Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1760
RC's blir stadig mer og mer populært enn vanlig "merkedop"

Kommer RC's til å ta over markedet av "merkedop"? tenker ikke ta over markedet på alt, Jeg har erfart selv at RC's kan være bedre enn mye av "merkedopet" å en del jeg kjenner er enig.

Og mange RC's er en god del billigere enn orginaldopen + at kvaliteten er bedre. Så hvorfor ikke tenker jeg.

Men så er det jo noen av orginalvarene som RC's aldri kan erstatte effekten av uansett. Mener ihvertfall jeg.

I miljøet der jeg bor har stadig fler bytta helt over til RC's det blir stadig mer og mer populært blant ungdommen også.

hva mener du om at RC's stadig blir mer og mer populært?

Kommer det til å ta over for "merkene"?

Hvilke konsekvenser ville det blitt om RC's tok over?

Hva foretrekker du selv RC's eller orginalene?

Hvilken effekt ville det hatt på di yngre brukerne som tror det er helt ufarlig sånn som desverre veldig mange unge tror?

Kom med innspill si din mening. spør spørsmål Diskusjonstime

Kanskje litt rotete men kjeder meg å tenkte det ville bli en del diskusjon rundt dette tema. var ikke helt sikker på om denne skulle her eller i RC forumet men tok sjansen på denne.
Hva mener du med "merkedop"?
ja og hva mener du med RC?
Merkedop: Kokain, Amfetamin, Meta-amfetamin, Extacy

RC: Research Chemicals eks: 2C-B osv

Correct me if I'm wrong!
Den dagen research chemicals får kartlagt skadevirkningene på samme måte som dagens mest kjente rusmidler vil de også få mainstream-navn og bli "merkedop".
Å kalle de eldre, mer tradisjonelle stoffene for "merkedop" var nytt for meg

Hvis vi ser på historien har det jevnlig kommet nye rusmidler på markedet, og det har aldri tidligere ført til at de "gamle" stoffene har blitt skøvet ut av merkedet eller mistet popularitet. Hvis vi ser på hvilke stoffer som er mest brukt, er dette alkohol og tobakk og cannabis, som også er noen av de aller eldste stoffene vi har (de har blitt brukt i tusenvis av år).

Hvis vi ser på de stoffene du kaller merkedop (jeg antar at det hovedsakelig dreier seg om MDMA og andre amfetaminer), har det kommet mange liknende stoffer i de senere år, uten at de "gode gamle" har forsvunnet. F. eks. methylone har ikke konkurrert ut MDMA.

Man kan også se på psykedelika. LSD og sopp er fortsatt bland de aller mest brukte, selv om de er blandt de eldste (LSD er selvfølgelig ikke like gammelt som sopp). Det har kommet mange stoffer som gir liknende psykedeliske effekter, uten at de tradisjonelle psykedeliske stoffene har blitt glemt. F. eks. har hverken 2C-B eller andre psykedeliske fenetylaminer danket ut sopp og syre.

Konklusjonen må være at det vil fortsette å komme nye stoffer på arkedet, men brukerene vil bruke disse i tillegg, ikke istedenfor, de tradisjonelle stoffene.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Konklusjonen må være at det vil fortsette å komme nye stoffer på arkedet, men brukerene vil bruke disse i tillegg, ikke istedenfor, de tradisjonelle stoffene.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke grunnen til det er at folk er utrygge på nye rusmidler? Grunnen til at jeg foretrekker de gode gamle stoffene fremfor de gode nye, er at det er lettere å finne fakta om de eldste. Og det gjør at vi får en nøytral sirkel - folk bruker de gamle stoffene fordi de er lettest å finne fakta om, flere folk finner fakta om de gamle stoffene fordi de bruker dem, flere folk bruker de gamle stoffene...

