Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3450
Helt sikkert plassert denne i feil del av forumet, så flytt den gjerne dersom den passer en annen plass.

Har nylig solgt en masse gjenstander i flere spill som eg har spilt i mange år og tjent meg en stor sum penger på dette, (ca 80000 i fortjeneste)

Disse pengene står foreløpig i lommebøker fordelt på ulike nettsider eg solgte gjenstandene på.

Er dette noe som kan bite meg i ræva dersom eg ikkje opplyser eventuelt Skatteetaten om når eg fører pengene over til bankkontoen?

Nå er eg helt uvitende og om noe vet noe om dette så tips meg gjerne
Tja. sikker på at fortjenesten er så høy når alle utgifter er trukket i fra ?
Hadde selv månedlige overføringer fra paypal på 2-3 tusen i et par år. Noen år siden nå, men hørte aldri noe fra skattetaten.
Sitat av dggr Vis innlegg
Tja. sikker på at fortjenesten er så høy når alle utgifter er trukket i fra ?
Hadde selv månedlige overføringer fra paypal på 2-3 tusen i et par år. Noen år siden nå, men hørte aldri noe fra skattetaten.
Vis hele sitatet...
Ja, fortjenesten er det eg sitter igjen med etter dei ulike gebyrene/utgiftene er trukket fra.

Fleste nettsidene hadde 5-10% i gebyr for hver gjenstand eg solgte og ingen cashout gebyr.
Sist endret av FreeMax; 11. september 2021 kl. 17:18.
Setter du inn 80k uten videre vil det nok komme noen røde flagg. Hvordan du eventuelt skal gjøre mtp skatt aner jeg ikke, men et annet alternativ kan jo være å sette det i crypto (USDC f.eks. om du ikke vil ta sjansen på svingninger) og så bare ta ut litt når du trenger det.

Ville ikke oppbevart det inne på diverse nettsider for lenge ihvertfall. Plutselig skjer det noe uventet, og så er pengene bortevekk.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Ville ikke oppbevart det inne på diverse nettsider for lenge ihvertfall.
Plutselig skjer det noe uventet, og så er pengene bortevekk.
Vis hele sitatet...
Sikkert jeg som er uvitende, men skjer ikke dette til stadighet med crypto også?
Syns jeg hele tiden hører om folk som hadde så og så mye før det plutselig var redusert til ikke noe igjen,
eller at når verdiene først skal realiseres så blir det et problem også.

Husker bla. en som hadde fått overført penger fra en bitcoin lommebok til en DnB konto
og at banken nekten han å bruke de på bolig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sikkert jeg som er uvitende, men skjer ikke dette til stadighet med crypto også?
Syns jeg hele tiden hører om folk som hadde så og så mye før det plutselig var redusert til ikke noe igjen,
eller at når verdiene først skal realiseres så blir det et problem også.

Husker bla. en som hadde fått overført penger fra en bitcoin lommebok til en DnB konto
og at banken nekten han å bruke de på bolig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på at sider som driver med omsetning av spillgjenstander for ekte penger ofte virker ganske shady, og er ikke et sted jeg ville oppbevart en slik sum penger. Men ja, det skjer med crypto-sider også. Crypto kan man derimot lagre i egne wallets.

Og ja, svingninger i kurs blir også en risiko, men derfor nevnte jeg USDC, som er en "stablecoin" med verdi låst til verdien av den amerikanske dollar.

Og så vil man definitivt kunne få problemer om man selger crypto for 80k og overfører til banken i én omgang. Kanskje større problemer når det kommer fra crypto. Om man ønsker å få hele sumen inn på konto asap ville jeg nok undersøkt skatt osv. Sikkert andre som har bedre informasjon å komme med der.
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Ja, fortjenesten er det eg sitter igjen med etter dei ulike gebyrene/utgiftene er trukket fra.

Fleste nettsidene hadde 5-10% i gebyr for hver gjenstand eg solgte og ingen cashout gebyr.
Vis hele sitatet...
du må også trekke ifra det har kostet og få disse verdiene, og om noen er kjøpt fra andre spillere eller ingame. Vært morro og vist hvile spill du har tjent på items
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
du må også trekke ifra det har kostet og få disse verdiene, og om noen er kjøpt fra andre spillere eller ingame. Vært morro og vist hvile spill du har tjent på items
Vis hele sitatet...
Det stemmer, dette har eg gjort allerede.

Hadde en litt større investering i starten, men etter å ha spilt disse spillene i 7-9 år så har verdiene sakte men sikkert bygget set opp.

Dette er hovedsakelig ved å bytte gjenstander med spillere, gambling og konkurranser. I mitt tilfelle så har eg nok vert ganske heldig opp gjennom årene med tanke gamblingen.

Noen av spillene er blant annet Team Fortress 2 og CSGO.

Mesteparten av gevinsten kommer ifra Team Fortress 2.

Helt sykt hva folk er villige å betale for hatter med effekter og en stekepanne laget av gull

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Ville ikke oppbevart det inne på diverse nettsider for lenge ihvertfall. Plutselig skjer det noe uventet, og så er pengene bortevekk.
Vis hele sitatet...
Ser den ja, nå er disse sidene ganske populære og brukes av mange.

Nettsiden som eg har mesteparten av gevinsten på bruker å sende pengene til en paypal konto når du ønsker å ta ut pengene, det burde vell ikkje være noe problem å ha alle pengene der? (Paypal)
Sist endret av FreeMax; 11. september 2021 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FreeMax Vis innlegg
Ser den ja, nå er disse sidene ganske populære og brukes av mange.

Nettsiden som eg har mesteparten av gevinsten på bruker å sende pengene til en paypal konto når du ønsker å ta ut pengene, det burde vell ikkje være noe problem å ha alle pengene der? (Paypal)
Vis hele sitatet...
PayPal vil nok stille spørsmål. Akkurat hva det innebærer for den sumen aner jeg ikke, men jeg vet at 1800 euro over en viss tid er nok til at man må bekrefte identitet. Jeg kan ikke tenke meg at det vil være noe problem siden du kan vise til hvor pengene kommer ifra, og det er nok tryggere å lagre pengene på PayPal.