Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 7451
I like turtles
Skyfex's Avatar
På YouTube finnes det en video med intervju av noen jenter som har stjålet penger fra jentespeidere: http://www.youtube.com/watch?v=ihLBCbNIDbI

Her på forumet var det nettopp en bruker som startet en tråd hvor han skrøt av å ha vandalisert på fransk wikipedia, og oppfordret andre til å gjøre det samme. Hvis man leser andre innlegg av brukeren er det tydelig at han også driver med andre umoralske handlinger med total mangel på samvittighet.

Dette er gode eksempler på psykopati. Mangel på empati, antisosial adferd og impulsivitet er noen trekk som er vanlig for psykopatiske mennesker.

Når det er småtterier som dette, så er det ikke så stort problem. Men intelligente psykopatiske personer har en tendens til å skaffe seg maktposisjoner, fordi deres hemningsløse evne til å sette seg selv foran andre gir dem et stort fortrinn. Egenskaper som er typiske for psykopater er i businessverden ofte regnet som positive. Noen mener at disse menneskene er ansvarlige for mange av de globale økonomiske og miljømessige problemene vi har i samfunnet. F.eks. finanskrisen i 2008. Av de mindre intelligente, så er psykopater sterkt overrepresentert i fengsler, og er ansvarlig for mye av den hemningsløse voldskriminaliteten i verden.

Hva mener dere bør gjøres med disse menneskene?

Her er hva jeg tenker: En av de mest fundamentale egenskapene som vi bruker for å skille oss fra dyr, og som gjør at vi gir hverandre større friheter enn vi gir dyr, er vår samvittighet, moral og evne til empati. Vi har i samfunnet allerede varierende grad av frihet, vi gir f.eks. ikke barn samme frihet som vi gir voksne (nettopp pga. manglende evne til å ta ansvar). Og mennesker som har utført kriminelle handlinger blir midlertidig fratatt friheten sin.

Jeg foreslår at hvis vi finner en meget pålitelig måte å teste for psykopati, så bruker vi denne testen for å frata disse personene enkelte friheter. For det første vil jeg foreslå at de ikke har rett til stillinger i maktposisjoner. Politiske verv, posisjon i styrer, administrerende stillinger, etc. For det andre vil jeg foreslå at de får tett oppfølging, og er pliktet til å være med i ett eller annet behandlingsprogram.

Det beste hadde selvfølgelig vært en kur, men jeg har ikke funnet noe som er i nærheten en gang i litteraturen. Det virker som om det er en meget vanskelig tilstand å gjøre noe med permanent.

Jeg innser at dette er et ganske radikalt forslag, og forventer å bli utfordret. Men jeg mener det er noe vi virkelig må ta stilling til hvis vi ønsker å gjøre samfunnet vårt et bedre sted.

Hvis noen vil lese en lengre artikkel om psykopati, kan jeg anbefale denne: http://www.guardian.co.uk/books/2011...t-a-psychopath
Sist endret av Skyfex; 30. mai 2011 kl. 11:40.
Mener du at 14 år gamle speiderjenter som har begått en tabbe er psykotisk?
Greit, lite smart gjort men virkelig? Alle gjør feil som drittunger
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Den første paragrafen din beskriver i grunn hvem som helst i alder 6-16
Sist endret av Bothrops; 30. mai 2011 kl. 11:53.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg foreslår at hvis vi finner en meget pålitelig måte å teste for psykopati, så bruker vi denne testen for å frata disse personene enkelte friheter. For det første vil jeg foreslå at de ikke har rett til stillinger i maktposisjoner. Politiske verv, posisjon i styrer, administrerende stillinger, etc. For det andre vil jeg foreslå at de får tett oppfølging, og er pliktet til å være med i ett eller annet behandlingsprogram.
Vis hele sitatet...
Wow! For det første er ikke psykopati en diagnose lenger, men heller trekk man finner i forbindelse med andre psykiske lidelser. Når det er nevnt hadde det innebært å sette psykiatrien tilbake til sine mørkeste perioder av historien om man skulle frata enkeltpersoner grunnleggende friheter på bakgrunn av en test. Det høres på deg ut som om de ikke engang trenger å ha gjort noe galt?

Hva var det du sa om mangel på empati?
Sist endret av poe; 30. mai 2011 kl. 12:15.
Konsentrasjonsleirer og elektrosjokkterapi er jo muligens den endelige løsningen...


Ellers veldig enig med poe
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg ser helt hva du mener, men jeg tror en bedre løsning vil være å avlive psykopatene da det er stor fare for at de skader andre både fysisk og psykisk. Jeg ser også at vi avliver alle religiøse, da disse personene må være helt gale de og, de tenker jo ikke logisk. Vi kan jo også teste hele befolkningen for genetiske sykdommer og avlive alle som har noen feil. Om vi hadde gjort dette hadde det vært mye bedre for oss andre. Ikkesant?
Er jo bare idiotiske svar i denne tråden. Kjenner flere "psykopater" med psykiske lidelser og det eneste fellestrekket mellom dem er at de ikke skjønner hvorfor folk blir lei seg når en person dør. Er langt fra alle "psykopater" som manipulerer for egen vinning. Og det er jo faktisk veldig logisk tenking.
Hvordan tenker du at vi skal teste folk for å se om de er psykopater? Skal vi teste alle som blir arrestert for en hvilken som helst kriminell handling? Skal vi teste hele befolkningen? Hvem skal betale for dette?
Sist endret av nikons; 30. mai 2011 kl. 13:05.
Sinis: http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi


