt slik det er nå. i kontrollerete forhold kan man kreve skatt av de som driver med dette.
dokumentar på nrk: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/576557
Dette er det svært delte meninger om.
Personlig synes jeg det er et hån mot jenter og kvinners kropp. Det er med på å forvrenge kvinnesynet totalt.
Er det virkelig slik vi vil ha det? At jenters kropp er noe vi kan kjøpe? Jeg vil mye heller ha et forhold basert på kjærlighet.
Samtidig veit vi godt hvorfor menn kjøper kvinner via prostitusjon. Det er ikke pga. at de er overkåt eller ikke har hat sex på lenge, men, av den samme grunnen som de fleste voldtekter. Nemmelig at menn skal vise makt ovenfor kvinner.

Er dog svært uenig med med eget parti (SV), med kriminaliseringen av prostitusjon før det var satt i gang hjelpetiltak for jentene.
Men, det vi har merket er at det har vært en markant nedgang i prostiuerte i Norge. Spessielt da innvandrere som prostituerer seg.
Før var det ikke lovlig for politiet å gripe inn. Nå har vi fått det kriminalisert og politi har muligheten til å gripe inn.

Politiet: - Markant nedgang i antall prostituerte
Loven har effekt!
For å si det mildt så overøses innlegget ditt av fordommer som har blitt banket ut som sannhet.

Selv om menn står registrert som bakmenn av de fleste overgrep i offisiell statistikk, viser uoffisielle statistikker at så mye som 1 av 3 overgrep begås av kvinner. De fleste av disse er kvinner som utøver seksuelle overgrep mot barn.

Dernest ser du prostituerte som om de gjorde det fordi de mangler penger, slik man tenkte om de prostituerte på victoriatiden. Faktisk er det slik at noen kvinner utlever sin seksuelle fetisj ved å selge seg, de gjør dette frivillig.

Du hevder også at andelen prostituerte har gått ned, her overser du glatt hva faktisk pro sentret uttaler. Det som har skjedd nå er slik man gjør det i Sverige, prostitusjonen har flyttet inn i leiligheter og på nettet. Med andre ord ås har jentenes rettssikkerhet blitt mye dårligere etter lovendringen.

Det er også drøyt at du sammenligner prostitusjon og voldtekt. At du hevder at menn voldtar fordi de vil vise makt, får være dine ord. Selv mener jeg at det er mange ulike grunner til at personer kjøper seg en prostituert, det er dermed feil å konkludere slik du gjør her.

Du har også en klassisk holdning om at det er kun menn som kjøper prostituerte, det finnes også selvfølgelig kvinner som kjøper seg menn. Men tanken om den mannlige prostituerte eksisterer knapt i dette samfunnet, så jeg kan vel unnskylde deg der. Faktisk har prostituerte menn omtrent ingenting av tilbud i forhold til prostituerte kvinner.

Jeg synes det er rart at politikeren alltid har hatt en trang til å fordømmme og straffe menns seksualitet. Husk at det kun var menn som kunne rammes av den gamle homobestemmelsen. Tanken om den kvinnlige homofile var ikke eksisterende. Dernest så var det også menn som man hadde i tankene når man innførte den bestemmelsen som forbyr prostitusjon.

Det som hadde vært bedre er om vi hadde gitt jentene hjelpetiltak gjennom offentlig kontrollerte bordeller slik de har det i utlandet. Da sikrer man både kvinner og menns helse, samt at alt foregår på en skikkelig måte. Du burde se den britiske dokumentaren om bordell som gikk på NrK. Tror den het "Fruer anbefaler bordell".

Prostitusjon får man ikke bekjempet, det er mange som har prøvd det opp igjennom historien. Det er naivt å tro at norge og sverige er de første.
Det er mange damer som reiser til Gambia og andre land i Afrika for å kjøpe sex. Er det noe mer der nede en den sexen de kan få i Norge eller hva er problemet her ?
Det er uansett like galt/riktig som om en norsk mann kjøper en nigeriansk i norge.
Sitat av KVTL Vis innlegg
For å si det mildt så overøses innlegget ditt av fordommer som har blitt banket ut som sannhet.
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt baserer seg på fakta fra div. rapporter jeg har fått servert oppover tidene fra politiske partier da jeg har vært med å stemme igjennom det å kriminalisere horekunder.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Selv om menn står registrert som bakmenn av de fleste overgrep i offisiell statistikk, viser uoffisielle statistikker at så mye som 1 av 3 overgrep begås av kvinner. De fleste av disse er kvinner som utøver seksuelle overgrep mot barn.
Vis hele sitatet...
Jeg har også uoffisielle statistikker på pcen min som tilsier at det er hunder som utøver flest overgrep mot barn.
Gi meg kilder, så kanskje vi får i gang en litt bedre debatt.
At det finnes et større marked for mannlig prostitusjon i landet en hva mannen i gata tror, veit jeg.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Dernest ser du prostituerte som om de gjorde det fordi de mangler penger, slik man tenkte om de prostituerte på victoriatiden. Faktisk er det slik at noen kvinner utlever sin seksuelle fetisj ved å selge seg, de gjør dette frivillig.
Vis hele sitatet...
Jeg veit at store deler av prostitusjonen av norske kvinner i Norge, ofte baserer seg på pengemangel. Da ikke i en slik skala at det kun er kvinner som mangler penger til heroinen sin. Selvom det finnes store mengder av de også. Det er mange altformange jenter og barn som selger kroppen sin for altfra kontantkort til en 500 lapp til røyk og alkohol.
Denne seksuelle fetisjen du snakker om, er en så liten andel at jeg ikke ser på det som et verdig argument.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Du hevder også at andelen prostituerte har gått ned, her overser du glatt hva faktisk pro sentret uttaler. Det som har skjedd nå er slik man gjør det i Sverige, prostitusjonen har flyttet inn i leiligheter og på nettet. Med andre ord ås har jentenes rettssikkerhet blitt mye dårligere etter lovendringen.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant at en hel del av prostiusjonen er flyttet innendørs og inn i stengte leiligheter. Det jeg og veit, er at de mørketalla er tatt med i uttalesen om at det er blitt færre prostituerte og kunder.
Igjen vil jeg pressisere at jeg er uenig å kriminalisere før vi har et bedre alternativ. Og problemet du snakker om, er et mye mindre problem nå, etter de prostiuterte har fått tilbud om en hjelp ut.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Det er også drøyt at du sammenligner prostitusjon og voldtekt. At du hevder at menn voldtar fordi de vil vise makt, får være dine ord. Selv mener jeg at det er mange ulike grunner til at personer kjøper seg en prostituert, det er dermed feil å konkludere slik du gjør her.
Vis hele sitatet...
Det er null problem å dra til et annet land å kjøpe seg kvinner lovlig.
Det jeg også har fått servert i form av saklige rapporter, så viser alle til at de fleste voldtekter blir igjennomført pga. de vil vise makt over kvinner og/eller at de blir gjort på grunn av spenning.
Det har fint lite med seksuelt behov å gjøre.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Du har også en klassisk holdning om at det er kun menn som kjøper prostituerte, det finnes også selvfølgelig kvinner som kjøper seg menn. Men tanken om den mannlige prostituerte eksisterer knapt i dette samfunnet, så jeg kan vel unnskylde deg der. Faktisk har prostituerte menn omtrent ingenting av tilbud i forhold til prostituerte kvinner.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ikke denne holdningen, så slutt å putt ord i munnen min.
Ekkel og tvilsom debatteknikk du har.
Og markedet for mannligprostitusjon er betydelig større en hva du tror.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Jeg synes det er rart at politikeren alltid har hatt en trang til å fordømmme og straffe menns seksualitet. Husk at det kun var menn som kunne rammes av den gamle homobestemmelsen. Tanken om den kvinnlige homofile var ikke eksisterende. Dernest så var det også menn som man hadde i tankene når man innførte den bestemmelsen som forbyr prostitusjon.
Vis hele sitatet...
Det er ikke politikerene som bestemmer at gutter er kule når de har hatt seksuell omgang med 10 jenter, og kvinner er "løse" og "horete".
Det er du og jeg som er med på å underbygge desse normene.
Og selvsagt fokuserest det mest på menn, når vi ser på historien og ser at menn alltid har vært høyes på rankstigen når det kommer til å kjøpe sex og eller voldtekt av kvinner.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Det som hadde vært bedre er om vi hadde gitt jentene hjelpetiltak gjennom offentlig kontrollerte bordeller slik de har det i utlandet. Da sikrer man både kvinner og menns helse, samt at alt foregår på en skikkelig måte. Du burde se den britiske dokumentaren om bordell som gikk på NrK. Tror den het "Fruer anbefaler bordell".
Vis hele sitatet...
Snakk med en prostituert i Oslo om reel valgmulighet. Det er ikke så mange mulighter det står mellom, tror jeg. Ikke før nå. Gjennom sluttpakke for de prostituerte, har de kvinner i prostitusjon for første gang en reel mulighet til å komme seg ut av sexindustrien. SV og jeg har fått gjennom en lov som kriminaliserer horekunden, vi har nå fulgt opp med en sluttpakke, og vi tar selvsagt ansvar om å fortsette oppfølgningen av de prostituerte med videre pengebevilgninger og sosiale tiltak.

