Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2962
Hei, Min bestemor har akkurat mistet mannen sin og har som nevnt svært anstrengt økonomi. hun ønsker en støtte i naturstein noe byråene tar 8-9000kr for,
så jeg har fortalt henne at jeg kan heller finne en til henne, så jeg har valfartet strenderene men støter på samme problem at de ligger for langt unna der bilveien stopper.
så lurte på om noen her vet om steder man kan finne stener som kan brukes der man kan kjøre helt frem ?

det må foresten være i oslo-østfold traktene
Sist endret av grøsaksblanding; 30. april 2012 kl. 09:52.
Hvaler og omegn har en haug gamle steinbrudd hvor det ligger masse stein. Hitler planla blant annet å hente sin granitt der - så da duger vel kvaliteten til en gravstøtte også
Litt OT, men se på gravferdsstønad som kan hjelpe
http://www.nav.no/Pensjon/Ytelser+ve...rdsst%C3%B8nad
Sist endret av CorLeX; 30. april 2012 kl. 10:08.
+59° 43' 42.05", +10° 20' 56.68" (google)


her ligger det et steinbrudd som ligger inntil veien med nydelig granitt stein i alle mulige varianter ....
True phreak.
Larvikområdet er jo kjent for larvikitt, som er en kjempeflott mørk bergart! Jeg vet dog ikke om noen spesifikke brudd hvor du kan hente ut blokker i tilstrekkelig størrelse. Dersom du ringer til en geologiprofessor på UIO vet h*n helt sikkert om stedet hvor man kan hente det ut. Forklar situasjonen, så er de helt sikkert behjelpelige. Dette gjelder forøvrig det meste av stein, dersom du vet hva du er ute etter.
Pass på at du ikke finner gamle brudd som er utsatt for mineral utfelling, samt vegetasjon. Det vil gi granitt en mørk farge - noe som ikke er særlig pent. Hva med å gå på en annlegsplass på nattestid? Her har du større mulighet for å finne bergarter med tilnærmet perfekt kløv.

OT: hvordan skal du få til blotning?
True phreak.
Sitat av imogas Vis innlegg
Pass på at du ikke finner gamle brudd som er utsatt for mineral utfelling, samt vegetasjon. Det vil gi granitt en mørk farge - noe som ikke er særlig pent. Hva med å gå på en annlegsplass på nattestid? Her har du større mulighet for å finne bergarter med tilnærmet perfekt kløv.

OT: hvordan skal du få til blotning?
Vis hele sitatet...
I og med at han har litt tidspress antar jeg at han må finne steder hvor sten allerede er brutt. Det finnes mange slike områder i Oslo og omegn, som stammer fra forrige århundre. Kløv betegner vel hva slags mineralstruktur bergartene har, ikke hvordan de er hakket ut (f.eks. har hallitt kubiske kløv)?

Drammen er forresten også kjent for sin flotte granitt, dessverre kjenner jeg ikke til noen gamle steinbrudd i det området. Dersom du vil fire litt på kravene så jeg noe helt kurant granitt i et gammelt stenbrudd i Oslo for noen uker tilbake.

Personlig tror jeg dog jeg heller ville gått for larvikitt, som jeg nevnte i sted.
Sist endret av Orph; 30. april 2012 kl. 11:48.
Steinsalt har kubisk kløv, dette har, som du nevner, noe med egenskapene til mineralene. Knuser du steinsalt vil du få mindre fragmenter av steinsalt med kubisk form. Kløv er hvordan bergarten brytes opp ved brudd .Granitt er sammensatt av ulike mineraler som ved brudd kan gi rektangulær form med vinkelforskyvning.

Det jeg mente med "gamle brudd" er steinrøyser som har ligger der i flere hundre år og er tildekket med vegetasjon. Er enig at han burde gå for larvikitt, da det er en utrolig fin bergart, men med lite kompetanse kan det være vanskelig å finne denne bergarten.
Sitat av imogas Vis innlegg
Pass på at du ikke finner gamle brudd som er utsatt for mineral utfelling, samt vegetasjon. Det vil gi granitt en mørk farge - noe som ikke er særlig pent. Hva med å gå på en annlegsplass på nattestid? Her har du større mulighet for å finne bergarter med tilnærmet perfekt kløv.

OT: hvordan skal du få til blotning?
Vis hele sitatet...
gravering skal jeg få en bekjent av meg som er trykker til å gravere inn på en fin messingplate eller noe annet pent så den biten blir ikke noe problem.
takker for mange gode svar.

hvis noen andre har tips om steder, ideelt sett så nærme høybråten som mulig så er det bare å skrike ut
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Larvikitt er nevnt og er en utrolig fin bergart. Forteller du din historie til en sjef hos et av bruddene i larvik er det mye mulig at du kanskje får en stein til en billig penge/gratis.

Trur kanskje det er bedre å prute alt man klarer hos en leverandør av gravsteiner og heller kanskje ta opp et litet lån et sted.
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Nå skal det jo sies at det er en del billigere å kremeres, ikke at jeg har noe med det å gjøre da I familien min er det mange som har trøsket langs fjæra og funnet seg en gravstein.
True phreak.
Sitat av imogas Vis innlegg
Steinsalt har kubisk kløv, dette har, som du nevner, noe med egenskapene til mineralene. Knuser du steinsalt vil du få mindre fragmenter av steinsalt med kubisk form. Kløv er hvordan bergarten brytes opp ved brudd .Granitt er sammensatt av ulike mineraler som ved brudd kan gi rektangulær form med vinkelforskyvning.

Det jeg mente med "gamle brudd" er steinrøyser som har ligger der i flere hundre år og er tildekket med vegetasjon. Er enig at han burde gå for larvikitt, da det er en utrolig fin bergart, men med lite kompetanse kan det være vanskelig å finne denne bergarten.
Vis hele sitatet...
Da misforsto jeg hva du mente da du sa kløv

Som jeg nevnte tidligere, kan han ta en telefon til en geologiprofessor ved et universitet / høyskole i nærheten, da de ofte arrangerer ekskursjoner i nærområdene, og siden larvikitt er en såpass spesiell bergart (er vel Norges nasjonalbergart mener jeg å huske), har de garantert oversikt over hvor slikt finnes i åpne brudd.

Å prate med de som styrer med et steinbrudd direkte kan også være en god løsning.
da takker jeg for kjempehjelp sålangt folkens, å tar en tur ut å ser om jeg får hjulpet gamlemor litt fint om mod kan la tråden leve litt til i tilfelle jeg ikke får klaff, så jeg kan se om det har kommet inn noen andre gode tips i ,mellomtiden