Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 9140
hei der ute

etter å ha lest en del (og hørt masse prat om i flere titallsår virker det som, sorry for oppgitt-heten min :P ) om diverse for \ imot påstander, hvor de "sterkeste" argumentene er at det både er springbrett inn til "narko-helvetet" som folk sier, samt at man slipper bakmenn og det å bli lokket inn i ymse miljøer for å evt hamstre opp sterkere saker (og derved føre livet til "heck")
så stilte jeg meg undrende til hypotesen :

"sett deg i den posisjonen at fra i morgen av så ble cannabis erklært legalisert. alt ville bli vist på tv'en, og folk ville komme fram i lyset etter mange år som "skap røyker" og feire dagen."

tenk så noen år frem i tid: mange som tidligere har styrt unna av både lovfestede grunner såvel som omtanke for familie, kanskje "skammer" seg over bruket \ misbruket sitt etc. ville nå vist seg frem, og nytt denne planten som mange i befolkningen allerede gjør.
jeg for min del ville egentlig sett for meg at bruken ville ha øket, mange yngre og umyndige ville ha fått tak i dette og kanskje starte tidligere på sin karriere med rus (samme som med alkohol)
men jeg tror samtidig at dette ville ha utviklet et større problem over tid, da jeg selv husker tilbake til ungdomsskolen (long time :P ) hvor jeg personlig hadde et ønske om å imponere i gymtimene (var mitt svakeste fag + matte da :P) og tenkte noe over amfetamin, for å "få bedre kondis" og holde ut lenger.
jeg har aldri rørt amf, og har egentlig ikke planer om det heller. men som det meste (virker det som) så er det enkelt å få tak i.

poenget mitt blir da at jeg tror kidsa som kan være mellom, si 12-14 før sitt første møte med rus, ville ha merket alkoholens bakdeler i forhold til cannabis, evt kjørt på med blanding av disse to.
enda lenger frem i tid vil de til slutt gå lei av en av midlene, kanskje begge, eller trives med begge, men føle et savn.

de er nå 14-16 år, mopedens tid nærmer seg og man er endelig "fri" til å farte både til fester samt annet sprell man fant på i den tiden.
nysgjerrigheten på livet samt følelsen av egosentrisk tankerekke, og det å "vise at man tar vare på seg selv, og ikke trenger "barnevakt""
man dukker opp på en fest, kjenner seg kanskje skev allerede etter jonasen på morgenen \ etter skolen eller før festen etc. og tar seg kanskje litt drikke for å få formen helt opp. man merker sløvheten trenger seg på, og vaser rundt med ølbriller på (merk: jeg har aldri vært full i hele mitt liv, so correct me if i'm wrong )
man har da to lovlige rusmidler innombords, å er jo sånn sett safe. men jeg tror mange ville ha merket han ene fyren på partiet som kanskje tok av litt ekstra, eller virker "våken og i form".
en liten prat utveksles, og han drar fram en pose med kosemose-overdose
( :P ) og deler kanskje ut litt gratis som "takk for praten".

igjen ser vi et rekrutteringsmønster, slik som cannabisen funker som i dag.
resultatet ville vært skummelt, men jeg liker hypoteser, så det er derfor jeg tok med bryet med å skrive dette en "tidlig" søndagsmorgen, nærmere bestemt kl 5


som tidligere nevnt, jeg har aldri vært full i mitt liv, så skal ikke fronte noe propaganda her eller late som jeg har peiling. men jeg tør påstå at manges dømmekraft eller "gruppepress" under påvirkelse av alkohol \ cannabis \ kombo av disse vil kunne medføre at mange ønsker å kanskje prestere godt i livet, men samtidig være litt ruset i ny og ne.
jeg ville ha mistenkt et skummelt mønster for å danne seg i form av at mange kanskje ville ha vurdert å kjøre på en ordentlig fest i langhelga hvor du holder ut hele helgen, samt å holde seg våken på jobbe og yte sitt beste, for så å senke seg ned i godstolen hjemme med en joner eller kald pils for å slappe av. jeg tror dere skjønner hvor jeg vil hen, og derfor ønsker jeg noen hypoteser :P

om admin leser: lite sp.mål: skriver jeg så dårlig ? har merket at flere av postene mine blir slettet før jeg får spørt om noe

gi feedback også, så jeg får noen svar i det minste før dette forsvinner :P



for å nevne til slutt: ja, jeg for min del er egentlig for et opphevet forbud, hvor politiet heller kan bruke ressurser på de store haiene som ødelegger for mange liv, selv om jeg selv merket at teksten min kanskje virker litt motsatt (om ikke helt).

men samtidig vil jeg at de som røyker også skal kikke litt på bakdelene som kan komme. hva som funker i amster funker ikke nødvendigvis her.

helst bare hypotese svar, ingen propaganda eller for \ imot diskusjoner. nok av disse trådene her, vil heller søke svar på et sidespor, helst med god og logisk tankegang


takk,

-T
Har aldri sett sammenhengen folk setter ved legalisering og tilgjengelighet for mindreårige.
Dealeren på hjørne har da mindre motivasjon til å sørge for at kundene er voksne enn det ein selger, med ein lisens som kan mistes, har. Eller eg det eg som misforstår: Kjøper kidsa sprit fra polet eller "Onkel Tom" i skogen?
Jeg tror det du skriver hadde skjedd. Ungdom og unger for den saks skyld prøver ting de ikke har lov til å prøve, men som de har lov til om noen år. Den fyren som sitter på festen og ikke drikker og ikke røyker fordi han ikke vil, holder som regel ikke lenge under gruppepress. Dette varierer jo selvsagt fra person til person, men snakker bare utifra hva jeg har sett selv. Det hadde nok vært en befrielse for mange vis cannabis hadde blitt legalisert, men tror også at det hadde økt forbruket hos mange. Hadde nok blitt forsidestoff i VG og Dagbladet i noen måneder og alle debattprogrammer hadde ikke hatt annet å snakke om på et år. Foreldre som tar med sin avhengige 14år gamle sønn på holmgang og gråter og ber politikerne fjerne den nye loven. Jeg tror dette hadde ført med seg både gode og dårlige ting, men hvem vet. Synes forresten at det var et veldig bra innlegg, mange gode hypoteser, med gode argumenter bak. Jeg er ikke admin, men så ikke så mye skriveleif jeg, men vet at jeg skriver mye feil selv også, så ikke hør på meg KP til deg

