Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5914
Hei, jeg har et forbrukslån på 200k i banken, og er ikke interessert i å betale 4200,- vær månde i 5år. så lurer jeg på om hva skjer om jeg stopper å betale disse regningene ? har hørt at man får en anmerkning å ikke kan ta lån osv på 5år i Norge, er det noen som vet noe mere rundt dette?
Etter en advarsel eller to vil lånet forfalle. Du får da inkasso, tvangsinndriving og generelt en lite koselig situasjon. Jeg ville ikke anbefale det.
Trådstarter
2 0
er det ingenvei rundt dette?
Sitat av bigx Vis innlegg
er det ingenvei rundt dette?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, du må betale gjelden din.
Sitat av bigx Vis innlegg
er det ingenvei rundt dette?
Vis hele sitatet...
Nei, du må nok betale.

Kjedelig å få brev fra namsmann med beskjed om tvangstrekk fra lønna di.
Den veien du skisserer innebærer bla. at du ikke kan tegne noen nye abonnement som krever kreditor sjekk. Mobil o.l.
Hvis du eventuelt slutter å betale ville dette henge over deg til du har fått til en løsning.
Renter fortsetter å løpe. Du taper.
Sitat av bigx Vis innlegg
er det ingenvei rundt dette?
Vis hele sitatet...
Du kan innfri lånet ved å betale inn hele beløpet som er utestående, refinansiere gjelden, eller slutte og betale til bank og inkassoselskap blir lei og begjærer utleggsforretning. Da vil du få betalingsanmerkning som hindrer opptak av lån, abonnement på ulike tjenester som mobilabonnement etc, og namsmann kan be arbeidsgiver foreta lønnstrekk, tvangsselge verdier osv.

Om man er varig ute av stand til å betjene gjelden kan man søke om gjeldsordning og leve på et minimum av penger i fem år
Sitat av bigx Vis innlegg
Hei, jeg har et forbrukslån på 200k i banken, og er ikke interessert i å betale 4200,- vær månde i 5år. så lurer jeg på om hva skjer om jeg stopper å betale disse regningene ? har hørt at man får en anmerkning å ikke kan ta lån osv på 5år i Norge, er det noen som vet noe mere rundt dette?
Vis hele sitatet...
Tror du seriøst at det bare er å slutte å betale så vil du kun få en liten anmerkning og etter 5 år så er alt glemt, hva slags virkelighet er det du lever i?
Hvordan ser du for deg at banker skulle overleve dersom det var tilfelle?
Da kunne folk bare tatt opp forbrukslån i x-antall banker og bare latt være å betale tilbake, så ville banker rundt om fort fått store problemer.
Jeg går ut fra at det er du selv som har satt deg i gjeld, da må du også pent finne deg i å betale tilbake, du får heller ta lærdom av det og ikke ta opp forbrukslån, forbrukslån er gjerne dyrt.
Du kan ev. forsøke å høre rundt om det er banker som har bedre betingelser og på den måten få et noe rimeligere lån, men å droppe å betale, det er det dummeste du kan gjøre og vil komme tilbake å bite deg i ræva så det virkelig svir.
Sist endret av Veggen; 18. september 2021 kl. 16:03.
Bare å la være å betale du. Med den holdningen der så kommer du ikke langt i livet uansett.
Dette gjør du på mandag om du vil ha noe normal liv etterhvert.
Samle all gjeld sammen under et lån.
ring å prøv å få spurt om lavere rente.
betal så mye ekstra inn på lånet du kan.
ring nav å spør om du kan få økonomisk rådgiving.
ikke ta opp forbrukslån igjen.
betal spesielt om du har flere småe forbrukslån på de med størst rente og de lånene som har mest nedbetalt.
Sitat av bigx Vis innlegg
Hei, jeg har et forbrukslån på 200k i banken, og er ikke interessert i å betale 4200,- vær månde i 5år. så lurer jeg på om hva skjer om jeg stopper å betale disse regningene ? har hørt at man får en anmerkning å ikke kan ta lån osv på 5år i Norge, er det noen som vet noe mere rundt dette?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke var interessert i å betale hver måned, hvorfor tok du lånet da?
Sitat av bigx Vis innlegg
er det ingenvei rundt dette?
Vis hele sitatet...
hva er det du virkelig tror? at du bare kan få penger og slippe å betale? hva med oss andre, skal vi bare fortsette å betale mens du bare skal få slippe?

