Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7189
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor vil ikke problematikken med skitne bakmenn forsvinne? Og hvorfor vil markedet vokse som følge av at man innfører skatt på produktet? Dette må du utdype.
Vis hele sitatet...

Fordi om Norge som stat innfører salg av pot/ hasj vil de måtte konkurere i et marked med store prissvingninger. Mørke bakmenn kan redusere prisen uten stortingsvedtak... konkuransen åpnes eller mer riktig vedlikeholdes. Det eneste er at man kan velge dyr hasj/pot fra regjeringen eller rimligere varianter fra ukjent opphav. Hvis man åpner for statskontrollert salg, frykter jeg at egen dyrking forblir forbudt nettop som et forsøk på å minske konkuranse.
Jeg ser på meg selv som en moderat hasjrøyker. Jeg røyker et par ganger i uken, hver uke. Jeg går på VGS og tar det studiespesialiserende tilbudet. Har fag som realfagsmatte og fysikk som mange av minne venner ser på som vanskelig. Jeg har kjæreste og trener også flere ganger i uken.

Nesten ingen av mine klassekamerater vet at jeg røyker, fordi jeg ikke sier det til noen. Nettop fordi at man vil fortsette livet som det er nå. De fleste har en hel haug med fordommer som man helst vil slippe unna. Det er synd det skal være slik, for det er jo mange som klarer seg selvom de ruser seg.
Det er liksom en klar forskjell på å bruke rus og å misbruke rus, tenker jeg..

Selv mener jeg at de største rusmisbrukerne er de som ikke klarer å styre drikkeinntaket!
hadde du dyrket egen pot hvis det var lovlig?
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Ved å legalisere cannabis (pot/hasj) for salg opprettholder man markedet, og det vil fortsatt være profitt for storselgere. Jeg ønsker at det fortsatt skal være straffbart å selge marijuana i form av hasj, men lovlig å besitte frø og dyrke til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Ser du virkelig ikke hvor håpløst vanskelig det vil være å håndheve en slik lovgivning?
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Slik jeg ser det burde marijuana problematikken være et mer botanisk spørsmål enn juridisk samfunnsrelatert tema.
Vis hele sitatet...
Cannabis-problematikken er definitivt et samfunnsrelatert og juridisk spørsmål, uansett hvordan du snur og vender på det.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Ikke det at jeg er imot avkriminalisering,

men det du da med andre ord mener er at for vert nytt produkt som slippes på markedet
vil sysselsetningen og økonomien gå opp.

På bekostning av hva, mener du at cannabis er direkte helse fremmende?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener definitivt ikke at cannabis er helsefremmende. I enkelte tilfeller kan cannabis være egnet som legemiddel, men å si at det er helsefremmende på generell basis er tull, og ikke en påstand jeg forfekter. Imidlertid ser jeg ikke helt poenget ditt. Det er jo ikke slik at cannabis ikke brukes i dag? Vi vil ikke se andre direkte skadevirkninger av stoffet om det legaliseres, enn de vi ser i dag.


Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Fordi om Norge som stat innfører salg av pot/ hasj vil de måtte konkurere i et marked med store prissvingninger. Mørke bakmenn kan redusere prisen uten stortingsvedtak... konkuransen åpnes eller mer riktig vedlikeholdes.
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig ingen restriksjoner som regulerer det svarte narkotikamarkedet i dag? Bakmenn kan presse priser både opp og ned, så mye de lyster. Allikevel har prisen holdt seg relativt stabil siden stoffet kom til landet. Jeg ser ikke hvorfor legalisering skulle føre til svingninger i markedet?
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Det eneste er at man kan velge dyr hasj/pot fra regjeringen eller rimligere varianter fra ukjent opphav.
Vis hele sitatet...
Hvorfor går du ut fra at statlig cannabis vil være dyrere? Om produksjon, besittelse og salg var lovlig hadde man kuttet kostbare og risikable ledd (illegal produksjon, smugling, illegalt salg), og slik kuttet den totale kostnaden av produksjon og transport. Produktet ville antakelig kunne selges billigere eller til samme pris som i dag.