Sitat av Veon Vis innlegg
Har aldri sett sammenhengen folk setter ved legalisering og tilgjengelighet for mindreårige.
Dealeren på hjørne har da mindre motivasjon til å sørge for at kundene er voksne enn det ein selger, med ein lisens som kan mistes, har. Eller eg det eg som misforstår: Kjøper kidsa sprit fra polet eller "Onkel Tom" i skogen?
Vis hele sitatet...
Hadde vel fungert på samme måte som med alkohol og røyk nå. De henger utenfor butikken til en på rett alder skal inn på butikken og spør og får som regel ja som svar. Vil vertfall tenke meg det, siden det ikke er noe problem for mindreårige å få tak i røyk og alkohol nå, så forstår jeg ikke hvorfor det skulle vært et større problem med cannabis viss det var legalisert.
Sist endret av Az0g; 16. november 2008 kl. 05:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde vel fungert på samme måte som med alkohol og røyk nå. De henger utenfor butikken til en på rett alder skal inn på butikken og spør og får som regel ja som svar. Vil vertfall tenke meg det, siden det ikke er noe problem for mindreårige å få tak i røyk og alkohol nå, så forstår jeg ikke hvorfor det skulle vært et større problem med cannabis viss det var legalisert.
Vis hele sitatet...
Eg ser det vel litt andre veien, det er ikkje akkurat vanskelig å få tak i canabis i dag.
Sant nok, men jeg tror at ungdommer hadde eksprimentert fra tidliger alder.
Hadde det ikke heller vært slik at det hadde vært mye enklere å kontrollere unges bruk av hasj? Han som står og selger på gatehjørnet driter vel i hvem han selger til, så lenge han får penger! Hvis hasj-salget flyttet seg inn i butikkene hadde det ikke vært noen selger på gatehjørnet lenger, iallefall ikke like mange som før. Det er alt for enkelt å få tak i hasj nå, står du utenfor kulturhuset lenge nok kommer det en sløv person hen til deg og spør om du er interessert i noe tjall!
Og med tanke på at hasj er mye mindre skadelig enn alkohol ser jeg egentlig ikke noe problem med det. Akkurat som at politiet tar deg når du fyllekjører, vil du bli tatt om du "hasj-kjører".
Selv er jeg bare 14 år og har aldri prøvd hasj, men det eneste jeg gidder å lese/høre er nøytral informasjon om hasj, ikke "dophuer" som skryter av hvor bra hasj er eller medias skremselspropaganda.
Sist endret av NeiNils; 16. november 2008 kl. 12:16.
Hadde nok blitt enklere å kontrollere salget og begrenset utsalgssteder med for eksempel et monopol slik som vinmonopolet, men poenget mitt er siden det er lovlig ville flere prøvd det og de ville prøvd det i tidligere alder enn nå. Men ja, han fyren på gatehjørnet hadde forsvunnet og det hadde nok trolig blitt mer kvalitet på varene.
Det er meget mulig at debutalderen for hasj blir lavere enn den er per dags dato. Men hva ville du gjort da? Drukket deg sanseløs drita når du var 13, slik at du gjorde ting som var helt hodeløst talentløst? Eller ville du kanskje røykt deg rammeskeiv, og så sittet i en sofa og _nesten_ dødd av latter mens du så Family Guy?

Jeg vet hva jeg ville ha valgt.
Uansett, hva er værst?

en 13 åring som prøver noe hasj som en eldre bror har kjøpt i butikken for han, eller en 16 åring som automatisk kommer i kontakt med kriminelle miljøer for å skaffe seg litt hasj
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Uansett, hva er værst?

en 13 åring som prøver noe hasj som en eldre bror har kjøpt i butikken for han, eller en 16 åring som automatisk kommer i kontakt med kriminelle miljøer for å skaffe seg litt hasj
Vis hele sitatet...
Nå er ikke alle brukere/selgere hardkriminelle heller, men ser poenget.

Forøvrig skulle jeg gjerne lovliggjort hasj. Alkohol er jo ikke positivt, men det er lov grunnet "kultur", og at folk rett og slett tar det som en selvfølge. Hasj er ikke bare positivt det heller, for de som får badtrip, og evt. går helt bananas.

Om hasj blir legalisert ville jeg blitt glad. Folk kunne nyte rusen sin, men allikevel så ville det som med alkohol gitt penger til statskassa. Isteden for visse andre mennesker. Forøvrig synes jeg at "hasj er springbrett til narkotika missbruk" osv er helt bak mål. Har lest diverse artikler fra krisesentere og tidligere narokomane selv. Hittil har 99% av det jeg har lest vært tilfeller der de først drakk, likte rus og dermed gikk videre til f.eks hasj.
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
Det er der du tar feil. Det finnes hasjbrukere i alle miljøer, det er bare ikke alle som sier det. Forøvrig, ville det ikke vært bedre dersom hasjen ble skattet, slik at du kunne styrke eldresentrene f.eks, isteden for at kriminelle skulle få tak i penger slik? Selv Dagbladet har slått opp at hasjrøykere ikke lenger er taperne i samfunnet.
Godt med smør
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
Hasj er absolutt nei i min vennekrets. Eller vertfall før jeg nå flyttet grunnet videregående skole.

Jeg vet, og kjenner alle mine venner på min tidligere plass, og ingen av de brukte. De var veldig anti narko, noen av de viste jeg brukte. Likte det ikke, men forlot meg aldri, alt var som vanlig.

Men de drakk verken alkohol eller røykte hasj, (noen smugrøykte cigaretter) men thats it.

