Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2677
Naa som jeg bor i Canada, irriterer jeg meg over hvor mange som ikke vet hvor Norge er. Har ogsaa opplevd en jente sporre meg: "aren't you that guy from norwegian" Det finnes ogsaa en del mennesker som tror Norge er hovedstaden i Sverige.

Jeg ender vanligvis opp med aa forklare at det ligger ved siden av sverige og da vet de plutselig hvor det er og har de plutselig lyst til aa dra til Sverige fordi de har hort et rykte om at menneskene er veldig pene der osv..

Hvorfor er ikke Norge mer kjent? Det er jo verdens beste land aa bo i og vi er veldig rike. Vi er paa toppen av statistikken i vinter OL. Menneskene er like pene som i Sverige og landet vaart er veldig pent og se paa.

Jeg synes vi fortjener mer oppmerksomhet. Hva synes du?
Sist endret av tobbe654; 26. november 2009 kl. 21:26.
Tilgi dem de forstår ikke sitt eget beste...

ja det er synd at ikke så mange vet hvor Norge er, men jeg har selv vært i marokko og møtt en servitør som hadde bodd i norge i 25 år og som kunne norsk.

doh.. jeg var på Trinidad og der møtte jeg en random som viste at vi var vikinger og han trodde det gikk isbjørner på gaten osv.. lol
Sist endret av noobpower; 26. november 2009 kl. 21:29.
Begrensa hvor mye oppmerksomhet et land på bare 5mill innbyggere kan få da. Relativt oppegående personer vet vel sånn ca hvor norge ligger. Altså - vet du hvor "Oman" ligger? eller "Qatar" for den slags skyld. Er ikke sikkert alle vet det.

Føler ikke norge trenger noe mer oppmerksomhet akkuratt, isåfall så må vi gjøre oss fortjent til det. Oppmerksomhet bare for å få oppmerksomhet er en smule teit
Synes det er helt fantastisk fint jeg Håper ikke landet vårt blir mer kjent heller!
Dagens beste post!

Helt enig med deg!
Ting som kan gjøre at Sverige er mer kjent enn oss er eksportvarene deres er litt mer forbruker sentrert.
Ta Volvo f.eks. mange vanlige personer kjører Volvo og vet at merket er fra Sverige.
Ta oljen/gassen vår, hvor mange tenker på hvor drivstoffet sitt kommer fra når de tanker?
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Dagens beste post!

Helt enig med deg!
Ting som kan gjøre at Sverige er mer kjent enn oss er eksportvarene deres er litt mer forbruker sentrert.
Ta Volvo f.eks. mange vanlige personer kjører Volvo og vet at merket er fra Sverige.
Ta oljen/gassen vår, hvor mange tenker på hvor drivstoffet sitt kommer fra når de tanker?
Vis hele sitatet...

Svenskulager fabrik FTW!...og masse masse mer.
Norge var "en del" av Sverige frem til 1905, og under Danmark før det igjen. Slike ting har en tendens til å henge lenge igjen. Sverige har flere eksport varer, vi selger for det meste olje og gass, noe fisk må vi ikke glemme...
Dessuten er Norge et knøttlite land, og jeg forstår godt at folk på andre siden av kloden ikke kjenner til Norge, vet du hvor Lesotho ligger?

Folk er pene her, joda, men ikke noe å bli kjent for kanskje? Fin natur, ja helt grei, men mange andre slår oss paddeflate der.
FN's liste over beste land å bo i er kanskje mer kjent i blant Norges befolkning enn andre lands fordi nettopp vi ligger øverst?

Bare synsing fra min side.
drQ
Egendefinert
Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._by_population

Så spørr du deg selv: Hvor mye kan jeg egentlig om Turkmenistan, Laos og Nicaragua? Dette er land som er større enn Norge. Ta gjerne en kikk på befolkningen i territorier i Canada eller stater i USA.

Befolkningsmessig er Norge ubetydelig i verdenssammenhengen. Sverige er tross alt dobbelt så folkerikt.

Da må vi nesten ha noe "ekstra" å markedsføre oss med i verden. Pen natur og pene mennesker er gjerne noe besøkende husker, men ikke nødvendigvis mannen i gaten i Quebec kjenner til. Det er ikke en del av dagliglivet. Der har jo Sverige også en fordel, med Volvo, IKEA og ABBA.