På den seriøse siden, synes jeg tankegangen til trådstarter er skremmende.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Sinis Vis innlegg
Er jo bare idiotiske svar i denne tråden. Kjenner flere "psykopater" med psykiske lidelser og det eneste fellestrekket mellom dem er at de ikke skjønner hvorfor folk blir lei seg når en person dør. Er langt fra alle "psykopater" som manipulerer for egen vinning. Og det er jo faktisk veldig logisk tenking.
Vis hele sitatet...
Trådstarter lager en tråd hvor han prøver å provosere med en radikal ide med lite fakta og bakgrunnskunnskaper om emnet. Jeg regner med at dette ikke er veldig seriøst fra TS side, men heller et påfunn for å skape debatt. Dette avler idiotiske svar, men sett i lys av grunntanken i diskusjonen finnes det vel ikke i utgangspunktet noen svar som er mer idiotiske enn andre.
Sist endret av z0p; 30. mai 2011 kl. 13:14.
Kan man ikke bare ha det enkelt? at de som begår kriminelle handlinger blir straffet dertetter? skal folk "straffes" før de i det hele tatt har gjort noe galt? det blir jo som og nekte alle under 25 år lappen, fordi noen NOEN oppfører som idioter!
Da vet du sikkert at man har varierende grader av psykopatiske trekk? Hvor trekker man linjen? Når er det man plutselig blir "American Psycho" og en trussel for samfunnet? Skal man bare straffe alle som viser tegn til psykopati eller finnes det som tidligere nevnt en magisk linje på DSM-III som setter grensen mellom å være fungerende i samfunnet og det å være en trussel for samfunnet?
Lobotomi selvfølgelig.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Da vet du sikkert at man har varierende grader av psykopatiske trekk? Hvor trekker man linjen? Når er det man plutselig blir "American Psycho" og en trussel for samfunnet? Skal man bare straffe alle som viser tegn til psykopati eller finnes det som tidligere nevnt en magisk linje på DSM-III som setter grensen mellom å være fungerende i samfunnet og det å være en trussel for samfunnet?
Vis hele sitatet...
er det noe sted på nettet der man kan ta slik test ?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Mener du at 14 år gamle speiderjenter som har begått en tabbe er psykotisk?
Greit, lite smart gjort men virkelig? Alle gjør feil som drittunger
Vis hele sitatet...
Eh, psykopati har ingen relasjon til psykose.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
er det noe sted på nettet der man kan ta slik test ?
Vis hele sitatet...
Personlig ville jeg ikke lagt alle kortene mine på en internett test som sku diagnosere om du har en grad for psykopatiske trekk eller ikke... Ville vell helt ærlig ikke tatt den for god fisk i heletatt....
Jeg anbefaler alle å lese "Psykopatenes diktatur" av Ingjald Nissen.

Sitat av Sinis Vis innlegg
Er langt fra alle "psykopater" som manipulerer for egen vinning.
Vis hele sitatet...
Jo, for det er nettopp definisjonen på en psykopat. Hvis vedkommende ikke manipulerer for egen vinning, er han/hun ikke psykopat.

Sitat av Sinis Vis innlegg
Kjenner flere "psykopater" med psykiske lidelser og det eneste fellestrekket mellom dem er at de ikke skjønner hvorfor folk blir lei seg når en person dør.
Vis hele sitatet...
Hvis en person ikke skjønner hvorfor andre blir lei seg, kan han heller ikke være psykopat, for selve forutsetningen for et manipulerende vesen er en god forståelse for hvordan andre tenker og føler. Forøvrig er svært få av de som har psykiske lidelser psykopater.

Dette er gode eksempler på psykopati. Mangel på empati, ... trekk som er vanlig for psykopatiske mennesker.
Vis hele sitatet...
Helt feil. Empati er evnen til å forstå hva andre personer tenker og føler. En person uten empati kan ikke være psykopat, og en intelligent psykopat har betydelig bedre empati enn gjennomsnittsmennesket. En psykopat manipulerer andres følelser, og dette er umulig uten å ha ekstraordinært god empati.
Det psykopaten derimot mangler, er medfølelse. Mens en normal person bruker empati for å føle medfølelse, bruker en psykopat empati for å manipulere.

at vi gir hverandre større friheter enn vi gir dyr
Vis hele sitatet...
Men det gjør vi jo ikke? Ola Normann må gå på skole, så må han jobbe, han må betale skatt, kan ikke gå på rød mann, kan ikke slå opp teltet flere enn tre dager på samme sted, i det hele tatt er det endeløse krav til mennesket gjennom sosiale maktstrukturer og den tykke boka som heter "Norges lover". I diktaturer er det enda værre.
Men elgen? Den gjør som den vil.

Jeg foreslår at hvis vi finner en meget pålitelig måte å teste for psykopati
Vis hele sitatet...
Det vil ikke virke. En intelligent psykopat vil lett klare å fremstå normal på en hvilken som helst test. Det er jo nettopp dette som er kjennetegnet på en psykopat: at han kan manipulere andre, og gjør det for egen vinning.

