Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1582
Etter jeg fikk 4G, så har det blitt enda mer irriterende når telefonen skal velge hvilket nett den skal bruke, siden den nå har enda en valgmulighet.

Den prioriterer konstant 4G/3G+/3G selvom det kun er en eller ingen streker, så står jeg der og skal bruke mobildata, med null streker og 4G-dekning, ergo det går så sakte at det bare er å glemme. Ofte må jeg da gå inn å slå av 4G/3G også registrere meg på nytt på nettverket, noe som kan ta mange minutter, og ofte så har telefonen en tendens til å henge seg opp under denne registreringen. Sabla irriterende når jeg trenger å sjekke noe på nettet ganske kjapt. Jeg har jo tilgang på 4G, så jeg vil ikke sette at den kun skal bruke 3G-nett.

Men, spørsmålet mitt er om det er noen muligheter for å stille på når den skal bytte nett? F.eks at den først ved en viss bekreftet signalstyrke velger raskere nett?
Sånn at den heller prioriterer et tregere, men mer stabilt nett.

Telefonen min er forøvrig en Note 3 med Talkmore abb.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dette går ikke, da må du isåfall finne en app som sjekker signalstyrken på nettverket konstant, og dette sluker strøm.

Dersom du bor i et område der 4g har dårlig dekning, så ville jeg hatt 4g avskrudd, og heller bruke 3g med god dekning istedenfor 4g med dårlig.

Er det Android eller iOS det er snakk om?
Sist endret av Fleff; 28. juli 2014 kl. 21:37.
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Telefonen min er forøvrig en Note 3 med Talkmore abb.
Vis hele sitatet...

Android.

Litt av problemet er at det gjelder 3G også. Er jeg et sted med dårlig 3G eller 3G+ så kommer det samme problemet.
Sist endret av Mr. Flash; 30. juli 2014 kl. 20:54.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du har dårlig 3g dekning også, så ville jeg nesten tro noe var galt, eventuelt revurdert min geografiske posisjon.

Skjer dette overalt?
Papa
Mr. Flash's Avatar
Trådstarter
Nei, har ikke dårlig dekning i utgangspunktet.

Men, greia er jo at telefonen har 4 nett å velge mellom (Edge, 3G, 3G+ og 4G).
Den prioriterer alltid det raskeste nettet, selvom dekningen er nesten ikke-eksisterende, og bruker lang tid på å "skjønne" dette før den svitsjer ned ett hakk. Så når jeg har flyttet meg 2 meter, så svitsjer den ett hakk opp igjen, og samme problem oppstår.

Dette skjer ikke hele tiden, men ofte nok til at det er irriterende.
På 4G så vil du ikke ha tale, bare data siden det så vidt jeg vet ikke er noen "Voice over LTE" enda.

Prøv finnsenderen.no og se hva slags frekvenser du har rundt deg. Ofte kan hjelpe å bruke EDGE (2G) istedet for 3G dersom det er tale som er problemet. Hvis det er hjemme har du vel sikkert WiFi uansett.
Hvis 3G er skrudd på så vil telefonen din prøve å koble seg opp mot en 3G sender selv om den er 2km unna og ignorere en eventuelt 2G sender som f.eks. er 400m unna huset ditt.
Hadde samme problem for noen dager siden. Da hadde jeg 0 streker med 3G dekning. Da prøvde jeg bare å ringe noen og da registrerte den ett nytt nettverk.