At vi produserer olje er jo kjempeflott for oss, men ikke akkurat noe som gjør oss atraktive. Venezuela og Azarbadjan er såvidt jeg husker andre store oljenasjoner, men de er vel ikke akkurat så godt kjent her for det om?

Flott er det også at vi er verdens beste land å bo i. Det burde nok flere bite seg merke i. Men husk på at det er noe som vil få veldig stor oppmerksomhet i Norge. I Ungarn, som kanskje ble nummer 48 vil det kanskje komme en notis om eget lands plass, og at Norge vant.

Vikingene er jo godt kjent, selv om det kanskje ikke er det mest positive å knytte til Norge. Men de er til gjengjeld ikke alltid koblet så tett til bestemte land. Selv om de aller fleste vil kjenne igjen konseptet "viking" er det nok langt i fra alle som vil koble det til Norge. På samme måten som de fleste av oss vil kunne få problemer med å plassere opprinnelsen til diverse andre "folkegrupper" for tusen år siden.

Norge er et lite land. Det nok bra for oss på mange måter, men gjør oss ikke akkurat til kjendiser i resten av verden. Kanskje kunne det vært greit om vi ble bedre kjent, både for oss selv og andre, men det er lite vi får gjort noe med.
Norge har akkurat ikke så veldig mange verdens kjente attraksjoner.
Sverige har jo også en del verdens berømte artister Sånn så Inflames, Basshunter og for å ikke glemme ABBA.
Syntes det er helt greit at norge ikke får så mye oppmerksomhet, da slipper vi at alt for mange utlendinger som får smaken av det norge har opparbeidet seg over lengre tiden som for eks tryd og andre goder.

Det er alerede et multikulturelt land man trenger ikke flere trydge snyltere og kebabsjapper.

Så for all del ikke gjør norge kjent i canada

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Norge har akkurat ikke så veldig mange verdens kjente attraksjoner.
Sverige har jo også en del verdens berømte artister Sånn så Inflames, Basshunter og for å ikke glemme ABBA.
Vis hele sitatet...
Sorry for dobbel posting men hallo, når du snakker om attraksjoner er norge på topp men det kommer egentlig ann på personen sinn synsvinkel

Men for ¨å nevne noen eksempler har vi jo kjempe fine fjorder som man ikke finner noe annet sted på jord og flott natur og fjell som mange i verden ikke kan forestille seg.

Du har kanskje sett japanske/ kinesiske turister? De har kanskje ikke sett noe annet en de skitne storbyene sine så og komme til norge er en forfriskning
Norge er faktisk litt kjent for litt av eksportvarene sine da: Vikinger, Black Metal og Death Metal og vintersport-pwnage

Dessuten har Slartibartfast fått en pris for å ha designet Norge

En kjeks til den som finner ut det jeg sa til slutt
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
doh.. jeg var på Trinidad og der møtte jeg en random som viste at vi var vikinger og han trodde det gikk isbjørner på gaten osv.. lol
Vis hele sitatet...
Mange som tror det går rundt isbjørner i gatene, har hørt det fra mange utlendinger spesielt tyskere. Eneste plassen jeg har sett isbjørner vandre rundt i gatene er i Spitsbergen.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Norge er faktisk litt kjent for litt av eksportvarene sine da: Vikinger, Black Metal og Death Metal og vintersport-pwnage