For det andre vil jeg foreslå at de får tett oppfølging, og er pliktet til å være med i ett eller annet behandlingsprogram.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen behandling for psykopati. Ut i fra dine neste uttalelser ser det ut til at du vet dette, så hvorfor foreslår du behandling? For å få resten av synspunktene dine til å fremstå i et bedre lys?
Sist endret av Kråkelefse; 30. mai 2011 kl. 16:59. Grunn: Fjernet noe som ble svart på av andre mens jeg postet.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Er jo bare idiotiske svar i denne tråden. Kjenner flere "psykopater" med psykiske lidelser og det eneste fellestrekket mellom dem er at de ikke skjønner hvorfor folk blir lei seg når en person dør. Er langt fra alle "psykopater" som manipulerer for egen vinning. Og det er jo faktisk veldig logisk tenking.
Vis hele sitatet...
Du kjenner ingen psykopater. De du tror er psykopater har sannsynligvis heller Asperger's eller noe i den duren.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Men det gjør vi jo ikke? Ola Normann må gå på skole, så må han jobbe, han må betale skatt, kan ikke gå på rød mann, kan ikke slå opp teltet flere enn tre dager på samme sted, i det hele tatt er det endeløse krav til mennesket gjennom sosiale maktstrukturer og den tykke boka som heter "Norges lover". I diktaturer er det enda værre.
Men elgen? Den gjør som den vil.
Vis hele sitatet...
Du kan også gjøre hva du vil. Det er bare deg mot de andre. Du kan enkelt begå lovbrudd uten problem, men staten er vanligvis mye sterkere enn deg og kan tvinge deg i fengsel. Fremdeles kan du gjøre alt.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Da vet du sikkert at man har varierende grader av psykopatiske trekk? Hvor trekker man linjen? Når er det man plutselig blir "American Psycho" og en trussel for samfunnet? Skal man bare straffe alle som viser tegn til psykopati eller finnes det som tidligere nevnt en magisk linje på DSM-III som setter grensen mellom å være fungerende i samfunnet og det å være en trussel for samfunnet?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_Psychopathy_Checklist
meget utbredt i statene, er ikke sikker på hva som brukes her til lands mtp. ICD.

Absurd forslag du kommer med TS. Feilraten for å sette diagnose må være blant de høyeste innen psykiatrien, ergo kan et slikt tiltak ødelegge mange menneskers liv. Dessuten kan psykopater utøve makt uten å sitte i maktposisjoner.
Ha, det er jo kjempelurt å liksom skulle begynne å "straffe" psycopater. Ville endt opp med masserekruttering til "håndhevere" av disse såkalte lovene. Gjett hvem som ville stått først i køen blandt søkere?
Det jeg ser på som det viktigste i denne sammenhengen, er som Kråkelefse nevner, at en hver oppegående psykopat vil enkelt klare å lure en slik test.

Eller for å snu litt på det, er det i det hele tatt mulig å lage en slik test som det ikke er mulig å "jukse" seg gjennom?
Man kan jo enkelt lære seg normene i samfunnet, selv om man ikke følger dem.

Så hvordan skulle en slik test bygges opp?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
er det noe sted på nettet der man kan ta slik test ?
Vis hele sitatet...
Du kan finne spørsmål på nettet som stilles for å finne ut om man har psykopatiske trekk, men svarene er verdiløse uten veiledning av kvalifisert personell som psykologer og psykiatere.

Hvis du allikevel skal ha lyst til å se hva slags spørsmål som blir stilt: http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_Psychopathy_Checklist
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Skyfex Vis innlegg
På YouTube finnes det en video med intervju av noen jenter som har stjålet penger fra jentespeidere: http://www.youtube.com/watch?v=ihLBCbNIDbI

Her på forumet var det nettopp en bruker som startet en tråd hvor han skrøt av å ha vandalisert på fransk wikipedia, og oppfordret andre til å gjøre det samme. Hvis man leser andre innlegg av brukeren er det tydelig at han også driver med andre umoralske handlinger med total mangel på samvittighet.

Dette er gode eksempler på psykopati. Mangel på empati, antisosial adferd og impulsivitet er noen trekk som er vanlig for psykopatiske mennesker.
Vis hele sitatet...
Tyveri og vandalisme er et tegn på at man har utført en kriminell handling, man trenger ikke å være en psykopat av den grunn. Etter din definisjon vil jo det si at alle som er i fengsel og alle som gjør lovbrudd er psykopater, da overstiger vi glatt de to til tre prosentene statistikkene sier vi har. Slår vi opp hos Wikipedia er dette en slags definisjon på psykopati: Psykopati er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Her er hva jeg tenker: En av de mest fundamentale egenskapene som vi bruker for å skille oss fra dyr, og som gjør at vi gir hverandre større friheter enn vi gir dyr, er vår samvittighet, moral og evne til empati. Vi har i samfunnet allerede varierende grad av frihet, vi gir f.eks. ikke barn samme frihet som vi gir voksne (nettopp pga. manglende evne til å ta ansvar). Og mennesker som har utført kriminelle handlinger blir midlertidig fratatt friheten sin.
Vis hele sitatet...
Nja, dette er ikke helt riktig. Bevisstheten, hjernen, evnen til å lære fort kombinert med at vi klarer å samarbeide (som igjen medfører emapti) er nok det som skiller oss mest ut fra de andre artene. Arter kan ha en eller to av evnene som er nevnt ovenfor, men de er riktignok ikke på vårt overlegne nivå.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg foreslår at hvis vi finner en meget pålitelig måte å teste for psykopati, så bruker vi denne testen for å frata disse personene enkelte friheter. For det første vil jeg foreslå at de ikke har rett til stillinger i maktposisjoner. Politiske verv, posisjon i styrer, administrerende stillinger, etc. For det andre vil jeg foreslå at de får tett oppfølging, og er pliktet til å være med i ett eller annet behandlingsprogram.