Jeg tror ikke denne trenden vil snu med det første, iallefall ikke før noen av stoffene blir legalisert. Hvis jeg overbevises om at offentlig informasjon er troverdig kan jeg begynne å høre på det, men inntil da stoler jeg mer på erowid og nFF.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Tror du ikke grunnen til det er at folk er utrygge på nye rusmidler? Grunnen til at jeg foretrekker de gode gamle stoffene fremfor de gode nye, er at det er lettere å finne fakta om de eldste.
Vis hele sitatet...
For enkelte, meg selv inkludert, stemmer nok dette, men for det store flertall, tror jeg ikke dette er en veldig viktig faktor. Dette er imidlertid bare spekulasjoner fra min side, men de er tross alt basert på historien, ikke fabrikert av fri fantasi
Noe av greia er at for folk som er ferske og interesserte i psykedelika, og som blir interessert i det igjennom f. eks. dette forumet, og annen informasjon på nettet, ikke i utgangspunktet har et godt nettverk for å få tak i f. eks. LSD, MDMA og liknende. Når da nettbutikker selger 2C-stoffer, og andre psykedeliske fenetylaminer og tryptaminer som 4-Aco-DMT (som i likhet med psilocybin metaboliseres til psilocin) så har man en mye lettere tilgjenglig kilde som "i følge markedsføringen" på nett lover noenlunde samme opplevelse som de mer tradisjonelle stoffene. Uten at man må plukke en eneste sopp. Alt levert i en konvolutt i postkassa.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Spørs hvor lenge det varer, vi er midt i en periode der det offentlige ikke vet mye om disse stoffene, det er bare spørsmål om tid før ting blir spesifikt oppført i narkotikalisten e.l.
Dette er både positivt og negativt: De fleste RC butikkene tok VISA som betaling, noe som nesten fungerte som en slags aldersgrense, jeg har enda godt for å se unge uvitende få hendene sine på de kraftigere RC'ene. Dog er det ett unntak: dragonfly episoden, der en feilvurdering førte til et dødsfall.
Enkelte ungdommer velger også RC's pga. lovligheten rundt det. Jeg har hørt flere steder "Jammen det er jo lovlig? Kan da ikke være fali' da?"
Det du beskriver der, VinumSabbathi, har jeg også erfart mye. En ganske tåpelig holdning som gjelder de fleste rusmidler. "Alkohol er lovlig, derfor kan jeg drikke til jeg stuper uten at jeg tar skade av det", er noe jeg tidvis hører av de på skolen min.

btw, så defosforyleres psilocybin til psilocin, ikke metaboliseres.
Joda, mange RC'er er poplære i enkelte miljøer, men jeg kan vanskelig se for meg at stoffer som MDMA, amfetaminer, syre og cannabis vil forsvinne totalt fra markedet, til fordel for methylone, methcathinone, 2C-T7 og JWH-018.

Da syre kom på markedet var jo det også en RC, men det er fortsatt mange som bruker meskalin, sopp og DMT, hallusinogener som var i bruk før LSD kom på markedet.
2c-b og mephedrone er de stoffene som i min erfaring lettest kan konkurere med mere etablerte rusmidler, og da de er billigere i produksjon ser man jo allerede en stor økning i bruken av det. Da tenker jeg spesielt på alle ecstasypillene med 2c-b i.
Men de kommer nok aldri til å ta over markedet, de vil vel heller bare bli en del av markedet sammen med de allerede etablerte rusmidlene.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det du beskriver der, VinumSabbathi, har jeg også erfart mye. En ganske tåpelig holdning som gjelder de fleste rusmidler. "Alkohol er lovlig, derfor kan jeg drikke til jeg stuper uten at jeg tar skade av det", er noe jeg tidvis hører av de på skolen min.

btw, så defosforyleres psilocybin til psilocin, ikke metaboliseres.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Vet ikke hvordan det er i det strake land ellers, men her i Trondheim er det absolutt tilfelle. Du er vel herifra du og?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det virkelig skumle med den forestillingen er at jeg har hørt det samme blitt sagt om løsemidler, noe som var inspirasjonen min til å skrive løsemiddeltråden for å prakke litt fakta inn i hodene på folk.

Nei, "det er lovlig og derfor ikke farlig" er ikke et lokalt fenomen VinumSabbathi, det virker nesten til å være et internasjonalt fenomen som er ganske skummelt.