Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 8570
Hvorfor skal staten få bestemme om jeg skal få lov å ta meg en røyk? De tjener attpåtil penger ved å sette avgift på det!

Nei! La oss røykere få beholde røyken vår!

Sitat av kimmag Vis innlegg
Feil. Hva med passiv røyking?
Vis hele sitatet...
Hold dere vekke fra oss da
Sitat av Clr Vis innlegg

Hold dere vekke fra oss da
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har ingen mening i saken om "tobakk" skal bli lovlig eller ikke, men for å bringe diskusjonen litt videre, om man går på Karl Johan eller andre travle steder, så kan man ikke bare "vike vekk" fra dem som røyker?

Såklart, det er forskjell på å sitte i et rom, eller gå forbi en som røyker, men jeg bare bruker det som et scenario. Jeg ville tro at passive røykere fikk mest sympati, enn de som røyker (som i den forstand da skader andre også, hvis vi hadde fulgt et scenario).

Jeg røyker / snuser ikke, men har nok av passiv røyking rundt meg (feilformulert kanskje?) Og jeg skal ikke si at det er et stort problem for meg, men kanskje de som ikke tåler tobakkrøyk kan få problemer...

: ) : )
Sist endret av Bruskork1; 19. september 2010 kl. 13:42.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Jeg personlig har ingen mening i saken om "tobakk" skal bli lovlig eller ikke, men for å bringe diskusjonen litt videre, om man går på Karl Johan eller andre travle steder, så kan man ikke bare "vike vekk" fra dem som røyker?

Såklart, det er forskjell på å sitte i et rom, eller gå forbi en som røyker, men jeg bare bruker det som et scenario. Jeg ville tro at passive røykere fikk mest sympati, enn de som røyker (som i den forstand da skader andre også, hvis vi hadde fulgt et scenario).

Jeg røyker / snuser ikke, men har nok av passiv røyking rundt meg (feilformulert kanskje?) Og jeg skal ikke si at det er et stort problem for meg, men kanskje de som ikke tåler tobakkrøyk kan få problemer...

: ) : )
Vis hele sitatet...
Med en slik tankegag må også biler med CO2-utslipp bli ulovlige i Norge. CO2-utslippet skader miljøet, som igjen skader menneskene.

Forbud fungerer ikke. Det ser vi jo godt med cannabisforbudet her i Norge, så det å forby tobakk vil heller ikke fungere. Vi vil bare få flere kriminelle personer, flere folk i fengsel og som jeg nevnte tidligere så tjener staten godt på tobakksavgiften allerede, så dette kan sees på som "straffen" vår.
Uten å ta stilling til om det vil være riktig eller ikke å forby tobakksvarer, ville en praktisk måte å fase ut salget av røyk være å heve aldersgrensen for kjøp i takt med et årskull. Hvis man øker aldersgrensen med ett år, hvert år, ville man aldri frata eksisterende legale røykere friheten sin, samtidig som man forsøkte å fase ut nye røykere.

Overordnet, kunne man strebe mot å forby salg av tobakk i Norge, uten å forby verken bruk, besittelse eller import. Dette ville generelt gjort det mye mindre attraktivt å begynne å røyke, fordi man måtte gått gjennom mye flere steg for å opprettholde personlig tilgang til tobakken.
Hvis det hadde blitt ulovlig her i Norge hadde jeg bare tatt en kjapp tur til Sverige og handla med meg en kartong røyk. Og kanskje et brett øl og noen kilo kjøtt mens jeg først var i gang.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi kan da ikke ha et samfunn hvor myndighetene får bestemme hver minste ting vi gjør med livene våre. Vi trenger færre slike frihetsbegrensende lover, ikke flere. La de stakkars røykerne få røyke seg i hjel hvis de absolutt vil det, de betaler uansett mer i tobakksavgifter enn det koster oss å holde dem i live.

Ja til et mer opplyst og kunnskapsrikt folk, nei til strengere forbudspolitikk.
Vis hele sitatet...
Selv om konsekvensen av dette er at flere tusen barn debuterer med røyking i en alder hvor de ikke er opplyst nok til å ta et smartere valg og fører seg selv inn tidlig død, kols eller en av de mange andre helsemessige konsekvensene røyking har.

Er det verdt det for et stoff som ikke gir noen form for deilig rus før man lærer kroppen sin å trenge det?

I et samfunn hvor vi bruker så mye penger på tiltak for å sikre menneskeliv, synes jeg det er på trynet at det er lov å selge ren gift i butikker. Spesielt i og med at barn og ungdoms debutering er det eneste som vil holde bransjen gående i fremtiden - og det vet de. Men samma det, så lenge de putter penger i statskassen..
Virker ikke ut som om noen har nevnt det men Staten tjener en ganske god del penger på røyksalg
Rislunsj: I sverige fant de ut at hver arbeider som røyker koster arbeidsplassen 45.000 i året. Dette er ganske overførbart til norske forhold. http://www.aftenposten.no/jobb/article3516069.ece

Hvorfor er "staten" så ivrige på å få oss til å slutte om de tjener så utrolig mye på det? det ville jo vært en fin inntekt om man kunne tjene på noe som personene selv valgte å bruke?

