Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5192
Har innsett at jeg dessverre må kjøpe meg en bil i nærmeste framtid.
Så da står jeg ovenfor et lite problem:
Skal jeg kjøpe en eldre, og billig, bil som bruker bensin/diesel? Eller skal jeg ta pengene jeg har slenge inn som egenkapital i et billån og kjøpe en dyr el-bil?
Har cirka 70.000,- å bruke på bilen, men blir det fossilt tenker jeg å holde meg til 50 eller under.

Fossilt drivstoff er jo blitt ekstremt dyrt i det siste, og det føles helt tullete ut å bruke masse spenn på dette, for ikke å snakke om alle de moralske problemene rundt fossilt.
Men, igjen, å kjøpe en ny elbil som går langt nok, for det er litt av problemet, jeg må ha en elbil som kan klare 20mil på vinteren, koster fort hundrevis av tusen; og det er veldig mye penger.

Så, hva tenker folket? Jeg er i førsteomgang interessert i det økonomiske her; hva lønner det seg å handle? Betale masse for en elbil og håndtere lån og billig strøm, eller cashe ut en fossil bil og håndtere dyrt drivstoff?
Du har ikke vurdert hybrid?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av moret Vis innlegg
Men, igjen, å kjøpe en ny elbil som går langt nok, for det er litt av problemet, jeg må ha en elbil som kan klare 20mil på vinteren, koster fort hundrevis av tusen; og det er veldig mye penger.
Vis hele sitatet...
Må du faktisk det, eller kan du ta deg ti-tjue minutters ladepause? Eller er behovet så sjeldent at det kan lønne seg å leige bil for dei turane?
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Du har ikke vurdert hybrid?
Vis hele sitatet...
Det er ikke utelukket, men har ærlig talt ikke noe særlig oversikt over det. Finnes det noen gode modeller?
Etter det lille jeg har sett så koster en brukbar hybrid som ikke har gått kjempelangt også plenty cash, og da blir spørsmålet om jeg bare skal grønne på med 100% elektrisitet først som sist.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Må du faktisk det, eller kan du ta deg ti-tjue minutters ladepause? Eller er behovet så sjeldent at det kan lønne seg å leige bil for dei turane?
Vis hele sitatet...
Dessverre blir det ofte 20mil i løpet av en dag. I hvert fall i overskuelig framtid grunnet jobb og pendling som konsulent. Men det blir tilnærmet aldri 20 mil i ett kjør; det er jo for så vidt et poeng. Normalt vil jeg ofte kjøre i 5 mils bolker. Og 10-20 min lading skal ikke være noe problem.
Muligheten for å lade på jobb er derimot ikke tilstede, og med resten av livet som går som det går hadde det jo vært greit å slippe en time pause klokka 17 ut av oslo.
Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke har noen erfaring med elbil, så noe angst i lav-km elbil har jeg
Sist endret av moret; 28. juli 2021 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal vel godt gjøres å finne elbiler under 200km rekkevidde i dag med mindre du sikter deg inn på de kjipeste billige som er å oppdrive.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hybrid kombinerer det verste frå elbiler og fossilt. Dei er nyttige dersom du regelmessig må kjøre langt, men til daglig har pendling som er mulig på batteriet. Elektrisk rekkevidde er typisk <100km. Du må betale fulltakst i bomring. Du må vedlikehalde begge drivlinjene, med ulempene frå begge - t.d. at du ikkje bruker bremsene, og må skifte skiver.

Du skal inn og ut av Oslo. Dvs. at du med elbil sparer 18,- eller så per passering i bomringen. I tillegg har du årsavgift. Dei to tinga til saman utgjer ca. 10k i året. I tillegg er det jo flagga meir eller mindre åpent at Oslo lukter på restriksjoner i bykjerna på fossilbiler.

Viare så vil pendlinga med elektrisitet koste deg noko slikt som 35-40kWh for dag. Det er 40,- i elektrisitet om du lader heime. Tilsvarande vil med fossilt drivstoff koste deg 180,- i bensin om du har ein bil som bruker ein halvliter på mila. I sum vil det sei at du kun der sparer over 30k i året på elbil. I tillegg kjem ting som årsavgift, reduserte verkstedsutgifter også viare.

