Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4979
Heisann! 😊

Jeg lurer på dere som har plasert noe eller alt av deres sparepenger på fond.

Hvilke fond kjøper dere?
Hvilken bank bruker dere til å kjøpe fond?
Kjøper dere index, hvilke kjøper dere?
Har dere noe i forvaltet fond eller alt index?

Takk for tips og råd
Jeg har mye i Dnb Norge indeks og litt i global indeks. Kronen er svak nå, så det er mulig at global indeks er dumt.

Kjøper aldri forvaltede fond.
God blanding av forvaltede og indeks, men er mest i global indeks. Bruker dnb, nordnet og eika.
Trådstarter
57 2
Sitat av moret Vis innlegg
God blanding av forvaltede og indeks, men er mest i global indeks. Bruker dnb, nordnet og eika.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker du alle 3? Pga eika forvalt og resten på de 2 er index?

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg har mye i Dnb Norge indeks og litt i global indeks. Kronen er svak nå, så det er mulig at global indeks er dumt.

Kjøper aldri forvaltede fond.
Vis hele sitatet...
Tenker det samme. Men skader vel ikke å blande litt 90/20 typ

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg har mye i Dnb Norge indeks og litt i global indeks. Kronen er svak nå, så det er mulig at global indeks er dumt.

Kjøper aldri forvaltede fond.
Vis hele sitatet...
Men du kjøper igjenom nordnet da eller? Bruker du dnb?
Sist endret av rødrev; 21. august 2021 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har 25% i KLP aksjefremvoksende markeder indeks|| og 75% i KLP aksjeglobal mer sammfundsansvar. Greit å få eksponering mot fremvoksende markeder i tillegg som ikke er med i de fleste globale indeksfondene
Trådstarter
57 2
Sitat av Slackwiz Vis innlegg
Har 25% i KLP aksjefremvoksende markeder indeks|| og 75% i KLP aksjeglobal mer sammfundsansvar. Greit å få eksponering mot fremvoksende markeder i tillegg som ikke er med i de fleste globale indeksfondene
Vis hele sitatet...
Og du kjøper igjenom nordnet konto?
Sitat av rødrev Vis innlegg
Og du kjøper igjenom nordnet konto?
Vis hele sitatet...
Kjøper via Sbanken.
Et tips er å søke litt rundt på nettet å se om du vil ha passiv eller aktive forvaltede fond. Det er veldig delte meninger om hva som er best.
Jeg tror passive fond er best i det lange løp hvis du skal bruke det som sparing. Veldig få aktive fond som slår indeks år etter år, og avgiften til aktive fondene kan spise opp mye av gevinsten når man regner på rentes rente over lang tid. Hvis du ser et aktivt fond som har slått indeksen den prøver å slå i feks 3 år så er det langt i fra sikkert at den slår indeks de neste årene. Det er derimot stor sannsynlighet for at det ikke gjør det.
Trådstarter
57 2
Har bestemt meg for passive/ikke forvaltet fond. Så den er god. Nysgjerrig bare om alle bruker nordnet eller andre banker og hvorfor. Litt nysgjerrig generelt på gjeldende spm i tråden

Sitat av Slackwiz Vis innlegg
Kjøper via Sbanken.
Et tips er å søke litt rundt på nettet å se om du vil ha passiv eller aktive forvaltede fond. Det er veldig delte meninger om hva som er best.
Jeg tror passive fond er best i det lange løp hvis du skal bruke det som sparing. Veldig få aktive fond som slår indeks år etter år, og avgiften til aktive fondene kan spise opp mye av gevinsten når man regner på rentes rente over lang tid. Hvis du ser et aktivt fond som har slått indeksen den prøver å slå i feks 3 år så er det langt i fra sikkert at den slår indeks de neste årene. Det er derimot stor sannsynlighet for at det ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker du akkurat sbanken? Har selv vanlig konto der men ikke noe annet
Sist endret av rødrev; 21. august 2021 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dnb spare 100 - min private pensjonssparing

I tillegg har jeg noe dnb global index, dnb Norge index og dnb teknologi. De tre siste er for å makse sparepenger som jeg senere skal bruke hele eller deler av til å innfri boliglånet mitt.

Økonomi for meg er en vei til frihetsfølelse. Fondet jeg kaller pensjonssparing er dermed noe som jeg kn benytte dersom jeg ønsker å slutte å jobbe når jeg er 58-65 år. Altså, det kan gi meg frihet.

