Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  352 28852


iPhone 3G er offisielt lansert. Den vil være tilgjengelig i Norge fra 11. juni gjennom NetCom-forhandlere landet rundt.

Nøkkelfunksjoner:
  • A-GPS
  • 3G/3.5G (UMTS/HSDPA)
  • 300 timer standby
  • 8GB/16GB lagringsplass
  • Normal 3,5mm-utgang, ikke nedsenket som på forrige utgave
  • Ett kamera, 2 megapixler (samme som før, ingen videotelefoni ser det ut til)

Dimmensjoner (høyde x bredde x tykkelse):
Ny iPhone 3G: 115,5mm x 62,1mm x 12,3mm
Gamle iPhone: 115,0mm x 61,0mm x 11,6mm
Telefonen virker tynnere enn forrige utgave og har bakdeksel i plast i hvit eller svart utførelse.

Steve Jobs lovte at prisen ikke skulle overstige $199 for 8GB og $299 for 16GB. Om dette holder helt hjem hit gjenstår å se, men det skulle i så fall tilsi en pris på godt under kr. 2.000,- for den dyreste utgaven.

Mye av grunnen til den lave prisen antar jeg har noe med dette som står under systemkrav å gjøre:
Telefonabonnement
(avtale på minimum to år)


Altså må du sannsynligvis binde deg til et (dyrt?) abonnement ved kjøp av telefonen. Forhåpentligvis innebærer dette fri nedlasting over mobilnett slik vi så hos AT&T med forrige iPhone i USA. Hvordan dette løses i Norge hvor det ikke er lov å binde telefoner i mer enn ett år skal bli spennende å se.

Avhengig av hvordan bindingstider og abonnementsprisene blir ser det ut som om jeg skal kjøpe ny telefon.

Les mer på Apple sine norske hjemmesider.
Sist endret av froskenfredrik; 9. juni 2008 kl. 21:57.
Var det ikke Netcom som kapret avtalen med Apple?
Hørt at Netcom skal få telefonen, håper at man kan bruke allerede eksisterende abbonement, hvilket som helst
Ellers ser det nok ut til at jeg står utenfor en eplebutikk fredag 11.juli
One of the good guys
2rs1's Avatar
http://www.engadget.com/2008/06/09/t...-on-july-11th/
Australia, Austria, Belgium, Canada, Denmark, Finland, France, Germany, Hong Kong, Ireland, Italy, Japan, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland, UK and the US
Vis hele sitatet...
Her kommern 11. Juli.

Men etter gamle iphonen tok kvelden er det ikke noe tvil. "199$ (evt. 299$ for 16gb) all around the world" mener jeg han sa. Gunstig med dollarkursen for tia det
Sist endret av 2rs1; 9. juni 2008 kl. 21:33.
Vet noen om det funker å kjøpe den i USA og jailbreake den i Norge slik at mit tele2 sim kort funker i den?
eller har de fiksa det nå?:P
Blir garantert ikke to års binding i Norge, da maks er ett år. Mao vil jeg tro at prisen blir skrudd opp deretter også (viss telefonen i det hele tatt kommer til Norge)

Edit: Ser at det er bekreftet at telefonen kommer til Norge.
Sist endret av steili; 9. juni 2008 kl. 21:28.
Den ser lekker ut, men jeg ser enda ingen grunn til å bytte ut min iPhone 1.1.4.
3G og GPS har jeg enda ikke fått bruk for, men det er flott at prisen blir lavere!
Største plusset for meg er den nye mini-jack utgangen som ikke krever spesialplugg for å kunne bruke hvilket som helst headset!
Skal kjøpe sånn til mamma, men først må det komme en jailbreak...
Hørte at bindingen alene til AT&T skulle koste flere tusen per år?
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
dem sier så
men er det mms på den nye?:P
syns jeg ikke så noe på sida du henviste til(?)
Sitat av steinarlima
Blir garantert ikke to års binding i Norge, da maks er ett år. Mao vil jeg tro at prisen blir skrudd opp deretter også (viss telefonen i det hele tatt kommer til Norge)

Edit: Ser at det er bekreftet at telefonen kommer til Norge.
Vis hele sitatet...
det står på apples hjemmesider at det vil være minst to års binding
Sitat av Maddy
Her kommern 11. Juli.

