Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1896
Hei!

Hva er noen eldre eller annerledes måter å felle trær på?

Noen som vet om det er noen metode å bruke tau og klatring, med sag, for å felle større trær?
Sist endret av tadada; 11. juli 2020 kl. 01:27.
?
Sag er det gamle måten åå felle trær på bortsett fra øks

Men tenker du på og klatre opp og sage ned del for del?
Piggsko og tau rundt treet med sager en måte som ble brukt før HMS alderen så nå er det vel vanlig med sele med sikkerhetstau. Dog motorisert sag vil jeg tro. Hvis ikke treet kan felles forsvarlig klatrer man opp (hvis en har fallsikringskurs) og fjerner toppen og etterhvert de største grenene. Tau brukes også til å hjelpe treet i en retning om det er fare for materiell ødeleggelse
Sitat av tadada Vis innlegg
Hei!

Hva er noen eldre eller annerledes måter å felle trær på?

Noen som vet om det er noen metode å bruke tau og klatring, med sag, for å felle større trær?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker tau med et lodd på.
Loddet skal være tungt nok til å slenge opp i treet rundt en grein eller på det punktet et tre deler seg og dra med seg tauet et godt stykke ned igjen - og samtidig lett nok til at man kan kaste det høyt nok opp for å enklere kunne kontrollere treet.
Loddet pleier ikke å falle helt ned så man må lirke litt med tauet for at det skal gli ned.
Deretter binder man en snare/løkke som man spenner opp slik at man kan begynne å dra treet i ønsket retning når sagsnittet har begynt å svekke treet vesentlig nok til at det der noe poeng i å begynne å dra.

Andre enden av tauet fester man som en forankring som kan spennes opp sånn at man kan løsne et sagblad hvis man er uheldig og kiler sagen.
Sist endret av Knask; 11. juli 2020 kl. 02:15. Grunn: leif
Trådstarter
Sitat av tearz83 Vis innlegg
?
Sag er det gamle måten åå felle trær på bortsett fra øks

Men tenker du på og klatre opp og sage ned del for del?
Vis hele sitatet...
Jepp, del for del, også bruke tau til å binde grener/stammer med.

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg bruker tau med et lodd på.
Loddet skal være tungt nok til å slenge opp i treet rundt en grein eller på det punktet et tre deler seg og dra med seg tauet et godt stykke ned igjen - og samtidig lett nok til at man kan kaste det høyt nok opp for å enklere kan kontrollere treet.
Loddet pleier ikke å falle helt ned så man må lirke litt med tauet for at det skal gli ned.
Deretter binder man en snare/løkke som man spenner opp slik at man kan begynne å dra treet i ønsket retning når sagsnittet har begynt å svekke treet vesentlig nok til at det der noe poeng i å begynne å dra.

Andre enden av tauet fester man som en forankring som kan spennes opp sånn at man kan løsne et sagblad hvis man er uheldig og kiler sagen.
Vis hele sitatet...
Har du film/bilde av dette?
Sist endret av tadada; 11. juli 2020 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tadada Vis innlegg



Har du film/bilde av dette?
Vis hele sitatet...

Nei, men bare tenk deg hvordan du ville ha brukt et tau til trefelling uten å måtte klatre.
Loddet er bare for å slippe den biten.

Og tauet skal normalt sett ikke brukes til trefelling med mindre det er helt nødvendig heller.
Selve fellingen og hvilken vei det skal velte pleier man å styre med saga og korrekt felleskår.
Hvis du ikke har hatt kurs eller noe annet innen trefelling, så anbefaler jeg å ikke gjøre det. Det å felle trær er egentlig ganske farlig. Hvor farlig spør du? Såpass at det var vel nummer 1 på dødsstatistikken over yrkesrelatert død for noen tiår siden. Der traktorskader , husdyrskader og skader innen fiskerinæringen kom diltende etter. Det er ikke bare fordi det er mindre arbeid, at nesten alt skogsdrift skjer nå med hugstmaskiner. Men det er mere sikkerheten. Det koster faktisk veldig mye, å leie en slik maskin for hugst. Så den jobben bør gjøres av en/ei, som vet hva han/hun gjør.

Bare som et eksempel. Den ene læreren, jeg hadde i skogbruk, fikk felt en gran over seg på en tidligere arbeidsplass. Grana var ikke mange metrene lang, men nok til å mose milten på figuren. Det bar rett på sykehus, og operere ut milten. Det er egentlig voldsomme krefter det er snakk om.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hvis ikke treet kan felles forsvarlig klatrer man opp (hvis en har fallsikringskurs) og fjerner toppen og etterhvert de største grenene.
Vis hele sitatet...
Seksjonsefelling:
1. Greiner på vei opp.
2. Toppen.
3. Kubbes nedover.