Det beste hadde selvfølgelig vært en kur, men jeg har ikke funnet noe som er i nærheten en gang i litteraturen. Det virker som om det er en meget vanskelig tilstand å gjøre noe med permanent.

Jeg innser at dette er et ganske radikalt forslag, og forventer å bli utfordret. Men jeg mener det er noe vi virkelig må ta stilling til hvis vi ønsker å gjøre samfunnet vårt et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Testene som blir utført for å finne ut om subjektene er psykopater er fortsatt kontroversielle, og vi er enda ikke sikre på om de er helt korrekte. Når det kommer til psykologiske tester tviler jeg sterkt på at det eksisterer en eneste en som er hundre prosent pålitelig. Det er desverre slik at vi alltid vil ende opp med falske positive, og ut fra din teori ville de mistet friheten. Det er jo også forskjellige grader av psykopati, ville du behandlet alle som om de var av den verste graden?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Mener du at 14 år gamle speiderjenter som har begått en tabbe er psykotisk?
Greit, lite smart gjort men virkelig? Alle gjør feil som drittunger
Vis hele sitatet...
17år gamle, og de stjal fra speiderjentene
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Vel jeg syns i denne sammenheng å bruke definisjonen som psykopat blir feil. Maktbehov har derimot vært en menneskelig "egenskap" mennesket har kjempet mot i flere tusen av år. Demokratiet ble til for å forebygger at ett menneske skulle sitte med all makt. Det kan godt trekkes sammenligninger mellom makt og narsissisme, men det blir enda en diagnosering som knytter dette til noe "unormalt". Maktbehov er noe vi alle føler på i mer eller mindre grad, og maktbehovet er egobasert, dvs at man bruker makten for å få gjennom sine egne interesser som fører til en form for selvtilfredsstillelse. Makt kan i den sammenheng sidesettes med avhengighet, hvor en legger til side empati for å oppnå egen tilfredsstillelse. Makt er også noe man naturlig innehaver i posisjoner man befinner seg i(feks som statsminister eller lærer. Til og med en lederskikkelse i en ungdomsgruppe innehaver makt), men det man ser er typisk med en person som får veldig mye makt er at det er lett for at personen utvikler en relasjon til makten som bygger på avhengighet og personen prøver å holde på makten for enhver pris. Makt-avhengighet skjer ikke bare blant enkeltpersoner, ofte er det også grupper, som orginasjoner, politiske partier som har en makt-avhengighet. Utifra det føler jeg at demokratiet som vi kjenner det i dag ikke er tilstrekkelig makt-reduserende til at vi kan ha styresett som fungerer som det beste for befolkningen. Så lenge det er slik vil avgjørelsene alltid skje på maktinnhaverens personer, og avgjørelse vil bygge på egobasert grådighet.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Helt feil. Empati er evnen til å forstå hva andre personer tenker og føler. En person uten empati kan ikke være psykopat, og en intelligent psykopat har betydelig bedre empati enn gjennomsnittsmennesket. En psykopat manipulerer andres følelser, og dette er umulig uten å ha ekstraordinært god empati.
Det psykopaten derimot mangler, er medfølelse. Mens en normal person bruker empati for å føle medfølelse, bruker en psykopat empati for å manipulere.
Vis hele sitatet...
Definisjonen på en psykopat taler deg imot.
Sitat av Wikipedia
Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jorg; 30. mai 2011 kl. 22:09.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Jeg synes det er skuffende hvor mange som uten argumenter avfeier idéen som absurd eller tåpelig. Eller kommer med stråmannsargumenter. Selvfølgelig trakk jeg idéen til et ekstrempunkt, men jeg er fortsatt middels seriøs.

Se det på denne måten: andre mennesker som har alvorlige nevrologiske problemer (autister, folk med downs syndrom, etc.) får tett oppfølging og hjelp til å passe inn i samfunnet på en måte som er positivt for både dem og samfunnet. Folk med psykopatiske lidelser får ikke samme grad av oppfølging. Hvorfor? Fordi lidelsen deres er mindre alvorlig? Nei, sannsynligvis fordi psykopatiske mennesker har nevrologiske problemer som ikke er lett synlige. De virker som helt vanlige mentalt friske personer i vanlige, dagligdagse situasjoner. Men konsekvensene av tilstanden deres vil fortsatt være ekstremt alvorlige. Og det er ikke snakk konsentrasjonsleire her, men enkle målrettede tiltak (stråmannsangrep bidrar ikke til diskusjonen danseku og Madxoc).

Jeg vil også at vi skal vise mer medmennesklighet mot psykopater på andre områder. Er det vits å straffe psykopater når handlingen deres er en direkte effekt av hjerneabnormaliteter, og de per definisjon ikke lærer av straff? De har kanskje større behov for å være på en anstalt som er rømningssikker, men det virker meningsløst å straffe dem kun for å straffe dem, eller fordi vi forventer at de skal lære. Målrettet frihetsbegrensing med tanke på skademinimering og obligatorisk behandling virker mer logisk.

