Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5652
Oppsummert:
Noen som har en anbefaling til KVM/KM switch jeg kan bruke til å koble ett sett med mus og tastatur til 2 maskiner - og enkelt veksle mellom dem? Må ikke være emulert, da jeg ønsker lav delay for gaming på privat PCen.

I korona-perioden har det blitt en del hjemmekontor - som har betydd at jeg da bruker hjemmekontoret til jobb. Jeg har en stasjonær PC som jeg bruker hjemme og en laptop med linux jeg bruker til jobb. For å ha grei ergonomi ønsker jeg å bruke tastatur og mus både på jobb og privat. Løsningen jeg har i dag er basically dobbelt opp, så jeg har 2 mus og tastatur på pulten, en til hver PC. Det blir veldig fult på pulten min.

I en periode drev jeg bare å koblet om mus og tastatur mellom PC og laptop, men siden jeg bytter relativt ofte ble det noe tungvindt.

Det jeg ønkser hadde vært å bruke samme mus og tastatur på begge PCene, og f.eks. hatt en knapp som byttet mellom de. Slik at når jeg jobber er den koblet mot laptopen, og om jeg trenger å gjøre noe på privatmaskinen kan jeg bare trykke på en knapp så kobles den over.

Etter å ha googles litt virker det som det jeg er ute etter heter en KVM switch, men dette er noe jeg kan ingenting om merker jeg. Så jeg lurte på om noen her har en anbefaling?

Jeg har sett litt på denne: https://www.dustinhome.no/product/50...sharing-device
Det vil kanskje fungere for mitt behov?
Sist endret av etse; 11. november 2020 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tja hva med å la laptop stå på evt. i hvilemodus, pluss wake on lan samt remote desktop (feks team viewer) fra den stasjonære? Laptop kan du plassere hvor som helst og du når alt du har på den fra gamingriggen, slik at du kan jobbe direkte fra den stasjonære men på laptop.

Du oppnår det samme men reduserer kabelstrekk og du får fjernet 1 tastatur og 1 mus fra skrivebordet. Og det koster deg null kroner og du får null hodepine med å lete opp andre løsninger, du slipper å gå til innkjøp av kvm greier og du får vel egentlig ingen direkte fordeler heller med å gå for kvm som forsvarer innsats og pris for å få det på plass kontra wake og lan samt team viewer.
Sist endret av _abc_; 11. november 2020 kl. 17:06.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tja hva med å la laptop stå på evt. i hvilemodus pluss wake on lan samt remote desktop fra stasjonær? Du oppnår det samme men reduserer kabelstrekk og du får fjernet 1 tastatur og 1 mus fra skrivebordet.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne gjort noe slikt, men av sikkerhetsmessige grunner får vi ikke lov til å sette opp ting som gjør at man kan koble seg til maskinen utenfra. (Eller kun lov fra maskiner som er tilkoblet samme VPN, noe privatpc ikke er)
Sist endret av etse; 11. november 2020 kl. 17:08.
Klimafiendtlig troll
Sitat av etse Vis innlegg
Skulle gjerne gjort noe slikt, men av sikkerhetsmessige grunner får vi ikke lov til å sette opp ting som gjør at man kan koble seg til maskinen utenfra. (Eller kun lov fra maskiner som er tilkoblet samme VPN, noe privatpc ikke er)
Vis hele sitatet...
Veldig bra at du overholder disse reglene. Hvis ikke blir du nesten garantert merka av admins (litt avhengig av bransje) og få mye pes. Ikke minst er det en drittjobb å ordne opp i sånne håpløse liksom-hacky løsninger. Vil tro at teamviewer og sånt ræl introduserer flere feil og delays enn løsningene levererer.

295kr for en _god_ kvm switch høres utrolig billig ut. Med 99kr frakt er det verdt et forsøk. Har mest erfaring med serverterminaler o.l, det et nok litt mindre billig. Men det er mer kobber og nesten ingen mikkmakk.

En KVM-switch kan være så mangt. Softwarebasert kan være mindre aktuelt dersom policyen deres er veldig streng, sannsynligvis mer latency og runk med drivere (plattformuavhengig, billig og "real-time" respons vil nok koste mye).

