Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4538
Nå er det vedtatt at bygg A og C ved Lier sykehus skal rives. Jeg syns det er utrolig synd. Mye historie som forsvinner med bygningene i Lierdalen. Og selvom det er et mørkt kapittel i norsk psykiatrihistorie, så betyr ikke det at ved å rive byggene, glemmer vi hva som har skjedd her.

Så for dere som ennå ikke har vært og kikket på husene, følt stemningen.. dere begynner å få dårlig tid nå.

Artikkelen er fra Drammens Tidene i dag:
http://dt.no/article/20091118/NYHET/...227/1063/NYHET
Sitat av MissFomle Vis innlegg
Nå er det vedtatt at bygg A og C ved Lier sykehus skal rives. Jeg syns det er utrolig synd. Mye historie som forsvinner med bygningene i Lierdalen. Og selvom det er et mørkt kapittel i norsk psykiatrihistorie, så betyr ikke det at ved å rive byggene, glemmer vi hva som har skjedd her.

Så for dere som ennå ikke har vært og kikket på husene, følt stemningen.. dere begynner å få dårlig tid nå.

Artikkelen er fra Drammens Tidene i dag:
http://dt.no/article/20091118/NYHET/...227/1063/NYHET
Vis hele sitatet...
Står i artikkelen:

"Forutsetningen for at sykehuset får rive bygg A og E er at de verner blokk C"

Men synd uansett.
Veldig synd at så mye historie skal gå til grunnen, som en kommenterer under i avisinnlegget;

"Jeg syns de kunne fikset de byggene i nogelunde stand å lagd museum av dem, med ting fra gamle dager sånn som de gjorde det før syns det er synd at de bar står der... og at de skal rives... det er jeg helt imot!"
faen å kjipt ass .. digger det stedet der, mye historie.. som sagt tidligere, de byggene burde blitt pusset opp og blitt gjort om til museum..
Når skjer dette`?

Har de kommet fream til en dato?
Sist endret av noobpower; 19. november 2009 kl. 17:26.
Sitat av noobpower Vis innlegg
Når skjer dette`?

Har de kommet fream til en dato?
Vis hele sitatet...
I papirutgaven av Drammens Tidende stod det at bygga skulle rives på nyåret
Sist endret av kosmonaut; 19. november 2009 kl. 17:39.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Usj dette er synd. Utrolig trist at disse flotte byggene skal rives. Jeg må nok ta en siste tur tid og ta en ny bildeserie før det er slutt for godt.
Hmm.. jeg legger merke til at flere her som er imot det, hva med en demonstrasjon? Oppmøte på rivningsdagen? Skrive til staten om å bevare det? Bare noen tanker, synes det er synd selv. Har enda ikke fått vært der å sett hvordan det ser ut der.
Kom over følgende rapport/utredning fra August 2009 som gir et sammendrag av historien og en oversikt over bygningsmasse og planer for evt bevaring.

http://www.lier.kommune.no/files/Kul...20Rappport.pdf

Interessant lesing iallefall.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg
Kom over følgende rapport/utredning fra August 2009 som gir et sammendrag av historien og en oversikt over bygningsmasse og planer for evt bevaring.

http://www.lier.kommune.no/files/Kul...20Rappport.pdf

Interessant lesing iallefall.
Vis hele sitatet...
Ja det var interessant. Fint det første bildet der som viser hvordan det så ut før. Sånne gamle bilder har jeg ikke sett så mange av. Skulle gjerne sett fler. De skriver jo i raporten at byggene som skal rives har høy verneverdi.. men likevel skal de rives. Spesielt.

En annen ting... det står at tilsvarende bygg finnes på dikemark og Blakstad. Noen som vet hva som er å se på Blakstad?
Sist endret av MrNorUe; 20. november 2009 kl. 11:41.
Dikemark er jo allerede vernet er det ikke? og hvis det er stor verneverdi, hvorfor rive det?
Jeg mener Blakstad er omgjort til Museum.
Grunnen til at de river verneverdige bygg på Lier, er at det er to av hver type vistnok, planen er å bevare ett eksempel på hver byggtype.....eller noe.

E, F byggene osv har verneverdi "B" i følge den rapporten, mulig derfor de kan argumentere med at de kan rive ett og beholde ett av hver type.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er bare å gi opp å komme inn på dikemark ettersom det er patrulierende vakter der 24/7.

så har du ikke vært der til nå så er det bare å glemme det...
Sist endret av noobpower; 1. desember 2009 kl. 17:51.
Synd,Trist,Leit!
Nå er det bare å dra på Lier å finne noen stilige gjenstander så man ikke glemmer bygningene helt! :P
Her blir det nok demonstrasjon ja, vi kan ikke la dette rives ned!
Sitat av Teknikk Vis innlegg
Her blir det nok demonstrasjon ja, vi kan ikke la dette rives ned!
Vis hele sitatet...

lol du tror faktisk at vi late freaker gidder å løfte på rumpa å lage demonstrasjon?....migot..
Sitat av znapper Vis innlegg
Jeg mener Blakstad er omgjort til Museum.
Grunnen til at de river verneverdige bygg på Lier, er at det er to av hver type vistnok, planen er å bevare ett eksempel på hver byggtype.....eller noe.

E, F byggene osv har verneverdi "B" i følge den rapporten, mulig derfor de kan argumentere med at de kan rive ett og beholde ett av hver type.
Vis hele sitatet...
Først ang. Blakstad. Ett av de gamle byggene er gjort om til et lite museum. Man må lage avtale for å få noe omvisning der i det hele tatt/slippe inn der. Ikke er det store greiene - en del info om hvordan det var der i eldre tider, utstilling av pasientklær, kjøkkengreier og slikt verdagslig. Det gamle ECT (elektrosjokk) aparatet var utstilt der. Noe av telekommunikasjonsutstyret tror jeg de hadde der, noe medisinsk utstyr liggende i glassmontre. Ikke veldig imponerende.

Ellers er bygningene der ute i bruk. De har bare omorgansiert masse på psykiatrien her i Bærum. På Blakstad finner man akuttavdeling, alderspsykiatrisk, åpen akuttpost et par-tre langtidsavdelinger for psykose og ting som varer, sikkerhetspost (dikemark "light"), diverse kontorer, en behandling for rusavhengige (tdl Åsterud) - samt et lærings- og mestringssenter. Har faktisk ikke funnet noen forlatte bygg der (øh vært der en del må jeg innrømme...)

Når det gjelder Lier... Pokker også!!! Jeg satt og leste trådene med interesse, så jeg får vel se om jeg kan få pelt meg avsted dit før de river hele shiten. Lurer bare litt på hvordan jeg kommer meg dit, for kartet i tlf.katalogen viser bare Drammen sykehus. Kjører ikke bil btw.
De gamle byggene i Lier ligger på samme tomt som den psykiatriske avdelingen til Sykehuset Buskerud. Ikke i nærheten av sykehuset i drammen.
Legger ved link til kart, samt kart med forklaring. Kartet viser den delen som er i bruk, bildet viser hvor bygningene ligger.

http://img21.imageshack.us/img21/1473/lieri.png

http://www.gulesider.no/kart/?id=a_3...6tab%3Daddress