Jeg skal være villig til å diskutere hvorvidt å frata dem muligheten til å innta maktposisjoner er bra (men hvorfor ikke? mener dere at det er en slippery-slope greie? at det er en fundamental frihet? kom med argumenter folkens) . Men mener dere at man ikke skal behandle psykopater forskjellig gitt at vi har en pålitelig test? Skal behandlingen være frillig? Hvorfor skal en psykopat ville gå med på det?

Sitat av poe
Wow! For det første er ikke psykopati en diagnose lenger, men heller trekk man finner i forbindelse med andre psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det ikke nødvendigvis er en direkte diagnose. Men det er et nyttig samlebegrep, og detaljer i diagnostiske termer er uinteressant for denne diskusjonen. I følge Wikipedia har DSM bare endret navn på diagnosen til antisocial personality disorder, men i DSM-V har navnet dukket opp igjen som en type. Men er dette egentlig interessant?

Hvordan tenker du at vi skal teste folk for å se om de er psykopater? Skal vi teste alle som blir arrestert for en hvilken som helst kriminell handling? Skal vi teste hele befolkningen? Hvem skal betale for dette?
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykk av at oppegående lærere som er bevisst på psykopatiske trekk ofte ser hvilke elever som passer profilen. Man gir allerede tester for mistenkte psykologiske problemer, sannsynligvis også for lidelser i psykopatispekteret. Hvis man har kjørt en enkel test og funnet ut at et barn sannsynligvis har en slik lidelse, så kan man kjøre en grundigere test senere.


Sitat av MeTheWall
Det jeg ser på som det viktigste i denne sammenhengen, er som Kråkelefse nevner, at en hver oppegående psykopat vil enkelt klare å lure en slik test.
Vis hele sitatet...
Det finnes allerede tester basert på fysiologiske data som vil være vanskelig eller umulig å lure, de nevner to i artikkelen jeg linket til. En psykopatisk person vil ha helt forskjellige interne tankeprosesser når de ser bilder eller blir utsatt for trusler f.eks., og dette kan måles.

Sitat av Cappy Vis innlegg
Tyveri og vandalisme er et tegn på at man har utført en kriminell handling, man trenger ikke å være en psykopat av den grunn.
Vis hele sitatet...
Nei, men når det eneste man reagerer med når man blir tatt for tyveri er "Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk beholde pengene" så er det et ganske klart tegn på psykopati. Enten det eller at personen er mentalt utviklingshemmet, men de så helt oppegående ut ellers for meg. Jeg prøvde ikke å argumentere for noen tyveri->psykopati kobling.


Sitat av Cappy
Nja, dette er ikke helt riktig. Bevisstheten, hjernen, evnen til å lære fort kombinert med at vi klarer å samarbeide (som igjen medfører emapti) er nok det som skiller oss mest ut fra de andre artene. Arter kan ha en eller to av evnene som er nevnt ovenfor, men de er riktignok ikke på vårt overlegne nivå.
Vis hele sitatet...
Klart er det flere ting som skiller oss. Og de forskjellige aspektene av hva som skiller oss fra dyr er opphav til forskjellige måter vi behandler dyr forskjellig på. Jeg mener at siden psykopater mangler moral og samvittighet, må vi se på hvordan vi kanskje burde behandle dem forskjellig fra andre mennesker, som konsekvens av det. Sammenlikningen med dyr var kanskje unødvendig provoserende, men jeg syntes det var et interessant perspektiv.

Sitat av Cappy
Det er desverre slik at vi alltid vil ende opp med falske positive, og ut fra din teori ville de mistet friheten. Det er jo også forskjellige grader av psykopati, ville du behandlet alle som om de var av den verste graden?
Vis hele sitatet...
Det var en av de tingene jeg gjerne villle stimulere til debatt rundt. Vil vi kunne finne en pålitelig nok test? Fra hva jeg har lest vil kanskje teknikker som scanner hjernen (EEG, fMRI) mens man utfører forskjellige tester, være gode nok. Men det er åpenbart et vanskelig spørsmål.

Gradering er også klart noe man burde vurdere. Man burde ikke bli fratatt alle rettigheter bare fordi man har et lite psykopatisk trekk. Kanskje man bare får god oppfølging hvis man viser noen trekk, og hvis man kan vise til psykopatisk disposisjon (via tester) og psykopatisk adferd så kan man f.eks. frata flere friheter.

