Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7482
Vil ta ut 50 lapper fra kontoen min.

Kommer banken til å stille spørsmål rundt det?

Edit: damn feil forumdel
Sist endret av Nordlandskuken; 15. oktober 2021 kl. 22:29.
Nei men hvis det er noe du gjør ofte kan de reagere
Er det kontakter, så må du kanskje ringe dem på forhånd så dem har nok penger når du kommer. (Regner med du ikke får ut så mye på en minibank).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det kontakter, så må du kanskje ringe dem på forhånd så dem har nok penger når du kommer. (Regner med du ikke får ut så mye på en minibank).
Vis hele sitatet...
Joda, men du får fort kun tatt ut 10 om gangen i minibank, så kan man bare putte kortet inn igjen og ta ut mer.
New generation
colakork's Avatar
Jeg kan ta ut maks 15ish i minibank og 10på meny elns. Etter det står det at minibanker ikke har dekning

Kanskje 20k i minibanker.

Hvorfor er det sånn?
Sist endret av colakork; 15. oktober 2021 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av colakork Vis innlegg
Jeg kan ta ut maks 15ish i minibank og 10på meny elns. Etter det står det at minibanker ikke har dekning

Kanskje 20k i minibanker.

Hvorfor er det sånn?
Vis hele sitatet...
Riskreduksjon. Maksgrense på 10k per døgn reduserer mengda det er mulig å få ut med stjelt kort, og gir kunden tid til å blokkere det før meir pengar forsvinn.

Banker er fordømt gode på å balansere riskreduksjon mot kundenytte, og det der er grense som i praksis berører veldig få legitime kunder.
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvorfor er det sånn?
Vis hele sitatet...
Man kan sette opp begrensninger på uttak så vidt jeg vet for å sikre seg mot svindel eller tap av kortet.
Kan du ha noen sånne knyttet til kortet ditt?
50k går bra, folk kjøper bil osv med kontanter i den klassen. Tror det er beløp over 100 man må bestille på forhånd hvis du skal ta ut på postkontor.
Sitat av moret Vis innlegg
Joda, men du får fort kun tatt ut 10 om gangen i minibank, så kan man bare putte kortet inn igjen og ta ut mer.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er en maksgrense per dag?
Uttaksbegrensninger (DNB)

Ungdomskort:
Minibank: I Norge: 5.000 kroner. I utlandet: 9.900 kroner pr. fire dager.
Varekjøp i Norge og i utlandet: 10.000 kroner pr. 3. døgn
Manuelt uttak: Disponibel saldo på konto

Andre kort:
I minibank: I Norge og i utlandet: 9.900 kroner pr. 4 døgn
I DNBs innendørsautomater: 20.000 kroner
Varekjøp: I Norge: 100.000 kroner pr. døgn (For Saga-kunder: 250.000 kroner).
Varekjøp i utlandet: Disponibel saldo konto

Manuelt uttak i postkontor og Post i butikk
Manuelt uttak av kontanter i postkontor og Post i butikk:
Opptil 25.000 kroner fra konto du disponerer
(avhengig av hvor mye kontanter butikken har).

Det er mulig man kan omgås dette hvis man aktivt tar kontakt med DNB for sette høyere grense.
Man kan uansett ta ut det beløpet man ønsker ved oppmøte i bank.
Der er nok ingen som bryr seg om du tar ut 50k. Å sette inn 50k kan derimot skape uønsket oppmerksomhet..
Det er etter min erfaring heller ingen vits å kontakten banken for å øke utskuddsgrense. Det er (ifølge min bank) kort utsteder (Visa) som setter grensen og banken har derav ingen muligheter til å øke den. Jeg har prøvd å øke den flere ganger opp igjennom årene, senest i fjor.
Iskald makkapikk
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
50k går bra, folk kjøper bil osv med kontanter i den klassen. Tror det er beløp over 100 man må bestille på forhånd hvis du skal ta ut på postkontor.
Vis hele sitatet...
Ikke postkontor, selve banken