Sitat av KVTL Vis innlegg
Prostitusjon får man ikke bekjempet, det er mange som har prøvd det opp igjennom historien. Det er naivt å tro at norge og sverige er de første.
Vis hele sitatet...
Jeg har stor forståelse for horekundene, sa Terje Halleland, fylkesleder i Rogaland FrP da loven om forbud mot kjøp av sex kom. Vet du hvem jeg har sympati for? De som tvinges til å selge kroppene sine, av bakmenn og halliker i en industri som er vår tids slavehandel.
Sist endret av oom; 18. november 2009 kl. 22:29. Grunn: skriveleif
Temaet er faktisk diskutert ut og inn på forumet tidligere, noe du raskt avdekker ved et forumsøk
Sitat av OoM Vis innlegg
I
Denne seksuelle fetisjen du snakker om, er en så liten andel at jeg ikke ser på det som et verdig argument.
Vis hele sitatet...
Så vi skal ikke bry oss om den lille andelen av befolkningen? Så utrolig medmenneskelig av deg...

Sitat av OoM Vis innlegg
Vet du hvem jeg har sympati for? De som tvinges til å selge kroppene sine, av bakmenn og halliker i en industri som er vår tids slavehandel.
Vis hele sitatet...
De har jeg sympati for og. Hadde vi derimot gjort dette lovlig. Gjort dette til et vaskeekte yrke hvor man betalte skatt og hadde en fast arbeidstid så hadde ikke dette vært noe problem.
Jeg så dokumentaren : Slanger I Paradis
Den handlet om akkuratt dette.

Hva om staten hadde bygget horehus / bordeller og tatt skatter av det?
Og kåte gamle griser hadde blitt fornøyd.
Sætre, M. Holter, H. & Jebsen, E.: Tvang til seksualitet – en undersøkelse av seksuelle overgrep mot barn, Cappelen 1986, FMSO artikkel publiser i 2008 ("Fakta om seksuelle overgrep"), SMM sin årsrapport (enten fra 2006 eller 2007) samt at Marianne Lind har vel litt forskning på det området.

Så innlegget mitt baserer seg absolutt på fakta og ikke noe hjemmemekk. Jeg skrev uoffisielle statistikker fordi det ikke er noen offentlige statistikker fra SSB som behandler emnet.

Strengt talt så var det vel ikke SV som stod bak forbudet alene, uten støtte fra Ap og SP så hadde lovforslaget neppe gått igjennom.

Når du skriver:
Denne seksuelle fetisjen du snakker om, er en så liten andel at jeg ikke ser på det som et verdig argument.
Vis hele sitatet...
Ser du glatt over det faktum at det faktisk er noen som har slike lyster, du setter også disse i samme båsen som "alle hjelpeløse kvinner" som prostituerer seg. Jeg tok det opp fordi bildet ikke er sort/ hvit slik SV og AP vil ha det til.

Som sagt så er det mange ulike grunner til prostitusjon, noen har litt lysere hensikter enn andre. Dessverre så blir spørsmålet uansett om det er heldig forbudet, både meg og deg har samme holdning der. Forbud, ihvertfall ikke før det hadde vært noen hjelpetilbud, er uheldig. Dessuten øker terskelen for å kontakte politiet hvis de prostituerte blir utsatt for vold eller voldtekt. Jeg er redd det nye systemet har bare favorisert halliken, med andre ord gitt de mer makt enn det de hadde før endringen.
Det har blitt diskutert såpass mange ganger tidligere at jeg ikke orker å dreie ut med hele holdningsvaset i denne tråden også. Det jeg dog vil hevde, uten at dette nødvendigvis reflekterer mitt synspunkt; er at det har blitt ufattelig mye deiligere å gå rundt i Oslos gater de siste par månedene. Før pleide det å stå minimum en nigeriansk hore på hvert gatehjørnet, nå er det kun et fåtall. Jeg har dog ingen sikre kilder på dette, men det er iallefall hva jeg opplever.

Dette ville sannsynligvis blitt resultatet uansett om valget hadde fallt på kriminalisering eller bordeller, men å holde det groveste vekk fra gatene er ingenting annet enn befriende. Det er ikke så jævlig artig å bli spurt om sex av et drøss med prostituerte hver gang du går ti meter unna Karl Johan.
Sitat av OoM Vis innlegg
Det er helt sant at en hel del av prostiusjonen er flyttet innendørs og inn i stengte leiligheter. Det jeg og veit, er at de mørketalla er tatt med i uttalesen om at det er blitt færre prostituerte og kunder.
Igjen vil jeg pressisere at jeg er uenig å kriminalisere før vi har et bedre alternativ. Og problemet du snakker om, er et mye mindre problem nå, etter de prostiuterte har fått tilbud om en hjelp ut.
Vis hele sitatet...
Dersom du ser dokumentaren som gikk i går, "Slanger i paradis", vil du se at Pro-senteret sier det er like mange prostituerte i landet vårt nå, som i juni 2007. De prostituerte tok en liten pause for og se hvordan loven ble håndtert i Norge før de vendte tilbake.
Sist endret av Allure; 19. november 2009 kl. 00:50.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Så vi skal ikke bry oss om den lille andelen av befolkningen? Så utrolig medmenneskelig av deg...
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke vi skal overse disse jentene når det kommer til det store og hele.
Jeg mente det ikke var et verdig argument i denne settingen. Da med tanke på han la
det frem slik at vi har et stort antall jenter som gjør dette av fri vilje.
For det er nemmelig veldig feil.
Tenker dere som mener det burde vært lovlig på at da vil staten faktisk eie kvinnekroppene ha retten til å leie dem ut til hvem de mener bør ha tilgang til dem? Jeg liker ikke tanken på at staten skal distribuere fitte.
Sitat av Poke Vis innlegg
Tenker dere som mener det burde vært lovlig på at da vil staten faktisk eie kvinnekroppene ha retten til å leie dem ut til hvem de mener bør ha tilgang til dem? Jeg liker ikke tanken på at staten skal distribuere fitte.
Vis hele sitatet...
Staten må i så fall også ha mannlige prostituerte, det er da ett kjønnsnøytralt samfunn.

Leier ut kroppen hele veien jeg. Det er jo typen jobb som er forskjellen. Noen leier ut hendene, snekker osv. andre leier ut fitta. Vi er alle en type prostituerte. Men vi trenger jo penger så det er sånn dette funker.
Dette yrket vil aldri forsvinne. Noen får problemer med denne jobben, andre ikke. Sånn er det også i andre yrker. Men det må vell innrømmes at risikoen for en psykisk knekk, eller at man blir lurt av bakmenn er stor så lenge dette ikke er organisert skikkelig. Om staten skulle vært hallik burde kanskje de prostituerte underkastet seg en psykisk sjekk for å teste tålegrensen.

Ellers har jeg aldri kjøpt noen prostituerte, kunne heller aldri tenke meg å gjøre det. Det virker rett å slett jævlig ekkelt å kjøre i samme spor som en annen bare minutter i forveien. Men forstår godt enkelte er tilbøyelige til å gjøre dette i mangel av å få seg, skjønt sex er ikke en menneskerett.

Så det viktigste, hvorfor i helvete skal man betale for noe som er gratis!!!
Jeg forstår "vi er alle prostituerte" -tankegangen din veldig godt, men etter å ha fordypa meg i emnet i mange år kan jeg trygt si at jentene tar skade av dette arbeidet - mer enn en vanlig arbeidstaker. De får eller bygger videre på det ødelagte forholdet til sin egen seksualitet, mange får et feil forhold til menn, og sliter med skyld, skam og lignende.
Det er ikke bare bare å slutte heller, da det er en reell fare for at de kan bli gjenkjent og føler mye på det, de fikser ikke alltid en streit 8-4 jobb, de veit ikke hvordan de skal forklare hullet i CV-en og så videre.

