Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2764
Heisann folks! Dette under (innom hermetegnet) her skrev jeg for 1,5 år siden.



"Nå sliter jeg såpass at jobb er utenkelig,bort på besøk utenkelig, få besøk utenkelig,ja det meste er utenkelig.

Rart dette med psyken...... jeg har alt,knall jobb, samboer,unge, leilighet,bil,,harley,hytte, ja alt som folk drømmer om..... men likevel......
Jeg kunne byttet bort alt av materiale goder bare for å fått litt fred fra tunge tanker, skyldfølelse, og fått et snev av selvtillit, men så enkelt er det vel ikke......
Med det samme jeg er i gang så kan jeg vel skrive litt om det som er opphavet til plagene mine da, hvertfall det jeg tror selv....

Barndom: Det jeg husker best er mobbing fra 8 årsalderen,fysisk og psykisk.
Et søskenbarn(nabo) hengte seg da jeg var ca 10,det var jo gøy for de andre å fortelle meg i detalj hvordan han gjorde det.
Og jeg var så heldig å ha en pedofil onkel som nabo..Han ble jo fengslet,og det var hvertfall gøy å fortelle meg på skolen + at kommunen plasserte onkelen i et hus der vi hadde dataundervisning.(ca 50 meter unna skolebygget.)
Jeg vet enda ikke om han utførte noe overgrep på meg,eller om jeg har fortrengt det.
da jeg var 8-9 år var det ei jente ,3 år eldre som begynte å utforske meg seksuelt, og omvendt.Dette kom også ut på skolen.Og det sitter hardt i minnet.Ellers var det mye slåing,mishandling av enkelte medelever.

Dette resulterte jo i et voldsomt stort fravær fra skolen,men det prøvde de å fikse med tvang,og medisinering. Det var jo veldig smart,og gikk ikke så bra.
Havnet på psykriatisk i en alder av 12 år fordi jeg nektet å gå på skole.
Enklere det sikkert enn å få bukt med de som mobbet,de var det jo ikke noe galt med,
det var jo meg.
Kom meg ut av barne,og ungdomskolen med varige men på psyken,men heldigvis i live.

Videregående gikk helt ok, fikk meg jobb helt ok.
I 1997 hengte nok et søskenbarn seg (22 han),nok en liten nedtur.
I 2003 døde min kjære fiskekompis/onkel og far til sistnevnte som hengte seg, av overdose alkohol og stoff. Det også var en kjempenedtur.

Så i 2003 var første gang faktisk at jeg var til lege for å få sykmeldning for depresjon/depressiv lidelse.

Etter dette årstallet har det bare blitt verre og verre, mørke tanker surrer og trekker meg ned.. Faen ta....
Må også legge til at det har vært mye alkohol i helgene frem til jeg var 30 ihvertfall, kuttet ned drastisk da, i håp om å bli bedre,men hjelper ikke stort det eller.
Selvmordstanker og depresjon/angst har fulgt meg hele veien,men aldri vært så ille som etter 30årsalderen.
Må også legge til at begge foreldrene mine prøvde så godt de kunne med å hjelpe meg i barndommen.
Ikke vet jeg helt hva jeg vil oppnå med dette, og sikkert mye jeg har glemt å skrive,men litt er det hvertfall."








Har gått til utredning nå i et år, og diagnosen er som følger : Engstelig/unnvikende personlighetsforstyrrelse, som igjen fører til depresjon og hodepine bla.

Dette er rett og slett senskader fra de harde barneår, ifølge ekspertene.

Har gått på jobb innimellom siden nyttår, men nå har det stokket seg totalt for meg. Har rehabpenger frem til juni, så hva som skjer etter det må fanden vite.

Fortsette i jobben jeg har, går faen ikke.
Det er jeg altfor ustabil til (fravær).

Så det beste er vel kanskje forlenging av rehabpenger eller tidsbegrenset ufør til jeg har fått rettet opp hodet litt

Hvorfor jeg skriver dette, vet jeg faktisk ikke.
Det er ikke for å få sympati eller skryt for rettskriving ihvertfall

Kanskje få folk til å tenke seg litt om før de denger (verbalt eller fysisk) hverandre?
Få folk til å ta mobbing på alvor?
Mange skjebner rundt omkring.

Sikkert mange som har synspunkter om mobbing/senskader innpå her.

Har jo oppdaget at det er utrolige mange kloke hoder på dette forumet. (etter år med sniking)
Sist endret av LR1975; 17. mars 2009 kl. 15:07. Grunn: Redigert.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Kjekt med litt jevnlig påminnelser om senskader etter hva mobberne kanskje oppfattet som litt erting av en som ikke passet helt inn eller hadde en "morsom" familiesituasjon. Det sure er at evnen til å tenke såpass langsiktig, for de fleste utvikler seg lenge etter førsteklasse, hvor sånt ofte starter. Mange går på samme skole i 10 år, eller sammen med mange av de samme elevene, så er man først mobbet på barneskolen fortsetter det ofte på ungdomsskolen også.