Alikevell, til tross for att jeg var i narkofritt miljø. Var jeg fristet til å prøve hasj, mest fordi jeg ikke kjøpte propaganda, gjorde litt research og var tildels fascinert av cannabis. Så, det med ungdomsmiljøer skal du ikke sette all din tillitt på. Selv er mine aller beste venner, som jeg liker best å være med. Og som jeg tilbringte mest tid med før jeg flytta, og fortsatt er mest med i feriene. Ja de er narkofri, noen av de begynner med alkohol nå, noen har prøvd før. Men stort sett er hele miljøet rusfritt.

poenget mitt er att innen ett hvert miljø lurer der noen som har prøvd hasj, jeg er en av de her, selvom jeg var i ett stort sett rusfritt miljø. Og jeg ser på denne skolen, att det er flere som har prøvd enn bare meg, her er det MYE større alkoholforbruk blant medelevene mine, de har ruset seg på alkohol lenge. Og de har prøvd hasj.

Så det, det med 50% kan faktisk stemme :P

Litt uoversiktelig hele innlegget, men so be it

Ser poenget mitt.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
Det med antiholdningene tror jeg varierer fra sted til sted. I klassen min, for eksempel, diskuteres cannbis ofte og åpent i klasserommet. Det er muligens 1-3 personer som blir fornærma eller kommer med noe som" Jeez, det er jo ulovlig narkotika!" men ellers er det ganske objektiv diskusjon.
Sist endret av Hedges; 16. november 2008 kl. 20:22.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er veldig forskjellig i ulike miljøer du.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
Jeez, jeg er 16 jeg og, men ser innlegget ditt som utrolig naivt. Få deg litt livserfaring og et litt mer åpent sinn for hvordan samfunnet egentlig er før du uttaler deg. Bare fordi dine venner ikke drikker/røyker ganja så betyr det ikke at alle ungdommer er slik.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
Unskyld hvis jeg er litt dum nå, men hvorfor er det negativt at tabuet som ligger over hasj forsvinner? det eneste negative jeg ser med legalisering er at de som nå bruker hasj for å "tøffe" seg kanskje da hadde gått over til noe sterkere, for hvis hasj ikke er ulovlig er det jo heller ikke noe kult.
Sitat av The Novice Vis innlegg
Unskyld hvis jeg er litt dum nå, men hvorfor er det negativt at tabuet som ligger over hasj forsvinner? det eneste negative jeg ser med legalisering er at de som nå bruker hasj for å "tøffe" seg kanskje da hadde gått over til noe sterkere, for hvis hasj ikke er ulovlig er det jo heller ikke noe kult.
Vis hele sitatet...
Så alle som røyker hasj gjør det fordi det er kult?

....
Godt med smør
Sitat av The Novice Vis innlegg
Unskyld hvis jeg er litt dum nå, men hvorfor er det negativt at tabuet som ligger over hasj forsvinner? det eneste negative jeg ser med legalisering er at de som nå bruker hasj for å "tøffe" seg kanskje da hadde gått over til noe sterkere, for hvis hasj ikke er ulovlig er det jo heller ikke noe kult.
Vis hele sitatet...
De som røyker hasj nå for å tøffe seg er såpass skutt att de hadde eventuelt gått til noe sterkere.

Vist rusbruket ditt er begrunnet hva som er tøft, er ikke du den skarpeste kniven i skuffen uansett.

Tabuet som ligger over hasj nå, har gjort sånn att folk som meg, som er intressert i cannabis, må snakke med kriminelle og folk som kanskje til og med har andre stoffer å tilby, kyniske møkkafolk osvosvosv.

Så, det tabuet gjør mere vondt enn bra, og forbudet vi har virker mot sin hensikt
Enig med Apeloff her. Tror heller folk hadde holdt seg til hasjen siden de ikke hadde blitt tilbudt sterkere saker av langere. Tviler på at så mye som en håndfull hadde gått over til sterkere stoffer for å være enda kulere enn de "streite" gutta som røyker hasj.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg tror at i de fleste ungdomsmiljøer er hasj et absolutt NEI! Fordi det er ulovlig i alle aldre og det er alkohol. Som 16-åring vet jeg at de aller fleste jeg kjenner absolutt ikke har noen plan om å prøve det.
Jeg tror legalisering vil over tid fjerne litt av dette tabuet og flere vil bruke det. Og det er ikke positivt.
Vis hele sitatet...
"Og det er ikke positivt" (hermestemme)

Hvorfor ikke det? selv er jeg under den oppfatning av at cannabis er et mye bedre rusmiddel samfunnsmessig i forhold til alkohol.. for eksempel: All den slossinga i helgene osv er forbundet med helgefylla, ikke helgerøykinga...

Det eneste negative med cannabis i forhold til alkohol er jo at det er et såpass "lett" rusmiddel.. Det krever mye mer å bli full enn å bli fjern.. Og det tror jeg er grunnen til at veldig mange røyker daglig også.. Det skal liksom ikke så mye til og du får ikke en kraftig hangover dagen etterpå..
Mange gode argument her.
Selv er jeg for legalisering så jeg selv ikke lengre trenger å kjøpa av kriminelle, og selv være en forbryter fordi jeg bruker cannabis.
Canabis er ikke positivt. Det er hjerneskadende. Alkohol er heller ikke positivt.
Du vet, det mindre av to onder er ikke et gode.

Ja, jeg tror nok dette med holdninger til Canabis varierer fra område til område, men tviler på at det er så voldsomt. Kall meg naiv? Dude, jeg har prøvd weed tre ganger, og spurt voldsomt mange av vennene mine. Veldig få som vil. Og da mener jeg at jeg har spurt kanskje 130 stk for å få tak i 8 som ville være med på det.


Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
Jeez, jeg er 16 jeg og, men ser innlegget ditt som utrolig naivt. Få deg litt livserfaring og et litt mer åpent sinn for hvordan samfunnet egentlig er før du uttaler deg. Bare fordi dine venner ikke drikker/røyker ganja så betyr det ikke at alle ungdommer er slik.
Vis hele sitatet...
Intelligent, much?
SELVFØLGELIG er det folk som gjør det men de er i et mindretall. Du er seksten også? Så hva får deg til å tro at du har mer livserfaring enn meg? Jeg sier ikke at all ungdommer er anti-weed men majoriteten av ungdom bruker det faktisk ikke! Mer åpent sinn for hvordan samfunnet egentlig er? Virker på meg som om det er du som ser på Judge Report -.-
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Canabis er ikke positivt. Det er hjerneskadende. Alkohol er heller ikke positivt.
Du vet, det mindre av to onder er ikke et gode.
Vis hele sitatet...
For noen er det faktisk det, i tilfellet cannabis
Sist endret av Gamgee; 16. november 2008 kl. 22:05.
Hvordan kan du være så bastant og vite 100 % sikkert at vi som faktisk har prøvd/bruker cannabis er i mindretall å så få som du prøver og få det til og frammstå som Banzhee, bare for at det er sånn på den plassen du bor eller i din vennekrets..
Virker jo som du muligens burde få et litt mer åpent sinn selv og ikke bare komme med usaklige kommentarer til Hegepuppemasør..

Kom ikke på i farta ossen tråd jeg hadde lest det i, helt sikkert noen andre her som kan hjelpe med og poste det, men uansett..
Det hadde det blitt gjort en undersøkelse om folk fra 15 til 30 år tror jeg det var, der det viste seg av omtrent 50 % av de bruker eller hadde i hvert fall prøvd Cannabis

At tabuet som nå ligger rundt dette stoffet hadde blitt fjernet ved legalisering ser jeg langt i fra på som negativt, kanskje folk endelig hadde lært litt om stoffet og ikke bare gått rundt og trudd på det propaganda vrølet man fikk måket inn av ungdoms skole lærerne og alle andre som ikke engang har prøvd stoffet eller giddet og lest seg opp på det..
Selv er jeg for legalisering, og jeg tror problemet med "hasj som gateway" ville blitt i høy grad fjernet ved ordentlig informering om andre stoffer..

Grunnen til at hasj fungerer som gateway er jo fordi mange nettopp ser på narkotika som ett stoff. Når de da opplever at narkotika (hasj) ikke var så utrolig dødelig som de hadde fått høre er de veldig mye mer tilbøyelige til å prøve annet narkotika (f.eks. kokain som er et annet veldig utbredt ungdomsdrug)
Sist endret av Gamgee; 16. november 2008 kl. 22:29.
Så du mener at for sekstenåringer så er det ikke et mindretall som har brukt hasj? Dude, vet du hvor mange sekstenåringer som ikke har drukket engang?

Jeg bor i Skien, som er den byen i Norge med mest Narkotika per innbygger (eller mest kirminalitet, husker ikke hvem av dem). Og det er klart, om du leter i rette miljøer så er det mange som har prøvd weed. Men ser du over hele så ser du hvor mange det er som aldri har drekt alkohol engang.


Alt som får folk til å ville prøve Canabis er negativt! Det er akkurat det samme med alkohol - begge deler kan intas uten videre skader men likevel blir mange skadet av det. I Utiopia ville man kunne legalisere hasj uten problemer fordi folk er voksne nok til å ta ansvar, men vi lever ikke i Utopia!
Gateway-teorien er mer eller mindre totalt bullshit. Og det kan lettere fungere mot sin vilje å ha cannabis ulovlig for å hindre dette. Ettersom ved at hasj ikke er så ekstremt uglesett som all annen narkotika. Og da blir mellomleddet fordi det er ulovlig. Skal dog sies at en person jeg kjenner testa speed før han testa å røyke.
Sist endret av nidhogg; 16. november 2008 kl. 22:50.
Sitat av _tommen_ Vis innlegg

poenget mitt blir da at jeg tror kidsa som kan være mellom, si 12-14 før sitt første møte med rus, ville ha merket alkoholens bakdeler i forhold til cannabis, evt kjørt på med blanding av disse to.
Vis hele sitatet...
Det er tonnevis av 12-14 åringer som driver med både hasj og alkohol idag. Helst i byene. Det er absolutt ikke vanskelig å skaffe, og de som selger det, selger det til hvem som helst, uansett alder.
Sist endret av Mexxy; 16. november 2008 kl. 22:54.
Banzhee..ut i fra den undersøkelsen som viser hvor mange % som i hvert fall har prøvd Cannabis, uansett om de som var med bare er en bitte liten del av norges befolkning så viser det at det er langt fler enn vi tror som har prøvd eller bruker det..
Skjønner fortsatt ikke hvordan du kan være så jævla bastant kun ut i fra miljøet/menneskene du henger med

Virker jo som du er nettopp en av de som har suttet på første rad og fått trykt den forbanna propagandaen om hasj & `gateway til helvette` rett inn uten engang og tvile litt eller faktisk gidde lese opp fakta om det selv
Jepp alkohol kan være skadelig, cannabis kan være skadelig, det kan helt sikkert mye annet også..Når man missbruker det
Bruk & missbruk er 2 helt forskjellige ting

Cannabis hjelper til dags dato x tusen mennesker i verden med div sykdommer/smerter, og cannabis er for mange av de et mye bedre alternativ enn div andre piller/medisiner som har like mange bivirkninger som året er langt