Kjøp og salg bør heller avkriminaliseres og vi får sette inn forebyggende tiltak og hjelpe jentene som best vi kan når de har havna der, enn å tilsynelatende ta fra dem levebrødet og tvinge dem inn i "mer" kriminelle miljøer hvor det er større sjanse for å havne i trøbbel ved forbud av kjøp-loven. Men at STATEN skal stå ansvarlig for disse skadene de tar, og i tillegg kalle det en forbedring, det blir for drøyt.
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg mener ikke vi skal overse disse jentene når det kommer til det store og hele.
Jeg mente det ikke var et verdig argument i denne settingen. Da med tanke på han la
det frem slik at vi har et stort antall jenter som gjør dette av fri vilje.
For det er nemmelig veldig feil.
Vis hele sitatet...
Men du mener at dette argumentet (bestående av menneskeliv) ikke er verdig i denne sammenhengen? Antallet har vel strengt tatt ingenting å si så lenge det er problemer der ute? De som ikke har noe valg, de som må selge kroppen sin, de vil ikke ha noen å selge til om det blir lovlig og det blir opprettet bordeller. Hvem pokker gidder å snuse rundt på hjørne-prostituerte når de har muligheten til å stikke et sted hvor de vet alt jeg er trygt og fint. For begge parter.

Jeg har faktisk aldri hørt et godt argument for å ikke lovliggjøre prostitusjon.
Sitat av Poke Vis innlegg
Jeg forstår "vi er alle prostituerte" -tankegangen din veldig godt, men etter å ha fordypa meg i emnet i mange år kan jeg trygt si at jentene tar skade av dette arbeidet - mer enn en vanlig arbeidstaker. De får eller bygger videre på det ødelagte forholdet til sin egen seksualitet, mange får et feil forhold til menn, og sliter med skyld, skam og lignende.
Det er ikke bare bare å slutte heller, da det er en reell fare for at de kan bli gjenkjent og føler mye på det, de fikser ikke alltid en streit 8-4 jobb, de veit ikke hvordan de skal forklare hullet i CV-en og så videre.

Kjøp og salg bør heller avkriminaliseres og vi får sette inn forebyggende tiltak og hjelpe jentene som best vi kan når de har havna der, enn å tilsynelatende ta fra dem levebrødet og tvinge dem inn i "mer" kriminelle miljøer hvor det er større sjanse for å havne i trøbbel ved forbud av kjøp-loven. Men at STATEN skal stå ansvarlig for disse skadene de tar, og i tillegg kalle det en forbedring, det blir for drøyt.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev så er det en større sannsynlighet for psykiske ettervirkninger. Ellers er jo argumentet ditt om avkriminalisering bra. Det jeg savner i debatten er konkrete tiltak for å hindre at jenter/gutter havner i denne suppa. Ett annet spørsmål er jo hva man kan gjøre med de som går inn i dette med åpne øyne og forstår mesteparten av konsekvensene. Det er jo sånn at noen blir drevet kun av pengebegjæret også, uten å helt forstå konsekvensen av å leve ett luksusliv via sin kropp og ikke en meget bra betalt jobb.
Det er så - men de kommer fortsatt til å få et fuckedup forhold til sin egen seksualitet selv om det er "skikkelig organisert". Å ha en psykologisk godkjent test før en trer inn i prostitusjonen bidrar jo også til at det svarte markedet kommer tilbake, da det er SVÆRT få som vil kunne drive med dette i mange år uten å ta noe som helst skade av det og dermed få godkjent den testen, ergo vil de offentlige bordellene til enhver tid være enten underbemanna med lange køer, eller de vil være veldig mye verre enn gata.

Prostitusjon er noe man plutselig befinner seg midt oppi uten å egentlig ha ment å bli værende så lenge. Et aktuelt tiltak kan være å forebygge tung og alternativ rusbruk blant svært unge og de i risikogruppene.

Og Athleon, prostitusjon ER lovlig. Det er bare ikke lov å benytte seg av tjenesten.
Sitat av Poke Vis innlegg
Og Athleon, prostitusjon ER lovlig. Det er bare ikke lov å benytte seg av tjenesten.
Vis hele sitatet...
Da har jeg hørt feil. Mener å hørt at det er blitt ulovlig å selge også. Kan selvfølgelig ha hørt feil, men det er ikke relevant så lenge det alltid vil være de som selger og det alltid vil være de som kjøper.
Tror prostitusjon alltid vil finnes. Tenker litt på sexual moralen både til de som kjøper og selger, selv om det strengt tatt er tabu å diskutere seksualmoral................Hva skjedde før grensene ble brutt i forhold til ett normalt sexliv ?
Sitat av Poke Vis innlegg
Tenker dere som mener det burde vært lovlig på at da vil staten faktisk eie kvinnekroppene ha retten til å leie dem ut til hvem de mener bør ha tilgang til dem? Jeg liker ikke tanken på at staten skal distribuere fitte.
Vis hele sitatet...
1. Hvem har sagt at dette skal være statsdrevet?
2. Hvem har sagt det bare gjelder kvinner?
3. Hvem har sagt at arbeidsgiver plutselig bestemmer over den ansattes kropp? Du jobber ikke om du ikke vil! I et lovlig "horehus" ville de ansatte kunne velge sine egne kunder i større grad enn på gata.

[quote=OoM;1553160Er det virkelig slik vi vil ha det? At jenters kropp er noe vi kan kjøpe? Jeg vil mye heller ha et forhold basert på kjærlighet.
Samtidig veit vi godt hvorfor menn kjøper kvinner via prostitusjon. Det er ikke pga. at de er overkåt eller ikke har hat sex på lenge, men, av den samme grunnen som de fleste voldtekter. Nemmelig at menn skal vise makt ovenfor kvinner.
[/QUOTE]

Mener du at det kun er kvinner som prostituerer seg?

Hvem snakket om kjærlighet? Her er det snakk om business. At en person har lyst til å leve av å selge seksuelle tjenester ugyldiggjør ikke kjærlighet på noen som helst måte. Det har faktisk veldig lite med hverandre å gjøre.

Hvor har du det fra at kjøp av prostitusjon handler om makt? Hvem er du til å snakke for alle "horekunder" ? Uansett er det mye lettere å hanskes med problemet du beskriver ved å lovliggjøre prostitusjon! Ingen har kontroll over hva som skjer på gata!
Grunnen til at det er ulovlig er ganske enkel, staten tjener godt med penger på bøtelegge kundene.
Burde ikke være ulovlig da det tross alt er snakk om verdens eldste yrke XD
Men alvorlig talt, man blir ikke kvitt det uansett hva man prøver på, muligens om disse sex klubbene ikke hadde fått så mye pes så hadde kanskje forbruket gått i prostituerte gått ned men det tjener jo ikke staten noe på ^^
Sitat av fetter Vis innlegg
1. Hvem har sagt at dette skal være statsdrevet?
2. Hvem har sagt det bare gjelder kvinner?
3. Hvem har sagt at arbeidsgiver plutselig bestemmer over den ansattes kropp? Du jobber ikke om du ikke vil! I et lovlig "horehus" ville de ansatte kunne velge sine egne kunder i større grad enn på gata.



Mener du at det kun er kvinner som prostituerer seg?

Hvem snakket om kjærlighet? Her er det snakk om business. At en person har lyst til å leve av å selge seksuelle tjenester ugyldiggjør ikke kjærlighet på noen som helst måte. Det har faktisk veldig lite med hverandre å gjøre.

Hvor har du det fra at kjøp av prostitusjon handler om makt? Hvem er du til å snakke for alle "horekunder" ? Uansett er det mye lettere å hanskes med problemet du beskriver ved å lovliggjøre prostitusjon! Ingen har kontroll over hva som skjer på gata!
Vis hele sitatet...
Noen er for stygge til å få seg ett nyp.
Noen har ikke sosiale nok antenner til å få seg ett nyp
Noen har ikke tid til ett kjærlighetsforhold
Noen vil ikke binde seg til ett annet menneske.
Noen har sterk kjønnsdrift.
Noen har behov for å herske over damer.
Noen har større sexbehov enn kona/kjæresten klarer å dekke.
Noen gjør det for spenningen.
Noen ønsker noe "nytt" hver gang.

Det er mange grunner til at folk kjøper sex. Det er jo også faktisk sånn at det er verre for en mann å få seg litt enn en dame. Det går på at damer er mer kvalitetsbeviste og tar ikke hva som helst, mens mannfolk må kjempe om gunsten. Mannfolk er mer tilbøyelige til å ta det som byr seg, det gjør ikke damer, de står heller over en kjangs.
Fetter:
1. Jeg antok det skulle være statsdrevet siden det er statlige bordeller flesteparten jeg har diskutert dette med, har nevnt. Jeg sier bare at om staten skal eie disse bordellene dere vil ha, eier staten også jentenes kjønn og leier det ut, hvilket jeg syns blir helt feil. Derfor foreslo jeg avkriminalisering som et mye bedre alternativ.
2. Ingen har sagt at det bare gjelder kvinner. Men det er flest kvinner som prostituerer seg i Norge, og det er nesten utelukkende kvinner som trekker på gata, derfor diskuterer vi kvinner. Guttehorene er en litt annen diskusjon, det er et annet miljø og det er ikke nevneverdig hallikvirksomhet eller menneskehandel her.
3. Det er en selvfølge at arbeidsgiveren vil bestemme over den ansatte prostituertes kropp i større grad enn i andre arbeidsforhold fordi det faktisk er sex som selges og markedsføres. Om det var så enkelt at en ikke jobber om en ikke vil - tror du de prostituerte VIL ta 7 turer om dagen eller? De trenger pengene.
Og vil de egentlig kunne velge i større grad enn på gata? Jeg antar at for at bordellene skal gå i pluss vil jentene få provisjon, dermed er det bedre for dem jo flere de betjener. Gitt at enkelte har en dyr rusvane vil de ikke alltid kunne si nei til ekstra penger, og dermed ta kunder de ikke nødvendigvis ville betjent.
Når du tenker deg om forstår du sikkert at det er ikke utseende og velduftenhet som gjelder her, og de står helt fri til å si nei til kundene på gata også. Det blir ikke bedre av at kunden er pen og liker misjonærstilling.