Et annet viktig poeng er at å opprettholde forbudet heller ikke ødelegger det illegale markedet. Selv om dyrking til eget bruk blir tillatt, som muligens vil minske markedet noe, vil det ikke utslettes totalt.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Hvis man åpner for statskontrollert salg, frykter jeg at egen dyrking forblir forbudt nettop som et forsøk på å minske konkuranse.
Vis hele sitatet...
Se på sammenlikningene mine tidligere! Vin selges på polet, strengt kontrollert og avgiftsbelagt som få andre produkter. Er det forbudt å sette egen vin?
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
hadde du dyrket egen pot hvis det var lovlig?
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig.
Ja, men se det slik da:

Gitt at alt mennesket behøvde var vann og brød, da ville det vært naturlig med et vann/brød marked,
el. gitt mennesket ikke trengte noe over hode hadde det ikke vært marked for noe.

Poenget blir da; hvorfor skape et kunstig marked for noe som ikke er konstruktivt/ i verstefall destruktivt.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Poenget blir da; hvorfor skape et kunstig marked for noe som ikke er konstruktivt/ i verstefall destruktivt.
Vis hele sitatet...
Skape et marked? Åpne øynene, menneske! Det illegale narkotikamarkedet er et av verdens aller største marked! Cannabismarkedet utgjør en stor del av totalen! Her er det ikke snakk om å skape et marked. Det er snakk om å ta kontroll over et eksisterende marked, som per i dag er fullstendig uregulert. Lovgivningen er et fattig forsøk som tydelig ikke har ønsket effekt.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Ja, men se det slik da:

Gitt at alt mennesket behøvde var vann og brød, da ville det vært naturlig med et vann/brød marked,
el. gitt mennesket ikke trengte noe over hode hadde det ikke vært marked for noe.

Poenget blir da; hvorfor skape et kunstig marked for noe som ikke er konstruktivt/ i verstefall destruktivt.
Vis hele sitatet...
Mener du at det ikke er et marked for cannabis? For hvis jeg tolker det du skriver riktig, så må jeg si at du tar grundig feil. For eksempel så har de statene i Amerika som har legalisert tjent masse, masse penger. Dessverre husker jeg ikke tall eller noe sånt. HVis du tilfeldigvis samler på aviser, leser Aftenpostens A-magasin for noen uker siden. To fine artikler om cannabis.

Det er absolutt et marked for cannabis i Norge. Jo, det er det
Jeg tror som sagt ikke at det vil løse problematikken å legalisere frø og dyrking til eget bruk men jeg våger å påstå at det vil kunne skille de såkalte "moderate brukerne" fra de som ønsker profitt. Det er ei ganske utrolig kulturplante det er snakk om her og ikke ei flaske vin.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Jeg tror som sagt ikke at det vil løse problematikken å legalisere frø og dyrking til eget bruk men jeg våger å påstå at det vil kunne skille de såkalte "moderate brukerne" fra de som ønsker profitt.
Vis hele sitatet...
Som sagt; en slik lovgivning vil bli utrolig vanskelig å håndheve. Som om ikke myndighetene sliter nok med å håndheve et totalforbud? Lager man et slikt gigantisk smutthull i loven, vil alle som er i cannabis-businessen for profittens skyld, se på det som er stor gave.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Det er ei ganske utrolig kulturplante det er snakk om her og ikke ei flaske vin.
Vis hele sitatet...
Vin-kulturen er minst like gammel som cannabiskulturen. Dessuten var min sammenlikning i forhold til lovverk og restriksjoner, og der er det lite som skiller de to, annet enn at den ene per i dag er lovlig men regulert, mens den andre er forbudt.
Sist endret av felix_poker; 29. desember 2009 kl. 01:52.
[quote=felix_poker;1589441]Som sagt; en slik lovgivning vil bli utrolig vanskelig å håndheve. Som om ikke myndighetene sliter nok med å håndheve et totalforbud? Lager man et slikt gigantisk smutthull i loven, vil alle som er i cannabis-businessen for profittens skyld, se på det som er stor gave.