Hvorfor skulle ikke Norge kunne legalisere ?
Få inn penger på det, kvaliteten blir mest sannsynlig mye bedre & man slipper alt det møkket som er blandet inn i mye av det man kjøper av `dealern på hjørnet`
Kids som hadde hatt lyst på nattingsen sin hadde sluppet og oppsøke kriminelle miljøer & kyniske bakmenn for og få den
Staten kan faktisk tjene på dette hvis de selger hasj på samme måte som sprit, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare legaliserer? Problemet med hasj er missbruk, og hasj missbrukere oppsøker vanligvis ikke hjelp i frykt for å bli straffet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Så du mener at for sekstenåringer så er det ikke et mindretall som har brukt hasj? Dude, vet du hvor mange sekstenåringer som ikke har drukket engang?
Vis hele sitatet...
Det var ikkje det som var påstanden. Påstanden er at ein ikkje-neglisjerbar del av befolkinga mellom 15 og 30 har prøvd hasj. Det at ein stor del av befolkinga bryt ei lov bør ein ta med seg når ein skal diskutere nemde lov.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Jeg bor i Skien, som er den byen i Norge med mest Narkotika per innbygger (eller mest kirminalitet, husker ikke hvem av dem). Og det er klart, om du leter i rette miljøer så er det mange som har prøvd weed. Men ser du over hele så ser du hvor mange det er som aldri har drekt alkohol engang.
Vis hele sitatet...
Igjen; drit i 16-åringane dine. Sjå på gruppa på 15-30 år, som er den gruppa som er mest villig til å ta risiko. Typisk har dei ingen "peers" som er avhengige av seg, og dei er generelt svært risikovillige. Kor mange av dei er det som ikkje har prøvd alkohol? Svært få. Kor mange av dei er det som ikkje har prøvd hasj? Nok ein del, men svært mange har nok prøvd det ein eller annan gong.
Sitat av Banzhee Vis innlegg
Alt som får folk til å ville prøve Canabis er negativt! Det er akkurat det samme med alkohol - begge deler kan intas uten videre skader men likevel blir mange skadet av det. I Utiopia ville man kunne legalisere hasj uten problemer fordi folk er voksne nok til å ta ansvar, men vi lever ikke i Utopia!
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel om legalisering ville kunne føre til mindre skadeverknader. Slik det er no er det i stor grad samme personen som tilbyr deg hasj og tyngre stoff, og då er terskelen for å gå videre rimelig lav antar eg. Om ein lovleg kan omsette hasj er det ikkje samme personen som tilbyr deg hasj og tyngre rusmiddel, og dermed vil mogelegeins den faktoren vere broten.

I tillegg vil politiet sleppe å bruke tid på straffeforfølging av bruk, noko som vil frigjere meir ressurser til tyngre narkotikakriminalitet, eller andre typer kriminalitet.

Du har et *ekstremt* forenkla syn på ting, og ser ikkje ut til å vere i stand til å diskutere; kun framlegge din religion som den einaste rette - religion i overført forstand, som i at du trur på noko, uten å kunne underbygge det, verken saklege argument eller med fakta.
Slashdot:
"Spørsmålet er vel om legalisering ville kunne føre til mindre skadeverknader. Slik det er no er det i stor grad samme personen som tilbyr deg hasj og tyngre stoff, og då er terskelen for å gå videre rimelig lav antar eg. Om ein lovleg kan omsette hasj er det ikkje samme personen som tilbyr deg hasj og tyngre rusmiddel, og dermed vil mogelegeins den faktoren vere broten."

Er veldig for legalisering, men tviler på at legalisering av hasj vil forhindre at folk tar tyngre stoffer i særlig grad. De fleste som vil prøve kokain, amf ol. vil gjøre det enten hasj er lovlig eller ikke.
Vil ikke tro at et er særlig mange som feks. prøver heroin fordi dealeren ikke har hasj inne, eller fordi dealern insisterer . Hasj er ikke særlig gateway-drug i mine øyner, eneste måten det er det på er at folk må bryte loven får å røyke, og når loven allerede er brutt er veien bittelitt kortere fra hasj til andre stoffer. De fleste som røyker ser ikke på hasj som narkotika, og veien fra hasj til andre ting er ikke så liten som mange tror.

Største positive virkningen med legalisering ville vært at folk ikke hadde vært tvunget til å drikke alkohol for å få en lovlig rus, og at hasj ikke ville bli nevnt i samme åndedrag som heroin.
Mange ville nok begynt å ta seg en splif eller tre på en lørdagskveld, istedet for å ruse seg på alkohol. Idag er det sånn at alkohol er det man må støtte seg på uansett, det er ikke noe valg. Personlig synes jeg cannabis er ett mye mer givende rusmiddel enn alkohol, og passer bedre til mange anledninger enn alkohol. Spesielt hvis man er alene etter min mening, cannabis funker når man er alene, alkohol... ikke noe særlig chill å drikke seg full alene å se på tv/pc osv.

De fleste ville sikkert ikke rørt cannabis selv om det ble lovlig, men jeg mener det er nermest en menneskerett å kunne velge å cannabis hvis man ønsker det, uten å bryte loven. Det er en synd og en skam at folk i dette øyeblikk sitter i fengsler rundt om i norge/verden pga. hasjrøyking, at politiet daglig skriver ut svære bøter til folk som ikke har gjort annet enn å kjøpt/røykt hasj og ikke forstyrret noen på noen måte.
Sist endret av the captain; 17. november 2008 kl. 01:15.
Sitat av the captain Vis innlegg

Er veldig for legalisering, men tviler på at legalisering av hasj vil forhindre at folk tar tyngre stoffer i særlig grad. De fleste som vil prøve kokain, amf ol. vil gjøre det enten hasj er lovlig eller ikke.
Vil ikke tro at et er særlig mange som feks. prøver heroin fordi dealeren ikke har hasj inne, eller fordi dealern insisterer . Hasj er ikke særlig gateway-drug i mine øyner, eneste måten det er det på er at folk må bryte loven får å røyke, og når loven allerede er brutt er veien bittelitt kortere fra hasj til andre stoffer. De fleste som røyker ser ikke på hasj som narkotika, og veien fra hasj til andre ting er ikke så liten som mange tror.
Vis hele sitatet...
Nei, du har helt rett i at det er svært få som prøver heroin fordi dealeren er tom for hasj. Men det har absolutt ingenting med poenget å gjøre.

Poenget er at hvis jeg får kjøpt hasj på Kiwi'en, så driter jeg i å vite hvor jeg får kjøpt speed. Sammenlign det med alkohol: Du vet at du får kjøpt god og kvalitetssikret vin fra polet. Er du da interressert i å vite hvor du får kjøpt hjemmelaget drittvin?