Trenger du at kvm-switchen tar seg av grafikk, eller kun USB? Er det USB2 som skal switches? Hva er budsjettet ditt?
Ukjent
Trådstarter Donor
Det er 1 mus og 1 tastatur, begge via USB. Kan ikke se for meg at USB3.0 er nødvendig for så enkle ting. Eneste er at datamusen er gaming-mus med masse ekstra funksjonsknapper - men så lenge usb-switchen basically bare fysisk switcher den over burde ikke det være et problem. Jeg kan fint godta om det tar litt tid for maskinen å detektere mus/tastatur når jeg switcher - da kravet mitt egentlig bare er at det er mindre bry enn å koble om ledningen hver gang (som jeg gjør i dag).

Så sånn sett er det vel ikke KVM-switch jeg trenger. Siden jeg ikke trenger video. Og begge deler er USB. Så en form for USB-switch er vel det jeg egentlig trenger.
Fant denne på komplett: https://www.komplett.no/product/9027...rt-usb-switch#
Den har gode anmeldelser og en helt grei pris. Hvis du leser anmeldelsene ser du at det er flere fornøyde som har brukt det til det samme som du ønsker.
Klimafiendtlig troll
Denne ser solid ut, har masse gode reviews. Sjekka én YouTube video, han var veldig fornøyd. Den her kan være noe for deg? Svinbillig dersom den er god, 554kr hos cdon:
https://cdon.no/elektronikk/ugreen-s...-3-0-p54726195

Sitat av zunun Vis innlegg
Fant denne på komplett: https://www.komplett.no/product/9027...rt-usb-switch#
Den har gode anmeldelser og en helt grei pris. Hvis du leser anmeldelsene ser du at det er flere fornøyde som har brukt det til det samme som du ønsker.
Vis hele sitatet...
Det er vel nøyaktig samme eller rebrand av TS sitt forslag ?
Sist endret av Taert; 11. november 2020 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Taert Vis innlegg
Det er vel nøyaktig samme eller rebrand av TS sitt forslag ?
Vis hele sitatet...
Kan godt være det, jeg for bare opp: "Siden ble ikke funnet" på dustin
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av Taert Vis innlegg
Denne ser solid ut, har masse gode reviews. Sjekka én YouTube video, han var veldig fornøyd. Den her kan være noe for deg? Svinbillig dersom den er god, 554kr hos cdon:
https://cdon.no/elektronikk/ugreen-s...-3-0-p54726195
Vis hele sitatet...
Ser den har USB3, så da er jo spørsmålet om den høyere prisen er verd de 250 kronene. I tillegg hadde den andre en nice feature med at knappen var separat - så selve huben kunne ligge på gulvet ved siden av maskinen mens kun knappen var på pulten.

Jeg tror jeg gir den jeg fant en sjanse, merker jeg problemer med den så kan jeg bytte til den her i stede Men takk for at du tok deg tid.

Sitat av Taert Vis innlegg
Det er vel nøyaktig samme eller rebrand av TS sitt forslag ?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat samme ja.
Sist endret av etse; 11. november 2020 kl. 20:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nysgjerrig på om du fikk denne dingsen til å fungere og hvor godt den fungerer. Er litt i samme båt selv hvor KVM software ikke fungerer grunnet jobbVPN.
Ukjent
Trådstarter Donor
Den har fungert fint så langt. Jeg har opplevd ett problem med den, om maskinen min går i dvale klarer jeg ikke skru den på igjen med mus/tastatur når det er koblet via den. Men ellers funker den som forventet.

Opplevd 3-4 ganger at når jeg har byttet har ikke tastaturet respondert, men å bytte frem og tilbake igjen har da løst det. Altså trykke 2 ganger på knappen. Nå skal det sies at jeg ikke bytter så veldig ofte mellom maskinene. Mest ved starten og slutten arbeidsdagen. Evt om jeg tar en pause hvor jeg vil bruke egen maskin.
Sist endret av etse; 19. november 2020 kl. 16:42.
Klimafiendtlig troll
Sitat av etse Vis innlegg
Den har fungert fint så langt. Jeg har opplevd ett problem med den, om maskinen min går i dvale klarer jeg ikke skru den på igjen med mus/tastatur når det er koblet via den. Men ellers funker den som forventet.