Du har nok rett. Og synd er det.
men vil det ikke samtidig åpne for reduksjon i markedet, og informasjon om plantens faktiske egenskaper samt gi lovlydige borgere muligheten til å dyrke egen cannabis?
Det er jo et faktum at man ikke har kontroll over dop industrien. De kan fortsatt prøve å stanse salg.
Det vil jo være mer lukrativt å dyrke selv fremfor å risikere straff for kjøp.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
men vil det ikke samtidig åpne for reduksjon i markedet, og informasjon om plantens faktiske egenskaper samt gi lovlydige borgere muligheten til å dyrke egen cannabis? Det vil jo være mer lukrativt å dyrke selv fremfor å risikere straff for kjøp.
Vis hele sitatet...
Om man legaliserer dyrking til eget bruk, må også besittelse (av begrensede mengder) legaliseres. Dermed er sansynligheten for å bli straffet for kjøp ekstremt liten, og sansynligheten for å bli straffet for salg blir mye mindre enn i dag. Ettersom risikoen minsker, både for selger og kjøper, ser jeg ikke hvorfor markedet skulle tape seg. For de som kun bruker cannabis vil det fortsatt være langt mer lettvint å kjøpe enn å dyrke.
ok, men hvordan legalisere statskontrollert, og fortsatt sikre dyrking til eget bruk?
Tror du virkelig staten,legemiddelindustrien o.l vil tillate det?

Diskusjonen med deg, felix poker, har faktisk økt håpet om at Norge kansje en dag tar til vettet. Siden du ikke har noe til overs for NORMAL burde du starte en egen org. da blir det kansje legalisert i løpet av året som kommer...? Du fremstår i allefall som en motvekt til stereotypen, og er sikkert mer enn nok spiselig for byråkrater og politikere.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
ok, men hvordan legalisere statskontrollert, og fortsatt sikre dyrking til eget bruk?
Tror du virkelig staten,legemiddelindustrien o.l vil tillate det?
Vis hele sitatet...
Ja, det tror jeg. Jeg har flere ganger sammenliknet det med alkohol. Alkohol er strengt regulert og beskattet. Det er allikevel lov å sette egen vin eller brygge eget øl.
Sitat av Mari-johanna Vis innlegg
Diskusjonen med deg, felix poker, har faktisk økt håpet om at Norge kansje en dag tar til vettet. Siden du ikke har noe til overs for NORMAL burde du starte en egen org. da blir det kansje legalisert i løpet av året som kommer...? Du fremstår i allefall som en motvekt til stereotypen, og er sikkert mer enn nok spiselig for byråkrater og politikere.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg tviler på at cannabis vil bli legalisert innen 2010, uansett om jeg kaster meg inn i legaliseringsdebatten eller ikke

Det jeg gjør, og det jeg oppfordrer alle andre til å gjøre, er å:
1. Stemme på politiske partier som har en liberal narkotikapolitikk på programmet.
2. Stemme på Arlid Knutsen, lederen i Foreningen for human narkotikapolitikk, som årets Osloborger.
3. Bruke rusmidler på en ansvarlig, forsvarlig måte, eller ikke i det hele tatt.
Enda et eksempel på folk jeg ikke vil at skal fronte "hasjsaken": Even Ganja Helland
felix_poker, der er jeg helt enig med deg, hvis det er snakk om å ta kontroll over et eksisterende marked,
men da må du ikke bruke det å skape et marked som argument

Cruz, det mener jeg absolut ikke
Sitat av Gloss Vis innlegg
felix_poker, der er jeg helt enig med deg, hvis det er snakk om å ta kontroll over et eksisterende marked,
men da må du ikke bruke det å skape et marked som argument
Vis hele sitatet...
Det har jeg da heller ikke gjort?

Det eneste jeg har sagt er at det kan skape arbeidsplasser (hvis vi selv begynner å produsere og/eller foredle cannabis) og at Norge kan tjene penger på handelen. Disse pengene er de som i dag sirkulerer i det illegale markedet.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Enda et eksempel på folk jeg ikke vil at skal fronte "hasjsaken": Even Ganja Helland
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke hadde lest nok av postene hans på Norcan, hadde jeg trodd Even Ganja Helland var et sabotasjeforsøk på legaliseringssaken, utsendt fra Norsk Narkotikapolitiforening.