Men etter gamle iphonen tok kvelden er det ikke noe tvil. "199$ (evt. 299$ for 16gb) all around the world" mener jeg han sa. Gunstig med dollarkursen for tia det
Vis hele sitatet...
Vel, den skal lanseres 11. juli i 22 av de 70 markerte landene. Kanskje Norge.


kilde: http://live.mac1.no/ (om dette er en godkjent kilde vet jeg ei, men ingen er vel tjent med å lyve på det).

@ maddy: den er grei
Sist endret av el_bamso; 9. juni 2008 kl. 21:31.
Sitat av pwner2k
det står på apples hjemmesider at det vil være minst to års binding
Vis hele sitatet...
Maks bindingstid i Norge er ett år.

BEVVIS
Sist endret av Krister; 9. juni 2008 kl. 21:49.
Sitat av el_bamso
Vel, den skal lanseres 11. juli i 22 av de 70 markerte landene. Kanskje Norge.


kilde: http://live.mac1.no/ (om dette er en godkjent kilde vet jeg ei, men ingen er vel tjent med å lyve på det).

@ maddy: den er grei
Vis hele sitatet...
Sier det til alle med tvil: DEN KOMMER TIL NORGE! den er tilogmed lagt inn i den norske apple-storen allerede
Ikke noe nytt om kamera ? Skal uansett ha den telefonen :P
Tror dere at det blir mulig å kjøpe telefonen fra Netcom med et ring kontant abonnement ? Eller blir det etter all sannsynelighet et abonnement med månedsavgift ?
ser ut til å forholde seg på 2.0 mp er egentlig et ræva kamera, menmen
Sitat av pwner2k
Sier det til alle med tvil: DEN KOMMER TIL NORGE! den er tilogmed lagt inn i den norske apple-storen allerede
Vis hele sitatet...
Jeg vet at den skal komme til Norge, spørsmålet var bare om når. Men det ser ut til at Maddy satt på informasjon om at lansering er 11. juli, til og med i Norge. Dette er jo seksuelt!
Her ser man når den kommer...
Sitat av 3RD
Ikke noe nytt om kamera ? Skal uansett ha den telefonen :P
Vis hele sitatet...
Er litt skuffet over det ja. Hadde og gjort seg med et front montert kamera for video samtaler selv om dette ikke har tatt helt av.

Håper bare Telenor får denne så jeg kan få den gjennom jobben. Det som er det beste med telefonen er programvaren som tar i bruk teknologien (gps, 3g). Apple har skjønt at ting må vær lett å bruke for at det skal brukes.
..og video funksjon? Er jo ikke er must men må innrømme jeg har hatt behov for det et par ganger på min iPhone. Gidder ikke betale ekstra for å bruke en fra installer.
Sitat av robe123
..og video funksjon? Er jo ikke er must men må innrømme jeg har hatt behov for det et par ganger på min iPhone. Gidder ikke betale ekstra for å bruke en fra installer.
Vis hele sitatet...
Det ligger ute en crack til "iPhoneVideoRecorder 1.2.4.1" som lar deg spille inn uendelig lange filmer med lyd...
Funker fett, anbefales.
Takk for det

Kan noen fortelle meg hvor han her får iPhonene sine fra og prisen?
Virker som det er noe muffens
Det store spørsmålet er jo hvolket abonnement den kommer til å benytte og hvor mye det vil koste i måneden. Men som med "iPhone 1" går det nok an å handle seg en eller fler på eBay hække litt og bruke den fritt som fuglen
Men det blir spennende å se hvorvidt dette kan låses opp like lett som gamle iPhone. Spørs om ikke Apple har satt seg godt inn i hvordan de låste opp den gamle og lukket systemet enda bedre. I tillegg skal du ikke se bort i fra at du må tegne abonnement på stedet og ikke gjennom iTunes. Da er du faktisk juridisk bundet, og all verdens jailbreaking kan ikke hjelpe deg (med annet enn egne programmer).
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Sitat av robe123
Takk for det

Kan noen fortelle meg hvor han her får iPhonene sine fra og prisen?
Virker som det er noe muffens
Vis hele sitatet...
Han håper vel på litt raske penger og at iPhone blir solgt på samme måte som før, noe som den helt sikkert ikke blir
kan vel nå si helt klart at det blir netcom-kunder som får lov å bruke den 'lovlig' i første omgang
http://www.apple.com/no/iphone/buy/
Oppdatering:
Sitat av itavisen
- I norge er reglene slik at det kun er lov med tolv måneders binding i privatmarkedet, og det må vi forholde oss til, sier Vederhus til ITavisen.