Kjærlighet og business er ikke to forskjellige ting når businessen gjør at de ikke er i stand til å ha et "normalt" kjærlighetsforhold. Det har faktisk mer å gjøre med hverandre enn du ser ut til å begripe. Ville du likt at dama di gikk med OB hver dag fordi hu innbilte seg at hu lukta gammal sæd ellers?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det er jo også faktisk sånn at det er verre for en mann å få seg litt enn en dame. Det går på at damer er mer kvalitetsbeviste og tar ikke hva som helst, mens mannfolk må kjempe om gunsten. Mannfolk er mer tilbøyelige til å ta det som byr seg, det gjør ikke damer, de står heller over en kjangs.
Vis hele sitatet...
For det første er dette ganske generaliserende påstander, for det andre, hvor vil du hen?

Sitat av Poke Vis innlegg
Fetter:
1. Jeg antok det skulle være statsdrevet siden det er statlige bordeller flesteparten jeg har diskutert dette med, har nevnt. Jeg sier bare at om staten skal eie disse bordellene dere vil ha, eier staten også jentenes kjønn og leier det ut, hvilket jeg syns blir helt feil. Derfor foreslo jeg avkriminalisering som et mye bedre alternativ.
Vis hele sitatet...
Staten eier ikke det kvinnelige kjønn selvom kvinnen arbeider på et bordell. En arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å jobbe.. En hallik derimot!

Sitat av Poke Vis innlegg
3. Det er en selvfølge at arbeidsgiveren vil bestemme over den ansatte prostituertes kropp i større grad enn i andre arbeidsforhold fordi det faktisk er sex som selges og markedsføres. Om det var så enkelt at en ikke jobber om en ikke vil - tror du de prostituerte VIL ta 7 turer om dagen eller? De trenger pengene.
Og vil de egentlig kunne velge i større grad enn på gata? Jeg antar at for at bordellene skal gå i pluss vil jentene få provisjon, dermed er det bedre for dem jo flere de betjener. Gitt at enkelte har en dyr rusvane vil de ikke alltid kunne si nei til ekstra penger, og dermed ta kunder de ikke nødvendigvis ville betjent.
Når du tenker deg om forstår du sikkert at det er ikke utseende og velduftenhet som gjelder her, og de står helt fri til å si nei til kundene på gata også. Det blir ikke bedre av at kunden er pen og liker misjonærstilling.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det en selvfølge? Dette er jo bare ville påstander!
Mennesker vi alltid måtte ta valget om de har lyst til å tjene pengene eller ikke, og vi kan selvfølgelig ikke garantere de prostituerte vil velge sitt eget velbehag fremfor penger, men i et seriøst arbeidsmiljø er det større frihet enn på gata.

Sitat av Poke Vis innlegg
Kjærlighet og business er ikke to forskjellige ting når businessen gjør at de ikke er i stand til å ha et "normalt" kjærlighetsforhold. Det har faktisk mer å gjøre med hverandre enn du ser ut til å begripe. Ville du likt at dama di gikk med OB hver dag fordi hu innbilte seg at hu lukta gammal sæd ellers?
Vis hele sitatet...
Mener du at alle har problemer med å selge sex? Tro det eller ei, er det faktisk mennesker der ute som har null problem med å skille jobb og privatliv, selvom jobben handler om sex!

Poenget mitt er ikke at avkriminalisering vil løse alle etiske problemstillinger, men jeg mener det vil bli mye større seriøsitet og kontroll! Det vil alltid finnes prostitusjon, men med et lovlig alternativ vil ihvertfall mesteparten være kontrollert!

Det vil alltid finnes yrker hvor man gjør noe man egentlig ikke er konfortabel med kun pga. pengene, men vedå ulovliggjøre prostitiusjon tvinger vi en hel gruppe mennesker (les: frivillige prostituerte) inn i et kriminelt og farlig miljø.
Sitat av fetter Vis innlegg
For det første er dette ganske generaliserende påstander, for det andre, hvor vil du hen?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke generalisernde på noen som helst måte.
Dette er rein fakta. Noe du også hadde fått med deg om du hadde satt deg bittelitt inn i normene som finnes i dagens samfunn.
Det er kult for gutter å ha sex med mange jenter.
Samtidig bruker samfunnet konsekvent en herseteknikk som heter dobbeltstraff mot jenter.
Jenter som har sex med mange er løse og horte og de som har sex med få er pripne.

Sitat av fetter Vis innlegg
Staten eier ikke det kvinnelige kjønn selvom kvinnen arbeider på et bordell. En arbeidsgiver kan ikke tvinge deg til å jobbe.. En hallik derimot!
Vis hele sitatet...
Om du er ansatt i det offentlige så eier de ikke sjela di nei.
Du har dog kanskje ikke hørt om dårlig arbeidsmoral? Det er en skam å ikke møte opp på jobb. Både i det private og offentlige.

Sitat av fetter Vis innlegg
Hvorfor er det en selvfølge? Dette er jo bare ville påstander!
Mennesker vi alltid måtte ta valget om de har lyst til å tjene pengene eller ikke, og vi kan selvfølgelig ikke garantere de prostituerte vil velge sitt eget velbehag fremfor penger, men i et seriøst arbeidsmiljø er det større frihet enn på gata.
Vis hele sitatet...
Selvsagt hadde det blitt bedre arbeidsforhold for kvinner som jobber i offentlige bordeller. (Jeg nevner offentlige, siden private bordeller ikke ville gitt et godt nok innsyn i hva som foregår, om det i det hele skulle vært aktuelt å legalisere det)
Og ja, de fleste har muligheten til å velge fattigdom eller penger.
Det jeg ikke liker tanken på, er hvordan du vil legalisere kjøp av en annen person kropp. Jeg forstår bare ikke hvordan noen kan forsvare at folk skal kunne kjøpe til seg et annen persons kropp. Dette tror jeg forsåvidt de fleste skjønner, om de bare går litt inn i seg selv og ser for seg hvilke prinsipper vi vil ha samfunnet bygget på.


Sitat av fetter Vis innlegg
Mener du at alle har problemer med å selge sex? Tro det eller ei, er det faktisk mennesker der ute som har null problem med å skille jobb og privatliv, selvom jobben handler om sex!
Vis hele sitatet...
Det er også folk som klarer å skille et liv som normal familie far og å være en kald morder. Problemet med å bruke det som et argument i en debatt og å legalisere horekunder og offentlige bordeller, er det at de er en så liten andel av de prostituerte som faktisk gjør dette frivillig og synes dette er gøy. De aller fleste er der ofte pga. rusmissbruk, overgrep i oppvekst, fattigdom og ikke minst nåtidens slavehandel, som jeg liker å kalle det.

Sitat av fetter Vis innlegg
Poenget mitt er ikke at avkriminalisering vil løse alle etiske problemstillinger, men jeg mener det vil bli mye større seriøsitet og kontroll! Det vil alltid finnes prostitusjon, men med et lovlig alternativ vil ihvertfall mesteparten være kontrollert!
Vis hele sitatet...
Det vil ikke løse et eneste etisk problem. Det vil dog forverre det drastisk.
Det at kvinner i dag blir ofte sett mer på som et objekt mannen skal erobre kom ikke av seg selv. Selvsagt ligger det en hel del historie bak, men, at prostitusjon og pornoindustrien har hatt en sinnsyk stor innvirkning, er det ingen tvil om.
1. Nå finnes det mange forskjellige typer hallikvirksomhet i Norge, det vet du sikkert, du som uttaler deg så bastant. Og staten eier, eller leier, det kvinnelige kjønn så lenge hun er på jobb (dersom hun er ansatt av staten - om private eier bordellet er det litt verre, et menneske selger et annet), og grunnen til at hun jobber nettopp som prostituert er fordi det ikke finnes så mange andre utveier; hun trenger penger, derfor jobber hun.