Opplevd 3-4 ganger at når jeg har byttet har ikke tastaturet respondert, men å bytte frem og tilbake igjen har da løst det. Altså trykke 2 ganger på knappen. Nå skal det sies at jeg ikke bytter så veldig ofte mellom maskinene. Mest ved starten og slutten arbeidsdagen. Evt om jeg tar en pause hvor jeg vil bruke egen maskin.
Vis hele sitatet...
Supert med oppdatering. Synes det høres knall ut til 300kr!

Happy hacking
Om du (eller noen andre) mot formodning skulle få behov for en software-løsning fungerer 'Barrier' veldig bra - fungerer mellom Linux/Windows sømløst også. Eneste grunn til at jeg bruker 'Mouse Without Borders' nå er fordi jeg byttet til Windows med WSL2 på jobb, og med WSL ble det rot med ip-addressene for Barrier. Ikke merkbar delay med Barrier ved vanlig bruk, men om du skal spille bør host være spill-PCen.

https://github.com/debauchee/barrier
Testet ut Mouse Without Borders her, men funket dårlig da jobbmaskinen er koblet opp via vpn..
Noen måter å omgå det egentlig? Forsøkte IPen den fikk via vpn, men gikk dårlig.
Ukjent
Trådstarter Donor
Sitat av lroedal Vis innlegg
Om du (eller noen andre) mot formodning skulle få behov for en software-løsning fungerer 'Barrier' veldig bra - fungerer mellom Linux/Windows sømløst også. Eneste grunn til at jeg bruker 'Mouse Without Borders' nå er fordi jeg byttet til Windows med WSL2 på jobb, og med WSL ble det rot med ip-addressene for Barrier. Ikke merkbar delay med Barrier ved vanlig bruk, men om du skal spille bør host være spill-PCen.

https://github.com/debauchee/barrier
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som noe som veldig fort bryter med reglene fra sikkerhet om man ikke har lov til å sette opp remote desktop.

Det finnes mye software som kunne løst problemet mitt. Men begrensningene er ofte regler.
Barrier fungerer via lokalt nettverk, så så lenge du er på et sikkert nettverk burde det være innafor. ��
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Taert Vis innlegg
Veldig bra at du overholder disse reglene. Hvis ikke blir du nesten garantert merka av admins (litt avhengig av bransje) og få mye pes. Ikke minst er det en drittjobb å ordne opp i sånne håpløse liksom-hacky løsninger. Vil tro at teamviewer og sånt ræl introduserer flere feil og delays enn løsningene levererer.

295kr for en _god_ kvm switch høres utrolig billig ut. Med 99kr frakt er det verdt et forsøk. Har mest erfaring med serverterminaler o.l, det et nok litt mindre billig. Men det er mer kobber og nesten ingen mikkmakk.

En KVM-switch kan være så mangt. Softwarebasert kan være mindre aktuelt dersom policyen deres er veldig streng, sannsynligvis mer latency og runk med drivere (plattformuavhengig, billig og "real-time" respons vil nok koste mye).

Trenger du at kvm-switchen tar seg av grafikk, eller kun USB? Er det USB2 som skal switches? Hva er budsjettet ditt?
Vis hele sitatet...

Nå tenker jeg ikke kun i forhold til ts bruk og behov men dette med remote access kan jo være greit feks for de som har flere pc'er hjemme, kjører ymse servere el. Skjønner ikke helt hvorfor du disser teamviwer og dets like?

Teamviewer er vel i bunn og grunn en kommersiell versjon av vnc, med sikker innlogging og kryptert tunnel? Og vnc er vel både "gammalt og godt" altså har vært med i mange år og de forskjellige løsningene har kommet i mange versjoner slik at de etterhvert har løst mange av utfordringene som vnc hadde i starten. Som korte passord osv.

En kan jo velge feks open source versjoner av vnc med fokus på sikkerhet og tunneler så er det null stress mtp lisenser.

Rent praktiskt så kan man jo kjøre kvm over ip som kan være bare en vnc client og tjener.

Hva tenker du er gevinsten ved å kjøpe ferdige hw løsninger over en vnc variant? Om en har kapasitet på eget nettverk så tror jeg ikke man vil slite med respons osv på gjør det selv løsninger. Spør fordi jeg er usikker på evt. problemer eller potensielle sikkerhetsproblemer på vnc løsningene.
Ukjent
Trådstarter Donor
For vår der er det veldig enkelt, vi skal ikke koble til noe over nettverk som går utenom VPN, det hadde altså vært innafor med VNC om begge maskinene var på samme VPN. Men min private maskin for ikke tilgang dit. Jeg kan heller ikke koble til maskinen med SSH uten å gå via VPN.
Ok så for din del så er det firma policy som stopper dette. Aldri brukt noen hardware løsninger for kvm da disse i det minste tidligere var relativt kostbare.