Eller skal man stole ca på tallene fra sverige kan brukes i norge og regne med at man kommer greit i minus?
Sitat av Picard Vis innlegg
Selv om konsekvensen av dette er at flere tusen barn debuterer med røyking i en alder hvor de ikke er opplyst nok til å ta et smartere valg og fører seg selv inn tidlig død, kols eller en av de mange andre helsemessige konsekvensene røyking har.

Er det verdt det for et stoff som ikke gir noen form for deilig rus før man lærer kroppen sin å trenge det?

I et samfunn hvor vi bruker så mye penger på tiltak for å sikre menneskeliv, synes jeg det er på trynet at det er lov å selge ren gift i butikker. Spesielt i og med at barn og ungdoms debutering er det eneste som vil holde bransjen gående i fremtiden - og det vet de. Men samma det, så lenge de putter penger i statskassen..
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke fordra tobakk, men jeg synes allikevel et forbud er en dårlig vei å gå. Vi kan ikke forby oss ut av alt vi ikke liker. Skulle vi gjort det forbudt å selge snus og røyk i dag, ville vi bare endt opp med en hel masse smugling og misnøye blant befolkningen. At man selger snus og røyk trenger derimot ikke bety at det skal dyttes opp i trynet på folk, ergo har vi forbud mot reklame for tobakksvarer, aldersgrenser og lover mot å vise tobakksvarer i butikkhyllene.

Sistnevnte tiltak ble parert av store SNUS/TOBAKK-skilt, og det har fått meg til å tenke på en løsning som gagner alle parter:

Gjør snus og røyk reseptpliktig, og selg det på apoteket. Her er det bare snakk om å gå til legen og forklare at man trenger disse varene, og så får man en resept (eller råd til å slutte, hvis man ønsker det istedenfor). På apoteket skal det være et bedre utvalg enn i de fleste butikker, med adskillig lavere priser enn i dag. Priser som er tilsvarende våre naboer i sør, slik at smugling ikke er et tema lenger. Noen unntak mtp. utsalgssteder bør kanskje vurderes der mange bor uten tilgang på apotek, men apotek bør være normen for den store delen som bor i byer og større tettsteder.

På denne måten tror jeg man sender et veldig sterkt signal om røyking, slik at det blir mindre nyrekruttering og lettere å slutte for de som røyker fordi det er så tilgjengelig. Samtidig har de som oppriktig ønsker å benytte seg av tobakksvarer ingenting å klage over - de får både bedre utvalg OG lavere priser.

For å oppsummere forslaget om reseptbelagt tobakk:
1) Man slipper forbud.
2) Man hindrer nyrekruttering.
3) Eksisterende røykere får et bedre tilbud, enten de ønsker å slutte eller fortsette.
Sist endret av Nichotin; 19. september 2010 kl. 14:31.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg kan ikke fordra tobakk, men jeg synes allikevel et forbud er en dårlig vei å gå. Vi kan ikke forby oss ut av alt vi ikke liker. Skulle vi gjort det forbudt å selge snus og røyk i dag, ville vi bare endt opp med en hel masse smugling og misnøye blant befolkningen. At man selger snus og røyk trenger derimot ikke bety at det skal dyttes opp i trynet på folk, ergo har vi forbud mot reklame for tobakksvarer, aldersgrenser og lover mot å vise tobakksvarer i butikkhyllene.

Sistnevnte tiltak ble parert av store SNUS/TOBAKK-skilt, og det har fått meg til å tenke på en løsning som gagner alle parter:

Gjør snus og røyk reseptpliktig, og selg det på apoteket. Her er det bare snakk om å gå til legen og forklare at man trenger disse varene, og så får man en resept (eller råd til å slutte, hvis man ønsker det istedenfor). På apoteket skal det være et bedre utvalg enn i de fleste butikker, med adskillig lavere priser enn i dag. Priser som er tilsvarende våre naboer i sør, slik at smugling ikke er et tema lenger. Noen unntak mtp. utsalgssteder bør kanskje vurderes der mange bor uten tilgang på apotek, men apotek bør være normen for den store delen som bor i byer og større tettsteder.

På denne måten tror jeg man sender et veldig sterkt signal om røyking, slik at det blir mindre nyrekruttering og lettere å slutte for de som røyker fordi det er så tilgjengelig. Samtidig har de som oppriktig ønsker å benytte seg av tobakksvarer ingenting å klage over - de får både bedre utvalg OG lavere priser.

For å oppsummere forslaget om reseptbelagt tobakk:
1) Man slipper forbud.
2) Man hindrer nyrekruttering.
3) Eksisterende røykere får et bedre tilbud, enten de ønsker å slutte eller fortsette.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke tobakk på resept høres dumt ut i det hele tatt, da forbud over natten selvsagt hadde ført med seg mange andre problemer. Alt for å hindre rekruttering. Dog synes jeg ikke prisene trenger å bli lavere. Men som sagt, veldig interessant forslag.
Vi skal ikke mange år framover før tobakk og snus er ulovlig her i landet. Men slike ting må sakte men sikkert innføres i hverdagen til folk. Først ble det forbudt å røyke på utesteder, så ble tobakken skjult i butikken. Neste skritt er å prøve å få igjennom et forbud i hjemmet, for så forsette å presse alle røykere såpass mye at de til slutt slutter å røyke.
Etter det så vil man se at tobakk og snus blir forbudt i landet. En av delene forsvinner i allefall først, mye mulig at det er tobakk og så snus litt senere.