2. Det er en selvfølge fordi arbeidsgiveren har ansatt henne til å gjøre en jobb, og den jobben er å selge seksuelle tjenester, som hun naturlig nok utfører med kroppen sin. Så ja, jeg synes det er selvfølgelig at en bordelleier bestemmer mer over kroppen til sin ansatte enn en direktør som kun krever tilstedeværelse og rapporter. Ville påstander? Jeg synes dine er betraktelig "villere" enn mine, du virker ikke som du har et realistisk syn på hva som er bakgrunnen for at folk vanligvis prostituerer seg, og du har helt klart ikke orka å sette deg inn i problemstillinger, fakta eller undersøkelser i det hele tatt.

3. Jeg har ikke sagt at alle har problemer med å selge sex, det skreiv jeg i forrige post. Jeg sier det er FÅ som klarer å gjøre det over lengre tid uten å bli merka av det. Selvfølgelig finnes det alltid NOEN som synes det er helt greit å selge kroppen sin for penger, men det er ikke DE du finner på gata. De finner du på klubber og hoteller, og er ikke den gruppa du snakker om og vil "redde" uansett.

Avkriminalisering er forresten ikke det samme som legalisering, så hvilken av delene er det du argumenterer for egentlig?
Trådstarter
Er det virkelig slik vi vil ha det? At jenters kropp er noe vi kan kjøpe? - Hehe, man får vertfall ikke flere problemer av det.
Det fører kun En vei og det er litt bedre, enten vi vill eller ikke. Horene vil være der enten vi endrer lov eller ikke og de tjener godt i norge!

Jeg søkte i forumet og fant dette i mange andre forum ingen om bare dette. jeg er interesert i å se om det er så mange som jeg tror som faktisk ikke ser at horene vil være der og hvis det er lovlig vil det meste skje under skjerpede forhold og for ikke å nevne skatt ja. Jeg kan ikke på noen måte se at dette skal føre videre den veien det går nå.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av rmth Vis innlegg
Er det virkelig slik vi vil ha det? At jenters kropp er noe vi kan kjøpe? - Hehe, man får vertfall ikke flere problemer av det.
Det fører kun En vei og det er litt bedre, enten vi vill eller ikke. Horene vil være der enten vi endrer lov eller ikke og de tjener godt i norge!

Jeg søkte i forumet og fant dette i mange andre forum ingen om bare dette. jeg er interesert i å se om det er så mange som jeg tror som faktisk ikke ser at horene vil være der og hvis det er lovlig vil det meste skje under skjerpede forhold og for ikke å nevne skatt ja. Jeg kan ikke på noen måte se at dette skal føre videre den veien det går nå.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om hvordan vi VIL ha det, men hvordan verden er. Jeg for min del kunne gjerne stoppet all form for prostitusjon, men det er et utrolig urealistisk mål.

Mitt poeng er da, at siden det er vanskelig å kontrollere den ulovlige industrien, kan det være greit å ha et lovlig alternativ med mer kontroll på arbeidsforholdene.

Sitat av Poke Vis innlegg
1. Nå finnes det mange forskjellige typer hallikvirksomhet i Norge, det vet du sikkert, du som uttaler deg så bastant. Og staten eier, eller leier, det kvinnelige kjønn så lenge hun er på jobb (dersom hun er ansatt av staten - om private eier bordellet er det litt verre, et menneske selger et annet), og grunnen til at hun jobber nettopp som prostituert er fordi det ikke finnes så mange andre utveier; hun trenger penger, derfor jobber hun.
Vis hele sitatet...
Ja, og det er jeg helt enig i. Jeg mener fortsatt at det må være bedre for alle parter om de hadde hatt et lovlig alternativ å snu seg mot.

Sitat av Poke Vis innlegg
2. Det er en selvfølge fordi arbeidsgiveren har ansatt henne til å gjøre en jobb, og den jobben er å selge seksuelle tjenester, som hun naturlig nok utfører med kroppen sin. Så ja, jeg synes det er selvfølgelig at en bordelleier bestemmer mer over kroppen til sin ansatte enn en direktør som kun krever tilstedeværelse og rapporter. Ville påstander? Jeg synes dine er betraktelig "villere" enn mine, du virker ikke som du har et realistisk syn på hva som er bakgrunnen for at folk vanligvis prostituerer seg, og du har helt klart ikke orka å sette deg inn i problemstillinger, fakta eller undersøkelser i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
At du tar det som en selvfølge får være din sak. Jeg ser ikke logikken i at en arbeidsgiver eier kroppen til en person selvom personen selger seksuelle tjenester. Menneskerettighetene står fortsatt like sterkt, og valget ligger på i mine øyne på personen: "Er pengene verdt kunden?"
I en ulovlig situasjon vil den ansatte risikere mye mer ved å nekte en kunde enn i en lovlig. Vi løser ikke problemet helt, men gjør det betydlig lettere å hanskes med.

Sitat av Poke Vis innlegg
3. Jeg har ikke sagt at alle har problemer med å selge sex, det skreiv jeg i forrige post. Jeg sier det er FÅ som klarer å gjøre det over lengre tid uten å bli merka av det. Selvfølgelig finnes det alltid NOEN som synes det er helt greit å selge kroppen sin for penger, men det er ikke DE du finner på gata. De finner du på klubber og hoteller, og er ikke den gruppa du snakker om og vil "redde" uansett.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke de som har det værst, men de vil få det betydlig bedre ved å ha et lovlig sted å dra på jobb.

Argumentet mitt for at De som er på gata vil få det bedre i en lovlig setting står fortsatt.

Sitat av Poke Vis innlegg
Avkriminalisering er forresten ikke det samme som legalisering, så hvilken av delene er det du argumenterer for egentlig?
Vis hele sitatet...
[/quote]

En kombinasjon: Salg av sex avkriminalisert. Kjøp av sex utenom i lisensierte bordeller burde være ulovlig (noe som presser kundene til å velge kontrollerte, lovlige forhold fremfor "gata"). Lovlige bordeller burde opprettes.
Altså¨, det kommer ikke til å bli bedre om du har det ulovlig, prostitusjon er verdens eldste yrke.. og tviler det blir stopp på..de burde heller sette det lovlig og heller ha orden på det:P det er jo et valg om man vil være prostituert..xD synest ikke det er noe galt egentlig..
Det jeg mener er at det ikke vil komme noe godt ut av å lovlinggjøre prostitusjon i norge, det er jo bare neger damer som selger seg skjøl og gammle kåte griser som kjøper uansett
Bare fordi det finnes ei og annen som gjør det frivillig (som 'Silje' fra Slanger i Paradis episoden som tross alt kunne velge og vrake i 'kundene' sine), så betyr ikke det at det burde være fritt fram siden det tross alt er mange som IKKE gjør det frivillig og trenger en form for hjelp. Det ligger mer i samfunnet, det er opp til menn å ikke kjøpe sex for exempel (og ikke gi meg 'jammen damer drar til gambia', vi snakker om norge her, menn drar til thailand, like relevant her?), trur gutteprostituerte er mer vanlig enn folk liker å tenke seg og kjøperne er stort sett menn der også. Jeg klarer ikke synes synd på menn som 'ikke får seg fitte' og dermed skal ha 'rett' til å kjøpe en persons kjønnsorgan til eget bruk/misbruk. For min del synes jeg det er litt rart at folk klarer å ha sex med ei som de vet lever av å ta flere om dagen og for dere gutta som ikke klarer å se problemet... vel, sex uten lyst er vondt, glidekrem eller ei, tenk å få en pikk i ræva flere ganger om dagen av noen du ikke finner sexuelt attraktivt (igjen, forskjellen mellom gatejenta og den luksusprostituerte, den ene kan oftes velge, den andre tar det en får...).

Når alt er sagt, jeg er ikke så naiv at jeg trur menn kommer til å slutte å kjøpe sex. Det er et dilemma av dimensjoner, et bordell hadde ført til mer sikkerhet for jentene som hadde arbeidet der (men tro ikke at alle menn ville dratt dit, så et undergrunnsmarket uten regler ville fortsatt eksitert dessverre) så sånn sett skjønner jeg den tankegangen. Hadde det hjulpet noen så kom igjen, få det fram, da er jeg helt for bordell. På den annen side ønsker jeg meg ikke et samfunn som sier at det er greit å kjøpe en kropp på samme måte som man kjøper et pornoblad, det er en stor forskjell der.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Det jeg mener er at det ikke vil komme noe godt ut av å lovlinggjøre prostitusjon i norge, det er jo bare neger damer som selger seg skjøl og gammle kåte griser som kjøper uansett
Vis hele sitatet...
Reflektert må jeg si! Hva med å bare holde kjeft om du ikke har noe av verdi å tilføre debatten?