Grunnen til at folk går fra hasj til sterkere rusmidler er fordi:
1) de har lyst å prøve noe annet
2) de vet hvor de kan få tak i noe annet

Hvis man da fjerner èn av de to grunnene, så er halve jobben gjort! Selvsagt finnes det folk som kommer til å prøve sterkere saker, finne ut hvem som kan skaffe dem det, og muligens ende opp som heroinist på Plata. Men jeg er fullstendig overbevist om at færre kommer til å gå den veien hvis hasj blir statlig kontrollert. All logikk tilsier det.
Jeg har lest igjennom argumentene siden min siste post, og de er mer sakelige. Jeg ser at jeg har sett lett på ting, og selv om jeg ikke er helt enig i alt, klarer jeg ikke helt å sette fingeren på det. Dere har overbevist meg, og jeg leser for å lære. Takk
Legalisering kommer ikke til å fjerne gatesalget, da det hadde kostet 250,- grammet i butikken.
Legalisering kommer heller ikke til å magisk fjerne alkoholdrikkingen her til lands. (Og det er der argumentet "Det er jo mindre skadelig enn alkohol" slår feil)

Nei, jeg er overbevist om at det ikke hadde vært sunt hvis alle skulle løpt rundt drita og fjerne hver eneste helg, og jeg tror også at betydelig flere ungdom hadde startet tidligere (Bare å se for seg ungdom og )
Jeg mener alikevel at hasj like så godt kunne vært lovelig, men når alkoholen allerede regjerer, så tror jeg ikke det er plass til enda et rusmiddel.

(Røyker selv og dømmer ingen, men jeg prøver å tenke realistisk her)
Sitat av spharx Vis innlegg
Jeg mener alikevel at hasj like så godt kunne vært lovelig, men når alkoholen allerede regjerer, så tror jeg ikke det er plass til enda et rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Men det er her jo allerede, og det blir jo bare flere og flere som bruker det..
Sitat av spharx Vis innlegg
Legalisering kommer ikke til å fjerne gatesalget, da det hadde kostet 250,- grammet i butikken.
Vis hele sitatet...
Har de allerede satt en pris altså?


Sitat av spharx Vis innlegg
Legalisering kommer heller ikke til å magisk fjerne alkoholdrikkingen her til lands. (Og det er der argumentet "Det er jo mindre skadelig enn alkohol" slår feil)
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Hvilket grunnlag har du til å si dette?

Jeg kan bare snakke for meg selv. Og jeg vet at jeg hadde drukket betraktelig mindre mengder alkohol om jeg kunne røyket hasj uten å måtte skjule det for 99% av befolkningen. Og selv om jeg bare kan snakke for meg selv (i motsetning til deg, som tydeligvis har spurt samtlige nordmenn om hva de hadde foretatt seg ved legalisering), så kan jeg jo tippe at det er endel som meg der ute; nemlig de som liker hasjrusen bedre enn alkoholrusen, men "må" drikke for å skjule hasjbruken/være lovlig.

Og utsagnet "hasj er mindre skadelig enn alkohol" er ikke bare et argument. Det er en faktaopplysning. Dermed kan det ikke "slå feil". Men det som du konstanterer som fakta (les: innlegget ditt) kan derimot fort slå feil.


Sitat av spharx Vis innlegg
Nei, jeg er overbevist om at det ikke hadde vært sunt hvis alle skulle løpt rundt drita og fjerne hver eneste helg, og jeg tror også at betydelig flere ungdom hadde startet tidligere (Bare å se for seg ungdom og )
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det ikke sunt at "alle løper rundt drita og fjern hver eneste helg". Det er det vel ingen som har påstått heller? Det er STOR forskjell på å legalisere noe og å oppfordre til noe. Selv om hasj hadde blitt lovlig i Norge, så er det jo ingen som oppfordrer folk til å prøve/bruke det? På akkurat samme måte som det er forbudt å reklamere for alkoholinnholdige drikker, ville hasj-reklamasjon vært forbudt.

Og hvorfor tror du at om hasj hadde vært lovlig, så hadde ungdom prøvd det enda tidligere enn de ville prøvd alkohol? Ved legalisering vil nok folk prøver hasj istedetfor alkohol når de først har bestemt seg for å begi seg ut i rusens verden. Men hadde jeg vært far til en datter/sønn så ville jeg heller at ungen min skulle røykt hasj og vært klar over hva han/hun gjorde, i motsetning til å drikke seg drita og gjorde ting han/hun ikke hadde kontroll over.

IMHO.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Har de allerede satt en pris altså?
Vis hele sitatet...
Bare en pris jeg har hørt, men har ingen kilder å vise til. Tror det ble sagt under en eller annen debatt.
Men synes du den prisen virket helt ulogisk? Har hørt smugglere som regel er litt billigere enn alle de avgiftene som pålegges av Staten.

Sitat av minigolf Vis innlegg
Hvordan vet du det? Hvilket grunnlag har du til å si dette?
Jeg kan bare snakke for meg selv. Og jeg vet at jeg hadde drukket betraktelig mindre mengder alkohol om jeg kunne røyket hasj uten å måtte skjule det for 99% av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Jeg får snakke for meg selv jeg også da: Jeg hadde garantert røyket hasj hver gang jeg var på fest, hvis det hadde vært lovelig. Jeg er også helt overbevist om at mange andre hadde gjort det samme, og spesielt i min aldersgruppe. Men igjen, min mening.

Og utsagnet "hasj er mindre skadelig enn alkohol" er ikke bare et argument. Det er en faktaopplysning. Dermed kan det ikke "slå feil". Men det som du konstanterer som fakta (les: innlegget ditt) kan derimot fort slå feil.
Vis hele sitatet...
Selv om det er fakta, så forandrer det ikke poenget mitt: Folk drikker allerede alkohol, og staten bruker bøttevis med penger på skader relatert til denne drikkingen. Slipper man ut enda et rusmiddel må man summere sammen skadeomfanget.