TTT rett og slett =)
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Eneste grunnen til at det er deilig er fordi du allerede er avhengig.
Vis hele sitatet...
Dette er totalt feil. Jeg har mange venner som ikke røyker, men som likevel tar en røyk for å slappe av eller roe seg ned etter en stressende dag på jobb eller skole. Siden de ikke røyker til vanlig vil jeg anta at du mener at de syns dette er helt forferdelig,vondt og ekkelt?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Eneste grunnen til at det er deilig er fordi du allerede er avhengig.
Og hva er så grusomt med å "kontrollere mennesker" fra å gjøre noe som skader dem?
Vis hele sitatet...
La oss forby Burgere også? kriminalisere mcdonalds? og brus kan vi selge på lik linje som meth! Vi kan jo forsåvidt også permbanne pc-spill fra Norge. Også kan alle gå og jobbe på gårder om dagen, gå hjem, spise fisk og poteter og legge seg for å så gjenta mønsteret neste dag. Du har ikke tenkt på at om tobakk blir ulovlig vil dette bli smuglet inn i Norge og finansiere annen organisert kriminalitet også?

Edit: ser dette ble litt rotete men håper folk skjønenr
Sist endret av epledisco; 19. september 2010 kl. 14:57.
hehe, ja man skulle nesten hatt flere forbud som epledisco sier, for det virker seriøst ikke som om folk greier å begrense seg om det er lov, hverken for seg eller barna sine. Helt enig i at det er utrolig mange rare matvaner/mosjonsvaner ute å går, trist at staten må lage regler før folk skjønner hva som er til deres eget beste.

Frihet er ikke alltid lett å takle virker det som!
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Dette er totalt feil. Jeg har mange venner som ikke røyker, men som likevel tar en røyk for å slappe av eller roe seg ned etter en stressende dag på jobb eller skole. Siden de ikke røyker til vanlig vil jeg anta at du mener at de syns dette er helt forferdelig,vondt og ekkelt?
Vis hele sitatet...
Det er ikke avslappende hvis de ikke er avhengige. Hvis de røyker hver dag etter jobb og skole virker de avhengige for meg. Og uansett kan man da slappe av helt fint uten røyk. Om det skulle vise seg at det er så avslappende, så er det idioti å røyke av den grunn når de negative virkiningene er så grusomme.

Sitat av epledisco Vis innlegg
La oss forby Burgere også? kriminalisere mcdonalds? og brus kan vi selge på lik linje som meth! Vi kan jo forsåvidt også permbanne pc-spill fra Norge. Også kan alle gå og jobbe på gårder om dagen, gå hjem, spise fisk og poteter og legge seg for å så gjenta mønsteret neste dag. Du har ikke tenkt på at om tobakk blir ulovlig vil dette bli smuglet inn i Norge og finansiere annen organisert kriminalitet også?

Edit: ser dette ble litt rotete men håper folk skjønenr
Vis hele sitatet...
Dreper burgere like mange som røyk? Nei.
Dreper McDonalds like mange som røyk? Nei.
Dreper brus like mange som røyk? Nei.
Dreper PC-spill like mange som røyk? Nei.

Jeg har aldri sagt man skal overdrive å være sunn.

Og du mener det er værre at noen får litt mer penger i lomma til organisert kriminalitet enn at over 1 million røyker i Norge?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Dreper burgere like mange som røyk? Nei.
Dreper McDonalds like mange som røyk? Nei.
Dreper brus like mange som røyk? Nei.
Dreper PC-spill like mange som røyk? Nei.

