Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 2765
Er det noen steder i Norge, privatpersoner kan få grisegromme linjer(10Mbit-100Mbit-1Gbit), til en ikke altfor stiv pris...?
Er så lei av den møkkatreige 1024/256 linja jeg har nå...
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Flytter du til Oslo kan du få BBB i diverse blokker. Hvis du ikke vil flytte, kan du jo ringe på banetele og spørre?
10mbit+ til ikke en så stiv pris? HÆ? Da skal du jaffal bo på studenby eller bo en plass hvor bbf har bygget
Du kan jo få 8 mb. linje hvist ikke du bor så alt langt fra sentralen da... Men hva i svarte skal du med så stor linje da?
1GBIT privat ? teh LOL ?
Hmm ha stooor lan?
Jaja... Må jo være et helvettest stort LAN også det... Men unødvendig er jo det og... Hva skal man med det?Du kan jo bestille deg 4mb eller 8mb linje da...
Hvem vil ikke ha superrask linje rett hjem?
Bullfr0g: 1gbit teh lol? Tror ikke du hadde ledd så mye om du faktisk hadde 1 GBIT rett hjem i stua, men du hadde nok begynte å grine når regninga kom
sugx: http://www.nextgentel.no/privat/produkter/ (4096/640 opp til 8032/864), avhenger vel hvor langt du er ifra sentralen. Eller du kan bestille SDSL, 1MBit opp og ned, eller 2MBit opp og ned. Det holder
Tror nokk det holder LENGE med 4 eller 8 mb linje... Om du så hadde fått det, hvordan skulle du ha kunnet finansiert det?
BKK driver jo også med småraskt internett. I Sverige har VDSL tatt av, vo får bare håpe det snart kommer til Norge også, da går det fort nok for meg... (en liten stund...)
Spørsmålet hans var om det var noen som leverte så store linjer til private folk..
Ikke hva man skal med det!
very impotent freak
Delusional's Avatar
Technology Max Speed (mbit/s)
56k modem 0.056
ADSL up to 8m
RADSL up to 7m
UADSL up to 1.5m
SDSL up to 2m
HDSL 1.544m
VDSL up to 51.64m
IDSL 128k
T1 1.544
Ethernet 10.000
T3 44.736
OC-3 155.520
OC-12 622.080
OC-48 2,488.320
OC-96 4,976.640
OC-192 9,953.280
OC-255 13,219.200

*glede seg* til VDSL kommer!
Ja, for han var lei av 1024 linja si... Og da lurer jeg på hva han skal med 1Gbit eller noe slikt?
1Gbit kommer ikke til å komme før om noen år, det kan jeg si med stor sikkerhet. Det koster for mye å bygge ut, og markede er for lite!
Opprinnelig postet av Delusional
Technology Max Speed (mbit/s)
56k modem 0.056
ADSL up to 8m
RADSL up to 7m
UADSL up to 1.5m
SDSL up to 2m
HDSL 1.544m
VDSL up to 51.64m
IDSL 128k
T1 1.544
Ethernet 10.000
T3 44.736
OC-3 155.520
OC-12 622.080
OC-48 2,488.320
OC-96 4,976.640
OC-192 9,953.280
OC-255 13,219.200

*glede seg* til VDSL kommer!
Vis hele sitatet...

Bare et lite spørsmål til de t..
Du skrev over at det var opp til 51.64m
Det vil da si ~50 mbit linje går jeg ut i fra?
Hvorfor stoppa du på 13.22~13 mbit linje?
Var lista for lang, eller skrev du feil først?
Ja det kommer garantert til å bli svindyrt... Hadde i hvertfall blitt det hadde det komt nå... Har hørt snakk om at de skal begynne å bygge ut fiberoptisk nett noen plasser... Skal vist være så kjapt at du skal kunne se en film direkte fra nettet... Frister! Men er sikkert svindyrt da!!
sugx's Avatar
Trådstarter
Om dere ikke har fantasi til å tenke dere hva slags muligheter som åpner seg med fryktsomt kjapt internett,...

Men noe særlig kjappere en 10Mbit er det altså ikke noen som leverer, veit jo at banetele og sånne mennesker leverer internett, men siden det ikke står noen priser på banetele sida regner jeg det for å være rimelig uakutelt for privatpersoner...
banetele driver utleie av fiber langs nettet sitt (jernbanenettet) og til bedriftskunder ja. Telenor driver kun med ADSL til privatpersoner så vidt jeg vet, NGT driver med SDSL, samme med Catch Com. FirstMile leverer også raskere internett enn ADSL.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det tror jeg du meget godt kan regne med. Kvalito har feks 1gbit innenlandslinje, og betaler sikkert mere for den pr mnd, enn hva du tjener på ett år.
www.firstmile.no ... de har 10mbit ..