Vil dere distribuere telefonen på samme måte som AT&T, med at man aktiverer abonnementet etter at selve telefonen er kjøpt?

- Vi kommer med mer informasjon i forhold til hvordan Netcom vil distribuere telefonen når det nærmer seg lansering, sier Vederhus.
Vis hele sitatet...
Altså kun ett års bindingstid som først antatt. Gleder (gruer?) meg til å høre abonnementsprisene.
400-1000,- sikkert

Fra tekniske spesifikasjoner på apple.no
Krav til omgivelsene:
Relativ luktfuktighet: 5 til 95 %
Det ser ikke ut til at vi får A2DP (trådløs stereomusikk over blåtann) i denne omgangen heller. Pokker.
Hva med de som selger iPhones nå til 3500,-?
Må de bare selge den mye billigere eller beholde selv?
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Kan ikke se for meg at Netcom skal lage et eget abbonement bare for iPhone ("400-1000,- sikkert").

Da vil jeg heller tro at telefonen blir dyrere her til lands, og at man kan velge mellom de abbonementene Netcom allerede har.
Savner wlan:/
Vet noen av dere om man MÅ bruke itunes for å legge inn musikk/video på den?

Godt alternativ til iphone:http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=516289

Så ikke verst ut den heller..

*tenke tenke*
Sist endret av Gromstad2; 9. juni 2008 kl. 22:46.
Har jeg gått glipp av noe eller? Netcom == TeliaSonera?
http://img362.imageshack.us/img362/6272/screenshotnp4.th.png
Det er wlan på den Gromstad2. (Wi-Fi (802.11b/g))
Sist endret av Krister; 9. juni 2008 kl. 22:46.
TeliaSonera var eigd av telenor før, men ble kjøpt opp av NetCom.. Tror jeg?
Sitat av Gromstad2
Savner wlan:/
Vet noen av dere om man MÅ bruke itunes for å legge inn musikk/video på den?

Godt alternativ til iphone:http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=516289

Så ikke verst ut den heller..

*tenke tenke*
Vis hele sitatet...

Er det ikke wlan på den da? jeg satt på vg ihvertfall med en ipod touch i helgen
Sitat av PolkagrisLaila
TeliaSonera var eigd av telenor før, men ble kjøpt opp av NetCom.. Tror jeg?
Vis hele sitatet...
Okei, takk skal du ha Er ikke så lett å følge med i alle svingene alltid..
TeliaSonera Er en sammenslåing av Telia i sverige og Sonera i Finland. Det var snakk om en fusjon med Telenor noe som feilet. Deretter kjøpte TeliaSonera NetCom og Chess, samt ISPen Nextgentel.

Angående logoen på Apple Store så er vel den endret i morgen
Den logoen som ligger der nå er til den finske operatøren Sonera
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Teliasonera
Sist endret av NoKeR; 9. juni 2008 kl. 22:57.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
TeliaSonera er et svensk-finsk selskap som er ganske så dominerende i norden.
Det er forsåvidt de som eier NetCom og Chess
Sitter selv med en iPhone, men jeg ble sterkt skuffet i kveld. Savner så mye mere på iPhone enn 3g + gps. Det jeg hadde forventet var:

32GB models (selv om man egenlig ikke har bruk for så mye, eller?)
Bedre kamera (skal man konkurrere mot N95 så putt inn ett bedre kamera.)
Mere RAM (slik at man faktisk får kjørt flere programmer om gangen)
MMS (Hvorfor i alle dager kuttet de ut MMS denne gangen også?)
A2DP Bluetooth for stereo streaming (sende filer, musikk og etc med Bluetooth)
Kamera i fronten for videoconferencing (3g = videoconferencing)
Video capabilities (filme, eller vil de ikke vise hvor dårlig kamera egentlig er?)
Copy and paste (det er noe jeg virkelig savner)