Herregud for noen idiotiske tråder man finner på dette forumet i blant..
Privatøkonomi burde vært pensum på skolen. Helt utrolig hvor dårlig folk er når det kommer til økonomisk forståelse.

Kamerat av meg fortalte at det var en kjendis som trodde at kredittkortgjeld var noe den Norske stat sponset.
Ring banken din og fortell situasjonen så forklarer dem deg det så fint dem kan.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Herregud for noen idiotiske tråder man finner på dette forumet i blant..
Vis hele sitatet...
Vel, det er bedre at han spør og får svar enn at han bare hadde gått for ideen sin.
Slik det fungerer hvis du velger å ikke betale er at du får betalingsanmerkning. Den vil følge deg helt til gjelden er gjort opp.
Dvs at om du velger å ikke betale regningene dine i 5 år, så må du ta gjelden + renter + innkrevningsgebyrer. Etter 5 år vil gjelden være langt høyere enn 200k og betalingsanmerkningen vil fortsatt være der.
Samtidig vil nedbetalingstiden nå være på kanskje 10 år istedenfor, hvor du betaler like mye eller mer enn hva du gjør i dag.

Den eneste måten å stoppe det på, er å ta tak i problemet og starte med nedbetaling av gjelden.



Du har kanskje hørt om gjeldsordning, hvor det offentlige tar seg av gjelden din (dvs med mine og alle andres skattepenger).
Slik det fungerer er at du sammen med namsmannen setter opp et budsjett med utgangspunkt i forskriften om livsoppholdssatser.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-13-724.

Her får du et budsjett på 9.232kr,- i mnd. Det skal dekke alt bortsett fra boligutgifter. Boligutgifter er ting som: husleie, boliglån, kommunale avgifter, o.l.
Med alt så menes ting som: strøm, internett, varme, reise, mobil, mat, hygge, godteri, røyk, snus, rusmidler.

Hvis du sitter igjen med noe penger etter at du har tatt inntekt - boutgifter - 9232kr, så skal det til kreditorer.

Hvis du får noe ekstra penger mens du er under gjeldsordning, så skal alt det til kreditorene.
En gjeldsordning varer stort sett i 5 år. Hvis du får fatt i noe penger iløpet av de første 2 årene etter gjeldsordningen er ferdig, f.eks gevister, bonus fra jobben, arv eller noe annet, så skal dette også til kreditoren.


Med gjeldsordning følger også en rekke krav til deg, som f.eks at du ikke kan ta opp ny gjeld. Skulle du gjøre det, så bortfaller ordningen.

Her er gjeldsordningsloven i sin helhet: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99


Så for å oppsummere. Gjeld er noe herk, ihvertfall om du har havna i en situasjon hvor det er vanskelig og kjipt å måtte betale tilbake.
Gjeldsordning vil jeg mene at er mye verre, og en virkelig last resort. Du vil aldri få en gjeldsordning hvis du evner og betale tilbake gjelden selv (og hvorfor skulle man ville være under en slik ordning.....?)
Du burde se på TV-serien "Luksusfellen". Der ser du hvordan andre har rotet bort pengene sine og hvordan det *kan* løses. TV3.
Den 5 års greia er faktisk borte nå. og man kan oppdra seg gjeld ganske kjapt etter man er ferdig med å betale.
Har selv vært ung, og dum, og handlet ting på kreditt, og havnet i en ganske kjip situasjon å skyldt en del penger en del år tilbake. Jeg lærte på den harde måten, og det er definitivt ikke vært det. Er ganske kjipt å ikke få startet ett strøm abonnoment å mobil også forøvrig
Hva mener du med at man kan pådra seg gjeld ganske kjapt etter man er ferdig å betale? Da er det jo ferdig betalt.
Sitat av colakork Vis innlegg
Hva mener du med at man kan pådra seg gjeld ganske kjapt etter man er ferdig å betale? Da er det jo ferdig betalt.
Vis hele sitatet...

Tipper at betalingsanmerkningen forsvinner når gjelda er nedbetalt. Og da er der fritt frem for å pådra seg ny gjeld.
Jeg slapp unna alle renter da jeg fikk kredittkort uten godkjent kredittsjekk, rent bortsett fra det må man som regel betale, dessverre
Er ikke bare ren trolling det her da? Slutter å svare og lar enkelte hisse seg opp her inne.

Men om det er reelt. Fint trådstarter spør her inne. Og @Alec ga et godt svar.