Dark*
Så langt har fiberoptisk overføring en maks hastighet på ca 2600 GBit/s... *lystpå*

Men hva er vitsen med internett over 150Mbit/s, når harddisker ikke skriver raskere? Kan jo selvsagt kjøre RAID...
Hvor er det du bor da? I de store byene er det mulighet til å få høye hastigheter til lave priser, men alt avhenger jo av hvor du bor.

Eksempler:

www.firstmile.no
www.bredband.no
www.lyse.no <-- Stavanger hovedsakelig.

Du kan jo også stikke innom ITAvisen og titte på resultatene deres fra speedometeret for å se hos hvilken leverandør du får mest for pengene.
Sist endret av intenzo; 27. oktober 2003 kl. 18:43.
flytt til en studentby...100mbps null stress at all

og hva skal man med mere? ikke engang 5100 personer i vikingskipet på TG03 klarte å bruke 1gbps (før halve verden fant ut at de skulle ddos'e linja)
sugx's Avatar
Trådstarter
Ja, såklart det avhenger av hvor jeg bor, derfor jeg lurer på hvor i Norge en kan få kjappe linjer

aphex: slått deg at man kan ha flere maskiner?
Opprinnelig postet av sugx
Ja, såklart det avhenger av hvor jeg bor, derfor jeg lurer på hvor i Norge en kan få kjappe linjer

aphex: slått deg at man kan ha flere maskiner?
Vis hele sitatet...
Hovedsakelig Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av moridin
flytt til en studentby...100mbps null stress at all

og hva skal man med mere? ikke engang 5100 personer i vikingskipet på TG03 klarte å bruke 1gbps (før halve verden fant ut at de skulle ddos'e linja)
Vis hele sitatet...
Lol, n00bs
1gbp/s / 5100 mennesker = ca. 200k. syntes det hørtes litt småkipt ut

med en 260Gb conn, hadde jeg startet verdens råeste warez side, nei vent, jeg hadde blitt ISP
Sist endret av Delusional; 27. oktober 2003 kl. 18:54.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, ja... så har vi jo 4300 gamere som bare spiller CS og War3 da, nok av linje til resten da .
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Tror nokk det holder LENGE med 4 eller 8 mb linje... Om du så hadde fått det, hvordan skulle du ha kunnet finansiert det?
Vis hele sitatet...
8mb linje = 64 mbit

Det du sikkert prøver å si er mbit, eventuelt mbit/s.

HJ
SharQ: Er det ikke mbit når det er liten b? mB blir megabyte. Men neimen om jeg er sikker.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Mega skrives forresten med stor m.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
M = mega
b = bit
B = byte

Og det er 8 bit i en byte

Så på feks en 2mbit'linje, får du du 0.25mB/sec fordi;

2mbit = 2048 bit
2048 bit / 8 byte = 256 byte
Og igjen 256 byte = 0.265 megabyte.

Noen som ikke henger med? :-p
very impotent freak
Delusional's Avatar
I linjehastighet sammenheng kan vi bruke stor og liten "M". Fordi det brukes ikke noe(/finnes ikke noe) mindre en bits.

Opprinnelig postet av Tias
Hmm, ja... så har vi jo 4300 gamere som bare spiller CS og War3 da, nok av linje til resten da .
Vis hele sitatet...
vil jeg ha 1 mb/s, blir jeg heller hjemme (noe som jeg kommer til å bli)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Delusional: Nå må du ikke glemme det lokale nettverket deres da. Lager de en offesiell DC hub (noe de gjø) og alle bruker primært den til å laste fra hvis vi ser bort ifra internett så begynner det å bli en del TB delt. Der er det ikke snakk om 1mb/s, heller 10MB/s . Uansett, de får i praksis en god del bedre fart en 1mb/s.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jaja tias! Dette er en veldig stor sak for deg... Som forsatt er på 5...5...5...*gusj* 56...k...k..k...k, 56k!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bah, du har sperre på linjen din.
Om jeg noen gang hadde hatt 1GBIT hjemme, hadde jeg grått over hvor totalt nerd jeg hadde vært. Finnes mye annet å bruke penger. Hva i helvete skal man med en 1GBIT linje ? Finnes ikke hdd's som leser så kjapt en gang. Bortkasta
Opprinnelig postet av aphex
Men hva er vitsen med internett over 150Mbit/s, når harddisker ikke skriver raskere? Kan jo selvsagt kjøre RAID...
Vis hele sitatet...
RAM DRIVE
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Tias
Bah, du har sperre på linjen din.
Vis hele sitatet...
Jeg kan laste ned 30 GB og når jeg går over grensen laster jeg fortsatt 8 bitraskere enn deg! *seiersdans*
De som lurer på hva man skal med 4 eller 8 Mbps har aldri sittet på en så rask linje. Jeg sitter på 10 sånne gærninger alene og det er bare fett.. :-)

Her ser du hvor du skal flytte..
http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=139078&hl=
Her i Fredrikstad er det heller ikke noe særlig bra med bredbånd, og jeg har bare en crappy (dog stabil) 512/128 linje fra Avidi...