Sitat av zop
Trådstarter lager en tråd hvor han prøver å provosere med en radikal ide med lite fakta og bakgrunnskunnskaper om emnet.
Vis hele sitatet...
Jeg utfordrer den forfektelsen. Jeg er kanskje ikke en ekspert. Men jeg har lest en del artikler om emnet, via Scientific American Mind (abonnerte), psykologi/nevrovitenskap subreddits. Og jeg har hatt nevrovitenskap og psykologifag som tilleggsemner i løpet av studiet. Hvis man ikke skal kunne starte tråder på grunnlag av mindre hadde det aldri blitt startet tråder i dette underforumet. (At jeg var provoserende og at idéen var radikal skal jeg ikke benekte, men radikale, provoserende idéer er mer interessante å diskutere enn noe vi alle er enige i)
Ett problem er at de fleste som har psykopati diagnose og som er blitt studert er blitt det med tvang i fengsel og diverse institusjoner, resten klarer å tilpasse seg samfunnet og drive med maktmisbruk uten at noen kan gjøre noe, og hvis de blir presentert en test så vil de bare lyve. De som har fått diagnosen får allerede behandling.
Sist endret av smint; 31. mai 2011 kl. 16:36.
Sitat av smint Vis innlegg
Ett problem er at de fleste som har psykopati diagnose og som er blitt studert er blitt det med tvang i fengsel og diverse institusjoner, resten klarer å tilpasse seg samfunnet og drive med maktmisbruk uten at noen kan gjøre noe, og hvis de blir presentert en test så vil de bare lyve. De som har fått diagnosen får allerede behandling.
Vis hele sitatet...
Psykopati er ikke en diagonse lengre.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Definisjonen på en psykopat taler deg imot.
Sitat av Sitat: Originalt skrevet av Wikipedia
Psykopati (fra gresk psyche "sjel", "liv" og pathos "lidende") er en personlighetsforstyrrelse som karakteriseres av en svikt eller total mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter og følelser som medfølelse og empati. Personer som lider av psykopati er utpreget egosentriske.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Wikipedia tar feil. Setningen henger jo ikke sammen engang, idet empati betegnes som en følelse, noe det ikke er (ifølge Wikipedia selv).

Finn en bedre kilde, du.

Folk med psykopatiske lidelser får ikke samme grad av oppfølging. Hvorfor? Fordi lidelsen deres er mindre alvorlig? Nei, sannsynligvis fordi psykopatiske mennesker har nevrologiske problemer som ikke er lett synlige.
Vis hele sitatet...
Det er ikke årsaken.

Her er en artikkel bevart fra helsenytt.no (som nå er nedlagt): http://home.c2i.net/bettan/Psykopater/detmeste.htm
Sitat:
- Hovedproblemet er at psykopaten føler seg frisk, og gjerne blir rasende dersom en pårørende anbefaler psykiatrisk hjelp. Psykopaten trenger aldri behandling. Ethvert forslag om å søke lege eller annen rådgivning og terapi, blir avvist med forakt. Skylden lagt på kone og barn. Han vil likevel bare si: Dette gjelder ikke meg. Det er deg, ikke meg det er noe galt med. Psykopaten vil sjelden samarbeide med behandleren. Derfor finnes det få gode behandlingsmuligheter.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kråkelefse; 31. mai 2011 kl. 22:00.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Wikipedia tar feil. Setningen henger jo ikke sammen engang, idet empati betegnes som en følelse, noe det ikke er (ifølge Wikipedia selv).

Finn en bedre kilde, du.

Det er ikke årsaken.

Her er en artikkel bevart fra helsenytt.no (som nå er nedlagt): http://home.c2i.net/bettan/Psykopater/detmeste.htm
Sitat:
Vis hele sitatet...
The prototypical psychopath has deficits or deviance in several areas: interpersonal relationships, emotion, and self-control. Psychopaths gain satisfaction through antisocial behavior, and do not experience shame, guilt, or remorse for their actions.[12][13][14] Psychopaths lack a sense of guilt or remorse for any harm they may have caused others, instead rationalizing the behavior, blaming someone else, or denying it outright.[15] [16] Psychopaths also lack empathy towards others in general, resulting in tactlessness, insensitivity, and contemptuousness. Psychopaths can have a superficial charm about them, enabled by a willingness to say anything to anyone without concern for accuracy or truth. Shallow affect also describes the psychopath's tendency for genuine emotion to be short-lived, glib and egocentric, with an overall cold demeanor. Their behavior is impulsive and irresponsible, often failing to keep a job or defaulting on debts.[16] Psychopaths also have a markedly distorted sense of the potential consequences of their actions, not only for others, but also for themselves. They do not deeply recognize the risk of being caught, disbelieved or injured as a result of their behavior.[17]
Vis hele sitatet...
Hvis du finner noe suspekt med denne kilden også, please tell me.
Wikipedia - English this time
Få begreper er så misforstått som "psykopat" innenfor psykologien. Slike forslag Skyfex prøver seg på kommer med jevne mellomrom, og blir alltid brutalt slått ned av de med dypere innsikt i området.

"Jeg foreslår at hvis vi finner en meget pålitelig måte å teste for psykopati, så bruker vi denne testen for å frata disse personene enkelte friheter. For det første vil jeg foreslå at de ikke har rett til stillinger i maktposisjoner. Politiske verv, posisjon i styrer, administrerende stillinger, etc. For det andre vil jeg foreslå at de får tett oppfølging, og er pliktet til å være med i ett eller annet behandlingsprogram"

Ok. Det er svært vanskelig å identifisere sosiopater. Både selvrapport, observatørdata og testdata kan bli jukset med om du vet hva man ser etter. Som igjen er grunnen til at polygrafen ikke er sett på som valid og reliabel innen rettssystemet, selv om den finner løgn 85% av gangene. Hares psykopati sjekkliste er en av de mest brukte, hvilket illustrerer hvor subjektivt det kan bli. Men det er derimot visse biologiske og fysiologiske tester man har tatt av voldelige kriminelle som har gitt positive resultater, så er åpen for at mer valide tester kommer i fremtiden.