De tre siste fondene som skal være med å knekke boliglånet vil frigi masse penger pr måned, altså potensielt frihet til å jobbe mindre, bytte til en mindre krevende jobb etc. Selv om det rent matematisk trolig ikke vil lønne seg å knekke boliglånet med fondene med dagens rente, er det altså for meg en vei til frihetsfølelse.
På økonomi tenker folk forskjellig og alle har ulike mål og forutsetninger, dette er altså min måte å gjøre det på.
Needless to say når du ser fondene, handler jeg gjennom min dagligbank dnb.
Har forresten to månedslønner i buffer og setter alt utenom det i fond.
Siden jeg har såpass i buffer ser jeg på risikoen på å ha penger i fond som lav siden jeg ikke trenger pengene på kort varsel og kan vente til markedet stiger hvis det er i et bearmarket og jeg trenger noen penger til krisetilfeller.

Sitat av rødrev Vis innlegg
Har bestemt meg for passive/ikke forvaltet fond. Så den er god. Nysgjerrig bare om alle bruker nordnet eller andre banker og hvorfor. Litt nysgjerrig generelt på gjeldende spm i tråden



Hvorfor bruker du akkurat sbanken? Har selv vanlig konto der men ikke noe annet
Vis hele sitatet...
Sbanken er veldig bra på fond. Veldig bra utvalg og lave avgifter. Så du er heldig du har Sbanken, kjekt å ha alt på en plass også
Sist endret av Slackwiz; 21. august 2021 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
57 2
Sitat av Astennu Vis innlegg
Dnb spare 100 - min private pensjonssparing

I tillegg har jeg noe dnb global index, dnb Norge index og dnb teknologi. De tre siste er for å makse sparepenger som jeg senere skal bruke hele eller deler av til å innfri boliglånet mitt.

Økonomi for meg er en vei til frihetsfølelse. Fondet jeg kaller pensjonssparing er dermed noe som jeg kn benytte dersom jeg ønsker å slutte å jobbe når jeg er 58-65 år. Altså, det kan gi meg frihet.

De tre siste fondene som skal være med å knekke boliglånet vil frigi masse penger pr måned, altså potensielt frihet til å jobbe mindre, bytte til en mindre krevende jobb etc. Selv om det rent matematisk trolig ikke vil lønne seg å knekke boliglånet med fondene med dagens rente, er det altså for meg en vei til frihetsfølelse.
På økonomi tenker folk forskjellig og alle har ulike mål og forutsetninger, dette er altså min måte å gjøre det på.
Needless to say når du ser fondene, handler jeg gjennom min dagligbank dnb.
Vis hele sitatet...
Skjønner deg veldig godt når det kommer frihet/potensiell frihet. Er det noe fordeler å handle disse fondene gjennom dnb når du er dnb som totalkunde vis du forstår

Sitat av Slackwiz Vis innlegg
Har forresten to månedslønner i buffer og setter alt utenom det i fond.
Siden jeg har såpass i buffer ser jeg på risikoen på å ha penger i fond som lav siden jeg ikke trenger pengene på kort varsel og kan vente til markedet stiger hvis det er i et bearmarket og jeg trenger noen penger til krisetilfeller.



Sbanken er veldig bra på fond. Veldig bra utvalg og lave avgifter. Så du er heldig du har Sbanken, kjekt å ha alt på en plass også
Vis hele sitatet...
Sant det. Billigere enn f.eks dnb å nordnet?
Sist endret av rødrev; 21. august 2021 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det du bør se på når du handler fond er avgifter og hvor seriøse de du handler hos er, service osv. Hvis du googler nordnet feks. så ser du hvor lite fornøyd kundene er med servicen deres. Tenkte tanken på å åpne bruker hos nordnet for å kunne handle ETF’er og småhandle litt aksjer, men droppa det når jeg så omtalene deres.

Vet ikke hvordan avgiftene er på DNB. Men tviler sterkt på at de er billigere enn Sbanken, mest sannsynlig er de vel like. Prøv å finn noen fond du kunne tenke deg å spare i på sbanken og se om de er billigere noen andre plasser. Tror du finner at sbanken har de samme avgiftene men at de har bedre utvalg enn DNB
Sist endret av Slackwiz; 21. august 2021 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
57 2
Sitat av Slackwiz Vis innlegg
Det du bør se på når du handler fond er avgifter og hvor seriøse de du handler hos er, service osv. Hvis du googler nordnet feks. så ser du hvor lite fornøyd kundene er med servicen deres. Tenkte tanken på å åpne bruker hos nordnet for å kunne handle ETF’er og småhandle litt aksjer, men droppa det når jeg så omtalene deres.