Jeg har aldri sagt man skal overdrive å være sunn.
Vis hele sitatet...
Om man ser på utviklingen så vil det gjøre det innen kanskje 10 år?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Og du mener det er værre at noen får litt mer penger i lomma til organisert kriminalitet enn at over 1 million røyker i Norge?
Vis hele sitatet...
Det var noen fine herrer som deg som levde i bl. annet statene for en del år siden. Disse fant ut at alkohol var jævelens drikk, å tenkte de skulle forby den slik som du vil gjøre med tobakk. Hva skjedde? Alle skadene som kom som følge av forbudet gjorde at det ikke varte særlig lenge.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Om man ser på utviklingen så vil det gjøre det innen kanskje 10 år?
Vis hele sitatet...
Det er nå bare spekulasjoner, og uansett om det skulle skje, så er det ikke en god ting å ha røyking på listen i tillegg.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det var noen fine herrer som deg som levde i bl. annet statene for en del år siden. Disse fant ut at alkohol var jævelens drikk, å tenkte de skulle forby den slik som du vil gjøre med tobakk. Hva skjedde? Alle skadene som kom som følge av forbudet gjorde at det ikke varte særlig lenge.
Vis hele sitatet...
Hva slags skader? Og jeg aner egentlig ikke hva du snakker om, wikipedia link?
Tror det finnes større markedskrefter i bakgrunnen enn at man uten videre kan ulovligjøre tobakk, eller ha det på apoteket for den saks skyld, med det første.
En ulovliggjøring eller å fjerne tobakk fra butikkhyllene kommer til å ta laaang tid, og med et kollektivt drag fra både politikere og samfunnet generelt. Og om dette ville skje tror jeg vi kommer til å se samme utvikling som sprit under forbudstiden(tenk mafia).
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Alvorlig talt så ser jeg faktisk ingen grunn til at tobakksvarer som foreksempel snus, og røyk skall være lovlig. Ikke bare er det lovlig, men det er veldig lett tilgjengelig også. At det er skadelig for kroppen på alle mulige måter, og faktisk er et rusmiddel er det ingen diskusjon om.
Vis hele sitatet...
Det er skadelig ja, men det er også det å kjøre bil. Å drikke kan drepe deg momentant om du er hard nok på flasken og så videre. Skal vi gjøre alt som kan drepe deg ulovlig, så burde vi låse oss inne i polstrede bur hele gjengen. Og siden når klarte ikke mennesker å ta ansvar for seg selv? Alle vet det er skadelig, det er også deres valg om de vil gjøre det.

Og eventuellt ha en ordning slik at en kan få tak i røyk, eller snus via resept på apotek eller via legen slik at de som faktisk ikke klarer seg uten (de som er nikotin avhengi) får tak i det dem trenger hadde kansje vært bedre.
Vis hele sitatet...
Det finnes allerede marked for sigarettsmugling. Det ville bare økt noe helt vannvittig hvis dette falt igjennom. Staten ville dratt inn mindre penger, men hatt omtrent de samme utgiftene til helsevesenet. Slik det er nå betaler i det minste røykerene for seg i form av avgifter. Så en nylig utregning at de betalte i gjennomsnitt 1.6 ganger det det kostet for hver enkelt røyker å få kreftbehandling.

På denne måten ville antall folk som begynner å røyke mest sannsynligvis stupe ned. Hva synes dere? Er dette et fornuftig forslag eller er det helt på trynet? Noen synspunkter?
Vis hele sitatet...
Nei, det ville ikke stupt ned. Derimot ville du gitt de som nå driver og smugler reptiler, våpen og narkotika over grensen et enda bedre og mer profitabelt marked. Som igjen ville ført til mer penger i den retningen, og mer rivalisering om de pengene, som ville igjen ført til mer vold. Dette i tillegg til at staten måtte tatt regningen. Og hvem faen er vi til å ta fra voksne folk noe de selv har valgt som skader minimalt? Og ikke kom hit med passiv røyking, det er bullshit. De fleste røykere tar hensyn, og hvis du virkelig vil ha passiv røyking, så må du nesten oppsøke røykere med passiv røyking som det utelukkende målet for kontakt.

Denne tråden handler om hvordan vi kunne gjort tobbak ulovlig og hvorfor/hvorfor ikke vi skulle ha gjort det. Verken røyker eller snuser selv.
Vis hele sitatet...
Det er veldig tydelig at du ikke bruker nikotinprodukter. Og siden du ikke gjør det, så burde ingen andre få lov i dine øyne. Jeg bruker ikke sukker, skal jeg prøve å få gjort raffinert sukker ulovlig siden det fører til fedme og diabetes?

Nei. For jeg er ikke av det synet om at alle burde være som meg og at alle skal opprettholde en helsestandard satt av en eller annen fanatiker. En del av det å bli voksen er å kunne ta egne valg. Hva du putter i kroppen din er et av dem.

Og for å avslutte, KLM hadde en ganske grei sketsj i forhold til dette temaet, om røykeloven.

Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hva slags skader? Og jeg aner egentlig ikke hva du snakker om, wikipedia link?
Vis hele sitatet...

Heh, noensinne hørt om forbudstiden og Al Capone? Om jeg skal begynne å ramse opp enhver skadevirkning forbudstiden hadde, så ville jeg ha skrevet deg en bok om hvordan å (nesten) velte et samfunn.

[quote=Phenobix;1830308]


Dreper burgere like mange som røyk? Nei.
Dreper McDonalds like mange som røyk? Nei.
Dreper brus like mange som røyk? Nei.
Dreper PC-spill like mange som røyk? Nei.

Jeg har aldri sagt man skal overdrive å være sunn.

Neivel, men hvor setter du grensen? Og hvem skal sette grensen? Og sist men ikke minst, hvem er du til å sette grensen? Hvem er du til å heve deg over alle andre og si at "nei, dette går ikke, for dette liker jeg ikke!"?
Og du mener det er værre at noen får litt mer penger i lomma til organisert kriminalitet enn at over 1 million røyker i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja, for organisert kriminalitet er et annet navn på gutteklubben grei. Disse folkene driver med drap, gutt. I tillegg til alt det andre jævlige de kan finne på.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Det er ikke avslappende hvis de ikke er avhengige. Hvis de røyker hver dag etter jobb og skole virker de avhengige for meg. Og uansett kan man da slappe av helt fint uten røyk. Om det skulle vise seg at det er så avslappende, så er det idioti å røyke av den grunn når de negative virkiningene er så grusomme.