Sitat av Weili Vis innlegg
Når alt er sagt, jeg er ikke så naiv at jeg trur menn kommer til å slutte å kjøpe sex. Det er et dilemma av dimensjoner, et bordell hadde ført til mer sikkerhet for jentene som hadde arbeidet der (men tro ikke at alle menn ville dratt dit, så et undergrunnsmarket uten regler ville fortsatt eksitert dessverre) så sånn sett skjønner jeg den tankegangen. Hadde det hjulpet noen så kom igjen, få det fram, da er jeg helt for bordell. På den annen side ønsker jeg meg ikke et samfunn som sier at det er greit å kjøpe en kropp på samme måte som man kjøper et pornoblad, det er en stor forskjell der.
Vis hele sitatet...

Et samfunn som sier at det er "greit" å kjøp sex har vi allerede, og lovlige alternativer ville ikke etter min mening støtte noe mer oppunder dette enn axe-reklamene på tv. Vi må begynne å innse av vi ikke lever i en eventryverden hvor alt er fint å flott.

Å krinimalisere prostitusjon på måten vi gjør idag blir i min mening å lukke øynene og late som om problemet ikke finnes, og at det kun er kriminelle og rusmisbrukere som kjøper og selger sex, noe som absolutt ikke er tilfelle.

Ja, et ulovlig marked ville fortsatt eksistert, men det ville bli fordelsaktig for begge parter å velge et lovlig alternativ, noe som vil minske det ulovlige, ukontrollerbare markedet merkbart.


Ja, jeg skulle også ønske at prostitusjon ikke fantes, at det var fred i verden, at menneskeliv er mer verdt enn penger og at alle fikk mat, men slik er det nå ikke, så det blir meningsløst å bruke i debatten. Vi må fokusere mindre på hva avkriminaliseringen signaliserer, og heller se på harde fakta! Ingen vil ha hele industrien hengende rundt i Carl Johans gate!
Sitat av fetter Vis innlegg
Det handler ikke om hvordan vi VIL ha det, men hvordan verden er.
Vis hele sitatet...
Med den innstillinga er jo saken tapt.

Sitat av fetter Vis innlegg
I en ulovlig situasjon vil den ansatte risikere mye mer ved å nekte en kunde enn i en lovlig. Vi løser ikke problemet helt, men gjør det betydlig lettere å hanskes med.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo litt på situasjonen. Er det regelrette sexslaver som bor på et rom og halliken sender inn en ny fyr hver tredje kvarter, så har man jo faktisk ikke noe valg, og å si nei er ikke vits i en gang. Står du på gata så godtar faktisk de fleste et avslag, det er mye forhandlinger der, og helt akseptert. Opererer du via internett er avslaget enda lettere.
Nå er det norske prostituerte jeg er mest opptatt av, og dermed alternativ to. Om du tenker på de stakkarene som er låst inne på et rom, så selvfølgelig. Men de ville uansett ikke fått arbeidstillatelse i Norge tror jeg, og kundene ville ikke kommet tilbake til bordellet pga "dårlig service", dvs triste horer som virkelig IKKE har valgt dette selv, de som egentlig er fanger og ville stikki av om døra ikke hadde vært låst.

Sitat av fetter Vis innlegg
En kombinasjon: Salg av sex avkriminalisert. Kjøp av sex utenom i lisensierte bordeller burde være ulovlig (noe som presser kundene til å velge kontrollerte, lovlige forhold fremfor "gata"). Lovlige bordeller burde opprettes.
Vis hele sitatet...
Salv av sex er ikke ulovlig. Det er kjøp som er forbudt.

Nå slo det meg forresten også at disse jentene vil ha yrkesskadeforsikring dersom dette blir lovlig! Jeg tror det vil bli dyrt for bordelleierne om gatejentene skulle inn på bordell, da disse har mye mental bagasje fra før, og er svært sårbare. Dessuten er hyppig salg av sex naturligvis ødeleggende for seksualiteten til et menneske i det lange løp, iallefall om en gjør det for å få råd til husleie og den neste sprøyta og ikke for å kose seg, som enkelte later til å tro.

Jeg tror at det er jenter som "Silje" som vil tjene på å få lovlige bordeller, ikke gatejentene (som forøvrig kanskje har heptatitt eller andre ting som gjør at de ikke vil få lov til å jobbe der uansett?). For vi liker ikke dårlig service, og om menn skal velge velger de vel ei aktiv dame som liker/later som ho liker det ho driver med, enn ei heroinfjern noe ustelt dame som lar deg kjøre på så lenge du legger igjen penger. Jentene som "Silje" klarer seg alltids, det er de på gata vi vil redde, og det tror jeg ikke skjer med en sånn lovendring.
Sist endret av Poke; 1. desember 2009 kl. 11:30.
Sitat av Poke Vis innlegg
Med den innstillinga er jo saken tapt.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! Nå tar du utsagnet mitt ut av samenheng! Det var rettet mot de som sier de ikke vil at den norske stat skal synliggjøre at det forekommer sex-salg! Hvem er det som ikek vet dette da? Det kommer alltid til å være salg av sex, så den saken er "tapt" hvis det er det du mener, men vi kan da jo forbedre situasjonene for det! I min mening er saken tapt i det vi bare kriminaliserer alle som driver med det og later som det ikke finnes!

Sitat av Poke Vis innlegg
Det spørs jo litt på situasjonen. Er det regelrette sexslaver som bor på et rom og halliken sender inn en ny fyr hver tredje kvarter, så har man jo faktisk ikke noe valg, og å si nei er ikke vits i en gang. Står du på gata så godtar faktisk de fleste et avslag, det er mye forhandlinger der, og helt akseptert. Opererer du via internett er avslaget enda lettere.
Nå er det norske prostituerte jeg er mest opptatt av, og dermed alternativ to. Om du tenker på de stakkarene som er låst inne på et rom, så selvfølgelig. Men de ville uansett ikke fått arbeidstillatelse i Norge tror jeg, og kundene ville ikke kommet tilbake til bordellet pga "dårlig service", dvs triste horer som virkelig IKKE har valgt dette selv, de som egentlig er fanger og ville stikki av om døra ikke hadde vært låst.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om sex-slaver i det hele tatt. Sånne typer kriminalitet vil nok ikke bli påvirket så mye hvis lovlige bordeller ble opprettet. Jeg snakker om det som skjer på gata, og står fortsatt ved mitt om at det er lettere for en som selger sex å vurdere situasjonen, planlegge dagen og i det hele tatt ha mer kontroll over arbeidet sitt i en lovlig setting!

Sitat av Poke Vis innlegg
Salv av sex er ikke ulovlig. Det er kjøp som er forbudt.
Vis hele sitatet...
Og ditt poeng er? Du spurte meg hvordan jeg vil ha det, ikke hvordan det er.


Sitat av Poke Vis innlegg
Nå slo det meg forresten også at disse jentene vil ha yrkesskadeforsikring dersom dette blir lovlig! Jeg tror det vil bli dyrt for bordelleierne om gatejentene skulle inn på bordell, da disse har mye mental bagasje fra før, og er svært sårbare. Dessuten er hyppig salg av sex naturligvis ødeleggende for seksualiteten til et menneske i det lange løp, iallefall om en gjør det for å få råd til husleie og den neste sprøyta og ikke for å kose seg, som enkelte later til å tro.
Vis hele sitatet...
Hva vil du frem til? Ja selvfølgelig blir det enkelte utgifter for bordell-eiere, men de tjener da også penger! Og jeg ser ikke hvordan det er relevant i denne debatten i det hele tatt!

Har du kilder på at salg av sex er ødeleggende for seksualiteten, om du faktisk ikke har noe imot å jobbe med det, eller er det bare ville antagelser?

Det at mange jenter velger dette yrket til tross for at de hater det er et helt annet problem som må takles på en annen måte, og det er ingenting som tilsier at dette problemet blir større om det lovliggjøres! Heller tvert imot!


Sitat av Poke Vis innlegg
Jeg tror at det er jenter som "Silje" som vil tjene på å få lovlige bordeller, ikke gatejentene (som forøvrig kanskje har heptatitt eller andre ting som gjør at de ikke vil få lov til å jobbe der uansett?). For vi liker ikke dårlig service, og om menn skal velge velger de vel ei aktiv dame som liker/later som ho liker det ho driver med, enn ei heroinfjern noe ustelt dame som lar deg kjøre på så lenge du legger igjen penger. Jentene som "Silje" klarer seg alltids, det er de på gata vi vil redde, og det tror jeg ikke skjer med en sånn lovendring.
Vis hele sitatet...
Veldig generaliserende å mene at alle (eller de fleste) gateprostituerte har sykdommer som det! Selvfølgelig kommer det alltid til å være noen som selger sex til tross for at de har AIDS, men det er jo bare enda større grunn til å ha et lovlig alternativ der kundene og de prostituerte VET at de ikke får sykdommer!

At folk har AIDS eller hepatitt er vel ikke noe argument IMOT lovliggjøring av prostitusjon!?