Selvsagt er det ikke sunt at "alle løper rundt drita og fjern hver eneste helg". Det er det vel ingen som har påstått heller? Det er STOR forskjell på å legalisere noe og å oppfordre til noe. Selv om hasj hadde blitt lovlig i Norge, så er det jo ingen som oppfordrer folk til å prøve/bruke det?
Vis hele sitatet...
Jeg vet om så alt for mange som holder seg unna hasj kun fordi det er ulovelig, og disse folka drikker gjerne 2-3 ganger i måneden fra før av. Ved legalisering vil ikke disse gått helt bort fra alkohol, og over til hasj. Nei, de ville mest sansynelig fortsatt drikkingen og bare addet røykingen.

Og hvorfor tror du at om hasj hadde vært lovlig, så hadde ungdom prøvd det enda tidligere enn de ville prøvd alkohol?
Vis hele sitatet...
Det sa jeg da ikke. Jeg bare sier en aldersgrense ikke er nok til å hindre bruken, og det ville neppe vært noe problem for 17-18 åringer å skaffe det.
Ved legalisering vil nok folk prøver hasj istedetfor alkohol når de først har bestemt seg for å begi seg ut i rusens verden. Men hadde jeg vært far til en datter/sønn så ville jeg heller at ungen min skulle røykt hasj og vært klar over hva han/hun gjorde, i motsetning til å drikke seg drita og gjorde ting han/hun ikke hadde kontroll over.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men som sagt: Det hadde neppe blitt enten eller.
jeg har fortiden overleger ved ullevoll som forelesere, og de har slengt seg inn i diskusjonen om legalisering. De fire legene jeg snakker med til vanlig er alle sammen for legalisering til medisinsk bruk. Dette kun på bakgrunn av den kjemiske sammensetningen, bivirkningene og toxisitet. Der er cannabis "bedre" på alle punkter enn feks alkohol.
Sitat av minigolf Vis innlegg

Og utsagnet "hasj er mindre skadelig enn alkohol" er ikke bare et argument. Det er en faktaopplysning.
Vis hele sitatet...
Vel. om hasj er mindre skadelig enn alkohol kan vel sees fra forskjellige sider. Du sier at det er en faktaopplysning. Vi er vel enig om at et moderat forbruk av alkohol ikke er noe spesielt skadelig? Om du setter cannabis og alkohol opp mot hverandre når det gjelder moderat bruk så har de forskjellige virkninger. Tetrahydrocannabinol (THC) lagrer seg i fettvevet, og ved å røyke gjevnlig (la oss si 2 ganger i uken, fredag og lørdag), så vil THC'en aldri få tid til å forsvinne fra kroppen og du vil ha dette i hjernen og det vil mer eller mindre sløve deg deg. Om vi snakker om misbruk i forhold til alkohol og cannabis er det ingen tvil om hvem som vil gå av med seieren, nemlig alkohol. Alkoholen vil ta knekken på nyrene og levra ved misbruk og cannabis vil mer eller mindre ta knekken på den psykiske delen.
Sitat av penduftw Vis innlegg
Vel. om hasj er mindre skadelig enn alkohol kan vel sees fra forskjellige sider. Du sier at det er en faktaopplysning. Vi er vel enig om at et moderat forbruk av alkohol ikke er noe spesielt skadelig? Om du setter cannabis og alkohol opp mot hverandre når det gjelder moderat bruk så har de forskjellige virkninger. Tetrahydrocannabinol (THC) lagrer seg i fettvevet, og ved å røyke gjevnlig (la oss si 2 ganger i uken, fredag og lørdag), så vil THC'en aldri få tid til å forsvinne fra kroppen og du vil ha dette i hjernen og det vil mer eller mindre sløve deg deg. Om vi snakker om misbruk i forhold til alkohol og cannabis er det ingen tvil om hvem som vil gå av med seieren, nemlig alkohol. Alkoholen vil ta knekken på nyrene og levra ved misbruk og cannabis vil mer eller mindre ta knekken på den psykiske delen.
Vis hele sitatet...
Jeg tror neppe at å røyke en eller to ganger i uka "tar knekken" på psyken din, det skjer kanskje med noen men det kan umulig være mer enn 1/1 000 000 eller noe.
Sitat av spharx Vis innlegg
Bare en pris jeg har hørt, men har ingen kilder å vise til. Tror det ble sagt under en eller annen debatt.
Men synes du den prisen virket helt ulogisk? Har hørt smugglere som regel er litt billigere enn alle de avgiftene som pålegges av Staten.
Vis hele sitatet...
Og hvor mange kjenner du som foretrekker smuglersprit, framfor sprit på polet?


Sitat av spharx Vis innlegg
Jeg får snakke for meg selv jeg også da: Jeg hadde garantert røyket hasj hver gang jeg var på fest, hvis det hadde vært lovelig. Jeg er også helt overbevist om at mange andre hadde gjort det samme, og spesielt i min aldersgruppe. Men igjen, min mening.

Selv om det er fakta, så forandrer det ikke poenget mitt: Folk drikker allerede alkohol, og staten bruker bøttevis med penger på skader relatert til denne drikkingen. Slipper man ut enda et rusmiddel må man summere sammen skadeomfanget.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.. Selv digger jeg å røyke mens jeg drikker og når jeg gjør det, så drikker jeg betydelig mye mindre enn når jeg kun drikker.. Må vel opp i en 10 pils for å bli full på bare øl, men når jeg røyker ved siden av, holder det lenge med 4-6

Sitat av spharx Vis innlegg
Jeg vet om så alt for mange som holder seg unna hasj kun fordi det er ulovelig, og disse folka drikker gjerne 2-3 ganger i måneden fra før av. Ved legalisering vil ikke disse gått helt bort fra alkohol, og over til hasj. Nei, de ville mest sansynelig fortsatt drikkingen og bare addet røykingen.
Vis hele sitatet...
En del av dem ville nok kanskje drukket mindre selv om dem kanskje drikker like ofte

Sitat av spharx Vis innlegg
Det sa jeg da ikke. Jeg bare sier en aldersgrense ikke er nok til å hindre bruken, og det ville neppe vært noe problem for 17-18 åringer å skaffe det.

