Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3460
har lurka rundt på freak for det meste siste åra, på tide med en tråd fra meg, synd den ikke er mer positiv bare. :-)

Etter jeg fylte 18 år i jan i fjor innser jeg nå at jeg er ute å kjører med kredittkort og diverse forbrukslån. Ble også ferdig som lærling, så mye skjedde fort mtp at jeg plutselig hadde en fin lønn og bodde alene.

Sitter nå med 4 forbrukslån på ca 50 løk hver. har 2 kredittkort.
Så og si alle pengene hver mnd jeg har til overs utenom leie går til å dekke disse utgiftene.

googlet noe rundt og ser man kan få gjeldsrådgiving hos nav iflg dette.

har noen vært å prøvd dette? kan hvem som helst booke det? Merker jeg hadde trengt en solid innføring i hvordan forholde seg til økonomien sin og få litt mer kontroll her.
gjeldsrådgiving gjelder vel bare gammel gjeld og ikke ny. mange kommuner har rådgivere du kan snakke med.
Det beste ville vært å få samlet gjelda med sikkerhet i bolig eller lignende så du får en ok rente. Hvis du har foreldre eller annet familiemedlem som kan stille opp.

Du bør også legge inn en kredittsperre hvis du fortsatt er kredittverdig.
Slutt å bruke kredittkort/forbrukslån så er mye gjort, fortsetter du med dette eller ikke betaler ned på disse kravene så graver du bare deg selv enda lengre ned, og du vil komme til å angre noe jævlig senere.

Ta kontakt med forskjellige banker og forsøk å få refinansiert gjelda di slik at du kun sitter igjen med et lån istedenfor 4 forskjellige.
200k virker kanskje som utrolig mye for deg akkurat nå, men det er ikke verdens undergang og bør være fullt mulig å få betalt ned med en normal inntekt.

Har du familie som kan hjelpe med et privat lån slik at du får kvittet deg med noe av den dyre forbruksgjelda så er det klart det beste, men uansett så bør dette være fullt overkommelig, men du må ta tak i det nå.
Hvor mye kan du nedbetale gjelden på i måneden? Du må være rask og prioritere det så rentene ikke hoper seg opp og øker.

Du må sannynligvis refinansiere det, og få et "skikkelig" lån fra en bank og ikke forholder deg til de små useriøse med høye renter. Foreldre og besteforeldre kan hjelpe deg med å få det til å skje.

Eksempelvis: foreldre tar opp rammelån med sikkerhet i bank for å nedbetale gjelden, hvor du da forholder deg til det lånet og renten. Vær rask og ta tak i problemet.


Ellers kan det være lurt å selge unna dilldall du har kjøpt for å nedbetale mest mulig.
Sist endret av Vontalo; 8. oktober 2021 kl. 15:59.
Takk for svar her, folkenes. jeg skal snakke med kommunen neste uke og undersøke noen muligheter slik dere beskriver.
Har du noe av verdi så selg det unna. Usikrede lån ligger ofte rundt 20% rente og da blir 200k i lån ekstremt mye i praksis om du ikke klarer å gjøre noen større nedbetalingen av det.

Så håper du har noe igjen for dei 200 du har brukt på ett år så du kan selge litt og få noe bort og helst få resten sikret av familie el.l så du får renta på det ned til ett par %