Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4599
Dagbladet melder at sentrale sosialdemokrater vil gjøre salg av cannabis lovlig i København. De får også støtte av politiet i hovedstaden. Det brukes argumenter som at de vil den illegale omsetningen til livs, hindre salg til mindreårige og at de kriminaliserer en stor del av dansk ungdom med dagens lovgivning. Link.

Nå er jo dette slettes ikke noen umiddelbar realitet. Men jeg håper at Norske politikere kansje følger etter og iallefall tar en seriøs debatt om dette. Og hvis Danmark innfører dette med suksess kan egentlig Norske politikere overse det? Danmark er jo et land vi liker og sammenligne oss med.
at de i det hele tatt tør å ta det opp står det stor respekt av. et skritt i riktig retning, for en gangs skyld i denne absudre narkotikapolitikken
"Tenk det a. Jamaica her liksom" - Den Siste Revejakta

Hadde vært et fantastisk skritt i riktig retning, spør du meg.
Norge er nødt til å ta av dette. Om ikke gjøre det samme, hvertfall bli litt mer liberale i narkotikapolitikken.
Sist endret av Screwdriver; 25. september 2009 kl. 17:43.
Det var jaggu på tide!


Lurer på hvor lenge gutta på grønland, ved akerselva får beholde markedet i Oslo
De tar folk der hver eneste dag, men de blir bare flere og flere. En vakker dag MÅ de bare skjønne hva som er løsningen. Det bare MÅ skje! Loven vi har nå kan ikke opprettholdes i all evighet..

Oh, by the way..

California får også muligens "fri" cannabis fra november 2010

http://www.youtube.com/watch?v=yc7v5s_qbbY
Sist endret av Cyberblack; 25. september 2009 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er bare så riktig!
Håper det fortsetter i denne retningen.
Ikke dumt, ser ut som limen blandt ørene på folk endelig begynner å smelte.

Til dere som har kofferten klar, ikke glem å legge merke til følgende:
- Det kan ikke være sånn at København blir en magnet for dem som vil røyke hasj, sier Jensen.
Vis hele sitatet...
Ikke dum ide! Viser bare at flere og flere politikere våkner opp. Synes dog at DB overskriften er vel litt idiotisk. "Vil prøve med FRI hasj..." Hasjen kan da ikke bli mer fri enn den er idag? Med null aldergrense, kontroll osv.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hasjen kan da ikke bli mer fri enn den er idag? Med null aldergrense, kontroll osv.
Vis hele sitatet...
.. og som en ekstra bonus følger risikoen for at du ender på glattcelle for kvelden, mister omsorgsrett for barnet ditt eller må betale store pengesummer i bot med. Er det det du kaller fri?
fri som i "fri flyt". det flyter jo over med hasj i norge.
Fantastisk at politikere åpner øynene etterhvert!

Sitat av Cyberblack Vis innlegg
fri som i "fri flyt". det flyter jo over med hasj i norge.
Vis hele sitatet...
Må si det er ganske skremmende at det faktisk er mye enklere å få tak i hasj en alkohol. Sier seg selv at noe har slått feil i håndhevinga av loven.
En kort innføring for de som ikke forstår hva fri hasj betyr:

Fri hasj == lovlig salg av produkter som inneholder THC under statens kontroll.
Fri hasj betyr ikke at det er greit at 16år gamle gutter røyker seg skakke på skola.
Fri hasj betyr at man tillater at THC-holdige produkter blir lovlig å selge (og kanskje dyrke til eget forbruk), under svært kontrollerte former.
Det skal inn under staten, med de skatter, avgifter og reglene det medfølger.
De som ser for seg at man bare fjerner cannabis fra narkotikalista er idioter. THC må kontrolleres på lik linje med alkohol og hovedpoenget med å legaliserer er å få problemet over fra politiet til helsesektoren.