Helt enig, men som sagt: Det hadde neppe blitt enten eller.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke brukes som et argument egentlig. 17-18 åringer for tak i det like lett nå

Sitat av penduftw Vis innlegg
Vel. om hasj er mindre skadelig enn alkohol kan vel sees fra forskjellige sider. Du sier at det er en faktaopplysning. Vi er vel enig om at et moderat forbruk av alkohol ikke er noe spesielt skadelig? Om du setter cannabis og alkohol opp mot hverandre når det gjelder moderat bruk så har de forskjellige virkninger. Tetrahydrocannabinol (THC) lagrer seg i fettvevet, og ved å røyke gjevnlig (la oss si 2 ganger i uken, fredag og lørdag), så vil THC'en aldri få tid til å forsvinne fra kroppen og du vil ha dette i hjernen og det vil mer eller mindre sløve deg deg. Om vi snakker om misbruk i forhold til alkohol og cannabis er det ingen tvil om hvem som vil gå av med seieren, nemlig alkohol. Alkoholen vil ta knekken på nyrene og levra ved misbruk og cannabis vil mer eller mindre ta knekken på den psykiske delen.
Vis hele sitatet...
For å si det sånn:

Jeg tror ikke ett eneste menneske, ville tålt et alkohol-misbruk.. Alkohol går ikke bare på leveren og nyrene. Det går ut over psyken din også i veldig stor grad, i tillegg til resten av kroppen.. Alkohol er fysisk avhengighetsskapende

Derimot vil de aller fleste tåle et hasj-misbruk over veldig lang tid.. For de aller fleste mennesker kan leve så og si helt normalt med et misbruk av hasj.. Ja, man kan få psykiske problemer av det, men det er som oftest da de som er disponert for det fra før av.
Sist endret av Gamgee; 18. november 2008 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"You can't punish someone for something that hurts no-one"

Fra filmen The Union: The business behind getting high
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
"You can't punish someone for something that hurts no-one"
Vis hele sitatet...
Rusmidler skader definitivt veldig mange, både dei som bruker det, og dei pårørande til den som bruker det. Det er utallige familier som havarerer pågrunn av rusbruk, og det er skremmande mange som skader seg sjølv med rusbruk.

For meg er derimot spørsmålet om skadevirkningene er så store at det oppveier fordelane, eller om skadevirkningene er så store at individet ikkje bør ha muligheta til å prøve det rusmiddelet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Rusmidler skader definitivt veldig mange, både dei som bruker det, og dei pårørande til den som bruker det. Det er utallige familier som havarerer pågrunn av rusbruk, og det er skremmande mange som skader seg sjølv med rusbruk.

For meg er derimot spørsmålet om skadevirkningene er så store at det oppveier fordelane, eller om skadevirkningene er så store at individet ikkje bør ha muligheta til å prøve det rusmiddelet.
Vis hele sitatet...
Rusmidler generelt ja, men det er jo en annen sak med Cannabis som ikke er dødelig i seg selv.
Aldri røyket, har egentlig ingen planer om det, annet enn å gjøre det på gamle hjemmet.

og da vil jeg helst at jeg slipper å gjømme stæsje mitt.
Sist endret av snox; 20. november 2008 kl. 00:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Rusmidler generelt ja, men det er jo en annen sak med Cannabis som ikke er dødelig i seg selv.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er på ingen møte giftigheta av rusmidla som er problemet. Problemet er så utstrakt bruk at det går utover jobb, familie, venner etc etc. I tillegg aukar sjansen for ulykker en del når en er rusa - veit ikkje korleis det er med cannabis på akkurat det punktet, men antar risikoen ikkje synker akkurat... I tillegg har en den økonomiske sida med det.

Det er vel rimelig få i norge som døyr direkte av alkoholforgifting, så som sagt er giftigheta til rusmiddelet rimelig uviktig her.
Kan anbefale "If drugs were legal":
http://www.guba.com/watch/3000027974

Tar opp denne problematikken.

Personlig tror jeg gateway-effekten av cannabis (om den er betydelig eller ikke) vil bli ganske mye mindre om det ble lovlig.

Når det gjelder rusmisbruk blant unge er det et problem som man ikke kan bekjempe ved å forandre rusmiddelpolitikk. Det handler rett og slett om å gi ungdommen bedre ting å gjøre. Jeg drakk ikke (med noen få unntak) før jeg var rundt 17 år. LAN-parties var min redning.

Legalisering kommer ikke til å fjerne gatesalget, da det hadde kostet 250,- grammet i butikken.
Legalisering kommer heller ikke til å magisk fjerne alkoholdrikkingen her til lands. (Og det er der argumentet "Det er jo mindre skadelig enn alkohol" slår feil)
Vis hele sitatet...
Det er mye billigere å brygge hjemme (og å brygge øl og vin er lovlig og lett) enn å kjøpe alkohol i butikken.. allikevel kjøper de fleste alkohol i butikken. Gatesalget vil nok fortsatt, men i sterkt redusert skala.

Alkoholdrikkingen kommer naturligvis ikke til å bli borte. Jeg vil tippe at den reduseres noe.. men ikke veldig mye. Kanskje hvis man legaliserte, og satte ned avgift på alkohol, så hadde det gitt folk et litt annet perspektiv på rusmidler: Nå er det jo slik at man skal spare alt man har til helgene og så helle nedpå. Men hvis folk fikk et mer avslappet forhold til rusmidler (da spesielt alkohol).. mer i hverdagen (etter jobb/skole klart), mye mindre i helgene, så ville vi endt opp med et sunnere samfunn. En flaske vin fordelt utover en uke er bedre enn en flaske vin drukket på én kveld.
Sist endret av Skyfex; 20. november 2008 kl. 10:48.
Kan ha noe med at en flaske vin fordelt utover en uke, er langt mindre interessant enn en flaske vin drukket på en kveld. Folk drikker ikke alkohol for å drikke alkohol, de drikker det for rusen som alkohol gir. (Ja, jeg vet det finnes unntak)