Jeg tror ikke barn skjønner helt alvoret og sammenhengen mellom mobbing og problemer i senere år. Kanskje hvis det dreide seg om hard fysisk vold, men mye mobbing foregår jo ikke på den måten. Har ingen forslag til hvordan man får banket det inn i små hjerner heller, men holdningsarbeid på ungdomsskolestadiet kunne godt inneholdt historier som dine imo.

Dette er riktignok bare synsing. Har prøvd å fortelle noen veldig sammensveisede og kule 12-13 åringer at de burde være greie og inkludere alle i...hva de nå driver med, og ble bare møtt med "Det er ikke plass til flere her, dessuten er hun skikkelig merkelig." Må innrømme at jeg ikke hadde noe godt svar til det, og å tvinge barn til å være hyggelige mot alle fungerer neppe, så jeg er veldig glad jeg ikke er lærer som må forsøke å håndtere sånt daglig.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei, huff... mobbing er noe dritt, jeg passet heller aldri inn på barneskolen, ikke stort til venner hele 6-9kl. og ble litt frosset ut. Har vel alltid vært en liten tanke sær, til en viss grad likt å holde meg for meg selv osv, og selv om jeg etter den tid har fått noen kamerater er jeg fortsatt langt fra sosialt "åpen".

Nå vet jeg ikke riktig hvor mye av denne "særheten" min som er medfødt og hvor mye som kom ut av den langt fra gode tida på barneskolen og tidlig ungdomsskole, men tror jeg hadde vært en annen slags person enn jeg er i dag, hvis "de tidligere årene" hadde vært annerledes. Lett å misforstå/undervurdere viktigheten av denne perioden.
Som fabianca halveis er inne på, skjønner ofte ikke barn alvoret i mobbing.

Jeg var en typisk mobber og kan forklare litt hvorfor jeg oppførte meg som jeg gjorde. Det handler mye om usikkerhet. Ofte er mobbere usikker på seg selv, og trenger heve seg over noen. Jeg synest faktisk ikke mobberen selv er den værste. Den værste er den\dem som gir annerkjennelse for mobbingen. Jeg slengte mye med leppa, sa stygge ting til andre, og dette lo kompisene mine av. Dette gav meg annerkjennelse til å fortsette. Jeg ble "likt" av gruppen min, fordi jeg var "morsom".

Jeg kan fortelle at jeg aldri trodde jeg var en mobber når jeg mobbet. Det er nå i de senere år at det har gått opp for meg hvor utrolig stygg jeg var med enkelte. Jeg tror heller aldri at intensjonen min var å såre noen, og gi dem varige mèn. Jeg var bare ute etter å bli likt! Til slutt var det en del av rollen jeg hadde i skolen og vennegjengen. En slik rolle var det umulig å komme ut av. Når et "mobbeoffer" kom, såg mange på meg og nesten forventet at jeg skulle bemerke noe.

Jeg tror også mye av det samme gjelder mobbere som bruker vold. Ingen ser alvorlighetsgraden i det når det pågår.

Når dette er sagt, kan jeg også si at jeg ikke har det noe godt med meg selv når jeg tenker tilbake på ungdomsårene, selv om det på langt nært er like ille som det er for deg.

Jeg tror likevel at det er en litt annen tid nå. Jeg tror det fremdeles foregår mobbing, men det avtar stadig. Vi blir mer kunnskapsrike og pedagogene i skolen blir flinkere til å forebygge.
LR1975's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Som fabianca halveis er inne på, skjønner ofte ikke barn alvoret i mobbing.

Jeg var en typisk mobber og kan forklare litt hvorfor jeg oppførte meg som jeg gjorde. Det handler mye om usikkerhet. Ofte er mobbere usikker på seg selv, og trenger heve seg over noen. Jeg synest faktisk ikke mobberen selv er den værste. Den værste er den\dem som gir annerkjennelse for mobbingen. Jeg slengte mye med leppa, sa stygge ting til andre, og dette lo kompisene mine av. Dette gav meg annerkjennelse til å fortsette. Jeg ble "likt" av gruppen min, fordi jeg var "morsom".

Jeg kan fortelle at jeg aldri trodde jeg var en mobber når jeg mobbet. Det er nå i de senere år at det har gått opp for meg hvor utrolig stygg jeg var med enkelte. Jeg tror heller aldri at intensjonen min var å såre noen, og gi dem varige mèn. Jeg var bare ute etter å bli likt! Til slutt var det en del av rollen jeg hadde i skolen og vennegjengen. En slik rolle var det umulig å komme ut av. Når et "mobbeoffer" kom, såg mange på meg og nesten forventet at jeg skulle bemerke noe.