Man skaffer på den måten statlige arbeidsplasser på gartneriene (vi kan jo ikke selge ett produkt vi kjøper av organiserte kriminelle), man skaper inntekter til staten i form av avgifter, man sparer mye penger fordi man ikke lenger kriminaliserer ungdom og politiet slipper å bry seg om de harmløse hasjrøykerne.
Sitat av Mith Vis innlegg
..........
Vis hele sitatet...
Du har selvfølgelig helt rett her, dog så spørs det om den gjevne nordmann tenker som deg. Den gjevne Nordmann tenker sikkert fri hasj= la alle røyke 24/7, og derfor synes jeg ikke at det er bra for legaliseringsaken at DB feks kommer opp med slike overskrifter. Legaliser og reguler, høres bedre ut
Hmmm.. Lurer på hvordan det har blitt med coffeshops i Norge, jeg? Tenk deg at du bor på bygda og det har kommet coffeshops liksom! Når sladrekjerringene og rånerne ser at du går inn i en coffeshop, sprer det seg sikkert over bygda at du er junkie (om ikke sladrekjerringene og rånerne har begynt å hente på disse koselige coffeshopsa da) Tror liksom ikke den sosiale aksepten kommer selv om det blir legalisert, men det er vel et ganske minor problem. Bare en morsomt å tenke hvordan det kommer til å bli!
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Hmmm.. Lurer på hvordan det har blitt med coffeshops i Norge, jeg? Tenk deg at du bor på bygda og det har kommet coffeshops liksom! Når sladrekjerringene og rånerne ser at du går inn i en coffeshop, sprer det seg sikkert over bygda at du er junkie (om ikke sladrekjerringene og rånerne har begynt å hente på disse koselige coffeshopsa da) Tror liksom ikke den sosiale aksepten kommer selv om det blir legalisert, men det er vel et ganske minor problem. Bare en morsomt å tenke hvordan det kommer til å bli!
Vis hele sitatet...
Om det blir legalisert bør jo dette bli behandlet på lik linje med alkohol
Ser likevel at det kan ta litt tid for det blir akseptert som vanlige sosiale normer
Hva tror dere løsningen på utsalgssted blir da? Butikk/Kiosk? Private/offentlige Coffeshops? Vinmonopolet? Cannabismonopolet?
vil tro at det ihvertfall i starten blir strengt regulerte "pol" som man kan handle på. Kan hende man får "rasjoneringskort" eller lignende for at man ikke skal kjøpe masse og selge videre til feks. mindreårige.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av epledisco Vis innlegg
vil tro at det ihvertfall i starten blir strengt regulerte "pol" som man kan handle på. Kan hende man får "rasjoneringskort" eller lignende for at man ikke skal kjøpe masse og selge videre til feks. mindreårige.
Vis hele sitatet...

Hvis vi først gjør det lovlig ser jeg ingen grunn til dette. Det er ikke rasjonering på alkohol hvorfor skulle cannabis få det? Tror det ville blitt umulig dyrt og administrere at ingen overgikk "kvoten" sin.
Legaliseringen må jo starte et sted. Feks et steg nærmere legalisering er jo at i noen stater i usa er cannabis et legemiddel man kan få på resept.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av epledisco Vis innlegg
Legaliseringen må jo starte et sted. Feks et steg nærmere legalisering er jo at i noen stater i usa er cannabis et legemiddel man kan få på resept.
Vis hele sitatet...
Men da snakker du om et legemiddel. Hvis det legaliseres må det jo bli som et rusmiddel som vi snakker om her i tråden.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvis vi først gjør det lovlig ser jeg ingen grunn til dette. Det er ikke rasjonering på alkohol hvorfor skulle cannabis få det? Tror det ville blitt umulig dyrt og administrere at ingen overgikk "kvoten" sin.
Vis hele sitatet...
I min drømmeverden får alle et slags elektronisk rasjonskort (som et busskort med x antall turer forhåndsbetalt) som man må dra når man skal kjøpe cannabis. Kortet gir beskjed til selger om hvor mye personen får lov til å kjøpe (la oss si 5g om dagen) pluss at kortet har bilde for å unngå at folk låner bort kortene til hverandre.

