Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1998
Hei, som tråden sier så er jeg ny i arbeids livet, og driver å setter meg inn i diverse ting som nå plutselig angår meg også. Blant dette er det flere ting jeg lurer på!

  • Fag organisasjon(?)
Etter det jeg leser virker det som at det er kun fordeler med å melde seg inn i en organisasjon som LO, men er det virkelig bare fordeler? Finnes det liknende organisasjoner jeg burde vurdere?
  • Hvilket rettigheter har jeg?
Ja, hvilket rettigheter har jeg egenlig som en deltids ansatt på en bensinstasjon? Gjelder alt på arbeids miljø loven for meg også, eller må jeg se bort i fra dette med tanke på min posisjon som deltids ansatt?
Jeg mener helt klart at du bør organisere deg i en fagforening. Se på det som en slags "forsikring" i tilfelle du senere finner ut at sjefen din er en kødd som prøver å lure deg. Har du en fagforening har du også noen du kan ringe hvis du har spørsmål om lønn, arbeidstid, kompensasjon, fritid osv. Siden du jobber på bensinstasjon melder du deg inn i Handel og Kontor (evt Handel og Kontor Ungdom) avhengig av hvor gammel du er.

Arebidsmiljøloven er en del av norsk lov, og gjelder for alle, uavhengig av stillingsprosent.
Knock your self out ------> Lovdata

Den loven er ALT for omfattende til og oppsummeres. Men det som er mest forskjell på fra vanlig ansatt til deltid går på arbeidstid og overtidsbetaling.
Sitat av blueshift Vis innlegg

Etter det jeg leser virker det som at det er kun fordeler med å melde seg inn i en organisasjon som LO, men er det virkelig bare fordeler? Finnes det liknende organisasjoner jeg burde vurdere?
Vis hele sitatet...
Vel, tror du betaler noe slikt som under 5% av lønnen din i gebyr til denne organisasjonen, men dette beløpet er rimelig lavt (nesten umerkelig). Ellers er det egentlig bare en organisasjon som kan fortelle deg mer om dine rettigheter eller hjelpe deg med advokat om nødvendig. Med andre ord er det bare fordeler.
blueshift's Avatar
Trådstarter
Jeg runder 18 rimelig snart, søker jeg ha elev medlemskap eller student medlemskap?

Er det slik at Handel og Kontor er en undergren av LO, siden man får ta kursene LO arrangsjerer når man er medlem i HK? Eller er de en selvstendig fagforening?
Sitat av blueshift Vis innlegg
Jeg runder 18 rimelig snart, søker jeg ha elev medlemskap eller student medlemskap?

Er det slik at Handel og Kontor er en undergren av LO, siden man får ta kursene LO arrangsjerer når man er medlem i HK? Eller er de en selvstendig fagforening?
Vis hele sitatet...
Søk om studentmedlemskap. LO-systemet fungerer slik at LO er hovedorganisasjonen som har mange fagforbund tilknytta til seg, bl.a Handel og Kontor. Det er altså H&K som er din fagforening, og som medlem av H&K er du også medlem av LO. Da får du tilgang til kurs, billig forsikring og mye annet.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Jeg er medlem av Fagforeningen. Da jeg var lærling betalte jeg ca. 2% av inntekten til fagforeningen, men nå som jeg er student så betaler jeg kun 500 kr per år (250 kr per halvår), og har de samme godene!
Det er jo verdt å vurdere litt i forhold til fagforeninger hva man melder seg inn i. LO driver har f.eks. et svært intimt forhold til Arbeiderpartiet og det er en viss pengestrøm som går dit. Mens fagforeninger er nyttige fra et praktisk perspektiv bør man tenke litt over om man faktisk er komfortabel med det ideologiske.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo verdt å vurdere litt i forhold til fagforeninger hva man melder seg inn i. LO driver har f.eks. et svært intimt forhold til Arbeiderpartiet og det er en viss pengestrøm som går dit. Mens fagforeninger er nyttige fra et praktisk perspektiv bør man tenke litt over om man faktisk er komfortabel med det ideologiske.
Vis hele sitatet...
Det finnes heldigvis hovedorganisasjoner som ikke er partipolitisk avhengige. YS (Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund) for eksempel. De har også flat kontingent (ikke prosenter av inntekt).

www.ys.no

Til trådstarter: Det er helt frivillig å organisere seg i Norge. Men det er vanlig kotyme at dersom bedriften din har tariffavtale, så er bedriften medlem av en arbeidsgiverorganisasjon og de ansatte (eller majoriteten av dem) medlem av en fagforening.

Som uorganisert drar du nytte av fordelene i tariffavtalen uten at du har "betalt" for medlemsskapet, og det er jo litt usosialt.

Som organisert åpner det seg gjerne muligheter for kurs og tillitsverv, som kan ta seg pent ut på en CV senere i livet. Det er mulig å gjøre en karriere på tillitsmannsarbeid og organisasjonsarbeid i seg selv, og flere av disse havner etterhvert på Stortinget eller som departementsråder.

Sørg eventuelt for å organisere deg når alt er velstand og går bra. Å organisere seg rett før noe går skeis, og komme løpende til fagforeningen for hjelp anses også å være usosialt.

I tillegg får du gjerne sentrale forsikringsordninger og andre rabatter, som sammen med skattefradraget du har krav på, langt på vei finansierer medlemsskapet i en fagforening.

Når det gjelder arbeidsmiljøloven, har du som deltidsansatt selvfølgelig de samme rettighetene og pliktene som alle andre. Men det er noen klausuler som er annerledes av helt selvfølgelige grunner. Søk på deltid i loven 'murloc' linket til på Lovdata.