Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3261
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, hvilke kallenavn / slang / dogwhistles vet dere om for de som liker psykedeliske stoffer?

type mdma, lsd, dmt, sopp etc
Psykonaut, Psyklist, Glødehue.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det var vel helst psykonaut jeg også tenkte. Men er det et kallenavn de flest psykonauter selv vet om?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var vel helst psykonaut jeg også tenkte. Men er det et kallenavn de flest psykonauter selv vet om?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg de gjør.

Ellers er har jo de som igjennom historien har vært opptatt av den slags blitt kalt sjamaner, naturleger.

Når moderne psykonauter kaller seg sjamaner, er det relativt cringe, synes jeg.

Jeg foretrekker selv trollmann,

åndekriger, teleolog, heks, dialektiker, thaumaturg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Magiker, turer, raver, tripper, reisende men kaller de selv ofte for turere
Kaller meg selv for tripper, da jeg føler det treffer bedre. Er mer interessert i hva det gjør med hodet, ikke mitt eget hode i seg selv som mange andre. Fersk
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Turefreak, turehue, technofreak, sopphue, hippie
"han chiller"
Anonym bruker
"Redd Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I min vennegjeng, kaller vi slike for "syrehue/syrehode"
Sitat av Bær Vis innlegg
Det tror jeg de gjør.

Ellers er har jo de som igjennom historien har vært opptatt av den slags blitt kalt sjamaner, naturleger.

Når moderne psykonauter kaller seg sjamaner, er det relativt cringe, synes jeg.

Jeg foretrekker selv trollmann,

åndekriger, teleolog, heks, dialektiker, thaumaturg.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke noe mindre cringe?

Hva med rekreasjonell bruker?
Anonym bruker
"Redd Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bær Vis innlegg
Det tror jeg de gjør.

Ellers er har jo de som igjennom historien har vært opptatt av den slags blitt kalt sjamaner, naturleger.

Når moderne psykonauter kaller seg sjamaner, er det relativt cringe, synes jeg.

Jeg foretrekker selv trollmann,

åndekriger, teleolog, heks, dialektiker, thaumaturg.
Vis hele sitatet...


Trollmann, åndekriger, teleolog, heks, dialektiker er minst like mye,om ikke mer cringe.
R.i.p 23.04.2021
Wizard , shaman , psykonaut , turehue, hippie , monge , mr ether
Ingenting. Hvorfor skal man sette kallenavn på det? Om jeg skal jeg si til noen at jeg liker psykedeliske midler, så er det akkurat det jeg gjør...
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Moderne hippie ��
"folk med foliehatter" iallfall en assosiasjon jeg har xD
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns ikke man skal misbruke begrepene sjaman, trollmann eller heks! Det er folk med dyp viten om natur og medisin og ikke folk som tror de har det fordi de har følt seg connecta til skogen på sopp tur.

Det mest cringe jeg ser er folk som har tura i mange mange år og blitt pling plong schizofrene og vrangforestilte men som kaller seg selv for sjaman eller trollmann og tilbyr betalte tjenester / seremonier / healing / spells under disse titlene. Folk som tror de er varianter av Jesus eller sjamaner som har "knekt koden" men egentlig er fullstendig syreskada i huet....

Å misbruke disse titlene i tjenester til andre kan skade andres hue også så bare drit i det.

Turehue - it is what it is. Ikke vits å kalle seg / dem annet.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Psykonauter, eller folk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns ikke man skal misbruke begrepene sjaman, trollmann eller heks! Det er folk med dyp viten om natur og medisin og ikke folk som tror de har det fordi de har følt seg connecta til skogen på sopp tur.
Vis hele sitatet...
Åja, så sjamaner er leger og biologer? Nei vet du hva. Jeg ville ikke henvendt meg til en sjaman for å utdype min kunnskap om ATP-syntese, svulstdannelse, hvordan man forebygger høyt blodtrykk og trombose. Jeg hadde heller ikke oppsøkt en sjaman for å få en forklaring på hvordan planter og sopp gror og formerer seg.