Dreper burgere like mange som røyk? Nei.
Dreper McDonalds like mange som røyk? Nei.
Dreper brus like mange som røyk? Nei.
Dreper PC-spill like mange som røyk? Nei.

Jeg har aldri sagt man skal overdrive å være sunn.

Og du mener det er værre at noen får litt mer penger i lomma til organisert kriminalitet enn at over 1 million røyker i Norge?
Vis hele sitatet...
Usunn mat har begynt og ta inn sterkt på antall dødsfall iforhold til røyk i blant annet usa. Det er blitt et nytt verdensproblem. Stadig flere dør tidligere og får redusert livskvalitet som følge av for mye usunn mat.

Og mtp det du skriver om røyksmugling det blir ikke "litt mer penger i lomma" til noen rednecks det her. Om et forbud ville blitt gjennomført ville dette være enn enorm inntektskilde som gjør at organiserte kriminelle gjenger vil få mye bedre øknomi til å kjøpe blant annet våpen, i tillegg til grobunn for å rekruttere flere nye medlemmer (letttjente penger er fristende). Mange smugler sigaretter fra blant annet polen idag med stor profitt, tenk bare hvilken enorm fortjeneste de vil få om dette blir lovlig!

-Epledisco

Edit: Post nr. 200 WIHOO
Sist endret av epledisco; 19. september 2010 kl. 16:53.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Hva slags skader? Og jeg aner egentlig ikke hva du snakker om, wikipedia link?
Vis hele sitatet...
Forbudstiden min venn . Ser du på en mafiafilm som utspiller seg i gamledager så er det ganske ofte det er alkoholsmugling det går i.
Sist endret av legalize_it; 19. september 2010 kl. 17:02.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Bare fordi du sliter med fedme og kjenner en som røyker som ikke gjør det betyr ikke det at usunn mat er farligere enn røyk. Du kan begynne å spise sunt (med mindre det er en sykdom) og dermed bli frisk som en fisk. Å røyke er mye vanskeligere å slutte med. Og det er mange flere som røyker enn som er overvektige vil jeg tro.


At han sammenligner ting som ikke er i nærheten så farlig som røyk med røyk. Røyk skader mye mer enn de tingene han nevnte til sammen. Jeg sier ikke vi skal overdrive å være sunn, bare fjerne røyk for det er ikke annet enn dritt.


Jeg er ikke dum, og greit, jeg skal følge rådet ditt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Smoking...cts_of_tobacco

Omg, Du kan få like mange permanente helse problemer ved overvekt. fks
"Tobacco-related diseases are some of the biggest killers in the world today and are cited as one of the biggest causes of premature death in industrialized countries."

"Male and female smokers lose an average of 13.2 and 14.5 years of life, respectively."

"At least half of all lifelong smokers die earlier as a result of smoking".


Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Feil du kan få mange permanente skader av overvekt. skal nevne noen for deg, Diabetes, hjerte problemer, slitasje på led og skjellet generelt. Diabetes har mere bivirkninger enn røyking alene. Daglig alkoholisme er også mye sunnere enn røyking, i følge deg:P
Sist endret av onoffon; 19. september 2010 kl. 17:11.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi kan da ikke ha et samfunn hvor myndighetene får bestemme hver minste ting vi gjør med livene våre. Vi trenger færre slike frihetsbegrensende lover, ikke flere. La de stakkars røykerne få røyke seg i hjel hvis de absolutt vil det, de betaler uansett mer i tobakksavgifter enn det koster oss å holde dem i live.

Ja til et mer opplyst og kunnskapsrikt folk, nei til strengere forbudspolitikk.
Vis hele sitatet...
Tråden kunne jo vært stengt etter denne uttalelsen. Godt oppsummert!
Tobakk og alkohol må forbli lovlig, og det er heller ikke noe galt i lovliggjøre svak narkotika som cannabis. Jeg er tilhenger av en retning som er for at folk skal kunne ta egne valg, uten å være styrt av staten - det angår nemlig ikke meg hva du ønsker å skade deg med.

http://no.wikipedia.org/wiki/Libertarianisme
En ting til.
Røykerne hjelper litt på å bremse befolknings problemet her på jorden.
Er merkelig at vi absolutt skal berge flest murlig uansett ringvirkninger.

Er slutt på "survival of the fittest" og darvins teorier.
Ikke rart vi blir sykere og sykere her i verden.
Jeg røyker ikke selv, men jeg mener virkelig at folk skal få gjøre hva de selv vil. Så lenge det ikke går utover andre; barn osv.
Sitat av Picard Vis innlegg
Selv om konsekvensen av dette er at flere tusen barn debuterer med røyking i en alder hvor de ikke er opplyst nok til å ta et smartere valg og fører seg selv inn tidlig død, kols eller en av de mange andre helsemessige konsekvensene røyking har.
Vis hele sitatet...
At de ikke er opplyst nok er et problem, og det er det problemet vi bør ta tak i. Kunnskaper, og ikke minst holdninger hos både unge og voksne må heves til en langt høyere standard. Vi vet jo med sikkerhet at det er en klar sammenheng mellom utdannelse og klasseskille, og hvem som røyker mest. Normer og holdninger er det vi må jobbe med, og spesielt i det minst ressurssterke klassesjiktet.