Du sier at det kun er jenter som "Silje" som vil tjene på det. Da kan vi dele dette opp i to kategorier:

1. Du har rett, og gateprostituerte har ingen nytte av lovliggjøring:
Skal vi da gi faen i "Silje", og bare si "bæh, de klarer seg alltids!" ?

Med mindre du kommer en god grunn til at det hadde hatt en negativ effekt på gateprostituerte ser jeg ikke problemet med å legalisere! At det ikke påvirker ALLE i samme grad er ikke et godt argument imot å forbedre lovgivningen!

2. Du har ikke rett, og begge grupper vil til en viss grad tjene på det:
Hva er problemet?
Sist endret av fetter; 1. desember 2009 kl. 11:56.
Det var ikke noe poeng, jeg bare understreka at det allerede er lovlig, altså er det ingenting å avkriminalisere.

Naturligvis har jeg kilder. Som jeg skreiv i en annen tråd om emnet, så er forskninga til Cecilie Høigård og Liv Finstad fortsatt relevant og nesten aleine i sitt slag i Norge. Tidene har endra seg noe siden da, men delen om at det er ødeleggende for seksualiteten gjelder ennå. Du kan også søke opp annen litteratur og forskning, jeg hadde nesten tenkt du allerede hadde gjort det siden du tydeligvis interesserer deg for emnet.

Jeg generaliserer ikke. Jeg har aldri sagt at alle gateprostituerte har AIDS og andre lugubre sjukdommer. Jeg sier bare at de er absolutt i risikosonen for å få det, og noen har det. Å gjøre bordellvirksomhet lovlig har faktisk liten betydning for disse jentene som sliter med tungt rusbruk (vil bordellet ha en regel om at det ikke er lov å komme beruset på jobb, som andre arbeidsplasser foreksempel?), de jentene vi opprinnelig diskuterte.

Det at jentene "velger" prostitusjon er jo det jeg har snakka om hele tida, det er det jeg vil forebygge.
Og ja, jeg har litt lyst til å gi faen i Silje og si at ho klarer seg alltids. Med mindre ho angir kundene sine blir faktisk ikke verken ho eller kundene hennes tatt, for forbudsloven er ikke noe Silje merker noe til.

Vi snakker om to helt forskjellige grupper, og så lenge du blander disse kommer jeg ikke til å fortsette diskusjonen. Som sagt i første post, jeg blir bare litt uggen av det at staten (eller private) skal distribuere fitte til de som føler de har krav på det. Det blir feil for meg. Avkriminaliser, punktum. Jeg har sagt det jeg ville si.
Som mange før meg har ytret så er jeg for en full legalisering av markedet. Mennesker vil gjøre det de vil og det de kan uavhengig av lover som påbyr eller forbyr dem. Naturligvis skal markedet være frivillig og tvang til dette arbeidet er selvfølgelig uakseptabelt. Har man et narkotikaproblem som man må støtte opp under ved å selge seg skal man få hjelp til avrusning, og også finansiell støtte for og ikke påføre andre skade ved innbrudd eller for den del å påføre seg selv skade.

Dette er vel etter alt å dømme en drømme-visjon, men skal man diskutere bare det som er reelt kommer man aldri frem i verden. Skal prostitusjon avskaffes må det av alle i samfunnet bli sett på som nedverdigende både å kjøpe og selge, noe som ikke kommer til å skje i nærmeste fremtid.
Sitat av fetter Vis innlegg

Et samfunn som sier at det er "greit" å kjøp sex har vi allerede, og lovlige alternativer ville ikke etter min mening støtte noe mer oppunder dette enn axe-reklamene på tv. Vi må begynne å innse av vi ikke lever i en eventryverden hvor alt er fint å flott.

Å krinimalisere prostitusjon på måten vi gjør idag blir i min mening å lukke øynene og late som om problemet ikke finnes, og at det kun er kriminelle og rusmisbrukere som kjøper og selger sex, noe som absolutt ikke er tilfelle.

Ja, et ulovlig marked ville fortsatt eksistert, men det ville bli fordelsaktig for begge parter å velge et lovlig alternativ, noe som vil minske det ulovlige, ukontrollerbare markedet merkbart.


Ja, jeg skulle også ønske at prostitusjon ikke fantes, at det var fred i verden, at menneskeliv er mer verdt enn penger og at alle fikk mat, men slik er det nå ikke, så det blir meningsløst å bruke i debatten. Vi må fokusere mindre på hva avkriminaliseringen signaliserer, og heller se på harde fakta! Ingen vil ha hele industrien hengende rundt i Carl Johans gate!
Vis hele sitatet...
Kanskje lese det jeg sa en gang til? Jeg tror ikke at vi lever i en drømme verden, sa at jeg er ikke så naiv. Jeg er også for bordeller hvis det kunne ha skapt mer sikkerhet/hjelp for jentene, noe jeg også nevnte. Men jeg ønsker meg fortsatt ikke et samfunn hvor man kan betale for ei fitte, sex på TV og i blad er forskjellig fra sex på ordentlig. Det er litt rart om du ikke synes det er klart? Å bruke sex for å selge for eksempel Axe er noe helt annet enn å faktisk (i verste fall) utnytte noen seksuelt eller (i beste fall) få deg et ligg mot penger.

Problemet ligger i hva vi synes er akseptabelt, du sier over 'skal vi drite i Silje?' nei, vi skal ikke det, men min personlig mening er at hun er en av 1000, for å snu det litt på hodet, skal vi la de 999 andre lide fordi at silje skal kunne holde på fritt? Det synes ikke jeg, du kan gjerne være uenig.
Sitat av Weili Vis innlegg
Men jeg ønsker meg fortsatt ikke et samfunn hvor man kan betale for ei fitte, sex på TV og i blad er forskjellig fra sex på ordentlig. Det er litt rart om du ikke synes det er klart? Å bruke sex for å selge for eksempel Axe er noe helt annet enn å faktisk (i verste fall) utnytte noen seksuelt eller (i beste fall) få deg et ligg mot penger.
Vis hele sitatet...
Du lever allerede i et samfunn hvor du kan betale for fitte, og det kommer nok aldri til å forandre seg. Hva med å fokusere mer på hva som fungerer best i praksis fremfor hva som høres best ut?

Selvfølgelig vet jeg at sex på tv og ordentlig er to forskjellige ting, jeg prøvde å poengtere hvor hyklerisk mange er på dette med sex. "Det er greit så lenge det ikke er noe jeg syns er ekkelt". Det er greit å selge bilder av jenter som blir penetrert av balltrær, men det er ikke greit at noen velger å faktisk selge seksuelle tjenester. Dette ble nok satt på spissen, jeg er fæl på det der..

Sitat av Weili Vis innlegg
Problemet ligger i hva vi synes er akseptabelt, du sier over 'skal vi drite i Silje?' nei, vi skal ikke det, men min personlig mening er at hun er en av 1000, for å snu det litt på hodet, skal vi la de 999 andre lide fordi at silje skal kunne holde på fritt? Det synes ikke jeg, du kan gjerne være uenig.
Vis hele sitatet...
Ikke legg ord i munnen på meg, jeg har aldri sagt at noen skal lide! Gi meg en god grunn til at flere mennesker vil lide hvis vi legaliserer!

Jeg prøver ikke å gjøre det "enklere" for "Silje", men tryggere. Hovedpoenget er uansett å gi de på gata et tryggere alternativ.

Sitat av Weili Vis innlegg
Det er litt rart om du ikke synes det er klart?
Vis hele sitatet...
..Joda, Max Mekker. Klinkende klart!
Kan ikke den loven bli ugyldig på kjønnsdiskriminering?

Hvor mange frognerfitter har fått bot?
Sitat av fetter Vis innlegg
Du lever allerede i et samfunn hvor du kan betale for fitte, og det kommer nok aldri til å forandre seg. Hva med å fokusere mer på hva som fungerer best i praksis fremfor hva som høres best ut?
Vis hele sitatet...
Sa det før, sier det igjen; er for bordeller dersom det kan hjelpe til. Det betyr ikke at jeg ikke kan ha motforestillinger mot det. Jeg er for at alkohol er lovlig, men jeg ser jo skadene i samfunnet for eksempel.

Sitat av fetter Vis innlegg
Selvfølgelig vet jeg at sex på tv og ordentlig er to forskjellige ting, jeg prøvde å poengtere hvor hyklerisk mange er på dette med sex. "Det er greit så lenge det ikke er noe jeg syns er ekkelt". Det er greit å selge bilder av jenter som blir penetrert av balltrær, men det er ikke greit at noen velger å faktisk selge seksuelle tjenester. Dette ble nok satt på spissen, jeg er fæl på det der..
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke nødvendigvis at prostitusjon er ekkelt, som du sier det er sikkert MYE som er rarere i pornoindustrien (balltre som du nevte, enig i den, hva faen lissom?). Det som er problemet mitt er faren for utnyttelse, voldtekt osv. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor menn kjøper seg fitte, når de ikke kan være 100% sikker på at hun gjør det frivillig (de færreste av kundene kjøper vel sånne som silje, eller er villige til å betale flere 1000 kr, når de kunne brukt et par hundre...). Sånn sett kunne da bordell vært en ok løsning, igjen, men igjen, hvorfor på død å liv skal man kunne kjøpe seg fitte? Kunne ikke falle meg inn å kjøpe pikk ikke akkurat på spissen, men du skjønner kanskje hvor jeg vil hen...