Eneste Apple kan skryte om er 2.0.0, der de åpner opp for 3rd party app for alle. Også er den største nyheten av dem alle jeg likte er muligheten til å kjøre word-, excel- etc. filer. ++
Sist endret av zleven; 9. juni 2008 kl. 23:03.
gief! Skal sove i telt utenfor eplehuset natten før 11. juli!
TomTom har visstnok navigasjonsprogramvare klar allerede: http://www.engadgetmobile.com/2008/0...ready-to-roll/
Dette blir bare bedre og bedre.
Nå begynner det jo nesten å bli verdt det! Jeg bare krysser alle fingrer og tær for at den er like enkelt cracka som forrige gang, så jeg slipper Netcom for 300 i måneden eller whatever.
ehm, skulle ønske det var ett bedre kamera =/ liker å bruke telfonen som digital kamera også, så slipper man å ha begge deler..
Jeg har i bunn og grunn veldig lite til overs for Apple - et kvasifascistisk megaselskap som vinner kunder på propaganda og villedende markedsføring - men jeg vil herved innrømme at en av disse kommer til å havne i mine hender fortest mulig.

Det som vant meg over:
  • Prisen
  • 3G (en av de billigste 3G-telefonene på markedet)
  • Hackbarhet (om det i det hele tatt er et ord)
  • GPS (ikke at jeg kommer til å bruke det ofte, men nyttig når man først trenger det)
  • Hvor mye hardware man faktisk får for pengene (kanskje ikke fulltlike bra som f.eks. Touch Diamond, men til 1/3 av prisen...)

Det som fremdeles mangler:
  • Bedre kamera
  • Åpen plattform
  • Støtte for flere filformater
  • Frigjøring fra iTunes (drittprogram)
  • Redusert størrelse (den er for stor, kutt 1cm i bredden og 2cm lengde, så er den ideell)
Ettersom tre av disse problemene kan løses vha. svakt lyssky metoder må jeg si meg overvunnet. Om jeg kjøper norsk eller amerikansk kommer an på abonnementsvilkårene Netcom tilbyr.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Kråketær: Hva vet du om hackbarheten til iPhone3G?
Ser ut til at det blir aktivering i butikk fremover folkens. Også i USA. Man kan kjøpe og hacke(hvis det kommer en hack til den) men må fortsatt betale abbonement
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av robe123
Takk for det

Kan noen fortelle meg hvor han her får iPhonene sine fra og prisen?
Virker som det er noe muffens
Vis hele sitatet...
From: [mailto:sikkerhet@finn.no]
Sent: 10. juni 2008 12:40
To: ...@.....
Subject: (Sak:1415474) Regelbrudd, finnkode=13766031

(Vennligst behold emnefeltet hvis du svarer på e-post meldingen)

Hei og takk for tilbakemeldingen!

Annonsen er tatt av nettet og annonsør er informert.




Ha en videre fin(n) dag!

Med vennlig hilsen
Rune Gjestad
Seniorkonsulent
Forbrukertrygghet
Tlf: 22 86 44 10
08.00 - 17.00
http://www.finn.no
Vis hele sitatet...
Håper han får en trivelig dag videre
Heisann, har det seg slik at en MÅ ha 3G dekning for å bruke denne telefonen? Vi som bor i de ytre strøk har ikke slike fjonge saker. Søskenbarnet mitt er meget hypp på å få seg en slik telefon, å jeg kunne tenkt meg å sett "what the big woop is all about".
Men dersom en _trenger_ 3G for å bruke telefonen (ringe/sms) og for GPS så er det vel heller dødfødt prosjekt.
Noen som kan hjelpe meg her?
Jeg kan med 99% sikkerhet si at du ikke trenger 3G for å bruke denne telefonen, jeg har hatt 4 mobiler med 3G og alle disse har hatt muligheten til å skru av 3G. GPS går på eget "nett"
Du trenger selvfølgelig ikke 3G-dekning. Hadde du lest spesifikasjonene noe sted ville du sett at den har Quadband GSM/EDGE i tillegg til 3G, og det er mulig å slå av 3G manuelt for å bedre batterilevetiden.