Selve informasjonen om skadevirkningene er jo faktisk tilgjengelig for de aller fleste dag, så det er ikke det det står på egentlig. Røykekulturen er i bunn og grunn et holdningsproblem, en gi-faen kultur som sprer seg ned gjennom generasjonene. Holdningsendringen som trengs er noe alle samfunnets borgere må ta ansvar for, ikke bare et statlig ansatt reklameselskap, og ihvertfall ikke politiet.

Sitat av Picard Vis innlegg
Er det verdt det for et stoff som ikke gir noen form for deilig rus før man lærer kroppen sin å trenge det?
Vis hele sitatet...
Det er verdt det for å beholde prinsipielle friheter, som det å bestemme over sin egen kropp. Forbudspolitikk er som et virus. Det begynner i det små og virker kanskje ikke så farlig, men det sprer seg urovekkende raskt, og før du vet ordet av det har du det langt ned i vrangstrupen. Det er en skummel politisk holdning, at vi skal innføre stadig flere frihetsbegrensende lover istedenfor å stimulere folk til å ville ivareta sin egen helse. Hvem vet hva som skulle bli forbudt neste gang, kanskje ekstremsport for eksempel?

Sitat av Picard Vis innlegg
I et samfunn hvor vi bruker så mye penger på tiltak for å sikre menneskeliv, synes jeg det er på trynet at det er lov å selge ren gift i butikker. Spesielt i og med at barn og ungdoms debutering er det eneste som vil holde bransjen gående i fremtiden - og det vet de. Men samma det, så lenge de putter penger i statskassen..
Vis hele sitatet...
Forbudspolitikk fungerer dårlig. Det fungerer dårlig nok med stoffer som pr. i dag er klassifisert som narkotika, og da kan du jo tenkte deg hvordan det hadde fungert med noe som så mange individer har et såpass høyt forbruk av. Folk tillater ikke myndigheter å bestemme over dem på den måten, og på mange måter vil forbudet derfor kun virke mot sin hensikt.

Det skaper et fullstendig uoversiktlig illegalt marked uten aldersgrenser, det pumper masse penger inn i kriminelle miljøer, det kriminaliserer enorme folkegrupper som ikke egentlig er kriminelle, det opptar dyrebare ressurser hos politi og rettssystemet, og ikke minst, det skaper en trass hos brukerne, som føler seg urettferdig utstøtt og fremmedgjort.

Så ja, jeg mener det er en tåpelig og svært lite innsiktsfull idé å forby tobakk, selv om jeg personlig synes tobakk er noe dritt. Men jeg synes ikke at det er det samme om folk røyker seg i hjel, jeg mener bare at folk skal få ha den friheten om de virkelig ønsker det. Én frihet til å bestemme over egen kropp tapt, er én for mye. Det er et skritt i feil retning.
Sist endret av mentalmelt; 19. september 2010 kl. 19:57.
Sitat av Otis Vis innlegg
Hvorfor skal ikke det være lovlig og lett tilgjengelig når det bare går utover oss selv som bruker det?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker ikke, og liker ikke det heller. Men jeg må fortsatt finne meg i at friheten min blir brutt pga dere røykere blåser ut gift på parkeringsplasser, utenfor butikker, kjøpesentere og andre offentlige plasser. Så det går nok ikke bare ut på dere selv.
Sist endret av gilde; 19. september 2010 kl. 21:10.
Ser ingen grunn til at det ikke skal være lovlig, annet enn at noen personer røyker på en slik måte at det går utover andre.. Men det er eneste grunnen jeg finner..
Finner du noen ting som IKKE kan være skadelig for mennesket? Snart er jo alt bevist skadelig på kroppen gjennom div undersøkelser..
Jeg mener at mennesket ikke trenger flere begrensninger enn de har nå. " Det har du lov til, men dette er fyfy" om dere skjønner. Jeg mener at vi heller burde senke grensen over ting som er ulovlige. Skadelig eller ei, det burde være opp til en selv å avgjøre det. om man går inn for det så får man tak i hva enn man man vil ha uansett.
Mentalmelt: Jeg er enig med deg i at et forbud kanskje ikke ville hatt helt den store effekten så andre metoder må prøves ut. Derfor er veldig for regulering og skatting, og definitivt for utsalg på resept, for slik det er i dag er også uakseptabelt. Så mange unge mennesker dreper seg selv sakte, tross at de har all informasjonen om skadevirkninger.

Prinsipielt synes jeg det er kvalmt hvor stor innflytelse tobakkselskapene har i verden, og hvor mye penger de bruker på å rekruttere ungdom og nye røykere feks ved å sponse sportsarrangementer, og hvordan de jobber hardt for å mot alle slags tiltak for å hindre regulasjon av salg osv.