Sjamaner er de samme "turehuene", bare med sterkere overbevisninger etter årevis med hjernevasking og confirmation bias, og adskillig mer høytidelig opptreden. Ikke et snev av kritisk tenkning og kunnskap som bunner seg i faktisk vitenskap.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med han sjaman durek eller hva han heter som igla seg in i kongefamilien, han er vel 100% legit...
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Åja, så sjamaner er leger og biologer? Nei vet du hva. Jeg ville ikke henvendt meg til en sjaman for å utdype min kunnskap om ATP-syntese, svulstdannelse, hvordan man forebygger høyt blodtrykk og trombose. Jeg hadde heller ikke oppsøkt en sjaman for å få en forklaring på hvordan planter og sopp gror og formerer seg.

Sjamaner er de samme "turehuene", bare med sterkere overbevisninger etter årevis med hjernevasking og confirmation bias, og adskillig mer høytidelig opptreden. Ikke et snev av kritisk tenkning og kunnskap som bunner seg i faktisk vitenskap.
Vis hele sitatet...
Ser du latterliggjør sjamanistisk lære og naturlige evner videresendt gjennom generasjoner og det får være ditt synspunkt. Jeg hevdet ikke at de var rett å oppsøke for å hindre svulstdannelse eller bruke dem i stedet for å gå til lege så du angriper ut fra et overdrevent sted drevet av følelser.

Jeg syns ikke sjaman durek kvalifiserer til tittelen heller. Det er sånne som han som latterliggjør begrepet og påvirker sånne som deg til det samme. Har vært fem ganger med stammene i peru og ekte sjamanisme handler ikke om motivational speaches eller turing.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

Sjamaner er de samme "turehuene", bare med sterkere overbevisninger etter årevis med hjernevasking og confirmation bias, og adskillig mer høytidelig opptreden. Ikke et snev av kritisk tenkning og kunnskap som bunner seg i faktisk vitenskap.
Vis hele sitatet...
"Vitenskap"som er lagd av frimurere er like mye hjernevask for å si det pent.
Anonym bruker
"Elektronisk Mannbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke disse naturreligionene fra jungelen på et annet kontinent er noen vidunderkur etter tjue-tredje år med den indoktrineringen man opplever gjennom en oppvekst i vårt senkapitalistiske, vestlige samfunn. Betyr ikke at det nødvendigvis er tull, men tipper denne kulturelle dissonansen ville skapt problemer for meg hvertfall, spesielt på en tradisjonell seremoni. Og dersom man ikke har bekjente eller ekstrem flaks, hvordan unngå svindlere/idioter? Rambo-sjamaner med voldsdommer alà han fra Kristiansand på Insider? Klart at molekylene har potensiale, men jeg håper et mer vestlig rammeverk med best practices etableres innen offentlig helsevesen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser du latterliggjør sjamanistisk lære og naturlige evner videresendt gjennom generasjoner og det får være ditt synspunkt. Jeg hevdet ikke at de var rett å oppsøke for å hindre svulstdannelse eller bruke dem i stedet for å gå til lege så du angriper ut fra et overdrevent sted drevet av følelser.

Jeg syns ikke sjaman durek kvalifiserer til tittelen heller. Det er sånne som han som latterliggjør begrepet og påvirker sånne som deg til det samme. Har vært fem ganger med stammene i peru og ekte sjamanisme handler ikke om motivational speaches eller turing.
Vis hele sitatet...
Det at disse naturlige evner og sjamanistisk lære har blitt videresendt gjennom generasjoner underbygger ikke deres troverdighet. Du benytter en logisk feilslutning i din argumentasjon - appeal to tradition.

Det faktumet at enkelte sjamanistiske tradisjoner er eldgamle er ikke et pluss. Det betyr rett og slett at kunnskapen ikke har blitt korrigert med ferske oppdagelser om verden som vi har idag. For å si det enkelt - en fyr har tura hardt i jungelen, fant oppskriften på hvordan tilværelsen fungerer, overførte lærdommen til sin elev som tok det for god fisk (fordi vedkommende visste like lite om hvordan ting faktisk fungerer som læreren h*ns), og sånn fortsatt det oppigjennom århundrer. Etter kolonisering begynte sjamaner i Sør-og Mellom-Amerika å blande inn kristen mystikk, det sier litt om sannhetsgehalten.

Hvorfor mener du at jeg "angriper ut fra et overdrevent sted drevet av følelser"? For det første angriper jeg ingenting, bare uttaler meg om din påstand om at sjamaner er "folk med dyp viten om natur og medisin". Det er de ikke, ikke i nærheten av hva moderne medisin og biologi har klart å finne ut av. For det andre - hvor har du det fra at jeg er drevet av følelser? Jeg har ingen personlig vendetta mot sjamaner. Du, derimot, velger å tiltro deg til høyst spekulativ sjamanistisk praksis. Sjamaner er mennesker de også, de har ikke et bedre grunnlag til å påstå hva som er sant enn en imam i Iran (som forøvrig også benytter ayahuasca) eller hvem som helst.