Kan du si kort noe om hva din løsning betyr for deg i praksis slik den står nå? Du sitter på gaming pc hjemme og har tilgang til jobb laptop via hardware kvm slik jeg forstår. Du unngår å bryte IT policy'n på jobben, merker du noen andre fordeler eller ulemper? Responstid feks? Så du skrev noe om tastatur som ikke var helt med, det kan jo bli kjelkete i lengden vil jeg tro?
Ukjent
Trådstarter Donor
Firma policy og nettverksregler som er satt opp i brannmuren. Den er veldig restriktiv på hva den tillater angående tilkoblinger utenfor vpn-nettverket.

Slik det er nå sitter jeg på jobb-maskinen og jobber, og når jeg vil bytte til å bruke min private PC (det være seg gaming eller hva som helst annet som krever Windows) trykker jeg på en liten knapp og venter et par sekunder, så har mus og tastatur blitt koblet over til andre maskinen.

Jeg merket ikke noe input delay. Og ting fungerer akkurat som uten switchen. Eneste jeg har opplevd er at den noen ganger har hengt seg opp i det jeg bytter. (LED-lysene lyser ikke en gang på mus og tastatur). Og bytte frem og tilbake mellom maskinene løser det problemet.

Fordelen er altså at mus og tastatur funker som det var koblet direkte i PCen jeg bruker. Bakdelen er en ekstra dings og mer ledninger. Og ja, at den har hengt seg opp et par ganger akkurat når jeg switcher.

En annen potensiell bakdel er jo at maskinen du bruker må ha egen skjerm. Det hadde man jo sluppet med en remote desktop løsning.

Om man vil ha en softwareløsning, som egentlig gjør akkurat det samme, så brukte jeg noe som het Synergy før. Der kan du sette opp slik at når du flytter musen utenfir skjermen (slik du går mellom 2 skjermer) så hopper den over til å styre den andre maskinen. Dette er da ikke remote desktop, siden den ikke viser skjermen. Så forutsetter at begge maskinene har hver sin skjerm.

For min del vil jeg uansett ha egen skjerm til maskinen, siden jeg liker å jobbe på en 4K-skjerm med gode farger. Og jeg må innrømme at de fleste VNC-løsninger jeg har testet har vist en form for komprimering av bildet selv på lokalt nettverk. Spesielt merker man at fargene ofte ikke er like crispe. Og det ville jo vært en skam og sett på de fine skissene til designerene på en dårlig skjerm
Sist endret av etse; 4. desember 2020 kl. 00:43.
Ja nei 4K skjerm med gode farger er ikke hyllervare her så det problemet kjenner jeg ikke til må jeg innrømme. Men det er jo klart en helt reel problemstilling for mange brukere, tung grafikk, design osv. Det ble jo en rimelig grei løsning for deg dette virker det som, og til kun noen hundringser er det jo ingenting å si på prisen heller. Ja det med å slippe flere skjermer er jo kanskje mest viktig for headless servere feks og det er vel kanskje også noe av grunnen til at det er så mange vnc løsninger.
Sitat av etse Vis innlegg
En annen potensiell bakdel er jo at maskinen du bruker må ha egen skjerm. Det hadde man jo sluppet med en remote desktop løsning.
Vis hele sitatet...
Bare så det er nevnt, du kan fint bruke en KVM-løsning på bare mus og tastatur og så bruke en og samme skjerm på begge datamaskiner. Eneste som kreves er at skjermen har to eller flere input sources (f.eks. to HDMI) og at du så skifter input på skjermen når du også trigger KVM-boksen til å skifte mottaker av mus og tastatur-signaler. Mao koble skjermen diretkte i begge PCer og ikke via KVM-løsningen.