Det du sparer kan finansiere eit relativt stivt billån og lader heime på veggen.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hva med en prius? Ble selv nysgjerrig og sjekka finn; det ligger mange ute til ditt budsjett, noen med nytt batteri også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hva med en prius? Ble selv nysgjerrig og sjekka finn; det ligger mange ute til ditt budsjett, noen med nytt batteri også.
Vis hele sitatet...
Prius ligger vel rundt 4.5l/100km, som for all del er av dei bedre, men det er fortsatt milevis unna elbiler. Med 200km for dag er 4.5l/100km 9 liter for dag - til 18,- per liter eller så. Det er 160 spenn for dag.

Små elbiler bruker i området 15kWh/100km, store elbiler i området 25kWh/100km. Det er 30-50,- i elektrisitet for samme distanse, eller opp mot ein hundrings per dag spart. I tillegg kjem bompenger og tilgang til kollektivfeltet. Antar vi arbeidsdager i året er det rundt rekna 35k spart i bom, drivstoff og årsavgift.

Kort sagt, skal du ut og inn av Oslo så er det absolutt nobrainer å gå for elbil.

Sjøl det kjipaste av elbiler er bortimot å dekke behova her. Sjølv har eg citigo e. 180k ny, med 36kWh batteri. Den vil ikkje heilt greie 200km på vinterstid, men 10-20 minutters hurtiglading er nok til at det vil gå relativt greit. Sommerstid er 200km relativt ukontroversielt.
Husk, strøm koster også penger. Selvfølgelig langt ifra hva du betaler for kilometeren med fossilt om du bare lader hjemme, men belager du deg på daglig hurtiglading så spørs det hvor mye billigere det egentlig blir. Hurtiglading er svindyrt!
Sist endret av einbrukjar; 28. juli 2021 kl. 19:18.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sjekk ut bjørn Nyland på youtube. Under info seksjonen på youtube videoene sine, så har han et Google docs dokument hvor rekkevidde sommer og vinter osv på omtrent alt av elbiler i norge står.
Har du regnet på hva det vil koste deg å finanisere en elbil via billån da? Jeg har desverre en telsahore som kollega og han viste meg et regnestykke hvor skremmende billig det var å fullfinansiere (via billån) en Tesla model 3. Hvis jeg ikke husker feil så kunne man få dette der de 3 første åra på lånet har en rente på 0,25% før den går opp til normal billån rente. Er man da flink å nedbetaler deler av bilen de 3 første åra, så blir ikke rentene all verden heller.
En gammel fossil til 50k kan lett koste deg 50k i reparasjoner det første året.
Du kan selvfølgelig ha flaks å finne en bil som går som en klokke og aldri trenger verksted, men risikoen er der på en eldre bil.
Er du avhengig av bil i jobb (og får kilometergodtgjørelse?) Så kan det nok lønne seg å lease/låne til en nyere bil.
Jeg var nøye med å loggføre vedlikeholdet på den gamle bilen min og totalt med bensin, forsikring, dekk og vedlikehold så kostet den meg 2.5-3kr/km. Bare verditapet på nye elbiler er mer enn det. Dette var over en 5 års periode. Dette var en eldre VW. En eldre Toyota har potensiale til å være enda bedre. Bilen brukte 7L/100km. Så Toyota hybrid har mye potensiale.
Sist endret av Fekillix; 28. juli 2021 kl. 20:38.
Jeg kjører en Passat GTE Plug-in Hybrid og den er gull mitt bruk. Fyller tanken ca 6-7 ganger i året og dekker kanskje 3/5 deler av kjøringen min med batteri.

Bilen er helt ypperlig med en ekte rekkevidde på ca 35km strøm. Lader hjemme når den står stille, synes ikke på strømregningen da den lader på max 16A ved tomt batteri.

Konklusjon min var iaffal, jeg er litt enig med vidarlo her, skal du inn og ut av Oslo så tar du en El bil, planlegger du litt så kan du finne en grei bil som du kan ha ut bilens levetid. Da får du på en måte brukt opp det økonomiske prisfall tapet selv.
Ja, du må ta opp lån, men det kan være du tjener penger på det i lengden.