Jeg tror også mye av det samme gjelder mobbere som bruker vold. Ingen ser alvorlighetsgraden i det når det pågår.

Når dette er sagt, kan jeg også si at jeg ikke har det noe godt med meg selv når jeg tenker tilbake på ungdomsårene, selv om det på langt nært er like ille som det er for deg.

Jeg tror likevel at det er en litt annen tid nå. Jeg tror det fremdeles foregår mobbing, men det avtar stadig. Vi blir mer kunnskapsrike og pedagogene i skolen blir flinkere til å forebygge.
Vis hele sitatet...
Det du sier her, er jeg helt enig i. Tror faktisk ikke mobberne har det så godt med seg selv når det går opp for dem hvordan de har oppført seg.
Såfremt de selv ikke har en alvorlig psykisk skavank da

Jeg føler egentlig ikke nag til de som mobbet meg (vi var jo barn), men heller skolen, og de enormt dårlige valgene de gjorde/tok overfor meg.

Det som er synd,er at mange har kjørt rettsak mot skoler grunnet mobbing, å tapt saken.
Skolen har jo et ansvar for at slikt ikke skal skje.

Har mange tanker rundt dette, men får komme tilbake til det når jeg får formulert meg litt i hodet, og videre hit
▼ ... mange måneder senere ... ▼
LR1975's Avatar
Trådstarter
En liten oppdatering kanskje.
Går fortsatt på rehapenger, og de blir vel utvidet til sommeren tenker jeg.
Begynte i høst på noe som heter EMDR behandling til en av Norges fremste forskere/spesialister på senskader grunnet mobbing.
http://www.emdrnorge.com/page1/index.html
Om det hjelper noe spesielt er for tidlig å si, men depresjonen har sluppet litt.

Behandleren har spurt meg flere ganger om jeg skal gå til sak, eller søke erstatning.
Om det er voldsoffer, eller billighetserstatning hun mener,har jeg ikke spurt om.

Er det noen som har vært borti lignende saker, med påfølgende søknader om erstatning, så setter jeg pris på å høre om det. Pm eller her.

Jeg kan da vel ikke være den eneste i landet som har landet på trynet i voksen alder ,grunnet senskader vel ?
Så kom frem fra hulen, og del gjerne erfaringer, mobbere som offer
Ja mobbere kan få senskader de og

Hilsenhansomfaenikkeskalgisegmeddetførste
Sist endret av LR1975; 10. desember 2009 kl. 01:36.
Vi hadde en gutt i klassen på ungdomskolen som var veldig annerledes enn alle andre, årsaken er ikke godt å si, men mulig det hadde noe med familiesituasjonen. De fleste i klassen ignorerte han, men jeg og en annen likte å inkludere han selv om vi kanskje gjorde det på feil grunnlag. Vi syntes han var underholdende siden han virket såpass rar, men vi gjorde aldri noe jeg vil definere som ondskapsfull mobbing. Vi tullet mye, men det virket som han var glad for å bli inkludert av noen. Poenget mitt er at en dag så klaget jentene oss til læreren fordi de fikk inntrykket av at vi mobbet han. Det endte opp med at læreren pratet med oss i enerom og spurte om vi hadde gjort han noe vondt. Da merket jeg at jeg ble rimelig forbannet. Her sitter jentene som totalt ignorerer han som person og menneske og klager på oss som prøver å inkludere (uansett grunnlag) han. Poenget mitt er at mobbing trenger ikke å være aktivt, psykisk, fysisk eller verbalt. Det kan likeså være passivt. Jeg kan nesten se for meg at ignorering er verre enn mye annet.
compurhythm ofte kan ignorerng være mye bedre for mobbeofre det er ihvertfall min ærfaring.

LR1975 jeg får få vondt inni meg når jeg leser om det som har skjedd, men du er i hvertfall klar oversituasjon og er godt i gang med en endring i tanker og følelser.
jeg har selv ikke hatt det så lett gjennom årene, og jeg må si at det verste er phsykiske lidelser, hvor man hele tiden sitter å tenker i en ondsirkel av vonde erfaringer og tilstander. du har kommer et godt stykker på vei ettersom du har tat kontakt med spesialister osv,(det er deilig og viktig å lette på trykke av og til og snakke med andre og alt som har skjedd.

Det siste jeg vil si er at det er ikke det materielle her i verden som er viktig, det som er viktig er å gjøre det du blir glad av! finn noen likesinnede skap minner med andre som du liker å være sammen med dyrk hobbier, nyt naturen eller hva det nå skulle være.
Sist endret av noobpower; 10. desember 2009 kl. 22:04.