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg bruker tau med et lodd på.
Loddet skal være tungt nok til å slenge opp i treet rundt en grein eller på det punktet et tre deler seg og dra med seg tauet et godt stykke ned igjen - og samtidig lett nok til at man kan kaste det høyt nok opp for å enklere kunne kontrollere treet.
Loddet pleier ikke å falle helt ned så man må lirke litt med tauet for at det skal gli ned.
Deretter binder man en snare/løkke som man spenner opp slik at man kan begynne å dra treet i ønsket retning når sagsnittet har begynt å svekke treet vesentlig nok til at det der noe poeng i å begynne å dra.

Andre enden av tauet fester man som en forankring som kan spennes opp sånn at man kan løsne et sagblad hvis man er uheldig og kiler sagen.
Vis hele sitatet...
Du får mye bedre presisjon og høyde med å gjøre det samme men først med en kasteline med lodd på. Du bruker deretter denne til å dra opp et skikkelig riggetau.

Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er ikke bare fordi det er mindre arbeid, at nesten alt skogsdrift skjer nå med hugstmaskiner. Men det er mere sikkerheten. Det koster faktisk veldig mye, å leie en slik maskin for hugst. Så den jobben bør gjøres av en/ei, som vet hva han/hun gjør.
Vis hele sitatet...
Money talks, bullshit Walks. Dette handler kun utelukkende om økonomi. Ren skogsdrift der det er geografisk og topologisk mulig skjer med maskiner. Alt annet skjer fortsatt manuelt, f.eks linjerydding og tometrydding, felling av vanskelige trær i boligområder osv.
Sist endret av Dough; 12. juli 2020 kl. 09:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
https://youtu.be/lRnFXVVBL3s

Jeg driver med dette på hobbybasis. Har et halvt tiårs erfaring som klatrer, og har tatt seksjonsfelling-kurs.

Det er mye penger i det, men det er viktig å ha respekt for farene assosiert med yrket. Utstyret er også temmelig dyrt hvis man skal ha HMS i tankene.
Sitat av Dough Vis innlegg
Money talks, bullshit Walks. Dette handler kun utelukkende om økonomi. Ren skogsdrift der det er geografisk og topologisk mulig skjer med maskiner. Alt annet skjer fortsatt manuelt, f.eks linjerydding og tometrydding, felling av vanskelige trær i boligområder osv.
Vis hele sitatet...
Dette resonnementer holder ikke vann. La oss ilegge alle trær som skal felles et gjennomsnittlig faremoment. Det er opplagt en forenklet beskrivelse av virkeligheten siden hvert tre er ulikt og omgivelsene varierer, men helt fjernt er det ikke. Da ser vi at den totale risikoen en skogsarbeider utsettes for når han går med saga i skauen og feller femti trær er større enn det en arborist møter på når han legger ned en gammel bjørk i et villastrøk. Man må selvsagt alltid ta en avveiing mellom risiko, gevinst, kostnad og nytte. Er det bryet verdt å rigge seg til med skogsmaskin for å ta ett enkelt tre? Neppe. Litt som verneutstyr forøvrig; dersom jobben er tilstrekkelig enkel og kort, så hender det man jukser litt og tar noen snarveier man ikke gjør hvis det er mer omfattende. Jeg har ikke oversikt over leia på en skogsmaskin med fører, men er det urimelig å anta at du for samme prisen kan hyre inn en durabelig mengde ufaglærte polakker? Jeg tror ikke det. Dersom det ikke hadde noe å si om de felte seg ihjel, så kunne du nok fått lagt ned ganske store mengder skau på tilsvarende økonomisk og tidsmessig budsjett... Det påstås at maskinbruken har mer med HMS å gjøre enn økonomi og effektivitet, og det fremstår egentlig ikke spesielt urimelig.
Men da får dere bare anta at det er sikkerhet.
Jeg sier bare det må være skogsdrift av ett visst omfang skal det være økonomisk forsvarlig å dra inn skogsmaskiner. Og som kjent er det stort sett økonomi som styrer verden.
Du vil f.eks aldri se en skogsmaskin rydde noe så smått som boligtomter f.eks. Det er skikkelig dårlig butikk, rett og slett.
Altså det er et lite dagsverk bare å frakte en skogsmaskin ut på lastebil. Da sier det seg selv at det ikke lønner seg for å ha den gående en kvart dag på lokasjonen. Manuelle skogsarbeidere om de er norske eller polske kan ikke måle seg i effektivitet men en skogsmaskin koster også mange millioner i innkjøp for ikke å snakke om drift og vedlikehold.
Sitat av Ingley Vis innlegg
https://youtu.be/lRnFXVVBL3s

Jeg driver med dette på hobbybasis. Har et halvt tiårs erfaring som klatrer, og har tatt seksjonsfelling-kurs.