Men aller helst skulle jeg ønske man forby dritten, og sette en strek mellom rusmidler som gir deg en rus, og kreftpinner som ikke er annet en ren gift i fancy forpakninger.
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av epledisco Vis innlegg
La oss forby Burgere også? kriminalisere mcdonalds? og brus kan vi selge på lik linje som meth! Vi kan jo forsåvidt også permbanne pc-spill fra Norge. Også kan alle gå og jobbe på gårder om dagen, gå hjem, spise fisk og poteter og legge seg for å så gjenta mønsteret neste dag. Du har ikke tenkt på at om tobakk blir ulovlig vil dette bli smuglet inn i Norge og finansiere annen organisert kriminalitet også?

Edit: ser dette ble litt rotete men håper folk skjønenr
Vis hele sitatet...
Verken burgere, brus, mcdonalds eller PC spill er fysisk avhengighets skapende og skader ikke i nærheten så stor grad som hva røyk gjør. Og jo, jeg har tenkt på at tobakk vil bli smuglet inn om det hadde blitt ulovlig. Det er nettop derfor jeg har foreslått at man burde få tobakk på respet, til en betydelig lavere pris en hva en får det i butikker
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Verken burgere, brus, mcdonalds eller PC spill er fysisk avhengighets skapende og skader ikke i nærheten så stor grad som hva røyk gjør. Og jo, jeg har tenkt på at tobakk vil bli smuglet inn om det hadde blitt ulovlig. Det er nettop derfor jeg har foreslått at man burde få tobakk på respet, til en betydelig lavere pris en hva en får det i butikker
Vis hele sitatet...
Hæ? skjønner ikke hva du vil fram til. Tobakk på resept hva vil det hjelpe?
Forklar hvordan resept systemet hadde fungert? "Hei, jeg vil ha en pakke med Lucky, -Dame- Hvorfor det? -kjøper- ehm nei, jeg trenger det for ryggsmertan! eller -kjøper- ehm nei jeg har nikotin sug.. -dame- Ok, da får du det-

Jeg skjønner ikke hvordan du kom fram til det.
Sitat av motleycrue Vis innlegg
Jeg mener at mennesket ikke trenger flere begrensninger enn de har nå. " Det har du lov til, men dette er fyfy" om dere skjønner. Jeg mener at vi heller burde senke grensen over ting som er ulovlige. Skadelig eller ei, det burde være opp til en selv å avgjøre det. om man går inn for det så får man tak i hva enn man man vil ha uansett.
Vis hele sitatet...
Har med samfunnet å gjøre.. Alt som koster samfunnet mer enn de tjener på er negativt. Sterkere rusmidler kan gjøre folk ufør og dermed koster de staten penger.

Skal vi si at alt er lovlig innebærer det at flere knekker seg på sterkere saker, og vi har ikke råd til å forsørge alle. Vi går allerede i minus(Vi bruker 100 milliarder av formuen årlig. Det er 100 milliarder som må kuttes) og det betyr at vi må ofre velferdsgoder som feks helsestøtte. Rett og slett vil det snu all politikken høyrevendt, på godt og på vondt.
Hva faen bryr det dere om folk liker å sitte i stua si å røyke? Istedet for å komme her å leke streng pappa kan dere vel bare dra dit pepper'n gror.
Samma det om dere synes det er idiotisk om folk røyker og ikke kan fatte hvorfor folk begynner. La dem få holde på. Deres liv, deres valg!
Sitat av Otis Vis innlegg
Hvorfor skal ikke det være lovlig og lett tilgjengelig når det bare går utover oss selv som bruker det?
Vis hele sitatet...
Hørt om passiv røyking... den som påstår at røyking ikke er skadelig for de folkene rundt deg burde virkelig tenke seg om...
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Å gjørde tobakk ulovlig hadde drastisk redusert antall røykere, så jo det hadde løst en del unødvendig død. Og det er da bedre at kriminelle selger det på gaten som gjør det vanskeligere å få tak i enn at det selges lovlig overalt.
Vis hele sitatet...
Var det et godt gjennomtenkt utsagn? Tror du dealere spør om leg.?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Det er ikke avslappende hvis de ikke er avhengige. Hvis de røyker hver dag etter jobb og skole virker de avhengige for meg. Og uansett kan man da slappe av helt fint uten røyk. Om det skulle vise seg at det er så avslappende, så er det idioti å røyke av den grunn når de negative virkiningene er så grusomme.
Vis hele sitatet...
Burde kanskje ha nevnt det i posten min, men de røyker ikke hver dag etter jobb/skole, men kanskje en gang i måneden. At det går ann å slappe av uten å røyke er jeg forsåvidt enig i, men det endrer uansett ikke at de jeg snakker om slapper ekstra godt av med en røyk etter en ekstremt stressende dag. Jeg tviler sterkt på at du øker sjangsene for f.eks kreft og kols betraktelig på grunn av en røyk en gang i måneden. Bra er det uansett ikke, men som alle andre mennesker har de lov til å velge om de vil røyke eller ikke.
Sitat av MrLee Vis innlegg
Hørt om passiv røyking... den som påstår at røyking ikke er skadelig for de folkene rundt deg burde virkelig tenke seg om...
Vis hele sitatet...
Hvor bor du hen i verden? Priusville? biler å gir utslipp. I en tungt trafikkert gate med lang rushtrafikk og masse biler som driver og spyr ut co2 NONSTOP, blir ikke 1 sigarett litt neglisjebart i forhold til alle bilene?