Vet ikke hvordan avgiftene er på DNB. Men tviler sterkt på at de er billigere enn Sbanken, mest sannsynlig er de vel like. Prøv å finn noen fond du kunne tenke deg å spare i på sbanken og se om de er billigere noen andre plasser. Tror du finner at sbanken har de samme avgiftene men at de har bedre utvalg enn DNB
Vis hele sitatet...
Takk for svar å råd🙂 setter pris på det
Sitat av Slackwiz Vis innlegg
Det du bør se på når du handler fond er avgifter og hvor seriøse de du handler hos er, service osv. Hvis du googler nordnet feks. så ser du hvor lite fornøyd kundene er med servicen deres. Tenkte tanken på å åpne bruker hos nordnet for å kunne handle ETF’er og småhandle litt aksjer, men droppa det når jeg så omtalene deres.

Vet ikke hvordan avgiftene er på DNB. Men tviler sterkt på at de er billigere enn Sbanken, mest sannsynlig er de vel like. Prøv å finn noen fond du kunne tenke deg å spare i på sbanken og se om de er billigere noen andre plasser. Tror du finner at sbanken har de samme avgiftene men at de har bedre utvalg enn DNB
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt problemer med nordnet. Og avgiftene på fondene spiller ikke stor rolle så lenge avkastningen er god.

Her er noen av de jeg har penger i, har hatt de siden mars og det danske fondet gjør det ganske bra. De har jo nettopp åpnet opp der nede så det vil nok flate ut litt etterhvert.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har aldri hatt problemer med nordnet. Og avgiftene på fondene spiller ikke stor rolle så lenge avkastningen er god.

Her er noen av de jeg har penger i, har hatt de siden mars og det danske fondet gjør det ganske bra. De har jo nettopp åpnet opp der nede så det vil nok flate ut litt etterhvert.

Vis hele sitatet...
Sier ikke at nordnet er dårlig. Ser bare at de har skremmende mange dårlig reviews. Nettsiden og appen deres ser bra ut så det er litt synd. Får ikke kjøpt ETF’er å sånt i sbanken
Trådstarter
57 2
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har aldri hatt problemer med nordnet. Og avgiftene på fondene spiller ikke stor rolle så lenge avkastningen er god.

Her er noen av de jeg har penger i, har hatt de siden mars og det danske fondet gjør det ganske bra. De har jo nettopp åpnet opp der nede så det vil nok flate ut litt etterhvert.

Vis hele sitatet...
Grattis. Ser bra ut det der! Takk for svar

Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg har aldri hatt problemer med nordnet. Og avgiftene på fondene spiller ikke stor rolle så lenge avkastningen er god.

Her er noen av de jeg har penger i, har hatt de siden mars og det danske fondet gjør det ganske bra. De har jo nettopp åpnet opp der nede så det vil nok flate ut litt etterhvert.

Vis hele sitatet...

Avgifter osv iforhold til sbanken, dnb osv osv da?
Sist endret av rødrev; 22. august 2021 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av rødrev Vis innlegg
Hvorfor bruker du alle 3? Pga eika forvalt og resten på de 2 er index?



Tenker det samme. Men skader vel ikke å blande litt 90/20 typ



Men du kjøper igjenom nordnet da eller? Bruker du dnb?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Dnb
Bruker Kron, og KLP AKSJEGLOBAL INDEKS V, med hoveddel av pengene hos KLP. Har valgt et ikke valutasikret Fond som en sikkerhet mot at det skal "gå åt skogen" i Norge.

Betalte ned boliglånet med diverse BSU og spare --kontoer sommer, og det føles veldig bra til tross for å være en lite optimal økonomisk handling. Det frigjør i allefall en relativ høy cashflow som nå går til fond
Sitat av rødrev Vis innlegg
Hvorfor bruker du alle 3? Pga eika forvalt og resten på de 2 er index?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har Eika Egenkapitslbevis, som kun selges gjennom Eika.
Jeg har global index i DnB siden det er min hovedbank og har månedlig sparing der.
Og så bruker jeg nordnet for mer rettede fond, som gull/råvarer/mineraler, teknologi, energi ol.
Ingen av tilbyderne tilbyr full dekning av hva jeg ønsker så da må det spres.
Trådstarter
57 2
Sitat av moret Vis innlegg
Fordi jeg har Eika Egenkapitslbevis, som kun selges gjennom Eika.
Jeg har global index i DnB siden det er min hovedbank og har månedlig sparing der.
Og så bruker jeg nordnet for mer rettede fond, som gull/råvarer/mineraler, teknologi, energi ol.
Ingen av tilbyderne tilbyr full dekning av hva jeg ønsker så da må det spres.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Takk for svar