Det er mye penger i det, men det er viktig å ha respekt for farene assosiert med yrket. Utstyret er også temmelig dyrt hvis man skal ha HMS i tankene.
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men hvor mye må en ut med? Tenker da på kurs og utstyr? Har rensket ei 15 meters gran i boligfelt, men felte den ikke pga mange utstyr og erfaring. Likte å henge der oppe med saga
Sitat av Dough Vis innlegg
Men da får dere bare anta at det er sikkerhet.
Jeg sier bare det må være skogsdrift av ett visst omfang skal det være økonomisk forsvarlig å dra inn skogsmaskiner. Og som kjent er det stort sett økonomi som styrer verden.
Du vil f.eks aldri se en skogsmaskin rydde noe så smått som boligtomter f.eks. Det er skikkelig dårlig butikk, rett og slett.
Altså det er et lite dagsverk bare å frakte en skogsmaskin ut på lastebil. Da sier det seg selv at det ikke lønner seg for å ha den gående en kvart dag på lokasjonen. Manuelle skogsarbeidere om de er norske eller polske kan ikke måle seg i effektivitet men en skogsmaskin koster også mange millioner i innkjøp for ikke å snakke om drift og vedlikehold.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest hva jeg skrev, så hadde du sett at jeg tok høyde for akkurat dette. Men som vanlig registrerer du bare at noen er uenige med deg og begynner å kverulere på ren ryggmargsrefleks. Det er ganske lite givende, spesielt når du alltid går så hardt ut fra første innlegg.
La meg hamre det litt klarere inn: Dette med skala og penger gjelder også HMS. Risiko, gevinst, kostnad. Du hyrer ikke inn en bataljon kjemikaliedykkere med flammesikre drakter og ekstern luftforsyning for å tørke opp en halvliter bensin som har blitt sølt på gulvet. Du stumper siggen godt unna og tørker det opp med ei fille. Hvis du derimot har et utslipp på tredve kubikkmeter, så blir plutselig slike virkemidler litt mer relevante. Skal du felle tusen trær, så blir risikomomentet såpass stort at du ikke lenger er villig til å ta det som er en rimelig risiko for ett tre. Det er fremdeles ingen som har sagt at det bare har med HMS å gjøre.
Hvem som går hardt ut i sine første innlegg sa du? Begynner å mene noe om sikkerhet og HMS i den siste store cowboyrbransjen av alle cowboybransjer. LOL. Angriper meg som kverulant fordi jeg svarer på noe jeg har mer enn nok greie på til at jeg vet at her er det lite sikkerhetsvurdering. Det er så lite penger i tømmer at det ikke lenger finnes et menneske med vettet i behold som driver med tømmer av humanitære ideelle sikkerhetsvurderinger.

Sjekk gruppa skogsdrift gammel og ny på Facebook. Sjekk IQ-nivået der så skjønner du hva jeg mener. Eneste kravet til å felle trær er å ha telefon.

Det er langt mellom de som klarer å skrive navnet sitt for å si det slik...

Sitat av Ingley Vis innlegg
https://youtu.be/lRnFXVVBL3s

Jeg driver med dette på hobbybasis. Har et halvt tiårs erfaring som klatrer, og har tatt seksjonsfelling-kurs.

Det er mye penger i det, men det er viktig å ha respekt for farene assosiert med yrket. Utstyret er også temmelig dyrt hvis man skal ha HMS i tankene.
Vis hele sitatet...
Jeg har levd av dette noen sesonger, det er IKKE mye penger i trefelling det er helt sikkert. Det er beinhard konkurranse i en cowboybransje hvor det eneste kravet som stilles er å ha telefon og motorsag. Derfor er det attraktivt. ALLE som vil ha noe og holde på med og har motorsag kan felle trær. Nei du må ikke fallsikringskurs og du trenger ikke kunne skrive navnet ditt engang. Det eksisterer ikke noe sertifisering eller andre formelle krav for å felle trær. Det er noen regler i forbindelse med kraft/telefonlinjer og jernbane, og slikt bortsett fra det er det fritt frem. Du kan utdanne deg som arborist men de fleste trefellere er ikke arborister. Det er arborist du ringer når du skal beskjære lønnalleên, ikke felle trær billig. Gå en tur i boligstrøk i f.eks Bærum så har du fort sett 10 plakater fra forskjellige aktører som driver med trefelling 8 av de 10 er cowboyer.
Sist endret av Dough; 12. juli 2020 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.