Og hvilke sjamaner har mest rett da? De i nordlige Amazonas? De i Mexico? De i Sibir? Alt sammen - kun spekulasjoner med seriøse tryner.

Jeg har heller ikke nevnt ett ord om Durek. Hvorfor tror du at jeg baserer min oppfatning av sjamaner på han? Jeg har hatt et dypdykk i verden av psykedelika de siste 5 årene, har lest mye og "tura" på en del forskjellig, har møtt Gud i diverse former og det som noen vil kalle for ånder og engler. Så sjamanisme er ikke fremmed for meg, men å tro på det blindt er en felle mange faller nedi, og du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å hemme din egen nysgjerrighet og undring.
Sist endret av Stray Wanderer; 13. september 2020 kl. 00:20. Grunn: Skriveleif
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det at disse naturlige evner og sjamanistisk lære har blitt videresendt gjennom generasjoner underbygger ikke deres troverdighet. Du benytter en logisk feilslutning i din argumentasjon - appeal to tradition.

Det faktumet at enkelte sjamanistiske tradisjoner er eldgamle er ikke et pluss. Det betyr rett og slett at kunnskapen ikke har blitt korrigert med ferske oppdagelser om verden som vi har idag. For å si det enkelt - en fyr har tura hardt i jungelen, fant oppskriften på hvordan tilværelsen fungerer, overførte lærdommen til sin elev som tok det for god fisk (fordi vedkommende visste like lite om hvordan ting faktisk fungerer som læreren h*ns), og sånn fortsatt det oppigjennom århundrer. Etter kolonisering begynte sjamaner i Sør-og Mellom-Amerika å blande inn kristen mystikk, det sier litt om sannhetsgehalten.
Vis hele sitatet...
Det mest interessante i møtepunktet moderne vitenskap og sjamanisme er etter mitt syn ikke hvordan den førstes begrep om hva virkeligheten er har overskygget den sistes, på alle måter, men hvordan den moderne vitenskapen har lånt teknikker og i forlengelsen - kunnskap av sjamanistiske tradisjoner i utformingen av moderne psykedelika-assosiert terapi.

Det viste seg, ikke overraskende, at laboratorierotte-skolen av det å ta psykidelika, ikke var den mest hensiktsmessige for psykisk utvikling.

Når man ser på resultatene fra psykidelika-assistert terapi, kan man argumentere for at ritualiseringen av terapi-timen har 1. bidratt til å fasilitere de gode resultantene man har sett og 2. at dette fungerer som en innrømmelse om at et naturalistiske/sjamanistiske ritualer og språk er mer meningsbærende for deltageren, og mer hensiktsmessige i denne spesifikke konteksten.

Dette er ikke ment som noen kritikk til det du skrev, ut over at det å kritisere natur-religioner på vitenskapens premisser bli å sparke inn åpne dører, men så var det noen som skrev at man ikke skulle misbruke begrepet heks, noe man åpenbart står fritt til å gjøre, så jeg forstår hvor du kommer fra. Men noen ganger har altså appeal til tradition en plass, selv om det er en fallacy i diskusjoner.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trollmann, åndekriger, teleolog, heks, dialektiker er minst like mye,om ikke mer cringe.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig. Siden ingen bruker disse ordene om det å være en som turer, er de ikke like cringe, fortsatt cringe, men de var ment ironisk. Om noen uironisk kaller seg trollmann fordi de liker psykidelika, er det allikevel marginalt mindre cringe, og marginalt mer bekymringsverdig, enn en som kaller seg sjaman. Jeg ville tenkt at den som kaller seg trollmann innbilder seg å ha tillgang på diverse spells, for eksempel. Det ville vært bekymringsverdig. Den som kaller seg sjaman innbilder seg kanskje å være utvalgt av gaia til å bedrive terapivirksomhet uten formelle kvalifikasjoner, det er litt mer cringe, for meg.
Sist endret av Bær; 13. september 2020 kl. 23:24.
Jeg synes dere alle bare skal ta et skritt tilbake og herved kalle meg Hans Majestet.
Psy-trance-dude i min bok. Psykonaut blir for tungvint.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Turehue
Sitat av Slimjimm Vis innlegg
Psy-trance-dude i min bok. Psykonaut blir for tungvint.
Vis hele sitatet...
Er vell ikke alle som tar psykedelika som liker psy trance da :O
Selv om det antagelig er ganske mange av de hehe ^^

