Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2020
Hei alle sammen!

Jeg har for tiden sett at jeg trenger litt ekstra penger og har utforsket forskjellige modeller for inntekt.

Det jeg synes virker mest lovende per nå er å kunne selge en tjeneste online, eller evt et produkt som man kan abonnere på(Funker litt dårlig å evt selge peis online via abonnement feks :P )

Så med det sagt: Hva er det man kan selge som en tjeneste/produkt? Jeg er ikke ute etter å tjene millioner eller bygge et imperium, men å kunne få noe ekstra i kassen som evt har potensiale til å bli noe litt større.

Per nå er det kun dette jeg ønsker tips/råd om, og takker alle for alternativer metoder for å tjene penger på, men ber om at vi holder oss on-topic. :-)

Litt bakgrunn for å fortelle hva jeg har å gå ut i fra:
Jobber 8-16 jobb, bor alene og kan evt avse 10 000kr per måned på dette.


(Føles som at jeg har glemt noe her nå, men holder denne linjen her til jeg evt kan redigere innlegget. :-))
Tusen takk for hjelpen på forhånd!
Tja hva som helst som du kan "skru sammen" som andre tenker gir dem en merverdi. Er du lærer kan du kanskje tilby online kursing innen ditt felt? Mattelærer? Lag et online kurs for folk som sliter med matte feks. Eller er du mester i å tegne og god på å forklare så kanskje et kurs i tegning?

Du nevner peis som et eksempel på hva en ikke kan selge abonnement på. For ingen trenger jo 1 ny peis hver måned. Men kanskje trenger de en liten sekk med tørr, ferdigkappet ved samt god never til opptenning hjemkjørt og levert på trappen eller kanskje tilogmed båret inn og stablet opp ved siden av peisen? Og noen av kundene ville kanskje latt abonnementet løpe året rundt fordi de kan bruke veden til grilling, bålkos osv på sommeren. Og her kan du fint se på den vedsekken i overført betydning. Det må jo ikke være ved.

Kan du selge en tjeneste som gjør at kundene føler du gjør livet deres enklere så tror jeg du er på rette veien. Eller at du tilfører dem noe som gjør dem gladere, eller at de kan forbedre seg eller utvikle seg. Mange donerer på patreon for økt kunnskap i et bestemt felt. Feks alle disse youtuberne som har tjent litt penger på antall views. Når youtube endret modellen for utbetalinger for en tid tilbake så var det mange som fikk mindre inntekter fra youtube. Views alene var ikke nok til skape jevn inntekt. Så ofte tilbyr de noe mer eller noe bedre på sin patreon side. De forsøker gjerne treffe bredt og treffe mange, slik at selv små donasjoner samlet sett blir en pen sum.

Rene it greier er jo også ting folk har betalingsvilje på. En app på mobilen, en skytjeneste av det du tilbyr kan være noe folk ser verdien av.

Problemet ditt tenker jeg er at du går ut kjempebredt. Du har ingen avgrensninger og spør rett og slett bare "hvordan blir jeg rik på abonnement". Eller hvordan får jeg varig økt inntekt med å selge whatever folk vil betale for. Det blir veldig vanskelig å svare på for vi vet jo ikke hva du brenner for, hva du behersker og hva du kan tilby som folk kan tenkes å betale for. Og alle ønsker jo å sikre varige inntekter, slik at du risikerer varierende grad av konkurranse nær sagt uansett hva du kommer på. Hvordan skal ditt produkt skille seg ut? Mange tilbyr vask feks. Både til private og til bedrifter. Da vaskebyråene som vokser er gjerne svært gode på 2 ting. De har en pris som er lavere eller ikke særlig annerledes enn andre i markedet har, også har de ofte gode team med selgere som makter å snakke inn kontrakter.

Skal du selge abonnement på noe som ikke er håndfast, en tjeneste feks så må du nå potensielle kunder på en måte som gjør at du skiller deg ut. Om du lager en app feks, så må enten appen i seg selv skille seg ut, at den gjør noe nytt eller gjør ting på en bedre måte enn andre apper i det segmentet. Eller så må du være bedre på salgsbiten. Hvordan får du folk til å bruke din app?

Kanskje du heller skulle tenkt på hva du kan gjøre med 10 000 kr per måned som vil gi økt inntekt på sikt? Er jo ikke sikkert at abonnement er det som er greia for deg. Kanskje er 10 000 kr det du må ut med i ekstra lån om du skaffer utleiebolig? Eller du kan investere 10 000 kr hver måned i årevis fremover. Men før du spisser spørsmålet og problemstilling så blir det jo umulig å anbefale noe konkret.
Sist endret av _abc_; 8. mai 2020 kl. 12:00.