Dessuten har Slartibartfast fått en pris for å ha designet Norge

En kjeks til den som finner ut det jeg sa til slutt
Vis hele sitatet...
Im so depressed
Kjeks til Morgul
Må innrømme at jeg ikke engang har hørt om Côte d'Ivoire, hvor det bor 18 millioner mennesker.(før jeg fant ett land på wiki, for å skrive denne posten). Gadd ikke lese noe mer enn det jeg nå har skrivd, så der kan det sikkert gå struts på gata for min del.
Skjønner ikke hvorfor noen tror at Norge er kjent, for vi er ikke mer enn 4,8 mill, ikke medlem av EU og ligger godt borthjemt her i Nord.
Ta deg en tur i portugal, tipper du trenger å se maks 5reklamepauser før du ser en reklame om norsk torsk Alle viste hvor norge er i Portugal "Norvagia, si si bacalau"
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Må innrømme at jeg ikke engang har hørt om Côte d'Ivoire, hvor det bor 18 millioner mennesker.(før jeg fant ett land på wiki, for å skrive denne posten).
Vis hele sitatet...
Har du ikke hørt om Elfenbenskysten? o.O
Sist endret av Cheroxx; 26. november 2009 kl. 23:19.
Sverige har IKEA .. Norge er ikke akkurat overengasjerte i utenrikspolitikken, eller i noen annen industri enn olje og fiske heller da.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Har du ikke hørt om Elfenbenskysten? o.O
Vis hele sitatet...
Hehe, jo! Var språket jeg manglet litt på der. Men noe spes mer enn navnet, kan jeg ikke om Elfenbenskysten. Lenge siden jeg har følt meg så kunnskapsløs:-)

Btw, takk for opplysningen!
Hadde den samme følelsen da jeg bodde i England. Selv om Norge er et av nabolandene så var det svært ukjent.
Og det var så og si positivt for du vil igrunn slippe at folk putter deg i andre stereotyper enn vikinger.
Jeg bor i Mexico for tiden, og da er egentlig alt folk assosierer med Norge vikinger (men det kan jo ha noe med at jeg er 30 cm høyere enn 95 % av folkene her nede).

Fun fact: Børge Ousland reklamerer for bil på mexicansk tv, så noen har fått meg seg at vi er polfarere også, noe som egentlig ikke hjelper på hele isbjørn-i-gata stigmaet.
Sist endret av Klix; 27. november 2009 kl. 01:51.
Sitat av Rest1Peace Vis innlegg
Syntes det er helt greit at norge ikke får så mye oppmerksomhet, da slipper vi at alt for mange utlendinger som får smaken av det norge har opparbeidet seg over lengre tiden som for eks tryd og andre goder.

Det er alerede et multikulturelt land man trenger ikke flere trydge snyltere og kebabsjapper.

Så for all del ikke gjør norge kjent i canada



Sorry for dobbel posting men hallo, når du snakker om attraksjoner er norge på topp men det kommer egentlig ann på personen sinn synsvinkel

Men for ¨å nevne noen eksempler har vi jo kjempe fine fjorder som man ikke finner noe annet sted på jord og flott natur og fjell som mange i verden ikke kan forestille seg.

Du har kanskje sett japanske/ kinesiske turister? De har kanskje ikke sett noe annet en de skitne storbyene sine så og komme til norge er en forfriskning
Vis hele sitatet...
For all del ikke gjør Norge kjent i Canada?
Hva f.. er det du snakker om? Veit du hvor mange nordmenn det bor i Canada?

I 2006 var antall registrerte nordmenn på 432,515 i Canada! Det gjør at nordmenn ligger som nr. 17 av så mange etnisiteter i et av kanskje verdens mest multikulturelle land! Det er foran:
  • svensker (334,765),
  • amerikanere (316,350),
  • dansker (200,035),
  • finner (131,040),
  • islendinger (88,875) og
  • skandinavere (n.i.e., not included elsewhere; 36,140).
  • Bare i Ontario er det 53,840 innbyggere av norsk herkomst,
  • i Manitoba 18,385 innbyggere av norsk herkomst,
  • i Saskatchewan er de på 9. plass med 68,650 innbyggere av norsk herkomst,
  • i Alberta er de på 11. plass med hele 144,585 innbyggere av norsk herkomst,
  • i British Columbia på 13. plass med hele 129,425 innbyggere av norsk herkomst ...
  • .. og selv i Yukon er norske immigranter representert på en 10. plass med 1,340 innbyggere av norsk herkomst!

(Hvis du ikke vet det er Yukon langt faderivold uti ødemarka).

Med andre ord er det kanadiere med norsk herkomst i alle Canadas provinser! Hvor mange kanadiere tror du det er i norske fylker?

Det er alerede et multikulturelt land man trenger ikke flere trydge snyltere og kebabsjapper.
Vis hele sitatet...
Av alle land i verden, hvordan søren klarer du å forbinde dette med Canada?
I følge denne artikkelen, hvilke land tror du er mest attraktivt for immigranter å "trygdesnylte" på - Canada eller Norge?