Jeg pleier å si at jeg er bevandret innenfor alternative rusmiddler
Sist endret av ReeferBear; 14. september 2020 kl. 12:20.
Hobbynarkoman
Hans Høyhet, og hvis vi har å gjøre med en som får ego-inflasjon, i.e. jesus-syndrom, disse kaller vi Hans Høyhet Majesteten.
Fra nå av skal jeg kalle alle psykonauts for følgende:

Nybegynner: Blastoise
viderekommen: MegaBlastoise
bevandret/erfaren: GigantamaxBlastoise

Det eneste som kan redde oss fra svadaprat nå folkens, er pokémon! Hver trip er en pokémonkamp amirite guys?
Sist endret av equimanthorn; 14. september 2020 kl. 14:04.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Fra nå av skal jeg kalle alle psykonauts for følgende:

Nybegynner: Blastoise
viderekommen: MegaBlastoise
bevandret/erfaren: GigantamaxBlastoise

Det eneste som kan redde oss fra svadaprat nå folkens, er pokémon! Hver trip er en pokémonkamp amirite guys?
Vis hele sitatet...
Dette er absurd. Psykonauter er åpenbart psychic pokémons, ikke vannpokémon.

Følelig burde hierarkiet se slik ut:
Nybegynner: Drowzee
viderekommen: Mr. Mime
bevandret/erfaren: Galarian Rapidash

Om det er DMT-psykonauter kan Galarian Rapidash erstattes med Unown

Mew/Mewtwo (og Mega Mewtwo X og Y) forbeholdes pillarer i den psykedeliske kulturen, som Albert Hoffman.
Sitat av Bær Vis innlegg
Det mest interessante i møtepunktet moderne vitenskap og sjamanisme er etter mitt syn ikke hvordan den førstes begrep om hva virkeligheten er har overskygget den sistes, på alle måter, men hvordan den moderne vitenskapen har lånt teknikker og i forlengelsen - kunnskap av sjamanistiske tradisjoner i utformingen av moderne psykedelika-assosiert terapi.

Det viste seg, ikke overraskende, at laboratorierotte-skolen av det å ta psykidelika, ikke var den mest hensiktsmessige for psykisk utvikling.

Når man ser på resultatene fra psykidelika-assistert terapi, kan man argumentere for at ritualiseringen av terapi-timen har 1. bidratt til å fasilitere de gode resultantene man har sett og 2. at dette fungerer som en innrømmelse om at et naturalistiske/sjamanistiske ritualer og språk er mer meningsbærende for deltageren, og mer hensiktsmessige i denne spesifikke konteksten.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg bestrider ikke at sjamanisme har positive aspekter ved seg, men det at moderne psykedelisk terapi er opplagt etter sjamanistiske praksiser er litt feil. Det at de aller første forsøk på den type terapi i Vesten ble gjennomført i klinisk setting skyldes dels manglende forståelse av psykedelisk opplevelse blant dem som utførte terapien (forskning og eksperimentering begynte ikke lenge før de første forsøkene startet) og, ikke minst, lovverket som krevde stor grad av kontroll og sikkerhet. Det handler ikke om Vestens "inngrodde" og rigide rasjonalitet.

Hvis man leser "The Secret Chief Revealed" av Myron Stolaroff, så vil man se at Leo Zeff brukte effektive terapimetoder uten å dale med mumbo jumbo og woo woo. Han opererte utenfor lovverket, men det viser klart og tydelig at en kan fint gjennomføre psykedelika-assistert terapi, med gode resultater, uten å hverken synge icaros, bruke trommer, røkelser eller åndenes makt:

Bare ved å bruke en romslig hytte en plass i skogen, ha på stemningsfull musikk etter behov, ha med en dyktig og troverdig psykolog med inngående forståelse av en psykedelisk opplevelse og godt innstilte "antenner" til å føle på pasientens stemning. Gjennomgå en runde med psykiske undersøkelser på forhånd, stille ledende spørsmål når det passer ila turen for å fasilitere produktive tankerekker, bearbeide og integrere i etterkant.