I den samme drømmeverdenen er det slik for alkohol også, men i Norge tror jeg nok det vil føre til borgerkrig over natta.
I min drømmeverden er det ingen som kontrollerer hva man tar seg til i dete hele tatt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I min drømmeverden er det ingen som kontrollerer hva man tar seg til i dete hele tatt
Vis hele sitatet...

Enig med du. Vi beveger oss o feil rettning hva overvåkning angår uansett som om ikke det skal registreres elektronisk hva jeg ruser meg på også. Hva neste, hvor mange is jeg spiser i uken?
Sitat av murloc Vis innlegg
Enig med du. Vi beveger oss o feil rettning hva overvåkning angår uansett som om ikke det skal registreres elektronisk hva jeg ruser meg på også. Hva neste, hvor mange is jeg spiser i uken?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i dette, men jeg synes det blir for drøyt å sammenligne noe slikt med en is.

Men andre sammenligninger kan dras, med bedre resultat
Sist endret av tafsern; 8. oktober 2009 kl. 16:07.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
I min drømmeverden er det ingen som kontrollerer hva man tar seg til i dete hele tatt
Vis hele sitatet...
ja for all del, la oss starte anarki.

Joda, at Danmark begynner å leke med tanken er vel og bra, men jeg har lite tro på at Norge vil følge etter i nærmeste fremtid. Jeg har ihvertfall alltid sett for meg at Norge er et land som driter i hva andre land gjør og tenker. Norge gjør det de mener er best. Det har ingenting å si hva Danmark gjør for oss.

Hvor lang tid tok det for eksempel for Norge å lovliggjøre red bull, selv om så og si alle andre land i verden solgte det i dagligvarebutikker? Og til og med red bull måtte det til en liten diskusjon på stortinget for å få det lovliggjort.
Sist endret av Boo-Boo; 8. oktober 2009 kl. 16:28.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
ja for all del, la oss starte anarki.
Vis hele sitatet...
Yes please!
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg er helt enig i dette, men jeg synes det blir for drøyt å sammenligne noe slikt med en is.

Men andre sammenligninger kan dras, med bedre resultat
Vis hele sitatet...
På ingen måte. Man kan forhindre at folk som er sykelig opptat av søtsaker og annen mat ikke blir overvektige og blir en økonomisk byrde for samfunnet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Yes please!
Vis hele sitatet...
Er ikke for totalt anarki, da jeg ikke kan se for meg at et samfunn klarer og organisere seg i et anarki. Og i et vert samfunn vil det oppstå normer og sammhandlingsregler som igjenn blir til lover. En form for stat, eller øvre myndighet vil også alltid oppstå. Jeg bare frykter at etter et anarki vil det være et diktatur som oppstår.
Sitat av murloc Vis innlegg
Er ikke for totalt anarki.
Vis hele sitatet...
Men det er jeg
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Men det er jeg
Vis hele sitatet...
ingen tvil om at det er den perfekte """"styreformen"""" på arket ihvertfall