Ifølge evolusjonspsykologien eksisterer psykopati på grunn av frekvensavhengige strategier, og man ser at det å være følelseskald, manipulerende etc, fungerer bra i samfunnet så lenge det er få nok som bruker den strategien. I noen lederroller er det faktisk en fordel å ha visse antisosiale trekk. Det betyr ikke at de vil ta på seg batman-drakten om natten og bli Dexter-copycats. I tillegg er trekkene såpass arvbart (50-70% av fenotypisk varians med antisosiale trekk kan attribueres genotype, om jeg husker korrekt) at det ville vært umulig å kjøre en hard linje som du foreslår. Det ville i så fall medføre tvangssterilisering av mennesker, noe som fører oss tilbake til mørkere tider.

Husk at de nesten alltid nekter for at de har en lidelse. De er med andre ord svært lite samarbeidsvillige i kliniske sammenhenger. Kognitiv atferdsterapi har en effekt, men selve abnormalitetene i det limbiske system og prefrontal cortex er til en viss grad endelig.

Problemstillingen er relevant. Måten du stiller spørsmålet på og forsøker å komme med innspill derimot, er på jordet.
Sist endret av Lootfisk; 31. mai 2011 kl. 23:13.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Lootfisk: Hva med tester basert på EEG? Psykopater har unormale hjernebølger når de ser ord som f.eks. "blod". Jeg vet ikke om jeg ga klart nok inntrykk av det: men forslaget mitt avhenger av utvikling av bedre tester. Jeg vil tro at EEG- og fMRI-tester vil være vanskelig eller umulig å lure.

Jeg har forresten aldri sagt noe om tvangssterilisering. Jeg har ikke sagt noe om å eliminere psykopater. Jeg synes det virker som om du drar forslaget mitt ut av proporsjoner. Om et par generasjoner vil vi kanskje ha såpass effektive behandlingsformer (det skjer mye innen nevrovitenskap om dagen) at det ikke vil være et problem lenger uansett.

Det er fortsatt ikke en eneste person som har klart å svare en av de sentrale tingene jeg ville diskutere: gitt en pålitelig test for psykopati, skal psykopater bli nektet maktposisjoner? Det er ikke snakk om lobotomi, fengsel, tvangssterilisering, konsentrasjonsleire, eller liknende. Hvis man kan bevise uten en tvil at en person mangler medmenneskelighet, skal vi virkelig la denne personen bestemme over liv og død, over aspekter av samfunnet som kan ramme tusenvis av mennesker (enten når det gjelder helse eller økonomi)?
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Skal vi virkelig la denne personen bestemme over liv og død, over aspekter av samfunnet som kan ramme tusenvis av mennesker (enten når det gjelder helse eller økonomi)?
Vis hele sitatet...
Ja, vi skal det, sålenge de gjør en god jobb. Hvis vi hadde nektet psykopater slike stillinger tror jeg nesten det kunne blitt verre; de værste psykopatene(eller andre forsåvidt) kunne fått en dom på en motstander, ved for eksempel å betale en psykolog for å si at han er psykopat. Det ønsker ihvertfall ikke jeg skal skje.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
.. kunne fått en dom på en motstander, ved for eksempel å betale en psykolog for å si at han er psykopat. Det ønsker ihvertfall ikke jeg skal skje.
Vis hele sitatet...
Du gjør en rekke antagelser om hvordan et slikt system ville funke i praksis. Det trenger da ikke være slik at det skal gå ann for en psykolog bare å si at en person er en psykopat, og at den personen dermed er nødt til å ta en test.

Et slikt system kunne for eksempel ekslusivt fungere via skolesystemet. At man tester problematisk ungdom, at man gir dem oppfølging og behandling, og at de så for eksempel kan innta slike posisjoner kun så lenge de er kontinuerlig del av et terapiprogram. Dette vil ikke ta psykopater som allerede er i slike posisjoner, men jeg har heller ikke sagt at dette er målet.

Jeg ser et problem med dette forslaget, barn av rike psykopater (som har større sannsynlighet for å være det selv) vil ofte gå på privatskole, hvor lærerne kanskje ikke ønsker å provosere disse foreldrene ved å teste barna. Men kanskje det finnes en vei rundt det og.

Forresten, hva er "å gjøre en bra jobb"? I dagens verden gjør en bedriftsleder en bra jobb når han maksimerer vekst, inntekt og evt. aksjeutbytte. Lover og regler blir sett på som ting som kan omgåes og lures, og hva som er best for de ansatte, for kundene og for samfunnet som helhet er ikke en del av bildet en gang (kanskje indirekte). Ja, dette er en generalisering, og det er mange dette ikke gjelder for. Men jeg vil fortsatt påstå at det er et slags ideal.
Skyfex, kan du ikke linke til noen av disse artiklene som beskriver suksessen med å bruke relativt objektive tester som EEG og bildediagnostikk i diagnostikken av psykopater. Dersom du ikke finner en link kan du gi oss tidsskrift, årgang og utgave.

Jeg har nemlig liten tro på at en slik test i den overskuelige fremtid vil være særlig anvendelig til slike naive tiltak som du foreslår.

Du snakket om at du hadde lært litt om det aktuelle fagområdet tidligere, og du er da sikkert kjent med begrepene sensitivitet og spesifistitet når det kommer til diagnostiske tester.

Sensitivitet: Andelen syke som blir oppdaget av testen.
Spesifisitet: Andelen friske testen fanger opp som friske.