Til opplysning er Norges befolkning på omlag 4,5 mill. (+/-), mens Canada har 31,2 mill. (+/-) - en forskjell på 26,7 mill. (+/-) innbyggere. Videre sier et ordtak at "alle kanadiere er immigranter". Det må være mange kebabsjapper i Canada, du!

Så for all del ikke gjør norge kjent i canada
Vis hele sitatet...
Det er vel litt sent du..

Men for ¨å nevne noen eksempler har vi jo kjempe fine fjorder som man ikke finner noe annet sted på jord og flott natur og fjell som mange i verden ikke kan forestille seg.

Du har kanskje sett japanske/ kinesiske turister? De har kanskje ikke sett noe annet en de skitne storbyene sine så og komme til norge er en forfriskning
Vis hele sitatet...
Du har kanskje sett japansk/kinesisk landskap? De har kanskje ikke sett alle kebabsjappene vi har i Norge, men du kan jo selv bestemme - hva er best, norske kebabsjapper eller japansk kultur? Tror du kineserne kunne forestilt seg hvor fantastisk flott natur og fjell Norge har?

Kina. Bla igjennom sending ned til onsdag 15.7.2009. Klikk på lenkene og prøv nå du å forestille deg hvordan kinesisk natur er!

Av alle de nasjoner du kunne rakke ned på valgte du:
  • verdens nest rikeste land og et av de landene med flest norske immigranter eller av norsk herkomst i verden
  • en asiatisk økonomisk stormakt og kjent for sine ville og urørte natur (enkelte skoger i Japan blir kalt for ufremkommelige)
  • en kapitalistisk kommunistisk stormakt med et fjellandskap som får Galdhøpiggen (2469 moh) til å virke blass, i sammenligning med verdensarvene K2, Wudangfjellene,Taishanfjellet, Wuyishan, etc.

Nei, ta deg heller en tur til Canada, Japan eller Kina i stedet. Du kan jo starte en kebabsjappe i Himalaya, Shikoku Island eller Yukon territoriet. Det vil jeg tro er forfriskende..
Sverige ga oss jo A Nobel
Sitat av paranoy Vis innlegg
For all del ikke gjør Norge kjent i Canada?
Hva f.. er det du snakker om? Veit du hvor mange nordmenn det bor i Canada?

I 2006 var antall registrerte nordmenn på 432,515 i Canada! Det gjør at nordmenn ligger som nr. 17 av så mange etnisiteter i et av kanskje verdens mest multikulturelle land! Det er foran:
  • svensker (334,765),
  • amerikanere (316,350),
  • dansker (200,035),
  • finner (131,040),
  • islendinger (88,875) og
  • skandinavere (n.i.e., not included elsewhere; 36,140).
  • Bare i Ontario er det 53,840 innbyggere av norsk herkomst,
  • i Manitoba 18,385 innbyggere av norsk herkomst,
  • i Saskatchewan er de på 9. plass med 68,650 innbyggere av norsk herkomst,
  • i Alberta er de på 11. plass med hele 144,585 innbyggere av norsk herkomst,
  • i British Columbia på 13. plass med hele 129,425 innbyggere av norsk herkomst ...
  • .. og selv i Yukon er norske immigranter representert på en 10. plass med 1,340 innbyggere av norsk herkomst!

(Hvis du ikke vet det er Yukon langt faderivold uti ødemarka).

Med andre ord er det kanadiere med norsk herkomst i alle Canadas provinser! Hvor mange kanadiere tror du det er i norske fylker?



Av alle land i verden, hvordan søren klarer du å forbinde dette med Canada?
I følge denne artikkelen, hvilke land tror du er mest attraktivt for immigranter å "trygdesnylte" på - Canada eller Norge?

Til opplysning er Norges befolkning på omlag 4,5 mill. (+/-), mens Canada har 31,2 mill. (+/-) - en forskjell på 26,7 mill. (+/-) innbyggere. Videre sier et ordtak at "alle kanadiere er immigranter". Det må være mange kebabsjapper i Canada, du!



Det er vel litt sent du..



Du har kanskje sett japansk/kinesisk landskap? De har kanskje ikke sett alle kebabsjappene vi har i Norge, men du kan jo selv bestemme - hva er best, norske kebabsjapper eller japansk kultur? Tror du kineserne kunne forestilt seg hvor fantastisk flott natur og fjell Norge har?