Jeg bor dog på landet så det er ikke en problemstilling for meg
果実男爵
Juicekongen's Avatar
Trådstarter
Sitat av GypsyWagon Vis innlegg
Hæ? skjønner ikke hva du vil fram til. Tobakk på resept hva vil det hjelpe?
Forklar hvordan resept systemet hadde fungert? "Hei, jeg vil ha en pakke med Lucky, -Dame- Hvorfor det? -kjøper- ehm nei, jeg trenger det for ryggsmertan! eller -kjøper- ehm nei jeg har nikotin sug.. -dame- Ok, da får du det-

Jeg skjønner ikke hvordan du kom fram til det.
Vis hele sitatet...
Det jeg vil frem til, er at kun folk som faktisk trenger nikotin (de som allerede har begynt med røyk) burde få tak i det. På den måten vil det bli mye mindre folk som begynner med røyk ettersom at det ikke går an å få tak i det med mindre du faktisk er nikotin avhengig. Til en mye rimeligere pris en hva det koster i butikkene idag. Eventuellt gjøre det slikt at vi bare selger vekk snus på resept slikt at vi blir kvitt passiv røyking i samme slengen.

Og til alle dere som sier at det er brudd på friheten og forby tobbak, så mener jeg at dette er et elendig argument. Røyk er ingenting annet en livsfarlig dop blandet med tjære og dritt. Er det brudd på friheten og kriminalisere kokain og da kansje? Hvis en idiot har lyst til å sette inn ei sprøyte i stua si så bør han kansje bare få gjøre det?
Sist endret av Juicekongen; 20. september 2010 kl. 09:22.
Hvorfor i pokker skal ikke-røykere legge seg i om det er sunt for røykere og snusere med tobakk? Hva har dere med det å gjøre?

Hvorfor er ikke potetgull ulovligjort? Hvorfor har de ikke forbudt kniver, det kan brukes til å knivstikke folk? Hvorfor havner ikke folk som spiser macdonalds i fengsel?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Å gjørde tobakk ulovlig hadde drastisk redusert antall røykere, så jo det hadde løst en del unødvendig død. Og det er da bedre at kriminelle selger det på gaten som gjør det vanskeligere å få tak i enn at det selges lovlig overalt.
Vis hele sitatet...
Ikke helt riktig! Letter å få tak i f. eks cannabis enn alkohol now a days. Så det blir ikke vanskeligere å få tak i noe selvom det er kriminalisert, du blir bare en "kriminell"
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det jeg vil frem til, er at kun folk som faktisk trenger nikotin (de som allerede har begynt med røyk) burde få tak i det. På den måten vil det bli mye mindre folk som begynner med røyk ettersom at det ikke går an å få tak i det med mindre du faktisk er nikotin avhengig. Til en mye rimeligere pris en hva det koster i butikkene idag. Eventuellt gjøre det slikt at vi bare selger vekk snus på resept slikt at vi blir kvitt passiv røyking i samme slengen.

Og til alle dere som sier at det er brudd på friheten og forby tobbak, så mener jeg at dette er et elendig argument. Røyk er ingenting annet en livsfarlig dop blandet med tjære og dritt. Er det brudd på friheten og kriminalisere kokain og da kansje? Hvis en idiot har lyst til å sette inn ei sprøyte i stua si så bør han kansje bare få gjøre det?
Vis hele sitatet...
Det er det dummeste jeg har hørt, sånn serriøst. Dumt, dumt og dumt.
Livsfarlig dop blandet med tjære og dritt.. Okay doktorgrad hører jeg, Kokain er "Hard Drugs" så kommer "soft drugs" der noen sier nikotin skal være med, mens de fleste mener det ikke skal regnes som rusmiddel.

Og hva faen har du med om folk røyker eller snuser? eller til og med ruser seg på hva de vil for den sak. Så lenge de ikke skader andre.
Det hadde ihverfall blitt saksmål i øst og vest fra alle tobakksfirmaene!
RandomNatural: I kristiansand må det være jævlig mange som selger cannabis! I oslo er det i alle fall mye enklere å skaffe alkohol! Har to "dealere" rett under meg, og det er dagligvare stort sett overalt hvor jeg kommer!

Om jeg skulle til halden-toten-horten-navik-geilo-ål-bergen- ja overalt i hele norge vet jeg at rema,ica,joker,meny,rimi osv alle "dealer" alkohol.

Må være helt villt i kristiansand om dagen skjønner jeg!
Passiv røyking er ikke-eksisterende. Hvor får dere som tror dere blir påvirket av at noen andre står ved siden av dere å røyker informasjonen deres ifra?