Men vi ble lovet en linje på 10mbit av kommunen rett før sommeren, og utbyggingen skulle gå via gamle rør og være ferdig til høsten... Så ble det helt stille... ikke no spor av det igej, så jeg lurer på om noen har hørt noe?

Eller så får jeg vel ta og stikke ned på servicetorget vårt en dag og spørre om å få snakke med han Haabeth :-P
VDSL
5000/5000 Pr. måned 1295.-
12500/6250 Pr. måned 1595.-

www.firstmile.no
Opprinnelig postet av Panter
De som lurer på hva man skal med 4 eller 8 Mbps har aldri sittet på en så rask linje. Jeg sitter på 10 sånne gærninger alene og det er bare fett.. :-)

Her ser du hvor du skal flytte..
http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=139078&hl=
Vis hele sitatet...
Å ja, jeg glemte prisen:
390,- pr mnd!
Opprinnelig postet av Panter
Å ja, jeg glemte prisen:
390,- pr mnd!
Vis hele sitatet...
*gjesp* Jeg sitter på 100 mbit GRATIS, og vetta f... hva jeg skal med det. 1-2 mbit hadde holdt for meg ihvertfall, så lenge det er begge veier...
100mbit er det ikke mange som sitter med i norge! Du er nok en av de heldige få! BBF har som sagt 10mbit linje begge retninger. Dette er jo selvsagt et pluss, det er så drit kjipt når linjene ikke er synkrone! Greia med BBF er at det er fiber helt inn i bygget, som gir mange fordeler. Med et tastetrykk kan man oppgradere linja til 100mbit, med andre ord kan de takle gasnke hard konkurranse med tanke på kapasitiet, og prisen er jo heller ikke ille. Bare synd at det er så begrenset hvem som kan få det... Anyway, en gang i fremtiden (Hvem vet, kanskje ikke lenge til... (Var det ikke IBM sjefen som en gang på 70tallet eller noe sa at han trodde det maks ville være bruk for 4-5 datamaskiner på verdensmarkedet...) er det nok vanlig med fiber rett inn i pc, da snakker vi hastigheter! *gledeseg,gledeseg*
Opprinnelig postet av fuzzy76
*gjesp* Jeg sitter på 100 mbit GRATIS, og vetta f... hva jeg skal med det. 1-2 mbit hadde holdt for meg ihvertfall, så lenge det er begge veier...
Vis hele sitatet...
Skal banne på at du sitter på 100 Mbps delt på maaaange studenter. Jeg har også 100 Mbps i kåken som kan sammenlignes med et studenthus..
Min 10 gærninger har jeg helt alene..

EDIT, tatt bort noe jeg rota med..
Sist endret av Panter; 29. oktober 2003 kl. 23:46.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Beste linja jeg har sittet på er 56mbps (tror jeg...), da jeg jobba for et større internettfirma en liten stund. Det er rimelig kos, men det er ytterst få sider som klarer å henge med: Det blir liksom ikke linja mi som er flaskehalsen, men alt annet.

HJ
Opprinnelig postet av Panter
Skal banne på at du sitter på 100 Mbps delt på maaaange studenter. Jeg har også 100 Mbps i kåken som kan sammenlignes med et studenthus..
Min 10 gærninger har jeg helt alene..
Vis hele sitatet...
Niks. Vi har fiber rett inn til blokka. ALT som skiller meg fra fiberen er en 100mbit 96-porters fiberswitch.
Det viktigste er at det er symmetrisk for meg. Er griselei av at hvis jeg uploader til 10kbit så skal det innskrenke 50kbit av download.

Hadde BKK når jeg bodde i Bergen. 2Mbit, men det gikk i 8Mbit. Og 10Mbit når jeg mekka litt. Nå bor jeg i Oslo og her suger jo alle leverandørene.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av fuzzy76
Niks. Vi har fiber rett inn til blokka. ALT som skiller meg fra fiberen er en 100mbit 96-porters fiberswitch.
Vis hele sitatet...
*...må...felle....fuzzy...*
Du har vel en hel haug med begrensninger, da?
For meg er det ganske viktig at jeg har kontroll over de portene jeg vil, samtidig som at jeg kan bruke linja til hva det måtte være.

Litt kjipt å sitte på 100mbit og ikke få åpne port 20-21, 22, 80, 113 og mange andre "viktige" porter.