Kina. Bla igjennom sending ned til onsdag 15.7.2009. Klikk på lenkene og prøv nå du å forestille deg hvordan kinesisk natur er!

Av alle de nasjoner du kunne rakke ned på valgte du:
  • verdens nest rikeste land og et av de landene med flest norske immigranter eller av norsk herkomst i verden
  • en asiatisk økonomisk stormakt og kjent for sine ville og urørte natur (enkelte skoger i Japan blir kalt for ufremkommelige)
  • en kapitalistisk kommunistisk stormakt med et fjellandskap som får Galdhøpiggen (2469 moh) til å virke blass, i sammenligning med verdensarvene K2, Wudangfjellene,Taishanfjellet, Wuyishan, etc.

Nei, ta deg heller en tur til Canada, Japan eller Kina i stedet. Du kan jo starte en kebabsjappe i Himalaya, Shikoku Island eller Yukon territoriet. Det vil jeg tro er forfriskende..
Vis hele sitatet...

Var vel litt rask med å svare og rake ned på ting det skal jeg si meg enig i men tror du leste posten min litt feil....

Anyways de tallene om norske innbyggere i canada er sikkert sant, men utflyttning fra norge er ca 10 tusen i året hvis jeg ikke tar helt feil og det vil da si at de som var norsk ikke er norske lengre fordi fleste parten kom der for lenge lenge siden og har blandet seg med inbyggerne i canada noe som vil se det er veldig få virkelig norske som bor der i forhold til de som kom der for evigheter siden
Mange bra svar.
Jeg er i Manitoba og har ikke mott noen andre nordmenn her enda.

Engelsklaereren min satt paa en a-ha sang i timen. han visste ikke at det var norsk foer jeg fortalte det til han. A-ha er verdenskjent, men de er ikke kjent for aa vaere norske. Men hvis noen nevner ABBA vet alle hvor de er fra med en gang. Hvorfor er det saann?
"Øko-Terrorist"
Bodde selv i Oklahoma, USA i to år(98-00) og fikk da mange spørsmål ang. isbjørner i gatene, om vi bodde i hus, eller om det var små hytter eller igloer vi bodde i.

Sto også i vår "world history" bok at oljefeltene i Nordsjøen tilhørte England, og vi lærte at Norges hoved eksport vare er fisk... kranglet mye, men de ville ikke lære bort noe som ikke stod i bøkene....

Tro meg, MANGE Amerikanere er totalt ignorante for alt som befinner seg utenfor "The Great US of A"
Mange har ikke engang forlatt delstaten de ble født i, traff en som gikk i samme trinn som meg, han hadde aldri vært lenger en ca 3 timers kjøring borte fra hjembyen.
Sist endret av tr80r; 27. november 2009 kl. 20:12.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Norge har akkurat ikke så veldig mange verdens kjente attraksjoner.
Sverige har jo også en del verdens berømte artister Sånn så Inflames, Basshunter og for å ikke glemme ABBA.
Vis hele sitatet...
Bare det å nevne basshunters og ABBA i samme setning, er helt uhørt!
Skamme deg skulle du!
Sitat av tr80r Vis innlegg
Bodde selv i Oklahoma, USA i to år(98-00) og fikk da mange spørsmål ang. isbjørner i gatene, om vi bodde i hus, eller om det var små hytter eller igloer vi bodde i.

Sto også i vår "world history" bok at oljefeltene i Nordsjøen tilhørte England, og vi lærte at Norges hoved eksport vare er fisk... kranglet mye, men de ville ikke lære bort noe som ikke stod i bøkene....

Tro meg, MANGE Amerikanere er totalt ignorante for alt som befinner seg utenfor "The Great US of A"
Mange har ikke engang forlatt delstaten de ble født i, traff en som gikk i samme trinn som meg, han hadde aldri vært lenger en ca 3 timers kjøring borte fra hjembyen.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe problem med isbjørner eller igloer her fordi USA folka tror det om Canada og.. Dems eget store naboland!!
Fattern studerte i Qatar, og han fortalte folka der at det gikk isbjørner rundt i gatene
Og om natten måtte vi være inne ellers ble vi spist av troll.