Var noen som sa at banken har varslingplikt ved uttak av større beløp. Men hvem varsler de? Mor mi?? Skattefuten? Jeg har jo betalt skatt på pengene. Er helt hvite sparepenger
Banken har neppe så mye i cash. Du må nok ringe banken først og si ifra at du skal gjøre det uttaket og be de sørge for å ha nok kontanter. Ingen blir varslet av at du tar ut egne penger. Dersom du derimot setter inn ett såpass beløp kontant, da blir nok myndighetene varslet.

Og nei er du voksen så ringer selvsagt ikke banken til morra di og sier at du bruker dine egne penger.
Gikk rundt for noen dager siden å prøvde å ta ut kontanter. De hadde fjernet tre minibanker i nærområdet mitt. Gikk til posten der jeg tidligere har tatt ut 2x50 000 i cash. Nei, bankene hadde sagt opp kontantavtalene med de. Gikk forbi to DNB kontorer, nei, de hadde fjernet minibankene.

Det eneste alternativet ditt er å ta ut i matbutikker. Maks 9900, men de kommer nok til å senke det til enten 5000 eller 2000kr i år.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Banken har neppe så mye i cash. Du må nok ringe banken først og si ifra at du skal gjøre det uttaket og be de sørge for å ha nok kontanter. Ingen blir varslet av at du tar ut egne penger. Dersom du derimot setter inn ett såpass beløp kontant, da blir nok myndighetene varslet.

Og nei er du voksen så ringer selvsagt ikke banken til morra di og sier at du bruker dine egne penger.
Vis hele sitatet...
Har det virkelig blitt så strengt i kampen mot kontanter og ran?! 50.000 er jo småpenger å regne!
For ti år siden tok jeg ut 120.000 i banken uten problem eller spørsmål, men måtte bli med bak på kontoret å skrive under på noe.

Kan noen avkrefte eller bekrefte det abc sier på så lav grense før varsling både om uttak og innskudd?
Det er de aller færreste som har bruk for 50000 i kontanter. Folk bruker kort idag. 50k er iallefall ikke småpenger for meg!
Stille spørsmål? Drar du i banken og spørr om å få ta ut 50k så spørr vel ikke betjeningen: "hæ,skal du ta ut penger??"
Sitat av cannabis-norge Vis innlegg
Stille spørsmål? Drar du i banken og spørr om å få ta ut 50k så spørr vel ikke betjeningen: "hæ,skal du ta ut penger??"
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte at dette er reaksjonen du vil få. "Hva trenger du kontanter til?" Også ser de dumt på deg. Før henviste de til posten, men nå vil de bare le og si "nei, det kan du ikke."
Du vil også måtte bestille det på forhånd, da de færreste bankerkontorer har så mye kontanter liggende bak disken lenger. Det er ikke lenger bankene som håndterer kontanter, det er (så vidt jeg husker) Nokas.
Sitat av Antonym Vis innlegg
Kan bekrefte at dette er reaksjonen du vil få. "Hva trenger du kontanter til?" Også ser de dumt på deg. Før henviste de til posten, men nå vil de bare le og si "nei, det kan du ikke."
Vis hele sitatet...
Da kommer vel mitt spørsmål:
Hvem er det som faktisk eier pengene? Deg eller banken?
Sitat av Antonym Vis innlegg
Kan bekrefte at dette er reaksjonen du vil få. "Hva trenger du kontanter til?" Også ser de dumt på deg. Før henviste de til posten, men nå vil de bare le og si "nei, det kan du ikke."
Vis hele sitatet...
Banken har ikke lov til å nekte deg egne penger. Det er begrensning på hvor mye kontanter de har tilgjengelig men skal man ha ut mye bestiller du på forhånd.
Sist endret av Mk1; 17. oktober 2021 kl. 22:50.