Når man har to maskiner på to forskjellige nett og ingen forbindelse imellom de to så finnes det også løsninger som er sømløse og ikke trenger trykking av knapp.
Vi har f.eks. på jobb vært veldig fornøyde med
KV0004A-R2, Freedom II KVM Switch fra BlackBox. Første gangen setter du den opp med hvilke skjermoppløsninger du bruker på skjermene (opptil 4) og hvordan de står i forhold til hverandre, og når du da ønsker å skfite maskin så bare flytter du musen fra ene skjermen til den andre (siden boksen vet antall pixler så vet den når den skal hoppe fra ene skjermen til andre). Mer sømløst enn det får du ikke, selv Logitech Flow (som krever at maskinene er på samme nettverk eller iallefall har åpninger imemlom nettverkene) er ikke i nærheten av å være så sømløst. Ja, det koster, men du og du så nyttig det er når jobbpulten din har 20 skjermer fordelt på 6 datamaskiner og du kan begrense antall mus og tastaturer i pulten, og for ikke å glemme: Dette er utstyr som bedrifter kvitter seg med over en lav sko som privatpersoner dermed kan få tak i både gratis og til en lav lav pris.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Endte opp med å teste den som trådstarter kjøpte her og den fungerer helt ok, dog tror det er noe problematikk med selve tastaturet mitt.
Det er et apex tastatur jeg mistenker krever litt mer strøm enn normalt.
Dog fungerer strålende på jobbmaskinen, men på gaming maskinen hender det at det streiker helt og bare slår seg av og på. Eneste løsning da er å koble det rett i maskinen.

Hadde samme problem da jeg kjørte tastaturet via usb-c hub. Fungerte fint på jobbmaskinen, men på gamingmaskinen streiket det innimellom...
Ukjent
Trådstarter Donor
Switchen har en 5v-usb input som kan brukes om du har utstyr som trekker mer strøm. Ikke testet det selv, men det kan være det løser problemet ditt.
Forsøkte den også, men antar kanskje den må i støpsel og ikke en annen usb port?
De fleste runde kontakter merket 5V DC på USB-utstyr er nettopp for å supplementere når en USB port (også 5V likespenning) ikke klarer å gi fra seg nok strøm til mange enheter (eller strømhungrige enheter som mekaniske harddisker etc), og selv om du vil få mer ampere ut av å koble den kontakten på en andre USB-kontakt, så vil jeg på det lengste anbefale at du heller kobler i noe som virkelig leverer strøm mer enn gammeldagse USB klarer. Kjøp hvilken som helst 230V til 5V DC (og rett kontakt) du finner, bare sørg for at den har nok strøm (A = Ampere) til det du trenger. Med unntak av nyere USB-C PD så er USB ikke spesielt mye å skryte av strømmessig sett.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
De fleste runde kontakter merket 5V DC på USB-utstyr er nettopp for å supplementere når en USB port (også 5V likespenning) ikke klarer å gi fra seg nok strøm til mange enheter (eller strømhungrige enheter som mekaniske harddisker etc), og selv om du vil få mer ampere ut av å koble den kontakten på en andre USB-kontakt, så vil jeg på det lengste anbefale at du heller kobler i noe som virkelig leverer strøm mer enn gammeldagse USB klarer. Kjøp hvilken som helst 230V til 5V DC (og rett kontakt) du finner, bare sørg for at den har nok strøm (A = Ampere) til det du trenger. Med unntak av nyere USB-C PD så er USB ikke spesielt mye å skryte av strømmessig sett.
Vis hele sitatet...
Vil en vanlig iPhone plugg holde?= (1a ser det ut til) eller må jeg over på den litt vassere varianten, ipad pluggen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan legge til at jeg har forsøkt å tilføre strøm via stor lader uten at det hjalp. Tastaturet bare klikker mongo etter litt tid, slår seg liksom av og på.

Det merkelige er at dette ikke skjer med jobbmaskinen, kun gaming maskinen så godt mulig det er noe med strøm ut fra portene på den. Hadde samme problem da jeg forsøkte å gjøre ting lettvint å koble alt i en usb hub slik at jeg bare kunne koble en kabel ut og inn. Igjen, kun på gaming maskinen.

Tips?

Alternativet nå er egentlig å kjøpe USB forlengelseskabler og dra de under pult og legge de på pulten med tape sånn at selve kontaktpunktene er på likt sted. Må forsatt ut og inn med usb kabler men da gjøres det ett sted istedet fra en maskin til den andre som er på hver sin side av pulten.