Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2556
Hei!

Kjøpte litt aksjer i Scandic ..AB så er det noe som skjer som jeg ikke har peiling på.. For jeg har ikke peiling på aksjer.

Plutselig ble 50 av aksjene mine hos Scandic Hotels Group AB om til Scandic Hotels Group AB TR og de ble verdt 20 SEK.
Jeg fikk også melding om disse som jeg må svare på innen 10/6.

Selskapet Scandic Hotels Group AB gjennomfører en ny emisjon som er rettet mot selskapets eksisterende eiere og allmennheten til å tegne nye aksjer. Selskapet gjennomfører emisjonen for å styrke sin egenkapital.

"Salg av tegningsretter

Tegningsretter du ikke har svart at du ønsker å bruke senest 10.06.2020 vil vi prøve å selge for deg.
Tegningsretter du har kjøpt etter 10.06.2020 vil vi ikke selge. Hvis du vil bruke dem kan du svare frem til 16.06.2020.
Tegningsretter som vi prøver å selge låser vi på kontoen din. I mellomtiden vises tegningsretter til salgs (TRF)."

"Tegning uten tegningsretter

Du kan søke om tegning uten tegningsretter frem til og med 16.06.2020.
Har du søkt om tegning med tegningsretter eller har eid aksjen på avstemmingsdagen, 01.06.2020, kan du få prioritet selv uten tegningsretter. For å kunne bruke en eventuell prioritet er det viktig at du søker med samme konto som du enten tegnet med prioritet eller som du hadde aksjene på avstemmingsdagen."

"Dette skjer hvis du svarer

Du kan endre tegningen frem til 16.06.2020. Merk at det ikke gjelder tegningsretter til salgs (TRF).
16.06.2020 må du ha penger til hele tegningen tilgjengelig for handel på kontoen din. Hvis ikke kan hele eller deler av tegningen avslås.
17.06.2020 trekker vi pengene og gir deg betalte tegnede aksjer (BTA). De endres til ordinære aksjer etter rundt 2-4 uker.
Tegner du aksjer uten tegningsretter vises søknaden på kontoen din, 17.06.2020. Når vi får beskjed om en eventuell tildeling, trekker vi penger og tildeler aksjer. Det tar normalt 1-2 uker."



Håper noen har peiling og vet hva jeg skal svare/gjøre og kanskje forklare meg litt om noen har tid.


Vennlig hilsen
Uten at jeg har lest meg opp på den økonomiske situasjonen i Scandic AB antar jeg at de har foretatt en aksje emisjon, altså de har utstedt "skapt" flere aksjer for å øke egenkapitalen altså "få inn mer penger" Ved en aksje emisjon vil verdien av aksjene bli mindre siden det kommer flere aksjer inni systemet. Du som aksjonær får tildelt tegningsretter slik at du kan kompensere for tapet i verdifallet. Du har 3 muligheter. Du kan kjøpe ny utstedte aksjer i Scandic AB til lavere pris siden du har tegningsretter eller så kan du selge tegningsrettene dine salget av dine tegningsretter vil kompensere for det tapet du lider på grunn av nedsatt aksjekurs. Eller så kan du bare ignorere de og taper aksjene dine verdi uten at du blir kompensert. Hilsen økonomi student.
Økonomistudenten over her har ikke tatt med at emisjon ikke nødvendigvis vil føre til at selskapet blir mindre verdt. Dersom emisjon blir foretatt med vesentlig overkurs, vil emisjonen feks. fungere som en verdioverskyvning fra nye aksjonærer til eksisterende aksjonærer. Selskapet tilføres verdier ved en emisjon, og blir derfor ikke nødvendigvis mindre verdt. Det kommer helt an på hvilken tegningskurs som anvendes.

Når det er sagt: så lenge selskapet er i økonomisk trøbbel, er det antakelig tilfelle at tegningskursen ligger litt under aksjekursen. Samtidig er det antakelig først og fremst eksisterende aksjonærer som vil tegne seg for aksjene. Videre vil emisjonen som regel være varslet, slik at "utvanningen" vil være priset inn forut for tidspunktet for selve emisjonen.

Angående navneskiftet/konverteringen: du kan antakelig sjekke børsmeldingene på den aktuelle børsen hvor aksjene er notert. Selve tegningen gjør du via VPS, dersom det er på Oslo børs aksjene er notert.