En slik test som EEG ol. kan sannsynligvis ha rimelig høy sensitivitet, det vil si at den fanger opp de fleste psykopatene (sosiopatene) som gjennomgår testen.

Dessverre vil nok en slik test ha en rimelig lav spesifisitet. Det vil si at flere personer som egentlig er friske vil ha funn på EEG etc. som tyder på at de er psykopater.

Selv om man finner en veldig god test vil det nesten aldri være en 100% spesifisitet. Implikasjonene av da å bruke en slik test for å bestemme mennesker framtid, uten at de har gjort noe særdeles galt enda, vil være enorme, og for de fleste tror jeg, moralsk uakseptable.

Du skjønner nok ikke helt hvor vanskelig dette med psykiatriske diagnoser er, Skyfex.
▼ ... over en uke senere ... ▼
De bør vel helberedes..
Klassiskt eksempel på psykopat: kristin brataas på youtube<3
Kan man vite om man er psykopat?
Sitat av trogodr Vis innlegg
De bør vel helberedes..
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at det ikke er mulig og at de aldri kommer til å innrømme at de er psykopater eller gå til terapi frivillig.
Tredje verdenskrig, nff vs psychoes
http://img163.imageshack.us/img163/751/da34f7581d497a56a5e2bb2.gif
Sitat av Hautainn Vis innlegg
Absurd forslag du kommer med TS. Feilraten for å sette diagnose må være blant de høyeste innen psykiatrien, ergo kan et slikt tiltak ødelegge mange menneskers liv. Dessuten kan psykopater utøve makt uten å sitte i maktposisjoner.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Slike diagnoser sees på som sykdommer enkelte mennesker har, men i realiteten så er det meste innen psykiatrien (med mindre det er snakk om hjerneskader som schizofreni etc.) kun en bestemt kjemisk kombinasjon og da en reaksjon i hjernen på omgivelsene og livssituasjon. Hvis man bevisst, hardt prøver å gjøre det til en vane å endre tankegang så vil vel de kjemiske forbindelsene endre seg i liten grad, men dette blir å behandle symptomer uten å fjerne årsak.

Slik det er i dag så er jeg sikker på at minst 60-70% av Norges befolkning kan betegnes som "psykopater" eller "sosiopater", i alle forskjellige grader.

Jeg synes det er intressant og se på symptomene på sosiopati og narssisisme, for da får man nesten en komplett beskrivelse på nordmenn og Norge generelt. Hvordan det er i andre land, vet jeg ikke.

Sjekk ut kjennetegnene på sosiopati: http://no.wikipedia.org/wiki/Sosiopati, så sjekker du ut kjennetegnene på patologisk narssisisme: http://no.wikipedia.org/wiki/Narsiss...tsforstyrrelse

..Skremmende likt nordmenn generelt.

Det er en "test deg selv" på begge linkene.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 16. juni 2011 kl. 03:40.
Det virker som om en del hopper på bølgen i å være mot hele tanken, når grunnspørsmålet er ganske enkelt.

Gitt en 100% fungerende metode for å oppdage personlighetsforstyrrelser i fremtiden, og tenk at denne går over tid og er til lite bryderi for den enkelte, burde samfunnet behandle en bevist "syk" person annerledes? Dette sett i forhold til at vi allerede har oppfølging for mer synlige lidelser.

Eventuelt hvis vi snur på det. Burde for eksempel personer i lederstillinger for firmaer med omsetning større enn X, samt statsansatte politikere, ta tester for mental stabilitet - gitt at en slik test var omtrent 100% nøyaktig?
Sist endret av Dyret; 16. juni 2011 kl. 05:33.
Nei


eller jo i ett fantasiunivers hvor en slik test garantert kan si at personen er psykopat stiller jeg meg positiv, dette tror jeg dog aldri vill skje. For som andre sier så er dette en uhyre vanskelig diagnose og stille.
Interessant ide, men den har vært forsøkt gjennomført før. Dog med en tvist, da psykopater/sosiopater på mange felter passet veldig godt inn i Nazi-Tyskland. Derimot var den en mengde andre diagnoser og skavanker som gav enveisbillett til konsentrasjonsleirene.

Og skal vi være ærlige med oss selv ville det vel vært mye enklere å starte opprenskningen i samfunnet med de som er lettere å identifisere enn psykopatene. Vanekriminelle, voldtektsforbrytere og drapsmenn er først på lista, men for å gjøre det enkelt innfører vi Black Debatts forslag: Dødsstraff uansett forbrytelse. Sparer oss milliarder, og vi kan gjøre om fengslene til gamlehjem. Når alle de kriminelle er borte kan vi gå over til de som bare koster samfunnet penger; kronisk syke, utviklingshemmede, rusmisbrukere og uføre. Sleng forresten med pensjonistene også, så kan vi heller gjøre om fengslene til kontorbygg. Bruk "den endelige løsningen" på denne gruppen også, så står vi igjen med et samfunn bestående av arbeidsføre og motiverte mennesker.

Deretter er det vel på tide å heve listen; folk som ikke kan noe nyttig - kunsthistorikere, filosofer og telefonselger blant dem - går også i gasskammeret. Folk som snakker høyt i mobil på trikken, hører på Sputnik eller bygger inn campingvogna si må også være med. Nevnte jeg forresten religiøse og kommunister?

I det samfunnet som da står igjen bør det være greit å identifisere psykopatene, de er alle ansatt i departementet for folkerengjøring.