Jeg byttet fra gammel diesel-bil nå. Selv med lån på 100K (forrige bilen var uten lån) bruker jeg omtrent det samme på bil i måneden nå som jeg gjorde før. Da har jeg også regnet inn verkstedkostnader, men let's face it det blir fort 15000 i året på en gammel fosilbil.

Men skal du kjøre mye langt og må belage deg på hurtiglading kan det bli anderledes. Regnet noen år tilbake på at det å kjøre harryhandel med el-bil ble omtrent samme prisen som diesel i drivstoff siden en måtte hurtiglade noen ganger.
20 mil per dag blir 1000 km uka. Om vi runder ned og sier 4000 km per måned om du ikke kjører veldig mye privat uten om jobben. Har du en drivstoffgjerrig bil som drar halvliter per mil i snitt så 200 l drivstoff per måned. Stemmer det med hva du har idag? Du har altså over 3000 kr per måned i drivstoffutgifter. Så kommer service, reparasjoner utover ren service, feks en pakning eller et lager som plutselig står. Vi kan nok fort si det utgjør minst 1000 kr per måned. Med den kjørelengden så har vel minst 2 olje og filter skift per år? Du bruker altså idag ca 4000 kr per måned på bilutgifter for en fossilbil, drivstoff og planlagt service og vedlikehold. Så kommer alle overraskelsene som ofte følger eldre bruktbiler. Uforutsette reparasjoner. Du kan være heldig eller mindre heldig. Men du bør kanskje sette av minst 500 per måned til slikt på toppen av de 4000 kr du alt har på drivstoff. Har heller ikke tatt med bompenger. Det kommer i tillegg. Og ennå er det jo litt å hente på elbil i bompenger.

Legger du inn de 70 000 kr på den billigste Tesla 3 så finansierer du bilen for 3000 kr per måned (9 år men du kan betale mer og raskere om du vil). Full garanti og du trenger ikke ha rekkevidde angst. Du lader hjemme på kveld/natt og kjører til klienter og hjem hver dag uten å måtte lade på hurtiglading. Om du tar vare på bilen, bruker bremsene selv om du har regen, og spyler den regelmessig så kommer du vel billigere ut med feks Tesla 3 standard enn en gammmal haug av en bensin/dieselbil.

Orket ikke sjekke andre elbiler, men du kan jo se på feks Nissan Leaf blant annet.

Og selv om alle biler faller i verdi, vil jo din Tesla 3 ha en salgsverdi når du en dag skal selge. Den bruktbilen du kjøper har du helt sikkert omtrent brukt opp helt når du en dag skal bytte eller selge slik at verdien du får for den vil bli veldig lav.
Sist endret av _abc_; 29. juli 2021 kl. 13:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Stemmer det med hva du har idag? Du har altså over 3000 kr per måned i drivstoffutgifter.
Vis hele sitatet...
Hvis man tar et grovt overslag så er bensinutgiftene ca 1/3 av totale utgifter på bilen. Dekkslitasje, Service, uforutsette hendelser etc.
Sist endret av Superspurv; 29. juli 2021 kl. 13:05.
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Takker for svar folkens. Da blir det elbil på meg etterhvert
Har sett litt på diverse modeller nå og tenker jeg ender opp med noe brukt i 120,000-klassen. Da har jeg litt lån som er mer enn håndterbart. Og lang nok rekkevidde til de fleste dager, så får jeg kjøre litt hurtiglading de dagene der det trengs.
Enkleste modell av nye Leaf er nede i ca 200k ny nå - kan jo være noe å vurdere, siden du da får full nybilgaranti.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du kun tenker på det økonomiske, så går det vel fint an å bare sette dette opp i noen regenstykker i excel, så får du det svart på hvit?

Hent tall fra en billånkalk. typ

ios
https://apps.apple.com/no/app/l%C3%A...n/id1578089694

eller
android https://play.google.com/store/apps/d...loancalculator

da får du en fasit og ikke masse meninger bare.
Elbil med lån. Kjører du så mye så vil det lønne seg i lengden. Virker som du betaler mer i bensinutgifter enn i avdrag på bilen.