Sitat av fetter Vis innlegg
Ikke legg ord i munnen på meg, jeg har aldri sagt at noen skal lide! Gi meg en god grunn til at flere mennesker vil lide hvis vi legaliserer!

Jeg prøver ikke å gjøre det "enklere" for "Silje", men tryggere. Hovedpoenget er uansett å gi de på gata et tryggere alternativ.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok ikke at de som lider mest nå, de som er dopa ned, voldtatt og innesperret, kommer til å få lov av halliken sin å jobbe på bordell. Dessverre. Derfor er det bedre om samfunnet tar seg sammen (?) og kanskje signaliserer at det er ikke greit å behandle kvinner/gutter sånn. Når det er sagt trur jeg 'silje' alleredet har det ganske trygt, hu virka jo ikke helt blåst akkurat. De på gata kunne nok ha dratt nytte av bordell, men kanskje mer nytte av en ordentlig jobb (ordentlig som i ikke-stigmatiserende av samfunnet, dattera, mora og søstra di, hele den regla der....) og kanskje et avrusningsopplegg som funker dersom nødvendig. Da hadde det jo ikke vært behov for bordell for deres sikkerhet. Vet ikke om det ble helt klart, surrer fælt på morran...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av OoM Vis innlegg
Dette er det svært delte meninger om.
Personlig synes jeg det er et hån mot jenter og kvinners kropp. Det er med på å forvrenge kvinnesynet totalt.
Er det virkelig slik vi vil ha det? At jenters kropp er noe vi kan kjøpe? Jeg vil mye heller ha et forhold basert på kjærlighet.
Vis hele sitatet...
At du vil ha et forhold basert på kjærlighet er bra for deg.
Men hva med de som ikke har den muligheten, men allikevel vil ha sex? Funksjonshemmede for eksempel. I offentlige lærebøker for skolen står det at sex er et behov. Hvorfor skal ikke noen få lov til å jobbe med å utfylle det behovet?
Og forresten, hva om den prostituerte er en mann? Du antyder at prostitusjon kun er et kvinneyrke, så jeg vet ikke hvem som har et dårlig kvinnesyn OG herresyn her. Hmm?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!
Jeg velger å kaste meg på debatten, siden jeg selv faktisk er prostituert.
Jeg er opptatt av å få klarhet i en del ting rundt emnet STATLIGE BORDELLER, som så mange av dere synes høres fornuftig ut. Min oppfatning er at det IKKE er det.
Her er argumentene:

1. Staten vil kreve registrering av de prostituerte. Ingen Norske jenter vil være villige til å stå oppført i noe arkiv (Brønnøysund), dette går på personvern. Er dere for eksempel klar over at det også per i dag kreves at prostituerte må betale skatt? Prostitusjon er altså skattbar inntekt, selv om kjøp av tjenesten er forbudt. Hvor er moralen i dette? I tillegg er det ikke lov å føre skattbar inntekt av prostitusjon som nettopp prostitusjon i Brønnøysund pga. personvernloven. Derfor må prostituerte per i dag operere under ´falske selskap´ som næringsdrivende.

2. De fleste prostituerte i Norge i dag som har behov for hjelp av staten, i form av regulerte arbeidsforhold, er nettopp de utenlandske prostituerte. En del av dem har ikke oppholdstillatelse. Hvem skal jobbe i bordellene, jentene fra Østblokkland, som er her tre måneder av gangen?

3. Prostitusjon i Norge i dag er stigmatisert på en helt annen måte enn den er i Nederland og Tyskland der de har helt andre former for sosiale problemer (les: jenter uten familie å ta hensyn til, som åpenlyst kan jobbe som prostituert). Det er svært få Norske jenter som er åpne om det de driver med!

4. Prisene på tjenestene ville sannsynligvis synke (refererer til Amsterdam, Berlin, der prisene er mer enn halvert i forhold til her i landet), og de prostituerte ville ha enda større vanskeligheter med å komme ut av prostitusjonen.

Så hvem vil vi hjelpe her? Skal staten trå til med organisering av prostitusjon for utenlandske jenter? Skal vi bruke store ressurser på å hjelpe jenter som i utgangspunktet ikke har krav på å være her? (Selv om de kanskje har krav på hjelp, de har gjerne kommet hit på ulovlig vis, eller blitt smuglet inn på arbeidsvisum o.l. av halliker).

De Norske jentene har IKKE behov for dette! Vi klarer oss selv, vi får gratis helsetjenester, og sosionom, lege osv. på prosenteret i Oslo. Vi betaler skatt, vi har krav på arbeidsledighetstrygd, vi har tid til å ta utdannelse ved siden av prostitusjonen. Vi er ressurssterke jenter, med like mange muligheter som resten av befolkningen, i tillegg til at vi tjener gode penger. At NAV kan bli mer åpne for å hjelpe de som sklir utpå er en annen sak, men skal man diskutere hvor fælt de narkomane osv. har det, blir det en helt annen debatt!

La meg slenge på ennå et argument: Bordellene ville heller ikke være til stor hjelp for de Norske gatejentene, da de fleste av disse er narkomane, og det er ingen tvil om at det ville være strengt med hensyn til dop/alkohol på et bordell. Så å si alle de Norske faller utenfor.

Skal Norge være et tivoli hvor vi viser fram og selger tjenestene til utenlandske horer?

Signert: NORSK FROGNERFITTE OG PROFESJONELL ESCORTEPIKE

I tillegg så vil jeg nevne at det er kvinnediskriminering å kriminalisere sexpartnere som HUN VELGER ut ifra at det er penger med i bildet. To voksne mennesker er i stand til å ta denne avgjørelsen sammen.

Prostitusjon, ekteskap, sugar daddy, to av samme kjønn, BDSM osv, hva slags seksuelle forhold man er ute etter varierer, men så lenge det er snakk om to voksne mennesker som tar en avgjørelse basert på gjensidig respekt, har ikke staten noe med å blande seg i dette.
De argumenterer med at prostitusjon er vold. Dette argumentet fratar kvinnen rett til å bestemme over egen kropp og følelser, det går på menneskerettigheter. En gang var det ulovlig å praktisere homofili her i landet. Fordi en viss prosent av befolkningen ikke fullt ut forstår drivkraften bak en viss aktivitet, kan vi ikke forby det uten videre.

Jeg vil gå så langt som å si at LOVEN ER ET OVERGREP BEGÅTT AV STATEN.
Et overgrep både mot mannen og kvinnen, som gjør avtaler om handlinger som absolutt ikke er vold. Mange har sex mer eller mindre frivillig på helgebasis, under påvirkning av alkohol (one night stands), skal vi forby dette også?

Voldtekt, hallikvirksomhet, å skade en annen person fysisk/psykisk, er fortsatt forbudt! Trenger vi denne loven i tillegg?

I tillegg vil jeg si at debatten i forkant kun var et MEDIESIRKUS. Det er stor skam at politikerne ikke har bedre ting å vinne oppslutning om, i et oppegående land som Norge.

Vi som har noe å si, kunnskap (les at også Liv Jessen på Pro senteret var IMOT loven) og erfaring om bransjen ble IKKE HØRT i debatten.

Dessuten, dette med trygghet: Vi Norske jenter har ingen problemer med å ivareta sikkerheten vår. Faktisk organiserer vi oss selv, vi er egne sjefer!

Skal staten begynne å blande seg med de selvstendig næringsdrivende også? Tvinge snekkere til å jobbe for staten, f.eks. på grunn av sikkerhet på arbeidsplassen.

Jeg vil si at en del av argumentene dere bruker, og særlig de som kvinner bruker, ikke holder mål. Det er ikke snakk om at dere har kunnskap om noe som helst, dere antar, og da gjerne utifra et syn på oss jenter som ´svake, trengende, ute av stand til å ta vare på oss selv´ når det motsatte er korrekt.

Dette gjør meg faktisk kvalm..
Problemet i dag er hallik virksomhet, det er mange av disse kvinnene som blir behandlet svært dårlig. Men nok om det, lovverket i Norge er helt på trynet på mange punkter.

Eks;
- Du kan ha sex som 16åring men filmer du det får du ikke se filmen før du er 18år. KREMT!
- Menneskehandel er ikke lovlig, men å selge kroppen sin er fullt lovlig.. Det er ikke lov å kjøpe sex, men man kan selge.