Men slik som verden er i dag, tror jeg jeg ville holdt meg unna anarkiet..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det går mot grønnere tider.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Totalt anarki hadde jo vært genialt! Vi trenger da ingen barnevakter som sier hva vi kan og ikke kan..
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av lex123 Vis innlegg
Totalt anarki hadde jo vært genialt! Vi trenger da ingen barnevakter som sier hva vi kan og ikke kan..
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet finnes det ingen samfunn i totalt anarki, uansett størrelse eller form. Et slikt samfunn vil alltid ende opp med en form for ledelse. En person de fleste stoler på, en som tar stillingen med makt eller en som overtar for noen andre. Folk generelt TRENGER barnevakter og regler for og klare og oppføre seg. Hvis 100 personer bor sammen uten regler, lover eller straff for noe kommer de sterke til og utnytte de svake, det er naturens gang.
Sitat av murloc Vis innlegg
Så vidt jeg vet finnes det ingen samfunn i totalt anarki, uansett størrelse eller form. Et slikt samfunn vil alltid ende opp med en form for ledelse. En person de fleste stoler på, en som tar stillingen med makt eller en som overtar for noen andre. Folk generelt TRENGER barnevakter og regler for og klare og oppføre seg. Hvis 100 personer bor sammen uten regler, lover eller straff for noe kommer de sterke til og utnytte de svake, det er naturens gang.
Vis hele sitatet...
Så la naturen gå sin gang. Ingen falske løfter, ingen løgner eller uoppnåelige utopier!
Pedofili eksisterer fremdeles i et anarki. Hvordan skal f.eks de pedofile behandles i et anarki?

lurt på dette en stund
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Pedofili eksisterer fremdeles i et anarki. Hvordan skal f.eks de pedofile behandles i et anarki?

lurt på dette en stund
Vis hele sitatet...
sosial utfrysning, drap, i could go on

er vel det som er hele poenget, folket ordner det slik dem vil
Sist endret av VivaLatrina; 25. oktober 2009 kl. 17:41.
survival of the nicest? xD
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
survival of the nicest? xD
Vis hele sitatet...
oppfører du deg fint, oppfører andre seg fint mot deg (forhåpentligvis)

jeg er også på sett og vis for anarki, men jeg kan ikke helt se for meg at det fungerer i praksis.

forresten, takk, du minte meg på at jeg skal se The Darwin Awards idag
Hvordan går det med fri hasj i københavn? Er det noen nyheter på denne fronten ? Jeg sikter til linker osv, enten danske eller norske... Det hadde vært et stort skritt i riktig retning for hele skandinavia i vår kamp om fri cannabis.
Jeg tror ikke at anarkisme vil være noe reelt alternativ til en revolusjonær praksis.
De glemmer for lett revolusjonen. Hvordan skal man klare å leve i et anarki?
Folket er bygget og laget, år for år i årtusner. Jeg tror vi mye er det mennesket vi er i dag, pga, vi har normer, regler og lover som bygger oss slik. I anarkismen skal alle klare å leve sammen, uten en stat. Jeg tror simpelten vi er altfor umodne og barbariske til å klare det. Vi er gjerrige, egoistiske og etterhvert kunne vi nok klart å drept over en lav sko, om avlingene våre gikk dårlig.

Hvordan har dere tenkt dere at tekonologien vil videreutvikle seg? Hvordan skal vi sammen klare å utnytte resurssene i landet vårt? Det er så mange store spørsmål, som enda står ubesvart ovenfor anarkismen, at vi ikke kan se på det som noe alternativ til staten vi har i dag.

Jeg tror det vil være mye bedre for oss alle som vi hadde hatt en mer liberal og sterk stat som tok seg av viktige og større spørsmål, på grunnlag av et mer direkte demokrati.
Jeg klarer desverre ikke se på anarkisme som noe alternativ i det heletatt. Det er bare en
vilflytende utopi som ikke har føtta plantet på denne jorden ihvertfall.
Sist endret av oom; 30. oktober 2009 kl. 10:50.
Sitat av epledisco Vis innlegg
Legaliseringen må jo starte et sted. Feks et steg nærmere legalisering er jo at i noen stater i usa er cannabis et legemiddel man kan få på resept.
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller si at det er et lite tilbakeskritt. Det blir da lovliggjort på basis av selve lege-middel argumentet, og vi mister fokuset på at voksne mennesker burde kunne bestemme over sin egen kropp! Det bygger under den idiotiske oppfattelsen at om det ikke er utskrevet fra en lege, så er det "misbruk".
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg tror ikke at anarkisme vil være noe reelt alternativ til en revolusjonær praksis.
Vis hele sitatet...
Hva betyr denne setningen?
Sitat av OoM Vis innlegg
Det er bare en vilflytende utopi som ikke har føtta plantet på denne jorden ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Anarkisme skiller seg fra politiske utopier på en vesentlig måte. Anarkisme, i motsetning til politiske utopier som kommunisme og sosialisme, lover ingen ting. Det finnes ikke noe anarkistparti som sier "Hvis dere velger oss, vil vi avskaffe fattigdom, trafikkulykker og voldekter, samt styrke eldreomsorg og bygge ut tognettet!"

Personlig er jeg anarkoliberalist med sosialdarvinistiske trekk (iflg. Silverkhan som elsker å gjøre politiske analyser av folk) nettopp pga. dette. Jeg har sansen for et system som ikke lover noe. Ingen løgner, ingen falske forventninger om at alle skal ha det godt og leve i harmoni.

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vil heller si at det er et lite tilbakeskritt. Det blir da lovliggjort på basis av selve lege-middel argumentet, og vi mister fokuset på at voksne mennesker burde kunne bestemme over sin egen kropp! Det bygger under den idiotiske oppfattelsen at om det ikke er utskrevet fra en lege, så er det "misbruk".
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt viktigere at medisin skal være lovlig å bruke som medisin, enn at det skal være lovlig å ruse seg på, er du ikke enig?

Dessuten, når man legaliserer medisinsk bruk, vil man lettere kunne forske på cannabisbrukere, og man vil finne ut at cannabis ikke på langt nær er så skadelig som myndighetene vil ha det til, og dette vil jo kunne bidra til en total legalisering.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Så la naturen gå sin gang. Ingen falske løfter, ingen løgner eller uoppnåelige utopier!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig, men siden Kottonmouth Kings allerede har sagt det så bra, slipper dere min=p

From the mountain tops, where the wind blows
To the green valleys down below.
Where the snow melts and the rivers flow
I just want to live my life.
Where the trees grow, and the air is clean.
Where nature's free do to her thing, everything is one if you know what i mean.
I just want to live my life.
Im proud to be a stoner, im proud to be a stoner, im proud to be a stoner.
Yes i am, for the rest of my days.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Totalt anarki hadde jo vært genialt! Vi trenger da ingen barnevakter som sier hva vi kan og ikke kan..
Vis hele sitatet...
Seff ikke, Knuser skalla di lett da for Pc'en din.
Geiten: Det er vel det som er litt av greia med Anarkisme. Du kommer nok ikke til å knuse noen hoder for å få tak i en PC. Siden du allerede ikke har gjort det, så kommer du heller ikke til å gjøre det. Det er ikke loven som sier at det er forbudt som har holdt deg fra å gjøre det, det er nok heller din egen samvittighet.
Og om man utfører uakseptable voldelige handlinger i ett anarkistisk samfunn, vil man nok bli utstøtt uansett.

Felix er virkelig inne på noe, når han sier at Anarkiske ikke lover noe, og det er på mange måter dette som gjør det så mye bedre enn andre ideologier. Se på de forholdene som vi lever under nå. Det er så store mangler, og så mye som er galt! Men det er fortsatt en masse lover og regler vi må styre oss selv etter, fordi ifølge de som lager lovene, så vil alt bli kaos om vi ikke følger dem. Men det er vel allerede kaos på mange måter, og de vil fortsatt styre våre liv i så stor grad. Det virker ganske meningsløst, gjør det ikke?
Folk som er barbarer nå, vil mest sannsynlig også være det under anarkismen, så derfor er det like greit å avskaffe dette tullete systemet, når det uansett fører til mere problemer enn det jeg tror ett anarkistisk organisert samfunn vil gjøre.
Sist endret av Saape; 30. oktober 2009 kl. 15:58.